Volkswagen concept R - Tající ledy

Volkswagen concept R - Tající ledy

 
 

Značka VW měla od svých prvopočátků sportovní nádech díky technické spřízněnosti s prvními vozy Porsche, bezpočtu automobilových klání, kterých se úspěšně zúčastňoval Brouk a samozřejmě i tisíce více či méně „rychlých“ úprav nejslavnějšího auta Světa.

V roce 1976 dal Volkswagen sportovní náčiní do rukou i méně majetným motoristům v podobě Golfa GTi, jehož šestnáctistovka vyvíjela na svou dobu vynikajících 110 koní a lehoučké auto s ní snadno předjíždělo mnohem renomovanější soupeře. Tento počin utrhl lavinu sériově vyráběných vlků v rouších beránčích, myšlenka silného motoru v rodinně vyhlížejícím autě totiž našla masovou podporu.

Ještě Golf II se úspěšně zúčastňoval seriálu mistrovství Evropy v Rallye - přes takto bohatou sportovní tradici nikdy nevznikl produkční ryzí sporťák se slavným kulatým emblémem. Posledním sportovně laděným modelem v análech zůstává VW Karmann – Ghia ve své druhé verzi, která, stejně jako ta první, nevalným výkonem motoru z Brouka zklamala očekávání, vyvolané nádhernou proudnicovou karoserií. Spíše omylem se pak stal kontroverzní projekt VW - Porsche 914 z konce sedmdesátých let, který se po vyrobení několika exemplářů dočkal očekávatelného konce a díky tomu se stal podivně tvarovaný pokus o lidový sporťák ceněnou kuriozitou, ale ničím víc.

Od počátku 90tých let veškeré sportovní aktivity připadly ostatním koncernovým značkám a VW se věnoval budování image solidní konzervativní značky. Tak tomu bylo donedávna, příchod 21. století ukončil taktiku vymezených sfér vlivu a během recese světového trhu se zaměřil na maximální zpestření nabídky i za cenu pomíchání tradičních rolí. Dnes se dějí věci nevídané, Bugatti, Lamborghini a Bentley rozšířily řady koncernových značek, Škodovka uvedla luxusní vůz a studii MPV, VW začal vyrábět limuzíny nejvyšší kategorie a Audi obnovila svůj kompaktní vůz.

Úspěch této strategie ukáže čas, obecenstvo se však nyní dočkalo sladkého plodu v podobě prvního sportovního Volkswagenu. Jedná se o do poslední chvíle utajovanou studii, nicméně s ambicemi na brzkou sériovou výrobu, byť v umírněnější podobě. Naději však v tomto směru dodává Audi TT, které se proti konceptu změnilo jen nepatrně, byť kreace Avus quattro a zejména dechberoucí Nuvolari zůstaly bohužel bez produkčního pokračování.

Karoserie svými rozměry 4163x1778x1250 mm zapadá do konstituující se kategorie dvoumístných roadsterů. Stylově se identifikuje s ostatními Volkswageny, zejména s modely, uvedenými na trh během posledního roku, zároveň je ale dostatečně originální. Základní rysy jsou jednoduché a čisté, designérská invence působila hlavně v prostorovém tvarování jednotlivých ploch. Tak hladké rozlehlé blatníky například nenásilně přecházejí v lemy, zvýrazněné decentním prolisem.

Charismatická příď určuje výraz celého vozu. Přímo překypuje emocemi, působivá je zejména stylizace do mohutného „V“ a trojice jakoby bezedných nasávacích otvorů. Zajímavě vkomponovaná maska je sama o sobě artefaktem, dává náležitě vyniknout logu a tvoří zároveň spodní hranu přídě. Výsledek dokreslují „přimhouřené“ světlomety, umístěné co nejblíže obrysu vozu. V nich se invence tvůrců nezastavila u samotného sestavení z LED diod, ale pod každou čočku umístila štěrbinovou clonu, která se po rozsvícení reflektorů postupně otevírá a rozšiřující se světelný paprsek evokuje probouzející se šelmu. Při celkovém pohledu se však nelze ubránit pocitu, že působivý koktejl vznikl ze známých přísad. Tvar se zjevně inspiroval u Audi TT, šípovité uspořádání odkazuje na Renault Spider, tvar reflektorů evokuje zmenšené Porsche, zvýrazněné projektorové moduly zase BMW. V pravém blatníku je místo pro chromované technofilní víčko nádrže s emblémem.

Čistě tvarované bočnice oblého profilu nejsou ničím rušeny, dokonce i dveřní kliky atrofovaly na nenápadné hliníkové vyskakovací proužky. Nápadné lemy blatníků asociují New Beetle Cabrio, dynamiku propůjčuje prolis, stoupající od předního až nad zadní kolo, odkud strmě klesne na záď. Boční profil kromě silně skloněného rámu čelního skla vyvažují i deflektory za opěrkami hlav, které kromě estetického přínosu plní i celou řadu praktických poslání. Kromě usměrňování proudícího vzduchu především slouží jako integrované ochranné oblouky, mimo to obsahují antény GPS a GSM. Celkový dojem vylehčují povedené pětipaprskové lité disky.

