Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VAZ 2103: Takto měla vypadat modernizacie žigulíku. Od Porsche!

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Automobilka z Togliatti připravovala ve spolupráci s Porsche modernizaci luxusnějšího modelu 2103. Ze základu bylo odvozeno i kombi.

Volžský automobilový závod v Togliatti vyráběl od roku 1972 luxusnější verzi „žigulíku“ s označením VAZ 2103. Poháněl ji čtyřválec OHC 1,45 l s výkonem 57 kW (77 koní). Tyto populární vozy se úspěšně vyvážely do Skandinávie i západní Evropy a samozřejmě také k nám, pro export nesly zpravidla označení Lada 1500, ale i jiná jména...

Od původní řady 2101 se vizuálně lišily bohatším chromováním masky, boků i zádě a vodorovnými koncovými světly. Spíše než z Fiatu 124, ze kterého vycházely konstrukčně, si vzhledovou inspiraci vzaly z většího 125 Special. Sovětský výrobce však navázal spolupráce s Porsche, nakolik se mohla zdát absurdní, možná až nesmyslná, každopádně rozdílnější světy, ve kterých oba subjekty působily, si snad ani nelze představit...

K dohodě mezi ministrem průmyslu SSSR Viktorem Poljakovem (jinak to nešlo, takový krok musel probíhat na vládní úrovni) a šéfem už tehdy velmi úspěšné firmy z Zuffenhausenu Ernstem Fuhrmannem došlo velmi rychle, stačila k ní jediná schůzka.

Facelift

Smlouva byla podepsána na tři roky. Týkala se hlavně přípravy faceliftu 2103. Němečtí designéři nabídli v roce 1976 svou verzi modernizace: prakticky veškerý chrom včetně kovových lišt. šel pryč a nahradil jej plast. Blyštivý kov zůstal pouze na rámečcích oken, krytech kol a klikách, ty používal VAZ dlouhá léta. Prototyp s bílými podklady čtveřice hlavních reflektorů (ty zůstaly) a novou maskou dostal integrované plastové nárazníky v barvě vozu, je zajímavé, jak se je povedlo stylistům poměrně citlivě zakomponovat. Jediné vnější zpětné zrcátko na levé straně bylo vyrobeno také z umělé hmoty. Celek působil střídmě. nenásilně a docela elegantně.

Kompletně přepracovaná palubní deska ani čtyřramenný volant původ u Porsche rozhodně nezapřou, hlavně 911 a 928, ani se o to koneckonců nesnaží. Místo jeho emblému se uprostřed skvěl velký nápis „Lada“. Motor zůstal netknutý, technici si ale vyhráli s nastavením podvozku. V Togliatti však moderní styl nebyl přijat, náklonnost zadavatelů si nezískal a ti záležitost smetli ze stolu. Proč? Změny by vyšly příliš draho a s náročnější výrobou se Rusové nedokázali poprat. Místo toho připravili vlastní projekt 2106, jednodušší a mnohem levnější. Z výrobních pásů Lady 1600, jak se jmenovaly na Západě, sjížděly už od prosince 1975. Nejen exteriér, ale i kabina byla inovována pouze mírně.

Druhý pro vůdce

Sovětskému vůdci Brežněvovi nebyla spolupráce se „zlobivými Němci“ zrovna po chuti. Aby se mohla zdárně rozvíjet, vymínil si stavbu druhé modernizované 2103, která ovšem nebude mít původní motor. Přímo pro sebe a svou osobní potřebu. S „nožem na krku“ se v Zuffenhausenu a Weissachu vypořádali se ctí. Do útrob nainstalovali dvoulitrový čtyřválec z kupé 924 s výkonem 92 kW (125 k). Od prvního prototypu se druhý lišil i zvenčí, hlavně nárazníky pokrytými pryžovými pásy, černými stěrači a pozadím předních světel a křidélkem na víku zavazadelníku. Nápis Lada vpředu byl červený, u původního zůstal bílý. Lité čtrnáctipalcové ráfky pocházely z limitované edice 924 Martini, obouvaly pneumatiky rozměru 185/70.

V závěru roku 1977 dokončený vůz byl předán nejvyššímu představiteli v dubnu 1978. Údajně prý vůdce několik minut nebyl schopen slova... Leonid Iljič si, jak známo, liboval v opravdu luxusních vozech a nezříkal se ani těch z „kapitalistické“ ciziny, ba právě naopak. Porsche nicméně ultimátum dodrželo a spolupracovalo s VAZem dál, na vývoji moderní 2108 alias Sputnik, u nás známé coby Samara, respektive na ladění terénního typu 2121 Niva.

Kombi

Vraťme se ale ještě zpět v čase. Už při práci na původní 2103 chtěli návrháři Fiatu prosadit do výroby v Sovětském svazu skutečně luxusní vůz na základě italské konstrukce. Vedení VAZu však takovou možnost zamítlo, myšlenka byla uložena k ledu. Objevila se po několika letech znovu, ale v jiné podobě. Technické ředitelství automobilky zadalo stylistickému oddělení UGK projekt kombi na základě „nula-trojky“, který měl představovat dražší alternativu. Při vývoji vozu už Porsche nespolupracovalo, nicméně jde o zajímavý experiment.

Prioritou bylo ověření splnění požadavků evropských zákazníků, v budoucnosti se samozřejmě počítalo s dodávkami do zahraničí. Nicméně masová výroba nezačala, zrodily se pouze tři prototypy. Jeden dostal firemní technický servis, druhý byl otestován na Dmitrovském polygonu a třetí funkční vzorek zůstal ve stylistickém centru.

Foto: archiv AvtoVAZ, Auto World Press

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Avatar - Stejsn
8. 6. 2017 22:10
Re: To musí být nějaký hoax....
Seat Ibiza má základ z Rondy, která není nic jiného než ukradené Ritmo.
8. 6. 2017 21:07
Re: To už
A čo této verzia? [odkaz] Udajne to malo byť pre Brežneva
8. 6. 2017 20:47
Snad sem nezavítá p.Jan Tuček
nebo ho z tak "kvalitního" článku trefí.
8. 6. 2017 18:16
Re: Tak tohle znam
Nepovedlo? To jim ještě lichotíte. Zk...rvili to fest! :-!
8. 6. 2017 14:45
Re: To musí být nějaký hoax....
Původně nabízel Fiat pro 2103 (1500 ccm) motor 2xOHC (ze 124 Speciál), ale to Rusové pro složitost odmítli. Zbyly z toho jen parádní fiaťácké kruhové "budíky"a motor jen 1xOHC jako 2101, byť 1500 ccm. Řada motorů LADA 1,2-1,3-1,5-1,6 byla Fiatem vytvořená tak, že něco mělo stejné vrtání a něco zdvih.

PS: Fiat měl v té době vynikající motory 2xOHC. Měly velký a plochý moment v širokém rozsahu otáček. Byly mírně podčtvercové - dnes jsou naopak mírně nadčtvercové (emise).