reklama


Volkswagen concept R - Tající ledy

Volkswagen concept R - Tající ledy

 
 

Značka VW měla od svých prvopočátků sportovní nádech díky technické spřízněnosti s prvními vozy Porsche, bezpočtu automobilových klání, kterých se úspěšně zúčastňoval Brouk a samozřejmě i tisíce více či méně „rychlých“ úprav nejslavnějšího auta Světa.

V roce 1976 dal Volkswagen sportovní náčiní do rukou i méně majetným motoristům v podobě Golfa GTi, jehož šestnáctistovka vyvíjela na svou dobu vynikajících 110 koní a lehoučké auto s ní snadno předjíždělo mnohem renomovanější soupeře. Tento počin utrhl lavinu sériově vyráběných vlků v rouších beránčích, myšlenka silného motoru v rodinně vyhlížejícím autě totiž našla masovou podporu.

Ještě Golf II se úspěšně zúčastňoval seriálu mistrovství Evropy v Rallye - přes takto bohatou sportovní tradici nikdy nevznikl produkční ryzí sporťák se slavným kulatým emblémem. Posledním sportovně laděným modelem v análech zůstává VW Karmann – Ghia ve své druhé verzi, která, stejně jako ta první, nevalným výkonem motoru z Brouka zklamala očekávání, vyvolané nádhernou proudnicovou karoserií. Spíše omylem se pak stal kontroverzní projekt VW - Porsche 914 z konce sedmdesátých let, který se po vyrobení několika exemplářů dočkal očekávatelného konce a díky tomu se stal podivně tvarovaný pokus o lidový sporťák ceněnou kuriozitou, ale ničím víc.

Od počátku 90tých let veškeré sportovní aktivity připadly ostatním koncernovým značkám a VW se věnoval budování image solidní konzervativní značky. Tak tomu bylo donedávna, příchod 21. století ukončil taktiku vymezených sfér vlivu a během recese světového trhu se zaměřil na maximální zpestření nabídky i za cenu pomíchání tradičních rolí. Dnes se dějí věci nevídané, Bugatti, Lamborghini a Bentley rozšířily řady koncernových značek, Škodovka uvedla luxusní vůz a studii MPV, VW začal vyrábět limuzíny nejvyšší kategorie a Audi obnovila svůj kompaktní vůz.

Úspěch této strategie ukáže čas, obecenstvo se však nyní dočkalo sladkého plodu v podobě prvního sportovního Volkswagenu. Jedná se o do poslední chvíle utajovanou studii, nicméně s ambicemi na brzkou sériovou výrobu, byť v umírněnější podobě. Naději však v tomto směru dodává Audi TT, které se proti konceptu změnilo jen nepatrně, byť kreace Avus quattro a zejména dechberoucí Nuvolari zůstaly bohužel bez produkčního pokračování.

Karoserie svými rozměry 4163x1778x1250 mm zapadá do konstituující se kategorie dvoumístných roadsterů. Stylově se identifikuje s ostatními Volkswageny, zejména s modely, uvedenými na trh během posledního roku, zároveň je ale dostatečně originální. Základní rysy jsou jednoduché a čisté, designérská invence působila hlavně v prostorovém tvarování jednotlivých ploch. Tak hladké rozlehlé blatníky například nenásilně přecházejí v lemy, zvýrazněné decentním prolisem.

Charismatická příď určuje výraz celého vozu. Přímo překypuje emocemi, působivá je zejména stylizace do mohutného „V“ a trojice jakoby bezedných nasávacích otvorů. Zajímavě vkomponovaná maska je sama o sobě artefaktem, dává náležitě vyniknout logu a tvoří zároveň spodní hranu přídě. Výsledek dokreslují „přimhouřené“ světlomety, umístěné co nejblíže obrysu vozu. V nich se invence tvůrců nezastavila u samotného sestavení z LED diod, ale pod každou čočku umístila štěrbinovou clonu, která se po rozsvícení reflektorů postupně otevírá a rozšiřující se světelný paprsek evokuje probouzející se šelmu. Při celkovém pohledu se však nelze ubránit pocitu, že působivý koktejl vznikl ze známých přísad. Tvar se zjevně inspiroval u Audi TT, šípovité uspořádání odkazuje na Renault Spider, tvar reflektorů evokuje zmenšené Porsche, zvýrazněné projektorové moduly zase BMW. V pravém blatníku je místo pro chromované technofilní víčko nádrže s emblémem.

