3.8. 2017 Jan Mička Jan Mička

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

 

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci automobilů vymyslet. Výjimkou není ani Volkswagen, který před deseti lety vyrobil něco naprosto nevídaného.

Automobilka Volkswagen nepřipravuje koncepty pouze na světové výstavy, ale také pro tradiční GTI Treffen u rakouského jezera Wörthersee. Letos jsem se jej účastnil vůbec poprvé a mohl si pořádně prohlédnout hybridní Golf GTI First Decade, který je jakousi oslavou poslední dekády učňovských prací. Bylo tomu ale také právě deset let, co se na stejném místě ukázalo něco ještě mnohem šílenějšího: dvanáctiválcový Golf GTI!

Tohle auto nevymysleli ani nevyrobili učni, je sestavou snad těch nejlepších dílů, které tehdy byly k dispozici. Všechno od předních světlometů nahoru je na první pohled běžný Volkswagen Golf GTI páté generace, při bližším ohledání ale najdete pár velmi zajímavých detailů. Tak kupříkladu střecha – je vyrobena z karbonu a nenavazuje plynule na víko zavazadelníku. Je více svažená a tvoří prostor pro vstup vzduchu do zadní části interiéru, kde si jej již přeberou kanály integrované v zadních sloupcích. Proč tam jsou, se brzy dozvíte.

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Teprve pod linií předních světel však začíná to pravé terno. Vůz je o 16 centimetrů širší než originální pětkové GTI, na bocích má obrovské nasávací otvory a stojí na devatenáctipalcových kolech v běžném GTI designu Detroit, bližší ohledání však odhalí výrazně hlouběji zasazený střed. Tenounké pneumatiky jsou vpředu široké 235 milimetrů a vzadu dokonce 295 milimetrů, sériovka obouvala pláště o šířce 225 milimetrů pro přední i zadní kola.

Není bez zajímavosti, že tvar karoserie navrhoval Marc Lichte, současný šéf designu Audi, který se k razantnímu rozšíření nerozhodl jenom tak náhodou. Kompletní zadní náprava Golfu GTI W12 totiž pochází z Lamborghini Gallardo, šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly poháněl Bentley Continental a sedí na hliníkovém rámu z Audi R8. Vpředu byste motor hledali marně, našel místo za zadními sedadly, což vysvětluje ony promyšlené přívody vzduchu.

Agregát dosahuje v 6000 otáčkách výkonu 650 koní, točivý moment 750 N.m je dostupný ve 4500 otáčkách, a přenos toho všeho na silnici mají na starosti pouze zadní kola. Převodovka je šestistupňová automatická, páčky pro řazení pod volantem jsou ale pouze na okrasu. Jde přece o koncept, u kterých ne vždy bývá všechno funkční.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Zatímco originální GTI páté generace nevážilo ani 1400 kilogramů, brutální W12 má 1,5 tuny i navzdory širokém u použití plastů a uhlíkového vlákna. Všechna ta nová technika holt něco váží. Akcelerace z 0-100 km/h zabere 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 325 kilometrů v hodině, což je teritorium supersportů!

Koncept vzniknul během pouhých osmi týdnů a automobilka jej dokonce půjčovala novinářům, aby si mohli jeho brutalitu vyzkoušet na vlastní kůži. GTI W12 se díky tomu dostalo až k rukám Jeremyho Clarksona, který se s ním projel v první epizodě desáté série Top Gearu. Moderátor hovořil o nefunkčních ovládacích prvcích v interiéru a žasnul nad rychlostí v přímce, jakmile ale došlo na projíždění zatáček, bylo zle.

GTI W12 má krátký rozvor, spoustu výkonu na zadních kolech a naprosto jiné rozložení hmotnosti než sériový vůz, není proto divu, že se v zatáčce stačilo na plynový pedál jenom podívat a zadek se nekontrolovatelně sunul ven. Co zatáčka, to přetáčivý smyk a oblak dýmu od zadních pneumatik, při pokusu o přenos hmotnosti se z hatchbacku stalo nevyzpytatelné kyvadlo. Není divu, že výsledný čas zajetý tajemným Stigem na testovací dráze nestál za nic (1:29,6, o dvě desetiny sekundy pomalejší než Subaru Impreza WRX STi). Z jeho jízdy bylo cítit, jak se s autem pere drží jej na uzdě s maximálním vypětím.

Ale víte co? Ono je to vlastně úplně jedno. Ve světě konceptů totiž neplatí stejná pravidla jako pro sériové vozy. Šlo o technické cvičení pro tuningový sraz, navíc koncern Volkswagen už o dva roky dříve dokázal, že umí vyrobit dokonale fungující auto s naprosto šílenými parametry, které je příjemné i při zcela běžném denním cestování. Jmenuje se Bugatti Veyron

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Maláčová navrhuje, aby minimální mzda odpovídala polovině průměrné mzdy Maláčová navrhuje, aby minimální mzda odpovídala polovině průměrné mzdy

Minimální mzda v Česku by se mohla od roku 2020 zvyšovat…

Drony proti kokainu. Kolumbijská policie testuje letouny k likvidování plantáží s kokou Drony proti kokainu. Kolumbijská policie testuje letouny k likvidování plantáží s kokou

Kolumbijská policie testuje, zda s pomocí bezpilotních…

Komentář Lukáše Kovandy: S Maláčovou řeckou stopou Komentář Lukáše Kovandy: S Maláčovou řeckou stopou

Mladí Řekové mohou slavit. Míra nezaměstnanosti lidí…

Do čela Air France nastupuje Kanaďan. Odbory zuří a posílají akcie firmy ke dnu Do čela Air France nastupuje Kanaďan. Odbory zuří a posílají akcie firmy ke dnu

Do čela Air France-KLM míří nový generální ředitel, jehož…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen před deseti lety vyrobil…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 



Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

Dnes 08:00

V historii lze narazit na několik více či méně známých případů, kdy mířily motory z Maranella ke zcela jiným značkám.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Dojetí v Anglii. Báli se, jestli přežije, teď Silva se synem poprvé slavil!

Dojetí v Anglii. Báli se, jestli přežije, teď Silva…

Ve fotbale toho zažil víc než dost, má medaile pro vítěze Premier League i zlato z evropských a světových…

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl bohatství Petrohradu?

Francouz: Roli trojky v NHL přijímám. Proč odmítl…

Nebušil zuřivě rukou do zdi, že Colorado přivedlo Philippa Grubauera, což v praxi znamená, že začne sezonu na…

 

Reflex.cz

Ať Babiš odevzdá nakradené peníze, národ na to čeká. Je to malý Čecháček, říká Vladimír Merta

Ať Babiš odevzdá nakradené peníze, národ na to čeká.…

Hudebník a filmař Vladimír Merta byl jedním z prvních umělců, který veřejně vystoupil proti Andreji Babišovi a…

Krvavý konflikt Iráku a Íránu trval skoro osm let. Byl nejdelší válkou 20. století, skončil patem

Krvavý konflikt Iráku a Íránu trval skoro osm let.…

V červenci 1988 pátý generální tajemník Organizace spojených národů, peruánský diplomat a spisovatel Javier…