Volkswagen concept R - Tající ledy

Volkswagen concept R - Tající ledy

 
 

Značka VW měla od svých prvopočátků sportovní nádech díky technické spřízněnosti s prvními vozy Porsche, bezpočtu automobilových klání, kterých se úspěšně zúčastňoval Brouk a samozřejmě i tisíce více či méně „rychlých“ úprav nejslavnějšího auta Světa.

V roce 1976 dal Volkswagen sportovní náčiní do rukou i méně majetným motoristům v podobě Golfa GTi, jehož šestnáctistovka vyvíjela na svou dobu vynikajících 110 koní a lehoučké auto s ní snadno předjíždělo mnohem renomovanější soupeře. Tento počin utrhl lavinu sériově vyráběných vlků v rouších beránčích, myšlenka silného motoru v rodinně vyhlížejícím autě totiž našla masovou podporu.

Ještě Golf II se úspěšně zúčastňoval seriálu mistrovství Evropy v Rallye - přes takto bohatou sportovní tradici nikdy nevznikl produkční ryzí sporťák se slavným kulatým emblémem. Posledním sportovně laděným modelem v análech zůstává VW Karmann – Ghia ve své druhé verzi, která, stejně jako ta první, nevalným výkonem motoru z Brouka zklamala očekávání, vyvolané nádhernou proudnicovou karoserií. Spíše omylem se pak stal kontroverzní projekt VW - Porsche 914 z konce sedmdesátých let, který se po vyrobení několika exemplářů dočkal očekávatelného konce a díky tomu se stal podivně tvarovaný pokus o lidový sporťák ceněnou kuriozitou, ale ničím víc.

Od počátku 90tých let veškeré sportovní aktivity připadly ostatním koncernovým značkám a VW se věnoval budování image solidní konzervativní značky. Tak tomu bylo donedávna, příchod 21. století ukončil taktiku vymezených sfér vlivu a během recese světového trhu se zaměřil na maximální zpestření nabídky i za cenu pomíchání tradičních rolí. Dnes se dějí věci nevídané, Bugatti, Lamborghini a Bentley rozšířily řady koncernových značek, Škodovka uvedla luxusní vůz a studii MPV, VW začal vyrábět limuzíny nejvyšší kategorie a Audi obnovila svůj kompaktní vůz.

Úspěch této strategie ukáže čas, obecenstvo se však nyní dočkalo sladkého plodu v podobě prvního sportovního Volkswagenu. Jedná se o do poslední chvíle utajovanou studii, nicméně s ambicemi na brzkou sériovou výrobu, byť v umírněnější podobě. Naději však v tomto směru dodává Audi TT, které se proti konceptu změnilo jen nepatrně, byť kreace Avus quattro a zejména dechberoucí Nuvolari zůstaly bohužel bez produkčního pokračování.

Karoserie svými rozměry 4163x1778x1250 mm zapadá do konstituující se kategorie dvoumístných roadsterů. Stylově se identifikuje s ostatními Volkswageny, zejména s modely, uvedenými na trh během posledního roku, zároveň je ale dostatečně originální. Základní rysy jsou jednoduché a čisté, designérská invence působila hlavně v prostorovém tvarování jednotlivých ploch. Tak hladké rozlehlé blatníky například nenásilně přecházejí v lemy, zvýrazněné decentním prolisem.

Charismatická příď určuje výraz celého vozu. Přímo překypuje emocemi, působivá je zejména stylizace do mohutného „V“ a trojice jakoby bezedných nasávacích otvorů. Zajímavě vkomponovaná maska je sama o sobě artefaktem, dává náležitě vyniknout logu a tvoří zároveň spodní hranu přídě. Výsledek dokreslují „přimhouřené“ světlomety, umístěné co nejblíže obrysu vozu. V nich se invence tvůrců nezastavila u samotného sestavení z LED diod, ale pod každou čočku umístila štěrbinovou clonu, která se po rozsvícení reflektorů postupně otevírá a rozšiřující se světelný paprsek evokuje probouzející se šelmu. Při celkovém pohledu se však nelze ubránit pocitu, že působivý koktejl vznikl ze známých přísad. Tvar se zjevně inspiroval u Audi TT, šípovité uspořádání odkazuje na Renault Spider, tvar reflektorů evokuje zmenšené Porsche, zvýrazněné projektorové moduly zase BMW. V pravém blatníku je místo pro chromované technofilní víčko nádrže s emblémem.