Zadní třetina karoserie s ukrytým motorem se svažuje jen zvolna a tím také napodobuje Porsche. I zde je nárazník plně integrovaný a opakuje se motiv „V“, díky kterému celý vůz při pohledu shora vzdáleně připomíná půdorys lodního trupu. Za kokpitem krouží dva obloučky – horní lem zadní kapoty a podobně stylizovaný prolis s chladícím výdechem, tvarovaným do tenkého úsměvu, uprostřed s typovým štítkem, čitelným jen shora. Následující rozlehlou plochu opticky rozrušují mistrně umístěné koncové světlomety, spojené tenkým brzdovým světlem z LED diod a takřka horizontální druhý znak VW. Zadní „V“ navazuje na boční prolisy a ústí v originálně tvarovaných mohutných koncovkách výfuku uprostřed difuzéru ve tvaru obráceného úsměvu. Světlomety jsou složeny ze soustředných kruhů LED diod a při aktivaci se rozsvěcí postupně.

Přístup do interiéru skrz důvěru budící masivní dveře usnadňuje systém „Keyless Entry“, díky němuž k otevření stačí vzít za miniaturní vysouvací páčku. Interiér je proveden v expresivní kombinaci černé kůže a vysoce leštěného hliníku, který si našel cestu i do neobvyklých míst, např. na věnec a střed volantu, celou řidičovu část palubní desky a středovou konzolu. Oba členové posádky jsou vůči skeletu v konstantní poloze, odpružené sedačky s nastavitelnou tuhostí totiž nelze polohovat, čímž je zachováno neměnné „čtení“ vozu bedry. Aby netrpělo pohodlí různě urostlých postav, lze stiskem tlačítka posouvat celý modul ovládání i řízení, spolujezdec si pak stejným způsobem může přizpůsobit opěrku nohou. O dotažení pohodlí ad perfectum se stará pěnová výplň polštářů, dokonale se přizpůsobivší tvarům těla. Po usednutí za volant na vás dýchne nefalšované 21. století, skoro nic totiž není jako v klasickém autě. Především chybí řadící páka, kterou nahradil volič na středové konzole, doplněný tlačítky plus a minus na spodku volantu. Další změnou je nepřítomnost panelu ventilace, ta se totiž ovládá intuitivně přímo na výdechách kolečkem s indikací navolené teploty. Všechny ostatní ovládací prvky jsou spolu se systémem MMI přemístěny do logických celků na středovou konzolu do pohodlného dosahu pravé ruky, čímž kromě estetiky získala i ergonomie. Firemní znak uprostřed volantu není klasickým plastikovým štítkem, ale okrouhlým OLED displejem, takže po zapnutí zapalování začnou písmena VW pulzovat, ovšem pouze do nastartování motoru tlačítkem, aby nerozptylovala pozornost. Stejným způsobem se otevře i prostor, kde klasické vozy mají přístrojovou desku. Do něj se vysouvají další OLED displeje s momentálními provozními údaji. Např. žádá-li řidič asistenci navigačního systému nebo přístup na Internet, tak se příslušná obrazovka vysune před původní, která ustoupí, ovšem nikoliv za hranici čitelnosti. Tak se řidiči neustále dostává především informací v dané chvíli potřebných.

Celý kabriolet, vyvedený v odstínu „zmrzlé nebe“, pohání před zadní nápravou uložený koncernový vidlicový šestiválec 3,2 l, vyladěný na 195 kW (265 k) při 6.250 ot. a 350 Nm/2.800 ot., spojený se zadními koly o rozměrech 255/40 R19 šestistupňovou sekvenční převodovkou DSG, o které jsme napsali více zde. Tento silný celek dosáhne 100 km/h za 5,3 s a 270, případně elektronicky omezených 250 kilometrů za hodinu.



Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona

Kandidát tradiční francouzské Socialistické strany Benoit…

Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil…

 
 

Tapety

Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Tuzemská automobilka Škoda sice na českém trhu zlevnila…

 




Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

S Volkswagenem Golf R v ledovém království: Drifty, bouračky a Bam Bam! (+videa) S Volkswagenem Golf R v ledovém království: Drifty, bouračky a Bam Bam! (+videa)

Chcete-li zažít pravé zimní automobilové radovánky,…

 



 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Dnes 18:10

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Kompletně vybavené největší egyptské letovisko s více než 160 hotely a 20 km dlouhým písečným pobřežím táhnoucím…

Zapomeňte na kávu, dejte si schody: „Nakopnou“ vás víc, tvrdí studie

Zapomeňte na kávu, dejte si schody: „Nakopnou“ vás…

Deset minut chůze ze schodů a do schodů dodá člověku více energie než šálek kávy. Zjistili to výzkumníci z…

 

iSport.cz

Velký návrat po zranění. Pilař nastoupil po dvou letech za Plzeň

Velký návrat po zranění. Pilař nastoupil po dvou…

Návrat uzdraveného záložníka Václava Pilaře po vleklém zranění kolena byl asi jediným pozitivním momentem…

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Plzeň 2:0. Šlágr rozhodli Šural a Karavajev

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Plzeň 2:0. Šlágr rozhodli…

Fotbalisté Plzně podlehli ve šlágru 26. kola ePojisteni.cz ligy na Spartě 0:2 a zkomplikovali si boj o titul.…

 

Reflex.cz

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty Woman, v osobním životě čelil řadě tragédií

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty…

California Blue, You Got It, I Drove All Night, Only The Lonely a především Oh, Pretty Women. To jsou jména…