3.8. 2017 Jan Mička Jan Mička

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

 

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci automobilů vymyslet. Výjimkou není ani Volkswagen, který před deseti lety vyrobil něco naprosto nevídaného.

Automobilka Volkswagen nepřipravuje koncepty pouze na světové výstavy, ale také pro tradiční GTI Treffen u rakouského jezera Wörthersee. Letos jsem se jej účastnil vůbec poprvé a mohl si pořádně prohlédnout hybridní Golf GTI First Decade, který je jakousi oslavou poslední dekády učňovských prací. Bylo tomu ale také právě deset let, co se na stejném místě ukázalo něco ještě mnohem šílenějšího: dvanáctiválcový Golf GTI!

Tohle auto nevymysleli ani nevyrobili učni, je sestavou snad těch nejlepších dílů, které tehdy byly k dispozici. Všechno od předních světlometů nahoru je na první pohled běžný Volkswagen Golf GTI páté generace, při bližším ohledání ale najdete pár velmi zajímavých detailů. Tak kupříkladu střecha – je vyrobena z karbonu a nenavazuje plynule na víko zavazadelníku. Je více svažená a tvoří prostor pro vstup vzduchu do zadní části interiéru, kde si jej již přeberou kanály integrované v zadních sloupcích. Proč tam jsou, se brzy dozvíte.

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Teprve pod linií předních světel však začíná to pravé terno. Vůz je o 16 centimetrů širší než originální pětkové GTI, na bocích má obrovské nasávací otvory a stojí na devatenáctipalcových kolech v běžném GTI designu Detroit, bližší ohledání však odhalí výrazně hlouběji zasazený střed. Tenounké pneumatiky jsou vpředu široké 235 milimetrů a vzadu dokonce 295 milimetrů, sériovka obouvala pláště o šířce 225 milimetrů pro přední i zadní kola.

Není bez zajímavosti, že tvar karoserie navrhoval Marc Lichte, současný šéf designu Audi, který se k razantnímu rozšíření nerozhodl jenom tak náhodou. Kompletní zadní náprava Golfu GTI W12 totiž pochází z Lamborghini Gallardo, šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly poháněl Bentley Continental a sedí na hliníkovém rámu z Audi R8. Vpředu byste motor hledali marně, našel místo za zadními sedadly, což vysvětluje ony promyšlené přívody vzduchu.

Agregát dosahuje v 6000 otáčkách výkonu 650 koní, točivý moment 750 N.m je dostupný ve 4500 otáčkách, a přenos toho všeho na silnici mají na starosti pouze zadní kola. Převodovka je šestistupňová automatická, páčky pro řazení pod volantem jsou ale pouze na okrasu. Jde přece o koncept, u kterých ne vždy bývá všechno funkční.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Zatímco originální GTI páté generace nevážilo ani 1400 kilogramů, brutální W12 má 1,5 tuny i navzdory širokém u použití plastů a uhlíkového vlákna. Všechna ta nová technika holt něco váží. Akcelerace z 0-100 km/h zabere 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 325 kilometrů v hodině, což je teritorium supersportů!

Koncept vzniknul během pouhých osmi týdnů a automobilka jej dokonce půjčovala novinářům, aby si mohli jeho brutalitu vyzkoušet na vlastní kůži. GTI W12 se díky tomu dostalo až k rukám Jeremyho Clarksona, který se s ním projel v první epizodě desáté série Top Gearu. Moderátor hovořil o nefunkčních ovládacích prvcích v interiéru a žasnul nad rychlostí v přímce, jakmile ale došlo na projíždění zatáček, bylo zle.

GTI W12 má krátký rozvor, spoustu výkonu na zadních kolech a naprosto jiné rozložení hmotnosti než sériový vůz, není proto divu, že se v zatáčce stačilo na plynový pedál jenom podívat a zadek se nekontrolovatelně sunul ven. Co zatáčka, to přetáčivý smyk a oblak dýmu od zadních pneumatik, při pokusu o přenos hmotnosti se z hatchbacku stalo nevyzpytatelné kyvadlo. Není divu, že výsledný čas zajetý tajemným Stigem na testovací dráze nestál za nic (1:29,6, o dvě desetiny sekundy pomalejší než Subaru Impreza WRX STi). Z jeho jízdy bylo cítit, jak se s autem pere drží jej na uzdě s maximálním vypětím.

Ale víte co? Ono je to vlastně úplně jedno. Ve světě konceptů totiž neplatí stejná pravidla jako pro sériové vozy. Šlo o technické cvičení pro tuningový sraz, navíc koncern Volkswagen už o dva roky dříve dokázal, že umí vyrobit dokonale fungující auto s naprosto šílenými parametry, které je příjemné i při zcela běžném denním cestování. Jmenuje se Bugatti Veyron

Video

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína odsoudila nové americké sankce proti KLDR Čína odsoudila nové americké sankce proti KLDR

Čína odsoudila nové americké sankce proti Severní Koreji,…

Apple Pay prudce roste, do Česka ale nespěchá Apple Pay prudce roste, do Česka ale nespěchá

Platební mobilní službu Apple Pay v současnosti využívá…

Renomia se rozšiřuje do Chorvatska, pobočky má už v sedmi zemích Renomia se rozšiřuje do Chorvatska, pobočky má už v sedmi zemích

Česká makléřská pojišťovací společnost Renomia vstupuje…

Trumpova daňová reforma pomohla Buffettově firmě k rekordnímu zisku Trumpova daňová reforma pomohla Buffettově firmě k rekordnímu zisku

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen před deseti lety vyrobil…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 



Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Dnes 17:20

ADAC otestoval letní pneumatiky: Levné značky se vyrovnávají dražším, obrovské rozdíly i průšvihy se však najdou




Blesk.cz

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej se mě: Podílela se na něm česká produkce

Zlatého medvěda z Berlína si odváží film Nedotýkej…

Zlatého medvěda pro nejlepší film 68. filmového festivalu Berlinale získal rumunský experimentální snímek…

Hvězdy na Česko-Slovenském plese: Gregorová s mladším mužem, Slováček s Gelemovou i chirurg Karla Gotta!

Hvězdy na Česko-Slovenském plese: Gregorová s…

Česko-Slovenský ples patří každoročně mezi nejprestižnější události plesové sezóny, a tak si ho nenechávají ujít…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Bizarní kiks! Brankář lovil pití a dostal gól, pak hrůzou

Bizarní kiks! Brankář lovil pití a dostal gól, pak…

Tohle se vážně jen tak nevidí, rozhodně ne ve druhé bundeslize. Čtyřiadvacetiletý nizozemský brankář domácího…

 

Reflex.cz

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Na webu se můžete zaregistrovat do seznamky pro bohaté, kde zlatokopky hledají své sponzory moderními,…

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí jejich potomci?

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí…

Na světě není člověka, jemuž by se za život nepodařilo něco neztratit. Ať už se jedná o předmět menší či větší…