Čistě tvarované bočnice oblého profilu nejsou ničím rušeny, dokonce i dveřní kliky atrofovaly na nenápadné hliníkové vyskakovací proužky. Nápadné lemy blatníků asociují New Beetle Cabrio, dynamiku propůjčuje prolis, stoupající od předního až nad zadní kolo, odkud strmě klesne na záď. Boční profil kromě silně skloněného rámu čelního skla vyvažují i deflektory za opěrkami hlav, které kromě estetického přínosu plní i celou řadu praktických poslání. Kromě usměrňování proudícího vzduchu především slouží jako integrované ochranné oblouky, mimo to obsahují antény GPS a GSM. Celkový dojem vylehčují povedené pětipaprskové lité disky.

Zadní třetina karoserie s ukrytým motorem se svažuje jen zvolna a tím také napodobuje Porsche. I zde je nárazník plně integrovaný a opakuje se motiv „V“, díky kterému celý vůz při pohledu shora vzdáleně připomíná půdorys lodního trupu. Za kokpitem krouží dva obloučky – horní lem zadní kapoty a podobně stylizovaný prolis s chladícím výdechem, tvarovaným do tenkého úsměvu, uprostřed s typovým štítkem, čitelným jen shora. Následující rozlehlou plochu opticky rozrušují mistrně umístěné koncové světlomety, spojené tenkým brzdovým světlem z LED diod a takřka horizontální druhý znak VW. Zadní „V“ navazuje na boční prolisy a ústí v originálně tvarovaných mohutných koncovkách výfuku uprostřed difuzéru ve tvaru obráceného úsměvu. Světlomety jsou složeny ze soustředných kruhů LED diod a při aktivaci se rozsvěcí postupně.

Přístup do interiéru skrz důvěru budící masivní dveře usnadňuje systém „Keyless Entry“, díky němuž k otevření stačí vzít za miniaturní vysouvací páčku. Interiér je proveden v expresivní kombinaci černé kůže a vysoce leštěného hliníku, který si našel cestu i do neobvyklých míst, např. na věnec a střed volantu, celou řidičovu část palubní desky a středovou konzolu. Oba členové posádky jsou vůči skeletu v konstantní poloze, odpružené sedačky s nastavitelnou tuhostí totiž nelze polohovat, čímž je zachováno neměnné „čtení“ vozu bedry. Aby netrpělo pohodlí různě urostlých postav, lze stiskem tlačítka posouvat celý modul ovládání i řízení, spolujezdec si pak stejným způsobem může přizpůsobit opěrku nohou. O dotažení pohodlí ad perfectum se stará pěnová výplň polštářů, dokonale se přizpůsobivší tvarům těla. Po usednutí za volant na vás dýchne nefalšované 21. století, skoro nic totiž není jako v klasickém autě. Především chybí řadící páka, kterou nahradil volič na středové konzole, doplněný tlačítky plus a minus na spodku volantu. Další změnou je nepřítomnost panelu ventilace, ta se totiž ovládá intuitivně přímo na výdechách kolečkem s indikací navolené teploty. Všechny ostatní ovládací prvky jsou spolu se systémem MMI přemístěny do logických celků na středovou konzolu do pohodlného dosahu pravé ruky, čímž kromě estetiky získala i ergonomie. Firemní znak uprostřed volantu není klasickým plastikovým štítkem, ale okrouhlým OLED displejem, takže po zapnutí zapalování začnou písmena VW pulzovat, ovšem pouze do nastartování motoru tlačítkem, aby nerozptylovala pozornost. Stejným způsobem se otevře i prostor, kde klasické vozy mají přístrojovou desku. Do něj se vysouvají další OLED displeje s momentálními provozními údaji. Např. žádá-li řidič asistenci navigačního systému nebo přístup na Internet, tak se příslušná obrazovka vysune před původní, která ustoupí, ovšem nikoliv za hranici čitelnosti. Tak se řidiči neustále dostává především informací v dané chvíli potřebných.

