Volkswagen Beetle Dune

Volkswagen Beetle Dune

 
 

Když bylo rozhodnuto o pokračování tradice vozu VW Brouk, byl návrh designérské studie přidělen Volkswagen Design Studio ve městě Simi Valley v Kalifornii. Tak začala novodobá historie vozu, který znamenal revoluci v automobilismu. V Evropě model New Beetle na svůj větší úspěch teprve čeká, ale za oceánem dosahuje poměrně zajímavých prodejních výsledků.

To přimělo právě designérské studio ze Simi Valley k tomu, aby posunuly vývoj opět o trochu dále. Na letošní automobilové výstavě Los Angeles Auto Show byla představena studie postavená na bázi vozu Beetle, která je určena pro sportovně orientované zákazníky. Jméno této studie je velice jednoduché, ale výstižné "Dune" (duna).

Hlavním poznávacím znamením nového vozu je §odnímatelná střecha, která je vyrobena z plastu, který dovoluje světleným paprskům projít dovnitř vozu a vytvořit příjemné žluté zabarvení interiéru. Studie byla navržena tak, že i při demontáži střechy nejsou pasažéři obtěžováni nepříjemnými větrnými proudy tvořící se za vyšších rychlostí. Při konstrukci odnímatelné střechy byl kladen důraz na nízkou hmotnost střechy a na jednoduchost montáže a demontáže. Celá demontáže je dílem okamžiku, kdy stačí odjistit dvě pojistky, složit a umístit do kufru, kde zabere velice málo místa. Základní tvar modelu Beetle, který mimochodem obdržel tři designérské ceny v USA, nebyl z důvodu příbuznosti modelů změněn. Změny začínají až v momentě, kdy automobil určený k provozu také mimo silnice vyžaduje další funkce. Vpředu vozu to je §přední maska kombinovaná s ochranou spodku a motoru. Tento díl byl vyroben z velmi odolného hliníku a zachoval si designérské znaky specifické pro model New Beetle. Jelikož je tento díl poměrně objemný, musely být některé prvky přesunuty, jako např. blikače, které jsou u studie Dune umístěny vedle hlavních světlometů, ale jsou posunuty dále do stran.

Hliník byl použit také na §zádi vozu, aby střední sekce opticky ladila s přední částí vozu. K zvýraznění sportovního charakteru vozu byl použit výfukový systém zakončený dvojitou koncovkou z nerezové oceli a zadní světla s čirou optikou.

Při pohledu §z boku zaujmou především 18" palcová kola z lehké slitiny, které jsou obuty do pneumatik o rozměru 235/60 R 18. Pouze pro srovnání, sériový model Beetle je vybaven pneumatikami o rozměru "pouze" 205/55 R 16.

Stejně jako exteriér, tak i interiér konceptu je v mnoha ohledech výjimečný. Designéři se neobvykle zaměřili také na neobvyklé řešení zavazadlového prostoru jehož uspořádání má odpovídat aktivnímu využívání volného času. Podobně jako v exteriéru vozu, ani v interiéru inženýři nešetřily hliníkem. Tento materiál má zaručit dlouhodobou odolnost proti prachu a vlhkosti. Boční panely uvnitř zavazadlového prostoru jsou potaženy černou kůží, která byla vybrána pro svou trvanlivost. Zadní sklopná sedadla mají svou zadní stranu okovanou hliníkovými pláty, což znamená, že po jejich sklopení vzniká souvislá ložná plocha, která snese i to nejtvrdší zacházení. Koncept Dune byl od počátku koncipován jako vůz s uspořádáním sedadel 2(2, což vychází z teorie, že většinou jedou pouze dva lidé a zbytek prostoru používají jako ložnou plochu. To ale neznamená, že by případní cestující na zadních sedadlech byli ochuzeni. Zadní sedadla jsou vybavena integrovanými opěrkami hlavy a chladícím boxem vedle sedadel. Kompletní podlaha je potažena velmi kvalitním, trvanlivým materiálem ve žluté barvě příznačné nazvanou Sunrise Yellow. Ve stejném barevném odstínu je také kožené čalounění a konečný lak karosérie. Prostor pro §nohy cestujících, který je vystaven velkému fyzickému namáhání je vybaven hliníkovými pláty stejně jako u závodních automobilů. Celý interiér se vyznačuje kontrastem mezi černou a speciální žlutou barvou. Přední i zadní sedadla jsou potažena černým protiskluzovým potahem na jejich středních dílech a žlutou na venkovních dílech. Tento potah je vyroben z tkaného materiálu, který umožňuje případné nečistoty jako je písek bez nejmenší stopy vyčistit.

