10.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Zatímco některé starší atmosférické motory vydrží doslova všechno, o turbomotory je potřeba se pečlivě starat. Jsou totiž náchylnější na zničení.

Přeplňované motory se dnes už stávají standardem. I výrobci, kteří donedávna atmosférám věřili, se jich postupně zbavují a nahrazují právě turbomotory. Takové jednotky jsou ale technicky složitější a žádají přece jen více péče než jednoduché atmosférické motory.

Přestože jsou přeplňované agregáty stále odolnější, pořád jsou kvůli složitější technice náchylnější k závadě. Jestliže se k nim budete chovat následujícím způsobem, jistojistě je zničíte:

Zatěžujte motor, než se dostatečně zahřeje

Zatěžování nezahřátého motoru ubližuje všem agregátům, u těch přeplňovaných ale tato rada platí dvojnásob. Důvodem jsou právě turbodmychadla, která přestože jsou stále odolnější, zůstávají citlivá na nezahřátý a tudíž ne dokonale fungující olej. Pokud olej není dostatečně zahřátý, neproudí motorem dobře a špatně ho promazává. Z toho důvodu je potřeba turbomotor řádně zahřát, než se z něj rozhodnete vyždímat to nejlepší.

Problémem dnešních aut je však fakt, že většina z nich už postrádá ukazatel teploty oleje a omezuje se jen na stav teploty chladicí kapaliny. Zahřátí chladicí kapaliny na provozní teplotu přitom neznamená, že už je dostatečně zahřátý i olej. Ten se zahřívá déle než chladicí kapalina, mimo jiné z toho důvodu, že cirkuluje i v olejové vaně nebo externí nádrži, kde jeho ohřátí trvá delší dobu. Proto je při snaze o zatěžování turbomotoru nutné ještě chvilku počkat, a to přestože už kontrolka chladicí kapaliny hlásí dosažení provozní teploty. Spíše než dlouhým zahříváním na volnoběh motor raději zahřejte jízdou v nízkých otáčkách, která je pro něj vhodnější.

Vypínejte motor bez řádného ochlazení

Dojet po svižné jízdě a hned zhasnout motor může být pro přeplňovaný agregát konečná, a to přestože mnozí výrobci tvrdí, že turba vyrábí z materiálů, které vydrží všechno. Turbodmychadla jsou nadmíru namáhané součástky, co se týče teploty, což se jim při náhlém zhasnutí motoru může stát osudným. Zvlášť když se takové chování bude často opakovat.

Ve většině případů jsou turba chlazena pouze cirkulujícím motorovým olejem, který je zároveň maže. A náhlé zastavení cirkulace oleje může znamenat problém, olej, který zůstane v turbu, se přehřeje, kvůli čemuž může ztratit své mazací schopnosti. Tím se při častém zhasínání motoru chvilku po vysokém namáhání degraduje a může špatně mazat celý motor. Navíc se mohou tzv. zapéci mazací kanálky.

Řešení této hrozby přitom není časově náročné. Stačí, když při dojíždění na parkoviště pojedete opravdu zvolna a před samotným vypnutím motoru ještě chvilku zůstanete stát na místě. Vám to seberu jen asi minutu života, zatímco život vašemu motoru to náramně prodlouží.

Video

Přetěžujte motor v nízkých otáčkách

Stále delší převody moderních aut v kombinaci se silným zátahem turba ve středních otáčkách k tomu tak trochu svádí – zařadíte co nejvyšší stupeň a pak jen v případě potřeby sešlápnete plyn do podlahy, abyste zrychlili. Zatímco u aut s automatem si převodovka v takovém případě sama přeřadí, vozy s ručně řazenou převodovkou čekají na manuální pokyn. Jenže pokud k podřazení nedojde, může to turbomotor poškodit.

Při sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách totiž u přeplňovaných agregátů může dojít k tzv. předčasnému zapálení směsi při nízké rychlosti motoru. Jeho výsledkem je nečekaný nárůst tlaku ve spalovací komoře, který může vést k deformaci ojnice nebo k prasklým pístům. Řešení je přitom opět jednoduché, podřadit a dostat se do středních otáček.

Nepřehlédněte: Problémy s turbem? Jen o nevypínání motoru po dojezdu to není

Tankujte nekvalitní palivo

Nekvalitní palivo může udělat paseku také u atmosférických motorů, turbojednotky jsou ale na něj náchylnější, a to zvlášť u těch silných, výkonově našponovaných ke svému maximu. I proto výrobci u mnohých takových agregátů doporučují tankovat 98oktanový benzin (Subaru WRX STi, Peugeot 308 GTi), který je odolnější proti detonačnímu hoření, jež u nekvalitního paliva může nastat.

K tématu: 6 tipů jak si spolehlivě zničit auto

Zbrkle šlapejte na plyn

Turbomotory se sice stále lineárnějším charakterem začínají přibližovat atmosférám, skokový nárůst točivého momentu ale může nemile překvapit. Jeho výsledkem totiž při tvrdém sešlápnut plynu uprostřed zatáčky může být náhlá přetáčivost nebo nedotáčivost, se kterou obzvlášť nezkušení řidiči mohou mít těžké problémy. Elektroničtí pomocníci přitom nemusí být vždycky zachránci. Proto raději předvídejte a šlápněte na to, až když budete být všechna kola rovně.
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…