10.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Zatímco některé starší atmosférické motory vydrží doslova všechno, o turbomotory je potřeba se pečlivě starat. Jsou totiž náchylnější na zničení.

Přeplňované motory se dnes už stávají standardem. I výrobci, kteří donedávna atmosférám věřili, se jich postupně zbavují a nahrazují právě turbomotory. Takové jednotky jsou ale technicky složitější a žádají přece jen více péče než jednoduché atmosférické motory.

Přestože jsou přeplňované agregáty stále odolnější, pořád jsou kvůli složitější technice náchylnější k závadě. Jestliže se k nim budete chovat následujícím způsobem, jistojistě je zničíte:

Zatěžujte motor, než se dostatečně zahřeje

Zatěžování nezahřátého motoru ubližuje všem agregátům, u těch přeplňovaných ale tato rada platí dvojnásob. Důvodem jsou právě turbodmychadla, která přestože jsou stále odolnější, zůstávají citlivá na nezahřátý a tudíž ne dokonale fungující olej. Pokud olej není dostatečně zahřátý, neproudí motorem dobře a špatně ho promazává. Z toho důvodu je potřeba turbomotor řádně zahřát, než se z něj rozhodnete vyždímat to nejlepší.

Problémem dnešních aut je však fakt, že většina z nich už postrádá ukazatel teploty oleje a omezuje se jen na stav teploty chladicí kapaliny. Zahřátí chladicí kapaliny na provozní teplotu přitom neznamená, že už je dostatečně zahřátý i olej. Ten se zahřívá déle než chladicí kapalina, mimo jiné z toho důvodu, že cirkuluje i v olejové vaně nebo externí nádrži, kde jeho ohřátí trvá delší dobu. Proto je při snaze o zatěžování turbomotoru nutné ještě chvilku počkat, a to přestože už kontrolka chladicí kapaliny hlásí dosažení provozní teploty. Spíše než dlouhým zahříváním na volnoběh motor raději zahřejte jízdou v nízkých otáčkách, která je pro něj vhodnější.

Vypínejte motor bez řádného ochlazení

Dojet po svižné jízdě a hned zhasnout motor může být pro přeplňovaný agregát konečná, a to přestože mnozí výrobci tvrdí, že turba vyrábí z materiálů, které vydrží všechno. Turbodmychadla jsou nadmíru namáhané součástky, co se týče teploty, což se jim při náhlém zhasnutí motoru může stát osudným. Zvlášť když se takové chování bude často opakovat.

Ve většině případů jsou turba chlazena pouze cirkulujícím motorovým olejem, který je zároveň maže. A náhlé zastavení cirkulace oleje může znamenat problém, olej, který zůstane v turbu, se přehřeje, kvůli čemuž může ztratit své mazací schopnosti. Tím se při častém zhasínání motoru chvilku po vysokém namáhání degraduje a může špatně mazat celý motor. Navíc se mohou tzv. zapéci mazací kanálky.

Řešení této hrozby přitom není časově náročné. Stačí, když při dojíždění na parkoviště pojedete opravdu zvolna a před samotným vypnutím motoru ještě chvilku zůstanete stát na místě. Vám to seberu jen asi minutu života, zatímco život vašemu motoru to náramně prodlouží.

Video

Přetěžujte motor v nízkých otáčkách

Stále delší převody moderních aut v kombinaci se silným zátahem turba ve středních otáčkách k tomu tak trochu svádí – zařadíte co nejvyšší stupeň a pak jen v případě potřeby sešlápnete plyn do podlahy, abyste zrychlili. Zatímco u aut s automatem si převodovka v takovém případě sama přeřadí, vozy s ručně řazenou převodovkou čekají na manuální pokyn. Jenže pokud k podřazení nedojde, může to turbomotor poškodit.

Při sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách totiž u přeplňovaných agregátů může dojít k tzv. předčasnému zapálení směsi při nízké rychlosti motoru. Jeho výsledkem je nečekaný nárůst tlaku ve spalovací komoře, který může vést k deformaci ojnice nebo k prasklým pístům. Řešení je přitom opět jednoduché, podřadit a dostat se do středních otáček.

Nepřehlédněte: Problémy s turbem? Jen o nevypínání motoru po dojezdu to není

Tankujte nekvalitní palivo

Nekvalitní palivo může udělat paseku také u atmosférických motorů, turbojednotky jsou ale na něj náchylnější, a to zvlášť u těch silných, výkonově našponovaných ke svému maximu. I proto výrobci u mnohých takových agregátů doporučují tankovat 98oktanový benzin (Subaru WRX STi, Peugeot 308 GTi), který je odolnější proti detonačnímu hoření, jež u nekvalitního paliva může nastat.

K tématu: 6 tipů jak si spolehlivě zničit auto

Zbrkle šlapejte na plyn

Turbomotory se sice stále lineárnějším charakterem začínají přibližovat atmosférám, skokový nárůst točivého momentu ale může nemile překvapit. Jeho výsledkem totiž při tvrdém sešlápnut plynu uprostřed zatáčky může být náhlá přetáčivost nebo nedotáčivost, se kterou obzvlášť nezkušení řidiči mohou mít těžké problémy. Elektroničtí pomocníci přitom nemusí být vždycky zachránci. Proto raději předvídejte a šlápněte na to, až když budete být všechna kola rovně.
Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…