Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2016 na Veterán.auto.cz: Sport a tradice

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 2. 2016 • 14:37
První měsíc nového roku nabídl na serveru Veterán.auto.cz všehochuť: dva klasické vozy britské a americké školy, respektive dvojici sporťáků z Itálie a Japonska.

Britské automobily z 50. a 60. let minulého věku u nás nejsou příliš známé s výjimkou těch, které se do Československa dovážely. A pak samozřejmě sporťáků. Austin měl tenkrát v portfoliu docela usedlé oblé sedany Cambridge se zadním pohonem, teprve až u Pininfariny jim vtiskli švihácké tvary. Existovaly i dodávky, kombi a pick-upy. Kódová značení A40, A50, A55 a A60 ovšem používal dále pro jiné modely, což působilo trochu zmatek. Cambridge začínal se čtyřválci 1,2 l, později dostal zážehové patnáctistovky a ve finále dokonce 1,6 l. Poslední modely se vyráběly také s dieselem.

Ferrari proslavily ušlechtilé dvanáctiválce, vždyť vozy z Maranella byly původně určeny pouze pro závody. Postupně se ale nejdříve upravovaly k použití na běžných silnicích. Kupé 275 GTB a otevřené verze GTS šlo potkat v normálním provozu, i když na to ani moc nevypadaly, ale uzavřené verze samozřejmě také závodily. Srdcem všech byl dvouventilový motor V12 objemu 3,29 l, nejprve s rozvodem OHC, později DOHC. Číslo v názvu tradičně odpovídalo objemu jednoho válce, vozy si zachovaly i tehdy v Maranellu oblíbenou koncepci s převodovkou u zadní nápravy. Dnes se dochované kusy draží za desítky milionů. V dolarech, pochopitelně...

Úplně první Ford Falcon je legendou hlavně v Latinské Americe, Argentinci si jej mohli koupit nový ještě před čtvrtstoletím! Severněji, ve své domovině, byl odpovědí modrého oválu na vlnu kompaktních konkurentů hlavně od Chrysleru a GM. Za deset let přišly celkem tři oficiální generace. Označení Falcon se objevilo i na užitkových vozech, předchůdcích slavné E-Series. Jméno přežilo dodnes na pátém kontinentu, australská produkce stejně jako ta jihoamerická vycházela nejprve z originálů, ale brzy se oddělila.

Hondy řady Sports stály na úsvitu automobilové výroby dosud motocyklové továrny ze Země vycházejícího slunce. A na jejich konstrukci to bylo i přes maličké objemy rozhodně znát. Model S360 sice neopustil prototypové stádium a v případě S500 se také nejednalo o velké série, ale S600 a 800 už se dostaly i mimo Japonsko, ty poslední dokonce ve větší míře rovněž do Evropy. Z roadsterů ne nepodobným svým britským protějškům odvodili konstruktéři úhledná kupé. Zrodilo se několik závodních verzí, které uspěly ve vytrvalostních kláních. Aktuálně na celou řadu navázal otevřený S660 s tříválcem uprostřed, podobný poháněl v 90. letech i Beat.

Austin Cambridge: Klasika a moderna

Austin vyráběl v letech 1954 až 1969 v rámci koncernu BMC rodinné sedany Cambridge. Zpočátku měly tradiční zakulacené tvary, později jim dal Pininfarina moderní styl. Austin Cambridge se stal od září 1954 nástupcem modelu A40 Somerset a prodával se pod označením A40, A50, A55 a A60. Až do roku 1969 tyto vozy vyráběla v Oxfordu (přesněji na průmyslovém předměstí Cowley) automobilka Austin Motor Company. Austin se v roce...

Celý článek: Austin Cambridge: Klasika a moderna

ferrari ford honda sportovni ferrari ford honda sportovni

Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

Kupé 275 GTB a roadster 275 GTS s karoserií Pininfarina a vpředu umístěným motorem V12 vyrábělo Ferrari v letech 1964 až 1966. Čtyřvačkové verze se stavěly v dalších dvou letech. V první polovině šedesátých let minulého století Ferrari dvakrát zvítězilo v šampionátu jezdců formule 1 (1961 Phil Hill a 1964 John Surtees) a ve stejných letech vyhrálo i šampionát konstruktérů. Ještě úspěšnější byly vozy Ferrari ve slavném závodu...

Celý článek: Ferrari 275 GTB a GTS: V12 se dvěma a čtyřmi vačkami

ferrari ford honda sportovni ferrari ford honda sportovni

Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

K boomu amerických kompaktů šedesátých let přiložil polínko kromě GM a Chryslera také Ford modelem Falcon. Hned v prvním roce se jich prodalo 417 tisíc. V padesátých letech minulého století se Velká trojka amerických výrobců automobilů (GM, Ford a Chrysler) zaměřovala téměř výhradně na velké vozy, ze kterých plynula většina jejich zisků. Na konci tohoto období začala řada amerických rodin uvažovat o druhém voze, který by sloužil manželce...

Celý článek: Ford Falcon (1960–70): McNamarovo dítě

ferrari ford honda sportovni ferrari ford honda sportovni

Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

Honda na začátku roku 2015 vzkřísila svou Sports Series malým roadsterem S660. Ten má ale řadu předchůdců, která se vyráběla v 60. letech minulého věku. Honda byla na počátku sedmé dekády dvacátého století etablovaným výrobcem motocyklů, tím největším na světě se stala už v roce 1959, pouhých jedenáct let po svém založení. Se silničními stroji vtrhla úspěšně i na světová kolbiště. Ano, kromě jiného neoprávněně použila samočinnou spojku...

Celý článek: Honda S360/500/600/800 (1962-1970): Sports Series

ferrari ford honda sportovni ferrari ford honda sportovni
Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku