Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

Únor 2016 na Veterán.auto.cz: Michelotti, BMW a zámořský kompakt

V únoru 2016 jsme se na serveru Veterán.auto.cz podívali podrobněji do životopisů dvou německých vozů, jednoho britského a amerického kompaktu, kterému léty narostly svaly.

Kupé BMW série E9 navázala v roce 1968 na předchozí dvoulitry C a CS. Ztratila šikmookou příď ve prospěch čtveřice kulatých hlavních světlometů. Ač se jednalo vlastně pouze o facelift původních tvarů Wilhelma Hofmeistera, byl velmi povedený a dnes se jedná o jedny z nejhezčích vozů bavorské značky v celé její historii. Nejvíce se proslavily na závodních drahách v Evropě i USA, vyhrály několikrát ME cestovních vozů a uspěly i v Le Mans. Právě ospoilerovaným odlehčeným homologačním speciálům CSL se začalo říkat „Batmobile“ podle futuristických vozů známého komiksového a filmového hrdiny. Stály také na počátku firemní série uměleckých aut (Art Cars). U BMW se k odkazu legendy vrátili loni dvěma studiemi CSL Hommage.

Série E9 se vyráběla převážně u Karmanna, ale konečná montáž probíhala v Dingolfingu. Tam až do roku 1966 sídlila malá, vlastně rodinná automobilka Hanse Glase. Prosadila se po druhé světové válce skútry a malými vozítky Goggomobil. Větší model představoval Isar, původně T600 a 700, vyráběný také jako kombi a licenčně dokonce v Jižní Americe. Glas chtěl na konci 50. let minulého věku zadluženou mnichovskou automobilku dokonce koupit a uchránit ji tak před bankrotem, ale nakonec po dalších sedmi letech došlo k akvizici přesně opačné...

Pětimetrový Mercury Comet byl v americké terminologii a třídním členění kompaktem, i když my bychom jej považovali za luxusní vůz. Vycházel z Fordu Falcon a pod kapotou vrčelo všechno možné od malých šestiválců 2,4 l až po obří sedmilitry. Historické ohlédnutí patřilo pouze prvním dvěma generacím (1960-1965), Comet dokonce chvíli fungoval jako samostatná značka. Ta úvodní mohla mimochodem mít ještě dvoustupňovou samočinnou převodovku, z dnešního pohledu pořádný archaismus však nebyl v USA tenkrát ničím neobvyklým... Nejostřejší verze se jmenovaly Cyclone, STW s dřevěnými boky zase Villager, existovala i kupé, dále kabriolety a základní sedany.

Britská automobilka Standard-Triumph vyráběla v letech 1959-1971 malé dvoudveřové sedany Herald s klasickou koncepcí. Tvary hranaté karoserie vznikly v Itálii, navrhl je sám Giovanni Michelotti (v 50. a 60. letech spolupracoval také s BMW). Kromě nich vznikaly další karosářské varianty: kupé, kabriolet, kombi a z něj odvozená dodávka. Heraldy poháněly postupně řadové čtyřválce OHV 0,95, 1,15 a 1,3 l. Design se v detailech měnil. Leyland koupil Triumph v roce 1960, takže o osm let později se značka (v Británii už bez Standardu) stala součástí megakoncernu BLMC. Heraldy se montovaly po celém světě: v Indii, Austrálii a na Novém Zélandu, Irsku, na Maltě, v Jižní Africe a v Peru!

BMW E9 (1968-1975): Neporazitelný

Dvoudveřová kupé BMW CS, známá pod továrním kódem E9, vyráběla pro BMW karosárna Karmann. Na závodních okruzích se proslavily BMW 3.0 CSL, známé jako „batmobily“. Před padesáti lety, v létě 1965, byla euforicky prezentována nová kupé BMW 2000 C a 2000 CS jako „znovuzrozené BMW 327“. Obě verze vycházely z tzv. „Nové třídy“ a od sedanů převzaly dvoulitrový řadový čtyřválec M10. Model 2000 C měl s jedním spádovým karburátorem...

Celý článek: BMW E9 (1968-1975): Neporazitelný

 [600×291]

Glas Isar: Velký Goggo

Vedle maličkých Goggomobilů T250 až T400 vyráběla bavorská automobilka Hans Glas GmbH v letech 1958 až 1965 větší vozy Isar T600 a T700 se zadním pohonem. Mechanik Andreas Glas založil v roce 1893 v bavorském Pilstingu opravnu zemědělských strojů. Po pár letech začal vyrábět secí stroje a svoje dílny rozšířil i do nedalekého Dingolfingu. Jeho syn Hans (1890–1969) šel ve šlépějích otce a založil v Dingolfingu společnost Hans Glas GmbH...

Celý článek: Glas Isar: Velký Goggo

 [600×379]

Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

Fordova divize Lincoln-Mercury představila 17. března 1960 svůj první kompaktní automobil vycházející z Fordu Falcon. Značku Mercury, patřící do koncernu Ford, založil v roce 1939 Edsel Ford, syn zakladatele Henryho Forda. Vozy Mercury se v cenovém žebříčku řadily mezi levné Fordy a drahé Lincolny. Model Comet se měl původně jmenovat Edsel, ale jelikož značka Edsel trvala jen do roku 1960 (od 1957), začal se nový vůz prodávat v síti...

Celý článek: Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

 [600×291]

Triumph Herald: Michelottiho dárek Anglii

Automobilka Standard-Triumph z Coventry vyráběla v letech 1959 až 1971 dvoudveřové modely Triumph Herald s karoserií navrženou Giovannim Michelottim. Anglickou značku Triumph založil v roce 1885 norimberský rodák Siegfried Bettmann za účelem prodeje jízdních kol stejného jména. Výrobní program postupně rozšířily motocykly a od roku 1921 také automobily. V roce 1930 se název firmy změnil na Triumph Motor Company. Při bombardování...

Celý článek: Triumph Herald: Michelottiho dárek Anglii

Psali jsme: Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

 [600×291]

Spolupracujeme s TipCars.com
Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent

Čistý zisk největší světové letecké společnosti American…

Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data

Meziplanetární výzkumná sonda amerického Národního úřadu…

Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati

Německý automobilový koncern Volkswagen se chce…

Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám

Evropská unie se v otázce brexitu šikuje proti nám.…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky BMW Ford Malé vozy Luxusní třída Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu

Policie v Estonsku se rozhodla netradičně ukončit…

 






 
Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Včera

Hlavní pozornost nálezců vzbudily automobily, jejichž výrobu ruská značka Lada ukončila již na začátku devadesátých let.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Tajemství „krabích tyčinek“: Tušíte, jaký hnus jíte?

Tajemství „krabích tyčinek“: Tušíte, jaký hnus jíte?

Ačkoli vypadají, že jsou z kraba, a dokonce mají podle původní receptury krabí maso obsahovat, jsou jen z…

 

iSport.cz

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres. Ivanschitz má nové číslo

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres.…

Fotbalová Viktoria Plzeň v sobotním ligovém utkání s Duklou Praha oficiálně vyřadí číslo 27, s nímž nastupoval…

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a Chelsea v Anglii jede

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a…

Ani Guardiola, ani Mourinho, natož Klopp. K titulu v Premier League uhánějí fotbalisté Chelsea pod velením…

 

Reflex.cz

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat dokončená barcelonská Sagrada Familia

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat…

Stavební práce začaly už v roce 1882 a stále ještě nejsou hotovy. I přesto je katedrála Sagrada Familia ve…