VAZ 2103: Takto měla vypadat modernizacie žigulíku. Od Porsche!

 

Automobilka z Togliatti připravovala ve spolupráci s Porsche modernizaci luxusnějšího modelu 2103. Ze základu bylo odvozeno i kombi.

Volžský automobilový závod v Togliatti vyráběl od roku 1972 luxusnější verzi „žigulíku“ s označením VAZ 2103. Poháněl ji čtyřválec OHC 1,45 l s výkonem 57 kW (77 koní). Tyto populární vozy se úspěšně vyvážely do Skandinávie i západní Evropy a samozřejmě také k nám, pro export nesly zpravidla označení Lada 1500, ale i jiná jména...

Od původní řady 2101 se vizuálně lišily bohatším chromováním masky, boků i zádě a vodorovnými koncovými světly. Spíše než z Fiatu 124, ze kterého vycházely konstrukčně, si vzhledovou inspiraci vzaly z většího 125 Special. Sovětský výrobce však navázal spolupráce s Porsche, nakolik se mohla zdát absurdní, možná až nesmyslná, každopádně rozdílnější světy, ve kterých oba subjekty působily, si snad ani nelze představit...

K dohodě mezi ministrem průmyslu SSSR Viktorem Poljakovem (jinak to nešlo, takový krok musel probíhat na vládní úrovni) a šéfem už tehdy velmi úspěšné firmy z Zuffenhausenu Ernstem Fuhrmannem došlo velmi rychle, stačila k ní jediná schůzka.

Facelift

Smlouva byla podepsána na tři roky. Týkala se hlavně přípravy faceliftu 2103. Němečtí designéři nabídli v roce 1976 svou verzi modernizace: prakticky veškerý chrom včetně kovových lišt. šel pryč a nahradil jej plast. Blyštivý kov zůstal pouze na rámečcích oken, krytech kol a klikách, ty používal VAZ dlouhá léta. Prototyp s bílými podklady čtveřice hlavních reflektorů (ty zůstaly) a novou maskou dostal integrované plastové nárazníky v barvě vozu, je zajímavé, jak se je povedlo stylistům poměrně citlivě zakomponovat. Jediné vnější zpětné zrcátko na levé straně bylo vyrobeno také z umělé hmoty. Celek působil střídmě. nenásilně a docela elegantně.

Kompletně přepracovaná palubní deska ani čtyřramenný volant původ u Porsche rozhodně nezapřou, hlavně 911 a 928, ani se o to koneckonců nesnaží. Místo jeho emblému se uprostřed skvěl velký nápis „Lada“. Motor zůstal netknutý, technici si ale vyhráli s nastavením podvozku. V Togliatti však moderní styl nebyl přijat, náklonnost zadavatelů si nezískal a ti záležitost smetli ze stolu. Proč? Změny by vyšly příliš draho a s náročnější výrobou se Rusové nedokázali poprat. Místo toho připravili vlastní projekt 2106, jednodušší a mnohem levnější. Z výrobních pásů Lady 1600, jak se jmenovaly na Západě, sjížděly už od prosince 1975. Nejen exteriér, ale i kabina byla inovována pouze mírně.

Druhý pro vůdce

Sovětskému vůdci Brežněvovi nebyla spolupráce se „zlobivými Němci“ zrovna po chuti. Aby se mohla zdárně rozvíjet, vymínil si stavbu druhé modernizované 2103, která ovšem nebude mít původní motor. Přímo pro sebe a svou osobní potřebu. S „nožem na krku“ se v Zuffenhausenu a Weissachu vypořádali se ctí. Do útrob nainstalovali dvoulitrový čtyřválec z kupé 924 s výkonem 92 kW (125 k). Od prvního prototypu se druhý lišil i zvenčí, hlavně nárazníky pokrytými pryžovými pásy, černými stěrači a pozadím předních světel a křidélkem na víku zavazadelníku. Nápis Lada vpředu byl červený, u původního zůstal bílý. Lité čtrnáctipalcové ráfky pocházely z limitované edice 924 Martini, obouvaly pneumatiky rozměru 185/70.

V závěru roku 1977 dokončený vůz byl předán nejvyššímu představiteli v dubnu 1978. Údajně prý vůdce několik minut nebyl schopen slova... Leonid Iljič si, jak známo, liboval v opravdu luxusních vozech a nezříkal se ani těch z „kapitalistické“ ciziny, ba právě naopak. Porsche nicméně ultimátum dodrželo a spolupracovalo s VAZem dál, na vývoji moderní 2108 alias Sputnik, u nás známé coby Samara, respektive na ladění terénního typu 2121 Niva.

Kombi

Vraťme se ale ještě zpět v čase. Už při práci na původní 2103 chtěli návrháři Fiatu prosadit do výroby v Sovětském svazu skutečně luxusní vůz na základě italské konstrukce. Vedení VAZu však takovou možnost zamítlo, myšlenka byla uložena k ledu. Objevila se po několika letech znovu, ale v jiné podobě. Technické ředitelství automobilky zadalo stylistickému oddělení UGK projekt kombi na základě „nula-trojky“, který měl představovat dražší alternativu. Při vývoji vozu už Porsche nespolupracovalo, nicméně jde o zajímavý experiment.

Prioritou bylo ověření splnění požadavků evropských zákazníků, v budoucnosti se samozřejmě počítalo s dodávkami do zahraničí. Nicméně masová výroba nezačala, zrodily se pouze tři prototypy. Jeden dostal firemní technický servis, druhý byl otestován na Dmitrovském polygonu a třetí funkční vzorek zůstal ve stylistickém centru.

Foto: archiv AvtoVAZ, Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: AutoZine.cz, Autíčkář.cz, WA

Štítky Lada

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Ti nejlepší na MOJE.AUTO.CZ: Lada 2103 Ti nejlepší na MOJE.AUTO.CZ: Lada 2103

"Je to VAZ (pěkně rusky BA3) 2103 v červené barvě,…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…