Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velké skandály zasáhly i Generals Motors, Mitsubishi nebo Toyotu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (41)
Vybrali jsme velké skandály v automobilovém průmyslu v uplynulých letech a seřadili je chronologicky. Problémy měli krom Volkswagenu i jiní.

BRIDGESTONE

Japonská společnost Bridgestone oznámila v srpnu 2000 výměnu 6,5 milionu pneumatik značky Firestone, které měly defekty na Fordech Explorer. Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) zahynulo v souvislosti se závadami 271 osob a na 800 jich bylo zraněno. Ford poté ukončil spolupráci s Firestonem a v květnu 2001 zahájil program výměny pneumatik. Bezplatná výměna 13 milionů pneumatik Firestone a náhrady poškozeným stály Ford tři miliardy dolarů a stáhly automobilku v roce 2001 do ztráty. V roce 2005 se po dlouhotrvajícím sporu Firestone s Fordem dohodl na odškodnění ve výši 240 milionů dolarů.

MITSUBISHI

Japonská automobilka v roce 2004 přiznala vadnou konstrukci náboje kol u jednoho typu svých nákladních vozů. Tato závada způsobila od roku 1992 více než 50 nehod a firma svalovala problémy s koly na nesprávnou údržbu. Kvůli tomu musela firma uspořádat rozsáhlé bezplatné opravy. Její partner DaimlerChrysler reagoval na skandál prodejem části svého podílu a utlumením finanční podpory i alianční spolupráce. Podobným skandálem si automobilka prošla již v roce 2000, kdy se zjistilo, že firma po více než dvě desetiletí nelegálně zatajovala stížnosti zákazníků. Tehdy byla Mitsubishi nucena stáhnout do servisů na dva miliony vozů a zaplatila pokutu v maximální výši čtyři miliony jenů (asi milion korun).

TAKATA

Od roku 2008 byly svolány k opravám desítky milionů vozů všech možných značek vybavených airbagy od japonské firmy Takata. U vadných airbagů může dojít k závadě v nafukovacím systému a v případě nehody pak z aktivovaných airbagů mohou vyletět části kovu a zasáhnout osoby ve vozidle. Loni začala Takatu vyšetřovat americká prokuratura. V USA se závada týká skoro 34 milionů aut a vadné airbagy mají v zemi na svědomí zatím sedm lidských životů. Podle regulátorů jde o největší svolávací akci v historii amerického automobilového průmyslu.

TOYOTA

Americké ministerstvo spravedlnosti loni v březnu oznámilo, že největší automobilka světa, japonská Toyota Motor, zaplatí v USA 1,2 miliardy dolarů (téměř 24 miliard Kč), a tamní úřady tak ukončí její vyšetřování. V něm se jednalo o postup automobilky při řešení stížností zákazníků na bezpečnostní potíže vozů. Toyota podle ministerstva přiznala, že poskytovala americkým zákazníkům zavádějící informace ohledně problémů vedoucích k nechtěnému zrychlování aut. Vyšetřování americké vlády potvrdilo, že za zrychlování mohou vadné plynové pedály a problémy s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat. Toyota kvůli problémům s nechtěným zrychlováním stále čelí stovkám žalob.

Potíže se dostaly do centra pozornosti poté, co v roce 2009 údajně kvůli nechtěné akceleraci vozu Lexus zahynul v Kalifornii dálniční strážník s celou rodinou. Kvůli problémům s nechtěným zrychlováním a s brzdami u hybridního automobilu Prius byla automobilka v minulých letech nucena svolat ke kontrole po celém světě přes 14 milionů vozů.

GENERAL MOTORS

Největší americká automobilka General Motors (GM) se minulý týden dohodla federálními vyšetřovateli, že zaplatí 900 milionů dolarů (21,5 miliardy Kč) za zastavení trestního stíhání kvůli problémům s vadnými přepínači zapalování u řady svých vozů. GM zároveň uvedla, že zaplatí 575 milionů dolarů za urovnání části civilních žalob spojených s následky závady a odepíše tuto sumu ze zisku za třetí čtvrtletí. GM kvůli problémům se zapalováním svolala loni s velkým zpožděním k opravám miliony aut. Vadné přepínače u zapalování se mohly samovolně přesunout ze zapnuté polohy do vypnuté, což zastavilo motor a vyřadilo většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů. Důsledky závady si vyžádaly nejméně 169 mrtvých a v běhu jsou žaloby na další stovky případů. Automobilka se kvůli problému stala terčem ostré kritiky, protože se ukázalo, že o potížích s přepínači věděla už v roce 2001, ale se svoláváním vozů k opravě začala až loni v únoru.

