10.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Zatímco některé starší atmosférické motory vydrží doslova všechno, o turbomotory je potřeba se pečlivě starat. Jsou totiž náchylnější na zničení.

Přeplňované motory se dnes už stávají standardem. I výrobci, kteří donedávna atmosférám věřili, se jich postupně zbavují a nahrazují právě turbomotory. Takové jednotky jsou ale technicky složitější a žádají přece jen více péče než jednoduché atmosférické motory.

Přestože jsou přeplňované agregáty stále odolnější, pořád jsou kvůli složitější technice náchylnější k závadě. Jestliže se k nim budete chovat následujícím způsobem, jistojistě je zničíte:

Zatěžujte motor, než se dostatečně zahřeje

Zatěžování nezahřátého motoru ubližuje všem agregátům, u těch přeplňovaných ale tato rada platí dvojnásob. Důvodem jsou právě turbodmychadla, která přestože jsou stále odolnější, zůstávají citlivá na nezahřátý a tudíž ne dokonale fungující olej. Pokud olej není dostatečně zahřátý, neproudí motorem dobře a špatně ho promazává. Z toho důvodu je potřeba turbomotor řádně zahřát, než se z něj rozhodnete vyždímat to nejlepší.

Problémem dnešních aut je však fakt, že většina z nich už postrádá ukazatel teploty oleje a omezuje se jen na stav teploty chladicí kapaliny. Zahřátí chladicí kapaliny na provozní teplotu přitom neznamená, že už je dostatečně zahřátý i olej. Ten se zahřívá déle než chladicí kapalina, mimo jiné z toho důvodu, že cirkuluje i v olejové vaně nebo externí nádrži, kde jeho ohřátí trvá delší dobu. Proto je při snaze o zatěžování turbomotoru nutné ještě chvilku počkat, a to přestože už kontrolka chladicí kapaliny hlásí dosažení provozní teploty. Spíše než dlouhým zahříváním na volnoběh motor raději zahřejte jízdou v nízkých otáčkách, která je pro něj vhodnější.

Vypínejte motor bez řádného ochlazení

Dojet po svižné jízdě a hned zhasnout motor může být pro přeplňovaný agregát konečná, a to přestože mnozí výrobci tvrdí, že turba vyrábí z materiálů, které vydrží všechno. Turbodmychadla jsou nadmíru namáhané součástky, co se týče teploty, což se jim při náhlém zhasnutí motoru může stát osudným. Zvlášť když se takové chování bude často opakovat.

Ve většině případů jsou turba chlazena pouze cirkulujícím motorovým olejem, který je zároveň maže. A náhlé zastavení cirkulace oleje může znamenat problém, olej, který zůstane v turbu, se přehřeje, kvůli čemuž může ztratit své mazací schopnosti. Tím se při častém zhasínání motoru chvilku po vysokém namáhání degraduje a může špatně mazat celý motor. Navíc se mohou tzv. zapéci mazací kanálky.

Řešení této hrozby přitom není časově náročné. Stačí, když při dojíždění na parkoviště pojedete opravdu zvolna a před samotným vypnutím motoru ještě chvilku zůstanete stát na místě. Vám to seberu jen asi minutu života, zatímco život vašemu motoru to náramně prodlouží.

Video

Přetěžujte motor v nízkých otáčkách

Stále delší převody moderních aut v kombinaci se silným zátahem turba ve středních otáčkách k tomu tak trochu svádí – zařadíte co nejvyšší stupeň a pak jen v případě potřeby sešlápnete plyn do podlahy, abyste zrychlili. Zatímco u aut s automatem si převodovka v takovém případě sama přeřadí, vozy s ručně řazenou převodovkou čekají na manuální pokyn. Jenže pokud k podřazení nedojde, může to turbomotor poškodit.

Při sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách totiž u přeplňovaných agregátů může dojít k tzv. předčasnému zapálení směsi při nízké rychlosti motoru. Jeho výsledkem je nečekaný nárůst tlaku ve spalovací komoře, který může vést k deformaci ojnice nebo k prasklým pístům. Řešení je přitom opět jednoduché, podřadit a dostat se do středních otáček.

Nepřehlédněte: Problémy s turbem? Jen o nevypínání motoru po dojezdu to není

Tankujte nekvalitní palivo

Nekvalitní palivo může udělat paseku také u atmosférických motorů, turbojednotky jsou ale na něj náchylnější, a to zvlášť u těch silných, výkonově našponovaných ke svému maximu. I proto výrobci u mnohých takových agregátů doporučují tankovat 98oktanový benzin (Subaru WRX STi, Peugeot 308 GTi), který je odolnější proti detonačnímu hoření, jež u nekvalitního paliva může nastat.

K tématu: 6 tipů jak si spolehlivě zničit auto

Zbrkle šlapejte na plyn

Turbomotory se sice stále lineárnějším charakterem začínají přibližovat atmosférám, skokový nárůst točivého momentu ale může nemile překvapit. Jeho výsledkem totiž při tvrdém sešlápnut plynu uprostřed zatáčky může být náhlá přetáčivost nebo nedotáčivost, se kterou obzvlášť nezkušení řidiči mohou mít těžké problémy. Elektroničtí pomocníci přitom nemusí být vždycky zachránci. Proto raději předvídejte a šlápněte na to, až když budete být všechna kola rovně.
Spolupracujeme s TipCars.com
Moneta Money Bank vyplatí nižší dividendu než před rokem Moneta Money Bank vyplatí nižší dividendu než před rokem

Moneta Money Bank vyplatí za loňský rok dividendu 4,1…

Správci daně přístup k bankovním údajům získat nemají, rozhodli senátoři Správci daně přístup k bankovním údajům získat nemají, rozhodli senátoři

Senát dnes zamítl předlohu, podle níž by banky,…

Slovensko bojuje o pátou automobilku Slovensko bojuje o pátou automobilku

Čínský výrobce elektromobilů Zhidou zvažuje umístění nové…

Zeman jmenoval Opatu náčelníkem generální štábu. Nahradí Bečváře Zeman jmenoval Opatu náčelníkem generální štábu. Nahradí Bečváře

Prezident Miloš Zeman dnes jmenoval na Pražském hradě…

 

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Euro NCAP 2018: Nissan Leaf – Pět hvězd i pro novou generaci elektromobilu

Euro NCAP 2018: Nissan Leaf – Pět hvězd i pro novou generaci elektromobilu

Dnes 15:50

Nissan Leaf ve své nové generaci i přes jistá zaváhání v nárazových testech organizace Euro NCAP dosáhl na plný počet hvězd.




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Rodina Aviciiho promluvila

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Rodina…

Přišli o syna a bratra. Toho nenadále zastihla smrt v Ománu ve věku teprve 28 let. Kvůli čemu slavný DJ a…

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila její slova tři týdny po porodu

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila…

Synka Benedikta přivedla na svět teprve začátkem dubna, ale už teď přemýšlí o dalších dětech. Modelka a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S trénováním neskončí

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S…

Přestože kouč Arséne Wenger minulý týden uvedl, že se na odchodu od fotbalistů Arsenalu po konci sezony dohodl s…

 

Reflex.cz

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé vidí západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…

Alternativa je dnes synonymem pro lež nebo podvod. Ať už jde o stravu, léky, nebo média

Alternativa je dnes synonymem pro lež nebo podvod.…

Při psaní mi uklouzlo slůvko „alternativa“. Když jsem se ale nad vzniklou větou zamyslel, tak jsem to slovo…