Čistě tvarované bočnice oblého profilu nejsou ničím rušeny, dokonce i dveřní kliky atrofovaly na nenápadné hliníkové vyskakovací proužky. Nápadné lemy blatníků asociují New Beetle Cabrio, dynamiku propůjčuje prolis, stoupající od předního až nad zadní kolo, odkud strmě klesne na záď. Boční profil kromě silně skloněného rámu čelního skla vyvažují i deflektory za opěrkami hlav, které kromě estetického přínosu plní i celou řadu praktických poslání. Kromě usměrňování proudícího vzduchu především slouží jako integrované ochranné oblouky, mimo to obsahují antény GPS a GSM. Celkový dojem vylehčují povedené pětipaprskové lité disky.

Zadní třetina karoserie s ukrytým motorem se svažuje jen zvolna a tím také napodobuje Porsche. I zde je nárazník plně integrovaný a opakuje se motiv „V“, díky kterému celý vůz při pohledu shora vzdáleně připomíná půdorys lodního trupu. Za kokpitem krouží dva obloučky – horní lem zadní kapoty a podobně stylizovaný prolis s chladícím výdechem, tvarovaným do tenkého úsměvu, uprostřed s typovým štítkem, čitelným jen shora. Následující rozlehlou plochu opticky rozrušují mistrně umístěné koncové světlomety, spojené tenkým brzdovým světlem z LED diod a takřka horizontální druhý znak VW. Zadní „V“ navazuje na boční prolisy a ústí v originálně tvarovaných mohutných koncovkách výfuku uprostřed difuzéru ve tvaru obráceného úsměvu. Světlomety jsou složeny ze soustředných kruhů LED diod a při aktivaci se rozsvěcí postupně.

Přístup do interiéru skrz důvěru budící masivní dveře usnadňuje systém „Keyless Entry“, díky němuž k otevření stačí vzít za miniaturní vysouvací páčku. Interiér je proveden v expresivní kombinaci černé kůže a vysoce leštěného hliníku, který si našel cestu i do neobvyklých míst, např. na věnec a střed volantu, celou řidičovu část palubní desky a středovou konzolu. Oba členové posádky jsou vůči skeletu v konstantní poloze, odpružené sedačky s nastavitelnou tuhostí totiž nelze polohovat, čímž je zachováno neměnné „čtení“ vozu bedry. Aby netrpělo pohodlí různě urostlých postav, lze stiskem tlačítka posouvat celý modul ovládání i řízení, spolujezdec si pak stejným způsobem může přizpůsobit opěrku nohou. O dotažení pohodlí ad perfectum se stará pěnová výplň polštářů, dokonale se přizpůsobivší tvarům těla. Po usednutí za volant na vás dýchne nefalšované 21. století, skoro nic totiž není jako v klasickém autě. Především chybí řadící páka, kterou nahradil volič na středové konzole, doplněný tlačítky plus a minus na spodku volantu. Další změnou je nepřítomnost panelu ventilace, ta se totiž ovládá intuitivně přímo na výdechách kolečkem s indikací navolené teploty. Všechny ostatní ovládací prvky jsou spolu se systémem MMI přemístěny do logických celků na středovou konzolu do pohodlného dosahu pravé ruky, čímž kromě estetiky získala i ergonomie. Firemní znak uprostřed volantu není klasickým plastikovým štítkem, ale okrouhlým OLED displejem, takže po zapnutí zapalování začnou písmena VW pulzovat, ovšem pouze do nastartování motoru tlačítkem, aby nerozptylovala pozornost. Stejným způsobem se otevře i prostor, kde klasické vozy mají přístrojovou desku. Do něj se vysouvají další OLED displeje s momentálními provozními údaji. Např. žádá-li řidič asistenci navigačního systému nebo přístup na Internet, tak se příslušná obrazovka vysune před původní, která ustoupí, ovšem nikoliv za hranici čitelnosti. Tak se řidiči neustále dostává především informací v dané chvíli potřebných.

