Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Jan Mička Jan Mička 27. 5. 2017
43
30
Zobrazit náhledy (43)
Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up!
Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.

Historie ikonického Volkswagenu Golf GTI se začala psát v roce 1976 a zájmu se těšil prakticky okamžitě. Malé vnější rozměry, nízká hmotnost, motor o výkonu 110 koní a relativně nenápadný vzhled jsou tím, co se snažíme u sportovních hatchbacků hledat i v dnešní době, je ale jenom hrstka těch, které podobnou kombinaci nabízejí v té nejryzejší podobě. Při příležitosti letošního GTI Treffen u jezera Wörthersee však prožilo světovou premiéru něco, co na první GTI odkazuje více, než si možná vůbec dokážeme uvědomit – nový Volkswagen Up! GTI.

Možná si říkáte, proč Volkswagen odkazuje na první Golf GTI malým upem, když se Golf GTI vyrábí už v sedmé generaci a po aktuálním faceliftu je v té nejlepší kondici, jenže sami dobře víte, že už dávno není tím prckem s hmotností hluboko pod jednu tunu, ale téměř 1300 kilogramů vážící a 4351 dlouhý vůz. A právě proto přišel Up! GTI, protože z nabídky aktuálních modelů má k prvnímu rychlému golfu nejblíže.

Litrové TSI o výkonu 85 kW má o 4 kilowatty více než atmosférická šestnáctistovka původní verze, kterou si mimochodem Volkswagen vypůjčil z Audi 80 GTE vyráběného v letech 1975 až 1978. Podčtvercový čtyřválec (vrtání 79,5 mm, zdvih 80 mm) byl už před jednačtyřiceti lety schopen rozjet Golf GTI z klidu na stovku za 9 sekund, tedy jenom o 0,2 sekundy pomaleji, než za kolik zvládne stejnou disciplínu Up! GTI. Novinka má však výrazně vyšší maximální rychlost – 197 km/h, tedy o 15 km/h více než první Golf GTI. Hmotnost pod jednu tunu byla zachována, dlužno však dodat, že zatímco kdysi se na airbagy a elektronické bezpečnostní systémy nehrálo u golfu, v dnešní době je to standard zásadně celkovou hmotnost.

360p480p240p720p

Volkswagen si k představení reinkarnace původního GTI nemohl vybrat lepší příležitost, než již 36. ročník GTI Treffen u jezera Wörthersee, protože se tady kolem modelu jako takového točí snad úplně všechno. Nejdříve jsem si říkal, že zvládnu klasické statické dojmy, u vozu se vyfotím a posedím v něm déle než jenom na pár sekund, z původních plánů ale sešlo ve chvíli, kdy vůz vyjel na plochu a rozkřičely se davy přihlížejících. A tak tomu bylo v podstatě celý den.

Tohle auto se okamžitě stalo středem pozornosti, byť na první pohled ze široké škály nabízených upů vlastně ani moc nevyčnívá. Má sedmnáctipalcová kola, charakteristickou červenou linku v masce chladiče, plakety s nápisem GTI na předních blatnících, černá vnější zpětná zrcátka, zadní difuzor a decentní křídlo na víku zavazadelníku, o kterém Volkswagen říká, že skutečně zvyšuje přítlak zadní nápravy. O 15 milimetrů nižší světlá výška je dílem sportovního podvozku, celek nicméně působí stejně decentně, jako vůbec první Golfu GTI.

Volkswagen oficiálně uvádí, že jde zatím o koncept velmi blízký sériové výrobě, obecně řečeno však vystavený up nedisponoval ničím, co by jakkoliv odporovalo současným konvencím. Sedadla jsou potažena tkaninou s charakteristickým kostkovaným vzorem „Clark“, volant je stejný jako v současném Golfi GTI, a přístrojová deska dostala motiv přecházející z tmavého odstínu do rudého. V nabídce bude pět laků karoserie, a sice nemetalické „červená Tornado“ a „bílá Pure“, a metalízy „stříbrná Dark“ a „černá Pearl“. Novinkou pak bude modrý odstín Costa Azul.

Výroba Volkswagenu Up! GTI odstartuje koncem letošního roku a prodej začne začátkem příštího roku, přičemž cena zatím není známa. S jistotou lze říci pouze to, že bude nižší než u Pola GTI, které aktuálně startuje na částce 464.900 Kč. Ve standardu najdeme například audio Composition Media, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, USB vstup pro připojení externích zařízení nebo přední mlhovky se statickým přisvětlováním do zatáček.

VW Up! GTI vs. VW Golf GTI Mk1 - srovnání technických údajů
ModelVW Up! GTIVW Golf GTI Mk1
Motor1.0 TSI1.6 8V EG
Zdvihový objem [cm3]9991588
Válce/ventily3/44/2
Největší výkon [kW/min]85/-81/6100
Točivý moment [N.m/min]200/-137/5000
Převodovka6M4M
Max. rychlost [km/h]197182
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,89,0
Hmotnost [kg]997810

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

hm
| 28. 5. 2017
:-) No jo, ne zase tak dávno na těchto penězích pomalu začínal Golf s prakticky stejně výkonným motorem.
hm
| 28. 5. 2017
Možná máš pravdu, třeba dovozce v ČR překvapí ;-)
Dál jsem konfigurátor nezkoumal, polilo mě totiž horko >:D
GTI
| 28. 5. 2017
Souhlas, v té době to nejvíc TOP, co mohli do kompaktu chlapci od VW nabídnout (G60, syncro...). Tohle auto nebylo téměř k sehnání tenkrát, natož v současnosti :yes: Ale to už jsme téměř na milionu ;-)
hm
| 28. 5. 2017
Mimochodem, 1,0 TSI je i v beats a Maraton Ed. a obě jsou levnější než high (beats jen o 4, ale maraton o 25 tisíc).
hm
| 28. 5. 2017
Když jsem viděl "startuje", tak jsem myslel, že jde o prostřední výbavu. Tak jsem chtěl napsat, že si umím představit tak 370. Německá cena se bude odhadovat snáz; v ČR nikdy nevíš, jak moc dovozce srazí ceník (a co případně vynechá z výbavy). Šel jsem se podívat, kolik že to v ČR stojí nejvyšší výbava, z které GTI nejspíš vyjde, a koukám, že těch 303 je high, prostřední český konfigurátor neukazuje. V Německu stojí 1,0 TSI v high 14 tisíc euro.

Sto tisíc za 19 kW mi přijde řádně přitažené za vlasy. To je zhruba rozdíl mezi 110 kW 1,5 TSI Highline a GTI u Golfu (v Německu), tedy +59 kW (když šel G7 na trh, tak jsi v běžných zážehových motorizacích v ČR platil cca. dva tisíce za každý další kW).

400 je reálná možnost v Německu, ale v ČR, když nebudou mít u dovozce špatnou náladu, by to mohlo být za 340. Záleží, jak moc se bude lišit výbava.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku