3.8. 2017 Jan Mička Jan Mička

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

 

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci automobilů vymyslet. Výjimkou není ani Volkswagen, který před deseti lety vyrobil něco naprosto nevídaného.

Automobilka Volkswagen nepřipravuje koncepty pouze na světové výstavy, ale také pro tradiční GTI Treffen u rakouského jezera Wörthersee. Letos jsem se jej účastnil vůbec poprvé a mohl si pořádně prohlédnout hybridní Golf GTI First Decade, který je jakousi oslavou poslední dekády učňovských prací. Bylo tomu ale také právě deset let, co se na stejném místě ukázalo něco ještě mnohem šílenějšího: dvanáctiválcový Golf GTI!

Tohle auto nevymysleli ani nevyrobili učni, je sestavou snad těch nejlepších dílů, které tehdy byly k dispozici. Všechno od předních světlometů nahoru je na první pohled běžný Volkswagen Golf GTI páté generace, při bližším ohledání ale najdete pár velmi zajímavých detailů. Tak kupříkladu střecha – je vyrobena z karbonu a nenavazuje plynule na víko zavazadelníku. Je více svažená a tvoří prostor pro vstup vzduchu do zadní části interiéru, kde si jej již přeberou kanály integrované v zadních sloupcích. Proč tam jsou, se brzy dozvíte.

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Teprve pod linií předních světel však začíná to pravé terno. Vůz je o 16 centimetrů širší než originální pětkové GTI, na bocích má obrovské nasávací otvory a stojí na devatenáctipalcových kolech v běžném GTI designu Detroit, bližší ohledání však odhalí výrazně hlouběji zasazený střed. Tenounké pneumatiky jsou vpředu široké 235 milimetrů a vzadu dokonce 295 milimetrů, sériovka obouvala pláště o šířce 225 milimetrů pro přední i zadní kola.

Není bez zajímavosti, že tvar karoserie navrhoval Marc Lichte, současný šéf designu Audi, který se k razantnímu rozšíření nerozhodl jenom tak náhodou. Kompletní zadní náprava Golfu GTI W12 totiž pochází z Lamborghini Gallardo, šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly poháněl Bentley Continental a sedí na hliníkovém rámu z Audi R8. Vpředu byste motor hledali marně, našel místo za zadními sedadly, což vysvětluje ony promyšlené přívody vzduchu.

Agregát dosahuje v 6000 otáčkách výkonu 650 koní, točivý moment 750 N.m je dostupný ve 4500 otáčkách, a přenos toho všeho na silnici mají na starosti pouze zadní kola. Převodovka je šestistupňová automatická, páčky pro řazení pod volantem jsou ale pouze na okrasu. Jde přece o koncept, u kterých ne vždy bývá všechno funkční.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Zatímco originální GTI páté generace nevážilo ani 1400 kilogramů, brutální W12 má 1,5 tuny i navzdory širokém u použití plastů a uhlíkového vlákna. Všechna ta nová technika holt něco váží. Akcelerace z 0-100 km/h zabere 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 325 kilometrů v hodině, což je teritorium supersportů!

Koncept vzniknul během pouhých osmi týdnů a automobilka jej dokonce půjčovala novinářům, aby si mohli jeho brutalitu vyzkoušet na vlastní kůži. GTI W12 se díky tomu dostalo až k rukám Jeremyho Clarksona, který se s ním projel v první epizodě desáté série Top Gearu. Moderátor hovořil o nefunkčních ovládacích prvcích v interiéru a žasnul nad rychlostí v přímce, jakmile ale došlo na projíždění zatáček, bylo zle.

GTI W12 má krátký rozvor, spoustu výkonu na zadních kolech a naprosto jiné rozložení hmotnosti než sériový vůz, není proto divu, že se v zatáčce stačilo na plynový pedál jenom podívat a zadek se nekontrolovatelně sunul ven. Co zatáčka, to přetáčivý smyk a oblak dýmu od zadních pneumatik, při pokusu o přenos hmotnosti se z hatchbacku stalo nevyzpytatelné kyvadlo. Není divu, že výsledný čas zajetý tajemným Stigem na testovací dráze nestál za nic (1:29,6, o dvě desetiny sekundy pomalejší než Subaru Impreza WRX STi). Z jeho jízdy bylo cítit, jak se s autem pere drží jej na uzdě s maximálním vypětím.

Ale víte co? Ono je to vlastně úplně jedno. Ve světě konceptů totiž neplatí stejná pravidla jako pro sériové vozy. Šlo o technické cvičení pro tuningový sraz, navíc koncern Volkswagen už o dva roky dříve dokázal, že umí vyrobit dokonale fungující auto s naprosto šílenými parametry, které je příjemné i při zcela běžném denním cestování. Jmenuje se Bugatti Veyron

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Růst čínské ekonomiky ve čtvrtletí zpomalil, je nejslabší od roku 2009 Růst čínské ekonomiky ve čtvrtletí zpomalil, je nejslabší od roku 2009

Růst čínské ekonomiky ve třetím čtvrtletí zpomalil na 6,5…

Generální ředitel Finanční správy Janeček končí ve funkci Generální ředitel Finanční správy Janeček končí ve funkci

Generální ředitel Finanční správy Martin Janeček je na…

Hamáček se v čele ČSSD udrží. Prozatím Hamáček se v čele ČSSD udrží. Prozatím

Svým tahem požádat dvousetčlenný výkonný výbor o důvěru…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Vaření s dědou Zápisník Marka Schwarzmanna: Vaření s dědou

Víte, jaká je nejstarší zkamenělina prokazující existenci…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen před deseti lety vyrobil…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 



Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Závěr letního dlouhodobého testu – Peugeot 308 1.5 BlueHDi 96 kW MAN6

Závěr letního dlouhodobého testu - Peugeot 308 1.5 BlueHDi 96 kW MAN6

Dnes 08:08

Vedle roční štace „medvídka“ nám o letních měsících dělal dlouhodobou společnost také Peugeot 308. S moderní dieselovou patnáctistovkou je to prima společník.




Blesk.cz

Jaká je nejvyšší podpora v nezaměstnanosti? Nejdůležitější odpovědi odbornice z úřadu práce!

Jaká je nejvyšší podpora v nezaměstnanosti?…

Na podporu nemá nárok každý, kdo přijde o práci. Je třeba mít »odpracováno«, zjednodušeně řečeno být aspoň 12…

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Víkend definitivně ukončí krásné období babího léta s nadprůměrnými teplotami, která nás až na krátké epizody…

 

iSport.cz

Obří smůla pro Satoranského. Washington prohrál košem z poslední vteřiny

Obří smůla pro Satoranského. Washington prohrál…

Basketbalisté Washingtonu vstoupili do nové sezony NBA domácí porážkou 112:113 s Miami, když si v poslední…

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za ním Agassi i Čech

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za…

Slzy v očích, slova díků, světové hvězdy, nekonečné ovace vestoje od téměř 15 tisíců fanoušků a také poslední…

 

Reflex.cz

Rozkmotřili se Štefánik s Masarykem kvůli ženě? Nový film naznačuje, že to tak mohlo být

Rozkmotřili se Štefánik s Masarykem kvůli ženě? Nový…

Během dialogu s Karlem Čapkem se první československý prezident přizná k románku se ženou, která byla za války…

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil. Nevím, proč se z mého vyznamenání dělá takový humbuk

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil.…

Se zpěvákem Michalem Davidem (58) máme pár věcí společných: narodili jsme se v šedesátkách, tedy před okupací…