Volkswagen Budd-E: Elektrický Busík. Konec aut se spalovacími motory?
Volkswagen na veletrhu spotřební elektroniky Consumer Electronic Show v americkém Las Vegas představuje dříve avizovaný koncept, který naznačuje podobu chystané osobní dodávky ve stylu původního Typu 2. Jak jsme správně odhadli, koncept se jmenuje Budd-E.
Automobilka již dříve slibovala, že Budd-E je průkopnický elektromobil, který nabídne atraktivní cenovku a dlouhý dojezd. A jak jsou tyto sliby vyjádřeny čísly? Volkswagen tvrdí, že podle měřícího cyklu NEDC automobil zvládne ujet až 533 kilometrů. V reálném provozu bude dojezd samozřejmě nižší, i tak se ale jedná o skvělou hodnotu srovnatelnou s Teslou Model S. Ta v závislosti na verzi zvládne až 500 kilometrů.
O pohon Budd-E se starají dva elektromotory o celkovém výkonu 235 kW, přičemž jejich síla je posílána na všechna čtyři kola – jeden je umístěn u přední nápravy, druhý u zadní. Automobil zvládne jet až rychlostí 150 km/h.
Baterie jsou integrovány prakticky do celé podlahy auta. To jednak snižuje těžiště auta a druhak to umožnilo navrhnout kompletně novou kabinu, jejíž podlaha je podle zveřejněných skic zcela rovná. Kapacita akumulátoru činí 101 kWh, což je výrazně více než u zmíněného Modelu S (v závislosti na verzi až 90 kWh). Volkswagen se chlubí tím, že na 80 % kapacity se dobijí za pouhých třicet minut. Další vývoj ale tuto dobu může zkrátit na polovinu.
Budd-E je prvním konceptem postaveným na základech nové platformy MEB (Modular Electric Toolkit), která je určena pro vozy s elektrickým pohonem. Navržena byla tak, aby nabídla dostatečný prostor jak pro baterie, tak pro posádku. Zároveň má být ještě vylepšena jízdní dynamika, těšit se máme na skvělé zrychlení, perfektní jízdní vlastnosti i dlouhý dojezd.
Volkswagen prohlašuje, že architektura je předzvěstí zásadní změny ve vývoji elektromobilů, která má znamenat konec aut na fosilní paliva. Jsme zvědavi, zda se toto velkolepé prohlášení potvrdí.
Vnější vzhled je jasným odkazem na Type 2, uvnitř naopak vládne moderna, která naznačuje budoucnost interiérů aut značky Volkswagen. Jak už je dnes zvykem, koncept sází na dotykové ovladače. Obvyklé dva displeje (před řidičem a na centrálním panelu) jsou opticky i funkčně spojeny do jednoho obrovského. Před řidičem jsou nicméně nadále zobrazovány informace o jízdě, zatímco ve zbytku plochy se posádce zobrazují data ze zábavních systémů.
Auto zcela postrádá vnější zpětná zrcátka, jejichž funkci zastanou kamery. Volkswagen tento systém nazývá e-Mirror, v minulosti takové řešení již nabídl v modelu XL1. Specialitou je také volant. Tomu chybí konvenční tlačítka, místo něho tu jsou ovladače reagující na různé dotyky. Automobil také dokáže reagovat na různá gesta.
Už dříve vyšlo najevo, že by Volkswagen rád moderní interpretaci Typu 2 sériově vyráběl. Nejnovější zprávy naznačují, že by se Budd-E mohl ve výrobě objevit v roce 2019. S délkou 4.597 mm, šířkou 1.938 mm a výškou 1.834 mm se koncept svojí velikostí řadí mezi modely Touran a Multivan T6. Tuto mezeru v minulosti vyplňoval neúspěšný model Routan, bratr Chrysleru Town & Country, určený primárně pro americký trh. V Evropě ji pak nadále vyplňuje Sharan.