V Cambridge vyvíjí nové Li-O2 akumulátory. Konečně elektroprůlom?
Dnes už snad neexistuje automobilka, která by nevěřila, že budoucnost automobilizmu patří elektromobilům, jen se stále čeká na výraznější posun v oblasti vývoje akumulátorů. Ty dnešní jsou, i přes nezpochybnitelný pokrok, učiněný za posledních 15 let, stále ještě příliš těžké a mají malou kapacitu, což má vliv na ovladatelnost a omezený jízdní dosah.
Změnit by to měly Li-O2 akumulátory, které vyvíjí vědci v University of Cambridge. Jejich baterie by měly mít až desetinásobně vyšší energetickou hustotu než dnešní Li-Ion články. Ba co víc, měly by vážit pouhou pětinu těch současných a co je možná vůbec nejdůležitější - výrobní náklady by měly být také na dvaceti procentech ceny li-ionek.
Tou horší zprávou je, že vývoj by mohl trvat ještě více než 10 let. Největším problémem, jemuž vědci čelí, je obtížné nabíjení i vybíjení článků, ovšem pokud se to povede vyřešit, měly by být Li-O2 baterie stabilnější a s větší účinností. Lithium-air akumulátory by měly vydržet více než 2000 dobíjecích cyklů a účinnost se bude pohybovat kolem 93 %.