Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Malajsii budou stavět silnice z gumy...

V Malajsii budou stavět silnice z gumy...

V Malajsii budou stavět silnice z gumy... Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Využití kaučuku při tvorbě povrchu silnic není úplně nová věc. Malajsie chce podpořit domácí drobné výrobce toho přírodního...

Ceny přírodního kaučuku na světových trzích padají, Malajsie je přitom jedním z jeho největších producentů, vzniká tu 700 tisíc tun ročně. Většinou kaučukovník pěstují drobní zemědělci, jenže z necelých 29 milionů obyvatel, které v současnosti země má, je do tohoto odvětví zapojeno na 1,2 milionu lidí. Přímých malých pěstitelů pak v zemi funguje zhruba 410 tisíc. To samozřejmě není zanedbatelná položka! Spousta lidí by nejen přišla o práci, ale také doslova o živobytí, tato komodita pro ně představuje mnohdy jedinou možnost...

Malajsie tedy hodlá využít suroviny při stavbě silnic a dálnic, výzkumy probíhaly poslední tři roky, už od loňska rozjela pět pilotních projektů. Přímo na vládní úrovni, spotřebu je přece nutné podpořit, měla by se zvýšit asi o 10 %. Surový kaučuk (latex) se stále získává tradičním způsobem, po nařezání kůry vytéká ze stromů do na nich umístěných kalíšků. Tento způsob se nemění už po staletí! Spolu s živicí se pak vmíchá do asfaltu.

Stavba takového povrchu vyjde, pravda, o 16 % dráž, než je tomu u konvenčních asfaltových silnic. Jenže snesou větší zatížení a jsou odolnější, takže jejich údržba v dlouhodobém horizontu bude naopak levnější, což je velmi důležité. Malajsijská vláda včetně příslušných ministerstev stále ještě nerozhodla, kde se začne stavět, případně které úseky budou inovovány, ale dojde k tomu velmi brzy, ještě letos. A to zejména v malých městech a na některých částech hlavních silnic. Nic víc v tuto chvíli známo není.

Obyvatelé pro nás exotické země tak nebudou používat pryž pouze na pneumatikách svých vozů, i když tam jde většinou o umělou. Pogumovaný asfalt se uplatňuje už jinde, například na několika místech v USA. Pochopitelně se do něj přidává recyklované staré obutí, nikoli vzácný přírodní kaučuk. Odpadní materiál se tak ale účelně zpracuje. Na jednu míli (1609 m) povrchu a jeden pruh je potřeba asi 1.500 pneumatik. Takové silnice najdeme třeba v okolí arizonského Phoenixu na jihozápadě země.

Vstoupit do diskuze (5)