VAZ 2103: Takto měla vypadat modernizacie žigulíku. Od Porsche!

 

Automobilka z Togliatti připravovala ve spolupráci s Porsche modernizaci luxusnějšího modelu 2103. Ze základu bylo odvozeno i kombi.

Volžský automobilový závod v Togliatti vyráběl od roku 1972 luxusnější verzi „žigulíku“ s označením VAZ 2103. Poháněl ji čtyřválec OHC 1,45 l s výkonem 57 kW (77 koní). Tyto populární vozy se úspěšně vyvážely do Skandinávie i západní Evropy a samozřejmě také k nám, pro export nesly zpravidla označení Lada 1500, ale i jiná jména...

Od původní řady 2101 se vizuálně lišily bohatším chromováním masky, boků i zádě a vodorovnými koncovými světly. Spíše než z Fiatu 124, ze kterého vycházely konstrukčně, si vzhledovou inspiraci vzaly z většího 125 Special. Sovětský výrobce však navázal spolupráce s Porsche, nakolik se mohla zdát absurdní, možná až nesmyslná, každopádně rozdílnější světy, ve kterých oba subjekty působily, si snad ani nelze představit...

K dohodě mezi ministrem průmyslu SSSR Viktorem Poljakovem (jinak to nešlo, takový krok musel probíhat na vládní úrovni) a šéfem už tehdy velmi úspěšné firmy z Zuffenhausenu Ernstem Fuhrmannem došlo velmi rychle, stačila k ní jediná schůzka.

Facelift

Smlouva byla podepsána na tři roky. Týkala se hlavně přípravy faceliftu 2103. Němečtí designéři nabídli v roce 1976 svou verzi modernizace: prakticky veškerý chrom včetně kovových lišt. šel pryč a nahradil jej plast. Blyštivý kov zůstal pouze na rámečcích oken, krytech kol a klikách, ty používal VAZ dlouhá léta. Prototyp s bílými podklady čtveřice hlavních reflektorů (ty zůstaly) a novou maskou dostal integrované plastové nárazníky v barvě vozu, je zajímavé, jak se je povedlo stylistům poměrně citlivě zakomponovat. Jediné vnější zpětné zrcátko na levé straně bylo vyrobeno také z umělé hmoty. Celek působil střídmě. nenásilně a docela elegantně.

Kompletně přepracovaná palubní deska ani čtyřramenný volant původ u Porsche rozhodně nezapřou, hlavně 911 a 928, ani se o to koneckonců nesnaží. Místo jeho emblému se uprostřed skvěl velký nápis „Lada“. Motor zůstal netknutý, technici si ale vyhráli s nastavením podvozku. V Togliatti však moderní styl nebyl přijat, náklonnost zadavatelů si nezískal a ti záležitost smetli ze stolu. Proč? Změny by vyšly příliš draho a s náročnější výrobou se Rusové nedokázali poprat. Místo toho připravili vlastní projekt 2106, jednodušší a mnohem levnější. Z výrobních pásů Lady 1600, jak se jmenovaly na Západě, sjížděly už od prosince 1975. Nejen exteriér, ale i kabina byla inovována pouze mírně.

Druhý pro vůdce

Sovětskému vůdci Brežněvovi nebyla spolupráce se „zlobivými Němci“ zrovna po chuti. Aby se mohla zdárně rozvíjet, vymínil si stavbu druhé modernizované 2103, která ovšem nebude mít původní motor. Přímo pro sebe a svou osobní potřebu. S „nožem na krku“ se v Zuffenhausenu a Weissachu vypořádali se ctí. Do útrob nainstalovali dvoulitrový čtyřválec z kupé 924 s výkonem 92 kW (125 k). Od prvního prototypu se druhý lišil i zvenčí, hlavně nárazníky pokrytými pryžovými pásy, černými stěrači a pozadím předních světel a křidélkem na víku zavazadelníku. Nápis Lada vpředu byl červený, u původního zůstal bílý. Lité čtrnáctipalcové ráfky pocházely z limitované edice 924 Martini, obouvaly pneumatiky rozměru 185/70.

