Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

V únoru 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali podrobněji do životopisů dvou německých vozů, jednoho britského a amerického kompaktu, kterému léty narostly svaly.

Kupé BMW série E9 navázala v roce 1968 na předchozí dvoulitry C a CS. Ztratila šikmookou příď ve prospěch čtveřice kulatých hlavních světlometů. Ač se jednalo vlastně pouze o facelift původních tvarů Wilhelma Hofmeistera, byl velmi povedený a dnes se jedná o jedny z nejhezčích vozů bavorské značky v celé její historii. Nejvíce se proslavily na závodních drahách v Evropě i USA, vyhrály několikrát ME cestovních vozů a uspěly i v Le Mans. Právě ospoilerovaným odlehčeným homologačním speciálům CSL se začalo říkat „Batmobile“ podle futuristických vozů známého komiksového a filmového hrdiny. Stály také na počátku firemní série uměleckých aut (Art Cars). U BMW se k odkazu legendy vrátili loni dvěma studiemi CSL Hommage.

Série E9 se vyráběla převážně u Karmanna, ale konečná montáž probíhala v Dingolfingu. Tam až do roku 1966 sídlila malá, vlastně rodinná automobilka Hanse Glase. Prosadila se po druhé světové válce skútry a malými vozítky Goggomobil. Větší model představoval Isar, původně T600 a 700, vyráběný také jako kombi a licenčně dokonce v Jižní Americe. Glas chtěl na konci 50. let minulého věku zadluženou mnichovskou automobilku dokonce koupit a uchránit ji tak před bankrotem, ale nakonec po dalších sedmi letech došlo k akvizici přesně opačné...

Pětimetrový Mercury Comet byl v americké terminologii a třídním členění kompaktem, i když my bychom jej považovali za luxusní vůz. Vycházel z Fordu Falcon a pod kapotou vrčelo všechno možné od malých šestiválců 2,4 l až po obří sedmilitry. Historické ohlédnutí patřilo pouze prvním dvěma generacím (1960-1965), Comet dokonce chvíli fungoval jako samostatná značka. Ta úvodní mohla mimochodem mít ještě dvoustupňovou samočinnou převodovku, z dnešního pohledu pořádný archaismus však nebyl v USA tenkrát ničím neobvyklým... Nejostřejší verze se jmenovaly Cyclone, STW s dřevěnými boky zase Villager, existovala i kupé, dále kabriolety a základní sedany.

Britská automobilka Standard-Triumph vyráběla v letech 1959-1971 malé dvoudveřové sedany Herald s klasickou koncepcí. Tvary hranaté karoserie vznikly v Itálii, navrhl je sám Giovanni Michelotti (v 50. a 60. letech spolupracoval také s BMW). Kromě nich vznikaly další karosářské varianty: kupé, kabriolet, kombi a z něj odvozená dodávka. Heraldy poháněly postupně řadové čtyřválce OHV 0,95, 1,15 a 1,3 l. Design se v detailech měnil. Leyland koupil Triumph v roce 1960, takže o osm let později se značka (v Británii už bez Standardu) stala součástí megakoncernu BLMC. Heraldy se montovaly po celém světě: v Indii, Austrálii a na Novém Zélandu, Irsku, na Maltě, v Jižní Africe a v Peru!

BMW E9 (1968-1975): Neporazitelný

Dvoudveřová kupé BMW CS, známá pod továrním kódem E9, vyráběla pro BMW karosárna Karmann. Na závodních okruzích se proslavily BMW 3.0 CSL, známé jako „batmobily“. Před padesáti lety, v létě 1965, byla euforicky prezentována nová kupé BMW 2000 C a 2000 CS jako „znovuzrozené BMW 327“. Obě verze vycházely z tzv. „Nové třídy“ a od sedanů převzaly dvoulitrový řadový čtyřválec M10. Model 2000 C měl s jedním spádovým karburátorem...

Celý článek: BMW E9 (1968-1975): Neporazitelný

 [600×291]

Glas Isar: Velký Goggo

Vedle maličkých Goggomobilů T250 až T400 vyráběla bavorská automobilka Hans Glas GmbH v letech 1958 až 1965 větší vozy Isar T600 a T700 se zadním pohonem. Mechanik Andreas Glas založil v roce 1893 v bavorském Pilstingu opravnu zemědělských strojů. Po pár letech začal vyrábět secí stroje a svoje dílny rozšířil i do nedalekého Dingolfingu. Jeho syn Hans (1890–1969) šel ve šlépějích otce a založil v Dingolfingu společnost Hans Glas GmbH...

Celý článek: Glas Isar: Velký Goggo

 [600×379]

Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

Fordova divize Lincoln-Mercury představila 17. března 1960 svůj první kompaktní automobil vycházející z Fordu Falcon. Značku Mercury, patřící do koncernu Ford, založil v roce 1939 Edsel Ford, syn zakladatele Henryho Forda. Vozy Mercury se v cenovém žebříčku řadily mezi levné Fordy a drahé Lincolny. Model Comet se měl původně jmenovat Edsel, ale jelikož značka Edsel trvala jen do roku 1960 (od 1957), začal se nový vůz prodávat v síti...

Celý článek: Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

 [600×291]

Triumph Herald: Michelottiho dárek Anglii

Automobilka Standard-Triumph z Coventry vyráběla v letech 1959 až 1971 dvoudveřové modely Triumph Herald s karoserií navrženou Giovannim Michelottim. Anglickou značku Triumph založil v roce 1885 norimberský rodák Siegfried Bettmann za účelem prodeje jízdních kol stejného jména. Výrobní program postupně rozšířily motocykly a od roku 1921 také automobily. V roce 1930 se název firmy změnil na Triumph Motor Company. Při bombardování...

Celý článek: Triumph Herald: Michelottiho dárek Anglii

Psali jsme: Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

 [600×291]

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil Z Penty je kvůli nové trase metra předvolební terč, říká manažer skupiny David Musil

Výstavba kolem stanic plánovaného metra D představuje…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky BMW Ford Malé vozy Luxusní třída Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Maradona už vládne v Brestu: obří džíp i prsten, těší se na Lukašenka

Maradona už vládne v Brestu: obří džíp i prsten,…

Legendární argentinský fotbalista Diego Maradona se dnes oficiálně ujal funkce předsedy Dinama Brest. Fanouškům…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…