Celý kabriolet, vyvedený v odstínu „zmrzlé nebe“, pohání před zadní nápravou uložený koncernový vidlicový šestiválec 3,2 l, vyladěný na 195 kW (265 k) při 6.250 ot. a 350 Nm/2.800 ot., spojený se zadními koly o rozměrech 255/40 R19 šestistupňovou sekvenční převodovkou DSG, o které jsme napsali více zde. Tento silný celek dosáhne 100 km/h za 5,3 s a 270, případně elektronicky omezených 250 kilometrů za hodinu.



Oznámkuj dealera
Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky

Aplikace Monitora, nováček na poli mediálního…

Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano

Daňová optimalizace zaměstnává a trápí koncem roku mnoho…

Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu

Třetí největší nahrávací společnosti Warner Music Group…

 
 

Tapety

Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
Volkswagen Concept R Volkswagen Concept R
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

Nižší, delší a lehčí. Opel Insignia ve druhém vydání odtajněn Nižší, delší a lehčí. Opel Insignia ve druhém vydání odtajněn

Nová generace Opelu Insignia se určitě bude líbit. Má…

 




Modernizovaný Volkswagen e-Golf dobijete za hodinu. Je silnější a dojede dál Modernizovaný Volkswagen e-Golf dobijete za hodinu. Je silnější a dojede dál

Modernizované provedení sedmé generace Volkswagenu Golf…

Podívejte se na zběsilý Golf se zrychlením na stovku za 2,53 s! Podívejte se na zběsilý Golf se zrychlením na stovku za 2,53 s!

Volkswagen Golf druhé generace byl i ve verzi GTI svými…

 



 
Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Včera

Použití zimních pneumatik je v naší zemi určeno vyhláškou už čtvrtým rokem. Že zimní pneumatiky zlepšují přilnavost při nízkých teplotách, ví asi každý řidič, víte ale, proč tomu tak je?




Blesk.cz

Velký test medovin: Cukr, přidaný líh a antibiotika!

Velký test medovin: Cukr, přidaný líh a antibiotika!

Antibiotika se v medu vyskytovat nesmí a stejně tak ani v produktu z něj vyrobeném – v medovině! V rámci…

17 tipů na víkend: Navštivte Ledový chrám a bojte se krampusů!

17 tipů na víkend: Navštivte Ledový chrám a bojte se…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

 

iSport.cz

Fanoušci jsou stále proti Kýhosovi. Je to těžké i pro hráče, řekl kouč

Fanoušci jsou stále proti Kýhosovi. Je to těžké i…

Potřeboval tři body víc než sůl. Vladimír Kýhos v náročné době musí přesvědčit výsledky. Zvlášť poté, co mu…

Inter Milán - Sparta 2:1. Dočkal nedal penaltu a domácí rozhodli v závěru

Inter Milán - Sparta 2:1. Dočkal nedal penaltu a…

Sparta zakončila základní skupinu Evropské ligy porážkou 1:2 na hřišti Interu Milán. Svěřenci Davida Holoubka v…

 

Reflex.cz

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Myslíte si, že porno ženy nebaví? Chyba. Díky švédské režisérce si erotické filmy mohou pořádně užít i…

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních psů začne tento víkend

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních…

Akce nazvaná „Prodej vánočních psů“, kterou chystají aktivisté z Hnutí 269, se odehraje už tuto sobotu na…

 
 
reklama