Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 zaručených tipů, jak si zničit auto

Jakub Kolár
Diskuze (108)
Průměrné stáří českého osobního vozu je skoro 14 let. Když na to ale přijde, můžete ho na šrotiště poslat mnohem dřív – stačí jen dělat věci, které mu nesvědčí.

Upozorňujeme na deset oblastí z údržby a provozu, které se na životnosti vozidla negativně podepisují opravdu výrazně.

1. Nedodržování servisních intervalů

Jedině odborníci poznají, zda autu něco je, případně že se k něčemu schyluje. Proto byste na předepsanou prohlídku měli zajet vždy v těch termínech, o nichž se dočtete v manuálu. Velmi důležitá je především pravidelná výměna rozvodového řemene.

2. Špatná výměna oleje

Olej má v motoru řadu funkcí: maže, chladí, těsní, unáší usazeniny a oděrky atd. Aby tohle všechno zvládl, musí ale být ve správné kondici, tedy s nespotřebovanými aditivy a schopností pojímat nečistoty. Proto automobilky přesně předepisují, jaká maziva musíte použít (viskozitní a výkonnostní

třída) a kdy náplň vyměnit za čerstvou.

3. Mizerné zahřívání

Zatížit motor hned po rozjetí je další z hřebíků do rakve automobilu. Pohonné ústrojí se prohřívá nerovnoměrně, stejně tak chvíli trvá, než se olej dostane všude tam, kam má. Doporučuje se prvních 10 kilometrů jízdy nezvedat otáčky nad 2500/min.

4. Příliš mnoho krátkých jízd

První kilometry po startu jsou pro motor extrémní zátěží. Pod písty kondenzuje palivo a ředí olejovou náplň, povrchy se nadměrně odírají, materiály trpí

velkými rozdíly teplot. Proto se snažte jízdy, při nichž se agregát ani nestačí prohřát, co nejvíce omezit.

5. Nedostatečné dochlazování

Pokud především přeplňovanému motoru při jízdě naložíte, neměli byste ho po zastavení ihned vypnout, ale nechat mu tak dvě minuty na volnoběžné vychladnutí. Jinak by na extrémně rozpálených hřídelích turba mohl karbonizovat olej a pak ucpat kanálky své cirkulace či působit abrazivně.

Doporučujeme: 6 dobrých rad pilotům turbodieselů

6. Vysoké otáčky škodí

Dlouhodobě točit motor až někam k červenému poli znamená ho taky pěkně trápit. Opotřebení částí je totiž vysoké, a to i když jste řádně zahřívali

a máte v pořádku olej. Ideální otáčky pro benzin jsou okolo 3500/min, neplatí tedy, že maximální otáčky znamenají nejvíce síly.

7. Rez přichází z dutin

Špatné je také věčně spoléhat na protikorozní ochranu z továrny. Zhruba od 13 let věku už auto potřebuje vaši pomoc. Ovšem hloubkovou konzervaci dutin vosky nebo průmyslovými tuky mu můžete dopřát i dříve.

8. Skleníkový efekt

Jestliže je auto zavřené v málo větrané garáži, špatně schne a „nedýchá“. Karoserii to ani tak nevadí, ale spousta vnitřních dutin se nedokáže zcela zbavit vlhkosti. Na korozi (ale také třeba plíseň) tak máte zaděláno.

Doporučujeme: Ojeté taxíky jsou skvělé učebnice závad

9. Špína viditelná i skrytá

Pravidelná očista auta by měla být samozřejmostí, neznamená to ale, že jen projedete myčkou. Kartáče se totiž nedostanou všude, takže mnohem lepší je ruční práce, maximálně podpořená wapkou (tu ale nepoužívejte v motorovém prostoru). Zaměřte se především na špatně přístupná místa, dutiny atd. A ošetřujte proti korozi…

10. Rány, rázy, skoky

Projet přes výmol, propadlý kanál nebo zpomalovací práh vysokou rychlostí je nejen málo pohodlné, ale také zabijácké pro pneumatiky, podvozek i řízení. Průšvih je, že škody se často hromadí neznatelně ve vnitřní struktuře například gum a pak se teprve bez varování projeví plnou silou.

Jakub Kolár
Diskuze (108)
22. 10. 2012 19:31
Re: dotaz
>:D

souhlas, 10 000km zajíždět motor? a co na něm chceš takovou dobu dělat? Ten motor se obrousí a usadí po pár hodinách jízdy v provozní teplotě, klidně po 1500km tomu budu nakládat. Stačí citlivě zahřát.
22. 10. 2012 13:37
Re: To snad ne...
úplný súhlas, a hlavne s tým, že motor väčšinou prežije auto ... Vlastne v okolí ani netuším komu kedy odišiel motor ... okrem prípadov napr. 3 mes. po kúpe a pod...

Jazdiť 3.500 rpm by ma šlak trafil z hluku ...a zo spotreby ... ale fakt, no motor by vydržal 480 tis. km namiesto 450tis. km ..no super neber to!
22. 10. 2012 11:01
ideální otáčky benzínu
Prosím co je to hlášku, že ideální otáčky u benzínu jsou kolem 3500? V jakém směru ideální? Na spotřebu u moderních benzínů bývají ideální tak 2000, u turbobenzínů i méně. Na životnost to bude nepatrně více, ale určitě ne 3500. Naopak maximální výkon bývá v 5000-5500, takže to jsou ideální otáčky na nejvyšší výkon (max. zrychlení). A max.točivý moment (síla), je u každého motorů úplně jiná, to se nedá obecně říci.
22. 10. 2012 10:41
Re: Clanek ala IDNES
U toho BMW bych to chápal, čím více válců, tím nižší otáčky to vydrží (předpokládám, že to má aspoň 6 válců). Ale ta P11 mě docela překvapuje. I ta moje sice zvládne 1500rpm bez potíží a pokud po ní nechci nějakou výraznější akceleraci nebo jízdu do kopce, dá se po městě jezdit na čtyřku 50km/h s těmito otáčkami bez protestů (což mi třeba vadilo u TDI 66kW, kde to při případném poklesu pod 1800rpm vyloženě stávkovalo).
Tohle ale nědělám moc často a většinou se pohybuju od těch 1900rpm více (zejména na trojku, protože ta je brutálně těžká a po přeřazení ze dvojky při cca 3000rpm, to padne až takto hluboko, takže tu dvojku to chce dostat aspoň na ty tři tisíce). Co je u mé P11 zajímavé, je to, že otáčky pod 2000rpm motoru vadí jen na třetí převodový stupeň, tam má občas tendenci lehce škubat, zatímco na všechny jiné převody zvládne i oněch připadných 1500rpm bez problémů.
22. 10. 2012 09:17
Re: Clanek ala IDNES
to bude tim, ze duchodci o kterych pisu obvykle nejezdvaji v sedmickovem bavu, ktere by jejich jizdni styl zvladlo na zvyseny volnobeh. A co se tyce "napravy"nesmyslu v RJ ktera se "nauci" spatny jizdni styl (klasicky u nejakeho 3-4valce benzinu do 1.3l), je to celkem jednoduche, staci odpojit baterku, pockat a pak s tim zacit jezdit zase normalne, tzn zacit taky obcas mackat plyn. Mapovani se vyresetuje do factory default, pripadne se upravipo nejakem case .