Stejně jako části karosérie, tak i palubní deska a přístroje byly oproti sériovému vozu pozměněny. Jako dobrý příklad může sloužit jediný ukazatel "životně" důležitých funkcí který byl použit v modelu New Beetle. Ve studii Dune byl nahrazen palubní deskou s §třemi ukazateli. Nový navigační systém byl umístěn do středu palubní desky. Vůz je pro použití mimo značené cesty vybaven inteligentním kompasem, který je doplněn ukazatelem náklonu a úhlu nájezdu. Okraje ukazatelů jsou stejně jako střecha vyrobeny průhledného plastu, který umožňuje velice příjemné podsvícení ukazatelů i za denního světla. Hliník byl hlavním materiálem použitým v tomto vozidle, proto jsou i okraje ventilační soustavy, reproduktorů vyrobeny z hliníku. Ze stejného materiálu je vyrobena také §hlavice řadící páky, kliky dveří, nebo rukojeť ruční brzdy.

Pro jízdu v terénu musí být automobil vybaven také silnou pohonnou jednotkou. V tomto případě padla volba na motor V5 o objemu 2,3 litru. Stejně jako v ostatních vozidlech koncernu Volkswagen má i v konceptu maximální výkon 110 kW. Síla motoru je přenášena šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou na všechny kola pomocí systému 4Motion. Řidič modelu Dune může ovlivňovat světlou výšku vozu pomocí stavitelného vzduchového pérování! Světlá výška může být změněna až o120 mm díky třem programovatelným fázím. Pokud chtěli inženýři zaručit dobré manévrovací schopnosti i v terénu, museli upravit také vnější rozměry konceptu. Velice malé přední i zadní převisy v sériové verzi byly dále zkráceny, což zkrátilo celkovou délku o 4 centimetry. Opačné změny s dotkly výšky a šířky. Výška se zvětšila o celých 62 milimetrů. Aby mohly být namontovány pneumatiky rozměru 235, musely být upraveny blatníky, což rozšířilo studii Dune o 101 milimetrů.

Přestože se jedná o pouhou studii, je jisté, že při případné sériové výrobě by si model Dune našel mnoho nadšených zákazníků především v USA, ale i v Evropě.

Technické údaje
Motor2,3 V5
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2324
Válce/ventily5/2
Max. výkon (kW/ot)110/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)205/3200
Rozměry
Délka (mm)4043
Šířka (mm)1825
Výška (mm)1560 (variabilní)
Rozvor (mm)2513
Rozměr pneu235/60 R18
Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie

Nízká cena ropy nutí ropné firmy k nasazování nových…

Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha

Předvolební bible Andreje Babiše s názvem O čem sním,…

Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let

Británie směřuje k nejdelšímu propadu životní úrovně od…

Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Dnes 08:00

Ani druhá generace Insignie nezapomíná na dobrodruhy. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá ani chytrý pohon všech kol.




Blesk.cz

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli 850 čtenářům

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli…

Hloupá otázka je jen ta, kterou nepoložíte. To se stalo mottem projektu Blesku, jehož cílem bylo poradit…

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Tomáš Klus (31) má nyní starostí nad hlavu. Nejenže mají s manželkou Tamarou (29) na starosti hned tři malé…

 

iSport.cz

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to udělá, přiznal Šilhavý

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to…

V prvním poločase občas, zakroutil hlavou, hodil rukama, ale nakonec je zvednul šťastně k nebi. Trenér Jaroslav…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo zbytečných kampaní najít chlapce

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo…

Ženy tak dlouho bojovaly za svou rovnoprávnost, až jí dosáhly. A v momentě, kdy dosáhly uznání, že jsou stejně…

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…