VAZ 2103: Takto měla vypadat modernizacie žigulíku. Od Porsche!

 

Automobilka z Togliatti připravovala ve spolupráci s Porsche modernizaci luxusnějšího modelu 2103. Ze základu bylo odvozeno i kombi.

Volžský automobilový závod v Togliatti vyráběl od roku 1972 luxusnější verzi „žigulíku“ s označením VAZ 2103. Poháněl ji čtyřválec OHC 1,45 l s výkonem 57 kW (77 koní). Tyto populární vozy se úspěšně vyvážely do Skandinávie i západní Evropy a samozřejmě také k nám, pro export nesly zpravidla označení Lada 1500, ale i jiná jména...

Od původní řady 2101 se vizuálně lišily bohatším chromováním masky, boků i zádě a vodorovnými koncovými světly. Spíše než z Fiatu 124, ze kterého vycházely konstrukčně, si vzhledovou inspiraci vzaly z většího 125 Special. Sovětský výrobce však navázal spolupráce s Porsche, nakolik se mohla zdát absurdní, možná až nesmyslná, každopádně rozdílnější světy, ve kterých oba subjekty působily, si snad ani nelze představit...

K dohodě mezi ministrem průmyslu SSSR Viktorem Poljakovem (jinak to nešlo, takový krok musel probíhat na vládní úrovni) a šéfem už tehdy velmi úspěšné firmy z Zuffenhausenu Ernstem Fuhrmannem došlo velmi rychle, stačila k ní jediná schůzka.

Facelift

Smlouva byla podepsána na tři roky. Týkala se hlavně přípravy faceliftu 2103. Němečtí designéři nabídli v roce 1976 svou verzi modernizace: prakticky veškerý chrom včetně kovových lišt. šel pryč a nahradil jej plast. Blyštivý kov zůstal pouze na rámečcích oken, krytech kol a klikách, ty používal VAZ dlouhá léta. Prototyp s bílými podklady čtveřice hlavních reflektorů (ty zůstaly) a novou maskou dostal integrované plastové nárazníky v barvě vozu, je zajímavé, jak se je povedlo stylistům poměrně citlivě zakomponovat. Jediné vnější zpětné zrcátko na levé straně bylo vyrobeno také z umělé hmoty. Celek působil střídmě. nenásilně a docela elegantně.

Kompletně přepracovaná palubní deska ani čtyřramenný volant původ u Porsche rozhodně nezapřou, hlavně 911 a 928, ani se o to koneckonců nesnaží. Místo jeho emblému se uprostřed skvěl velký nápis „Lada“. Motor zůstal netknutý, technici si ale vyhráli s nastavením podvozku. V Togliatti však moderní styl nebyl přijat, náklonnost zadavatelů si nezískal a ti záležitost smetli ze stolu. Proč? Změny by vyšly příliš draho a s náročnější výrobou se Rusové nedokázali poprat. Místo toho připravili vlastní projekt 2106, jednodušší a mnohem levnější. Z výrobních pásů Lady 1600, jak se jmenovaly na Západě, sjížděly už od prosince 1975. Nejen exteriér, ale i kabina byla inovována pouze mírně.

Druhý pro vůdce

Sovětskému vůdci Brežněvovi nebyla spolupráce se „zlobivými Němci“ zrovna po chuti. Aby se mohla zdárně rozvíjet, vymínil si stavbu druhé modernizované 2103, která ovšem nebude mít původní motor. Přímo pro sebe a svou osobní potřebu. S „nožem na krku“ se v Zuffenhausenu a Weissachu vypořádali se ctí. Do útrob nainstalovali dvoulitrový čtyřválec z kupé 924 s výkonem 92 kW (125 k). Od prvního prototypu se druhý lišil i zvenčí, hlavně nárazníky pokrytými pryžovými pásy, černými stěrači a pozadím předních světel a křidélkem na víku zavazadelníku. Nápis Lada vpředu byl červený, u původního zůstal bílý. Lité čtrnáctipalcové ráfky pocházely z limitované edice 924 Martini, obouvaly pneumatiky rozměru 185/70.

V závěru roku 1977 dokončený vůz byl předán nejvyššímu představiteli v dubnu 1978. Údajně prý vůdce několik minut nebyl schopen slova... Leonid Iljič si, jak známo, liboval v opravdu luxusních vozech a nezříkal se ani těch z „kapitalistické“ ciziny, ba právě naopak. Porsche nicméně ultimátum dodrželo a spolupracovalo s VAZem dál, na vývoji moderní 2108 alias Sputnik, u nás známé coby Samara, respektive na ladění terénního typu 2121 Niva.

Kombi

Vraťme se ale ještě zpět v čase. Už při práci na původní 2103 chtěli návrháři Fiatu prosadit do výroby v Sovětském svazu skutečně luxusní vůz na základě italské konstrukce. Vedení VAZu však takovou možnost zamítlo, myšlenka byla uložena k ledu. Objevila se po několika letech znovu, ale v jiné podobě. Technické ředitelství automobilky zadalo stylistickému oddělení UGK projekt kombi na základě „nula-trojky“, který měl představovat dražší alternativu. Při vývoji vozu už Porsche nespolupracovalo, nicméně jde o zajímavý experiment.

Prioritou bylo ověření splnění požadavků evropských zákazníků, v budoucnosti se samozřejmě počítalo s dodávkami do zahraničí. Nicméně masová výroba nezačala, zrodily se pouze tři prototypy. Jeden dostal firemní technický servis, druhý byl otestován na Dmitrovském polygonu a třetí funkční vzorek zůstal ve stylistickém centru.

Foto: archiv AvtoVAZ, Auto World Press

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
SŽDC opraví příští rok nádražní budovy za 1,2 miliardy korun, začne Fantovou budovou SŽDC opraví příští rok nádražní budovy za 1,2 miliardy korun, začne Fantovou budovou

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce v příštím…

Gazdík chce v dubnu skončit v čele Starostů. Pustí se do reformy školství Gazdík chce v dubnu skončit v čele Starostů. Pustí se do reformy školství

Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík chce…

Brusel už nedostává žádné žádosti o platby pro Agrofert Brusel už nedostává žádné žádosti o platby pro Agrofert

Rozhodnutí ministerstva financí nezasílat Evropské komisi…

Agrofert na nové projekty dotace nedostává už od srpna, ostatní ano Agrofert na nové projekty dotace nedostává už od srpna, ostatní ano

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) potvrdil, že od…

 
Zdroj: AutoZine.cz, Autíčkář.cz, WA

Štítky Lada

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Ti nejlepší na MOJE.AUTO.CZ: Lada 2103 Ti nejlepší na MOJE.AUTO.CZ: Lada 2103

"Je to VAZ (pěkně rusky BA3) 2103 v červené barvě,…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Dnes 16:43

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled svátků, kdy jsou obchody zavřené

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled…

Po dvou podzimních svátcích, kdy zůstaly obchody zavřené, přijdou další svátky bez nákupů o Vánocích. Na konci…

 

iSport.cz

Z lyží na prkno, pak těsná porážka. Ledecká sledovala triumf lásky!

Z lyží na prkno, pak těsná porážka. Ledecká…

Ester Ledecká nemusela na úvod snowboardové sezony Světového poháru s hitem Síla lásky od Frankie Goes To…

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině Canadiens i stesku po synech

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině…

Stíhá hrát za Kladno i za Kometu. A po návratu z NHL hned ukázal svou extratřídu. Hokejový útočník Tomáš…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…