Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Budd-E: Elektrický Busík. Konec aut se spalovacími motory?

David Bureš
Diskuze (45)
Koncept Budd-E ukazuje budoucnost Volkswagenu nejen v oblasti techniky, ale také v oblasti interiérů.

Volkswagen na veletrhu spotřební elektroniky Consumer Electronic Show v americkém Las Vegas představuje dříve avizovaný koncept, který naznačuje podobu chystané osobní dodávky ve stylu původního Typu 2. Jak jsme správně odhadli, koncept se jmenuje Budd-E.

Automobilka již dříve slibovala, že Budd-E je průkopnický elektromobil, který nabídne atraktivní cenovku a dlouhý dojezd. A jak jsou tyto sliby vyjádřeny čísly? Volkswagen tvrdí, že podle měřícího cyklu NEDC automobil zvládne ujet až 533 kilometrů. V reálném provozu bude dojezd samozřejmě nižší, i tak se ale jedná o skvělou hodnotu srovnatelnou s Teslou Model S. Ta v závislosti na verzi zvládne až 500 kilometrů.

O pohon Budd-E se starají dva elektromotory o celkovém výkonu 235 kW, přičemž jejich síla je posílána na všechna čtyři kola – jeden je umístěn u přední nápravy, druhý u zadní. Automobil zvládne jet až rychlostí 150 km/h.

Baterie jsou integrovány prakticky do celé podlahy auta. To jednak snižuje těžiště auta a druhak to umožnilo navrhnout kompletně novou kabinu, jejíž podlaha je podle zveřejněných skic zcela rovná. Kapacita akumulátoru činí 101 kWh, což je výrazně více než u zmíněného Modelu S (v závislosti na verzi až 90 kWh). Volkswagen se chlubí tím, že na 80 % kapacity se dobijí za pouhých třicet minut. Další vývoj ale tuto dobu může zkrátit na polovinu.

Budd-E je prvním konceptem postaveným na základech nové platformy MEB (Modular Electric Toolkit), která je určena pro vozy s elektrickým pohonem. Navržena byla tak, aby nabídla dostatečný prostor jak pro baterie, tak pro posádku. Zároveň má být ještě vylepšena jízdní dynamika, těšit se máme na skvělé zrychlení, perfektní jízdní vlastnosti i dlouhý dojezd.

Volkswagen prohlašuje, že architektura je předzvěstí zásadní změny ve vývoji elektromobilů, která má znamenat konec aut na fosilní paliva. Jsme zvědavi, zda se toto velkolepé prohlášení potvrdí.

Vnější vzhled je jasným odkazem na Type 2, uvnitř naopak vládne moderna, která naznačuje budoucnost interiérů aut značky Volkswagen. Jak už je dnes zvykem, koncept sází na dotykové ovladače. Obvyklé dva displeje (před řidičem a na centrálním panelu) jsou opticky i funkčně spojeny do jednoho obrovského. Před řidičem jsou nicméně nadále zobrazovány informace o jízdě, zatímco ve zbytku plochy se posádce zobrazují data ze zábavních systémů.

Auto zcela postrádá vnější zpětná zrcátka, jejichž funkci zastanou kamery. Volkswagen tento systém nazývá e-Mirror, v minulosti takové řešení již nabídl v modelu XL1. Specialitou je také volant. Tomu chybí konvenční tlačítka, místo něho tu jsou ovladače reagující na různé dotyky. Automobil také dokáže reagovat na různá gesta.

Už dříve vyšlo najevo, že by Volkswagen rád moderní interpretaci Typu 2 sériově vyráběl. Nejnovější zprávy naznačují, že by se Budd-E mohl ve výrobě objevit v roce 2019. S délkou 4.597 mm, šířkou 1.938 mm a výškou 1.834 mm se koncept svojí velikostí řadí mezi modely Touran a Multivan T6. Tuto mezeru v minulosti vyplňoval neúspěšný model Routan, bratr Chrysleru Town & Country, určený primárně pro americký trh. V Evropě ji pak nadále vyplňuje Sharan.

David Bureš
Diskuze (45)
Avatar - Emel
11. 1. 2016 21:10
Re: Buddy
Jak psal MT, autonomní auta nejsou nijak podmíněna tím, že to musí být elektromobily... a třeba zrovna v segmentu nákladní dopravy to zatím na nějaký boom elektromobility nevypadá.

Zadání je pořád stejné - přeprava osob a věcí po silnici.
7. 1. 2016 11:35
Re: Chevy Bolt
podle porovnani s Voltem je to spise neco mezi crosoverem a MPV, velikostne to ma konkurovat VW Touran a cena ma bejt do 30k dolaru pred slevama(dotacema), tedy v CR by se dalo s trochou stesti odhadovat cena okolo 800-850k, pri dojezdu cca 250-300km (uvadi 320) to minimalne zahejba s cenou soucasnych elektromobilu, navic vybava je krapet lepsi jak je u elektromobilu zvikem, porovnavat by se tedy cenove melo s auty ve vyssich vybavach

ten pan na videu meri udajne 194cm, takze to auto zas tak male auto nebude

tady je jiz predprodukcni verze [odkaz]

proste do 4-5 let se ta cena smazne a elektromobil bude podobne "drahej" jako spalovaky/zazehy :-)
7. 1. 2016 00:02
Re: Buddy
Řádově? Ano, samotný pohon je po mechanické stránce jednodušší, ale z hlediska autonomie je to jedno a to samé. Auta dávno umí sama řadit, brzdit atd.

Že nemusím při dojíždění k čerpací stanici, což je příjemné, nijak nezmění to, že auto slouží k dojíždění do práce. Autonomní řízení může v budoucnosti přinést významnou změnu, ale to nemá nic společného s elektromobily. Nějaká změna ve spotřebě energií jednotlivce, ať už to má být cokoli, nic nezmění na tom, že auto pořád bude hodně o podvozku, odhlučnění atd. I kdyby v něm neměl být volant a pedály, protože je to přeci bláznivý nápad, aby člověk řídil. ;-) Nenapsal jsi nic, co by ilustrovalo změnu podobnou té u "telefonů".
6. 1. 2016 22:29
Re: Buddy
Redefinice zadání nepochybně s elektromobily přijde, i když ji konzervativní automobilky a lidé jako vy zatím nevidí. V podstatě je to ten základní problém - nepochopení hloubky změny. Začne to tím, že každé ráno bude u domu stát plně natankované auto - k pumpě jen vyjímečně. Měnit se bude spotřeba energií jednotlivce a cena za ně. Ale to zásadní přijde s robotickým řízením a to zejména v segmentu nákladní dopravy, služebních vozů a taxi. Roboticky jde sice řídit i konvenční vozy, ale s elektromobily je to řádově jednodušší.
6. 1. 2016 21:59
Re: Podlaha
Takže opustili, jo. Nemá náhodou sendvičovou podlahu a baterie v ní i3, Model S nebo B-Klasse?