V dubnu se na mýtném od kamionů vybralo 734 milionů Kč

V dubnu se na elektronickém mýtném vybralo 734 milionů korun, tedy o dvě procenta více než ve stejném období loni. Vyplývá to ze statistik tuzemského mýtného systému. Počet vozidel nad 3,5 tuny registrovaných v systému stále narůstá i přes loňské zpřísnění režimu vracení kaucí za palubní jednotky (OBU).
Palubních jednotek, za jejichž provoz stát platí, přibývá tempem až pěti tisíc každý měsíc, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš. Celkem jich je ke konci dubna v systému zaregistrováno bezmála 700 tisíc. Zkrácení původně tříleté lhůty, po které dopravcům při nevyužívání palubní jednotky propadne 1500 korunová záloha, na jeden rok, dopravce k navrácení nepoužívaných jednotek nemotivovala.
U málo využívaných palubních jednotek platí stát po nedávném finančním narovnání s dodavatelem mýtného systému - společností Kapsch 237 korun za jednu jednotku a rok provozu, což představuje sedminásobně nižší cenu, než kolik za roční provoz OBU jednotky stanovovala původní smlouva z roku 2005.
Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Z téměř 700 tisíc registrovaných palubních jednotek ale stát donedávna provozovateli proplácel jen prvních 530 tisíc OBU. Úředníci totiž před spuštěním mýtného systému podcenili zájem ze strany dopravců.
Stát za dobu fungování mýta vybral dohromady téměř 52 miliard korun. Za provoz systému zaplatí ročně společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba 1,9 miliardy korun. Další 3,4 miliardy si vyžádala jednorázová investice do stavby sítě mýtných bran.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1350 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni se na mýtném vybralo zhruba 8,55 miliardy korun. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny. V roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.