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) loni vyměřil GM za opožděné svolávání vozů s vadným zapalováním maximální možnou pokutu 35 milionů dolarů. Firma navíc kvůli potížím se zapalováním čelí více než dvěma stovkám civilních žalob a na odškodné obětem vyčlenila do zvláštního fondu 625 milionů dolarů.

VOLKSWAGEN

Skandál u největší evropské automobilky, jejíž součástí je i česká Škoda Auto, vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů. Volkswagen za to může v USA dostat pokutu až 18 miliard dolarů (více než 438 miliard Kč). Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (41)
Avatar - Barrichello
24. 9. 2015 21:20
Re: Skandál vs. podvod
Pokud u automatu za jízdy přeřadíš z D na R, uděláš to jen jednou. Pokud to totiž ve zdraví přežiješ, ta převodovka tímto ukončila svůj život a je po ní. Komplet, totál >:D >:D
Avatar - wakantanka
24. 9. 2015 20:28
Re: Re
ale no tak, bavíme sa snáď o preprave ľudí, nie tovaru. Tam to tiež vychádza tak, že čím viac za čo najmenej prepravíš, tým ty viac zarobíš, ale zároveň to bude ekologickejšie ako to voziť, ak už je reč o kamiónoch, ďalšími 20 dodávkami.
Avatar - AUDIRS6
24. 9. 2015 13:48
Re: Skandál vs. podvod
Tak "kolego", tu si zase vedla ty. :-!
Fakt si myslis, ze pustit do obehu produkt, ktory je zle skonstruovany a moze sposobit smrt zakaznikovi vplyvom konstrukcnych nedostatkov je mensie zlo, ako predat zakaznikovi produkt, ktory dajme tomu ze nevyhovie jednej konkretnej emisnej norme ( ano - vplyvom podvodu, za ktory bude nasledny trest ) sa da porovnavat ?
To, ze zakaznikove auto vypusta nadmerne mnozstvo emisii, je problem automobilky, nie zakaznika.
To, ze zakaznik sa vezie v aute, ktore ma konstrukcny nedostatok, koli ktoremu moze prist k jeho vaznej ujme na zdravi, alebo viest k smrti, je myslim trosku rozdiel... :-!
Si sice expert na fabriky a veci suvisiace s roznymi automobilkami a trhmi, tu sa ale jedna o porovnanie technickych veci, ktore vplyvaju na zdravie a zivot zakaznika, pripadne cestujucich v automobiloch - no a toto asi nieje uplne tvoj obor...
Takze pokial som vyrobca a viem, ze chcem auto s nejakymi jazdnymi vlastnostami, tak aj pneumatiky si vyberam na prvomontaz podla dlhodobych testov a vdaka dlhodobej spolupraci s danou pneumatikarskou spolocnostou.
Neviem o pripade, kedy by nejaky europsky alebo japonksy vyrobca namontoval od prvovyroby pneumatiky, ktore by boli tak nevyhovujuce.
Dalsie suciastky v aute, ktore mozu pochadzat z externej produkcie - to iste.
Kedysi davno malo Audi prave v USA problem s volicom automatickej prevodovky. pocas jazdy bolo mozne preradit z normalneho rezimu myslim spiatocku a viedlo to k problemom. Na zaklade tohoto sa zostandardizoval sposob, ze treba k preradeniu na "R" stlacit brzdovy pedal. - teda ze sa da zaradit len pocas statia.
Ano - toto bol zlomovy okamzik, vdaka ktoremu vtedy Audi stratilo dobry imidz v USA, a ktory sa snazi teraz dlhe desatrocia zvratit nazad.
Ale problemy s vadnou konstrukciou sa stavaju aj nadalej - Toyota - plynovy pedal, konstrukcne umiestnenie nadrzi v niektorych Fordoch a moznost vybuchu pri naraze zo zadu... A je toho viac.
Taketo preslapy si ale fakt nepamätam, ze by sa nejakej europskej automobilke stali v tomto tisicroci. :-!
Takze este raz: Je pre zakaznika podla teba lepsia neschopnost vyrobcu z hladiska konstrukcie, alebo podvod koli emisiam ?
Tymto to nechcem bagatelizovat - nech to opravia ! Pre mna za mna, nech tam vsade namontuju komplet nove motory s SCR, ktore tie normy budu plnit.
24. 9. 2015 13:27
Re: Re
tomu se říká kamionová doprava ;-)
Avatar - wakantanka
24. 9. 2015 13:10
Re: Re
Chceš tým snáď povedať, že je ekologickejšie posadiť jedného človeka do auta so spaľovacím motorom a poslať ho na trebárs 3 - 4 tis. km cestu? A teraz to všetko vynásobiť povedzme x 300 čo sa zmestí do lietadla. Potom vyjde lepšie - ekologickejšie čo?