Celý kabriolet, vyvedený v odstínu „zmrzlé nebe“, pohání před zadní nápravou uložený koncernový vidlicový šestiválec 3,2 l, vyladěný na 195 kW (265 k) při 6.250 ot. a 350 Nm/2.800 ot., spojený se zadními koly o rozměrech 255/40 R19 šestistupňovou sekvenční převodovkou DSG, o které jsme napsali více zde. Tento silný celek dosáhne 100 km/h za 5,3 s a 270, případně elektronicky omezených 250 kilometrů za hodinu.



ONLINE: Hamáček jedná s premiérem kvůli údajnému únosu Babišova syna ONLINE: Hamáček jedná s premiérem kvůli údajnému únosu Babišova syna

Premiér Andrej Babiš (ANO) a předseda koaliční ČSSD Jan…

Česko nepřistoupí ke globálnímu paktu OSN o migraci, rozhodla vláda Česko nepřistoupí ke globálnímu paktu OSN o migraci, rozhodla vláda

Vláda ve středu podle očekávání odmítla účast na…

Střední Evropa by mohla být těžce zasažena brexitem, varuje banka Střední Evropa by mohla být těžce zasažena brexitem, varuje banka

Česko, Polsko a Maďarsko by mohly být těžce zasaženy…

Zápisník Daniela Nováka: Vánoce v ČEZ Zápisník Daniela Nováka: Vánoce v ČEZ

Praha hodlá vypsat zakázku za více než jednu miliardu…

 
 

Tapety

Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 



Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale... Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

První 16ventilový Golf uvedl VW na trh v roce 1985. Už o…

Volkswagen Golf GTI Rabbit Edition je vzpomínkou na původního amerického Golfa Volkswagen Golf GTI Rabbit Edition je vzpomínkou na původního amerického Golfa

První a také pátá generace Golfa nesly v USA jméno…

 



 
Elektrický pohon od Orbis Wheels udělá z každého auta čtyřkolku. A zlepší akceleraci

Elektrický pohon od Orbis Wheels udělá z každého auta čtyřkolku. A zlepší akceleraci

Dnes 08:00

Pohon od americké společnosti Orbis Wheels počítá s koncepcí, kdy každé kolo je poháněno samostatným malým elektromotorem, uloženým přímo v kole.




Blesk.cz

Na Karlově náměstí probíhá osvěta o cukrovce. Odpoledne vyrazí do ulic pochod

Na Karlově náměstí probíhá osvěta o cukrovce.…

Světový den diabetu připadá každoročně na 14. listopadu. Ani letos proto v Praze nechybí osvětová akce, která…

Manželka zuboženého Pomeje: O ukrytém alkoholu, prášcích a konci jako Bartošová!

Manželka zuboženého Pomeje: O ukrytém alkoholu,…

Sama proti němu nic nezmohla, teď je Andrea Pomeje (30) šťastná, že zasáhl podnikatel Pavel Pásek (51). Ten nutí…

 

iSport.cz

Finsko posouvá mladé Čechy dál. Co si neudělám sám, nemám, říká Škarek

Finsko posouvá mladé Čechy dál. Co si neudělám sám,…

Zatímco v českých mládežnických soutěžích byste finského hokejistu hledali marně, opačným směrem jich každé léto…

Pastamánie v Bostonu. Jak hvězdný Čech okouzlil město a kde v něm žije?

Pastamánie v Bostonu. Jak hvězdný Čech okouzlil…

PŘÍMO Z BOSTONU | Malí fanoušci s číslem 88 ho nedočkavě vyhlížejí. Pak to přijde. Přes plexisklo si s nimi…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Euro, nebo koruna? Tři kroky, jak z toho ven

Očima libertariána: Euro, nebo koruna? Tři kroky,…

Asi víte, že jsme se zavázali přijmout euro a pouze kličkujeme s tím, kdy to vlastně bude. Možná také víte, že…

Andrej Babiš přísahal na zdraví svých dětí. Národ se semkl a sbírá na ně víčka

Andrej Babiš přísahal na zdraví svých dětí. Národ se…

Už to nějaký ten pátek bude, kdy Andrej Babiš přísahal na zdraví svých dětí, že nebude zasahovat do práce Mafry.…