V závěru roku 1977 dokončený vůz byl předán nejvyššímu představiteli v dubnu 1978. Údajně prý vůdce několik minut nebyl schopen slova... Leonid Iljič si, jak známo, liboval v opravdu luxusních vozech a nezříkal se ani těch z „kapitalistické“ ciziny, ba právě naopak. Porsche nicméně ultimátum dodrželo a spolupracovalo s VAZem dál, na vývoji moderní 2108 alias Sputnik, u nás známé coby Samara, respektive na ladění terénního typu 2121 Niva.

Kombi

Vraťme se ale ještě zpět v čase. Už při práci na původní 2103 chtěli návrháři Fiatu prosadit do výroby v Sovětském svazu skutečně luxusní vůz na základě italské konstrukce. Vedení VAZu však takovou možnost zamítlo, myšlenka byla uložena k ledu. Objevila se po několika letech znovu, ale v jiné podobě. Technické ředitelství automobilky zadalo stylistickému oddělení UGK projekt kombi na základě „nula-trojky“, který měl představovat dražší alternativu. Při vývoji vozu už Porsche nespolupracovalo, nicméně jde o zajímavý experiment.

Prioritou bylo ověření splnění požadavků evropských zákazníků, v budoucnosti se samozřejmě počítalo s dodávkami do zahraničí. Nicméně masová výroba nezačala, zrodily se pouze tři prototypy. Jeden dostal firemní technický servis, druhý byl otestován na Dmitrovském polygonu a třetí funkční vzorek zůstal ve stylistickém centru.

Foto: archiv AvtoVAZ, Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident Zeman jmenoval Mazance předsedou Nejvyššího správního soudu Prezident Zeman jmenoval Mazance předsedou Nejvyššího správního soudu

Prezident Miloš Zeman dnes na Pražském hradě jmenoval…

Praha chce regulovat Airbnb, poskytovatelé budou mít nové povinnosti Praha chce regulovat Airbnb, poskytovatelé budou mít nové povinnosti

Praha bude chtít změnu zákona, která upraví provozování…

Peking vrací úder, zavede nová cla na americké produkty Peking vrací úder, zavede nová cla na americké produkty

Peking zavede 24. září nová cla na americké zboží, jehož…

Apple srovnal účty, irské vládě uhradil miliardový daňový nedoplatek Apple srovnal účty, irské vládě uhradil miliardový daňový nedoplatek

Americká technologická společnost Apple již irské vládě…

 
Zdroj: AutoZine.cz, Autíčkář.cz, WA

Štítky Lada

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej

Slavná módní značka se před 11 lety podílela na speciální…

 



Ti nejlepší na MOJE.AUTO.CZ: Lada 2103 Ti nejlepší na MOJE.AUTO.CZ: Lada 2103

"Je to VAZ (pěkně rusky BA3) 2103 v červené barvě,…

 



 
Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi. Projdeme si je všechny!

Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi

Dnes 12:53

Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.




Blesk.cz

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná operace mu změnila život!

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná…

Dlouhé roky strávil Kanaďan Maurice Desjardins (64) ve svém příbytku. Téměř odtud nevycházel. Trpěl neustále…

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

 

iSport.cz

Kincl v pořadu FIGHT: o trénincích s celebritami a výhrůžkách fanoušků

Kincl v pořadu FIGHT: o trénincích s celebritami a…

Má za sebou jeden z nejtěžších zápasů kariéry. A nejen proto, že se střetl s českým Terminátorem. Patrik Kincl…

Šilhavý přebírá reprezentaci, chce stabilizovat kádr. Asistentem i Galásek

Šilhavý přebírá reprezentaci, chce stabilizovat…

Nástupcem Karla Jarolíma ve funkci trenéra fotbalové reprezentace se podle očekávání stal Jaroslav Šilhavý.…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

Komiks Zelený Raoul znevažuje holokaust, tvrdí ředitel Židovského muzea

Komiks Zelený Raoul znevažuje holokaust, tvrdí…

Ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát protestuje proti dílu komiksu Zelený Raoul s názvem Blbounova…