VW Golf GTI Edition 30 - sportovně založený třicátník pro všední den

VW Golf GTI Edition 30 - sportovně založený třicátník pro všední den

 
 

Je tomu už jednatřicet let, co Volkswagen vyslal na cesty ostrý Golf GTI. U příležitosti třicátého jubilea nabídl Volkswagen klientům speciální model Edition 30 s novými optickými doplňky a zejména s motorem silnějším o 22 kW (30 koní).

Od první chvíle, co se objevil na Auto.cz, trhá rekordy. Článek obsahující první informace o jeho dalším pokolení se okamžitě vyšplhal mezi nejčtenější články měsíce. Text s prvními jízdními dojmy posbíral na svou dobu (rok 2005) nevídaný počet příspěvků a test postupem času vystoupal do TOP 10 celého Auto.cz. Test Volkswagenu Golf GTI nyní vykazuje 220.000 přečtení, což potvrzuje popularitu auta a smysluplnost každého dalšího článku věnovaného wolfsburgské legendě.

Golf GTI si označení legenda určitě zaslouží a jako každá správná legenda si zaslouží i zvláštní zacházení a pocty. Jedné takové pocty se Golf GTI dočkal ze strany svého stvořitele. Jelikož od chvíle, kdy první „gétéíčko“ vyjelo na silnice uplynulo více než 30 let, rozhodl se Volkswagen už v minulém roce nabídnout zákazníkům speciální výroční model. Jmenuje se GTI Edition 30 a od standardního GTI se odlišuje několika optickými doplňky a zejména o 22 kW (30 koní) vyšším maximálním výkonem přeplňovaného čtyřválce.

Golf GTI si nikdy nepotrpěl na masivní spoilery, hrůzostrašně působící sportovní masku, obrovské koncovky výfuku nebo členité nárazníky. Golf GTI vždy platil za elegána mezi sportovními hatchbacky, který nepotřebuje sbírat obdivné pohledy slečen a dychtivých řidičů, místo toho se soustředí na jediné – maximálně potěšit člověka za volantem. Verze GTI Edition 30 zůstává věrná filosofii „méně = více“, přesto ve srovnání se standardním GTI na sebe strhává více pozornosti.

obrázek [555 x 295]
 

Oči kolemjdoucích například velmi táhnou obrovská 18palcová kola s černou povrchovou úpravou, podezření na speciální edici vzbuzují i rozšířené prahy, ztmavené přední světlomety nebo důkladně lakované nárazníky. Poznávacím znakem modelu GTI zůstala maska s červeným lemováním a decentní sportovní nárazníky. GTI Edition 30 můžete koupit v různých barvách, osobně se však přimlouvám za tu sněhobílou z testovaného provedení.

Jestliže nějaká barva dokonale podtrhuje charakter auta, ukazuje na beránka zvenčí a nebezpečnou šelmu uvnitř, je to podle mého názoru právě bílá. Na první pohled působí GTI zranitelně, až máte chuť auto holýma rukama bránit, když ovšem otevřete dveře, vklouznete dovnitř a probudíte přeplňovaný benzinový čtyřválec, zjistíte, že jediný kdo potřebuje ochranu, jste vy sami. A Golf GTI Edition 30 vám s tím rád pomůže.

Interiér se nese v tradičním koncernovém duchu. Kvalitní materiály, vynikající zpracování a špičková ergonomie si vybírají daň v podobě lehce fádních a nezáživných tvarů, které v sportovním voze nabourávají skvělé sportovní sedačky s širokým rozsahem nastavení, výrazným bočním vedením a optimální tuhostí. Absolutorium zaslouží sportovní tříramenný volant s tlustým precizně tvarovaným věncem.

Osvědčená kvalita

Přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 1984 cm3, přímým vstřikováním paliva a označením TFSI neboli turbo FSI není na českém trhu nový. Jednotka se úspěšně prodává v mnoha modelech značky Volkskwagen, Seat, Audi i Škoda, stará se kupříkladu o sportovní zážitky v Octavii RS nebo např. novém Audi TT. O tomto motoru s oblibou tvrdím, že patří mezi nejlepší přeplňované čtyřválce současnosti, a to pro svůj vyrovnaný chod, lineární nárůst výkonu a točivou charakteristiku.

Čtyřválec TFSI mám zkrátka rád a mám k tomu pádné důvody. Pochopitelně jsem hořel zvědavostí, co s projevem motoru udělá doping v podobě 30 koní a 20 Nm, jenž způsobil nárůst maximálního výkonu na 169 kW v 5500 ot./min. a točivého momentu na 300 Nm v krásně širokém pásmu od 2200 do 5200 ot./min. Pro motor zůstává typický velmi kultivovaný projev v celém spektru otáček a hezký zvonivý zvuk v otáčkách vysokých. Startování probíhá nadále prakticky neslyšně, nebýt rozverné koncovky výfuku o úspěšném procesu zažehnutí směsi ve válcích nemáte ani páru.

Upřímně řečeno podobně na tom možná budete v prvních okamžicích s výkonem a točivým momentem. Výkonový přídavek není zcela patrný v nízkých otáčkách a projeví se daleko později, nejvíce mezi 4500 a 6500 otáčkami. Právě v tomto rozmezí můžete jasně cítit větší sílu motoru a chuť auta zrychlovat. Se zvýšením výkonu se mírně zvýraznil turboefekt, na rozdíl od dvousetkoňové verze jsou přechody mezi nízkým a středním spektrem otáček doprovázeny lehkým cukáním.

obrázek [555 x 311]
 

Jinak ale zůstalo vše při starém. Dvoulitrový čtyřválec nabírá sílu postupně, rád se nechá točit do vysokých otáček a fantasticky reaguje na plynový pedál. Nízké a střední spektrum otáček nadále odpovídá městské a příměstské jízdě, druhá polovina spektra zůstává vyhrazena sportování. Doping motoru bohužel zvýraznil citlivost jednotky na jízdní styl. V ekonomickém režimu si motor řekl o minimálně 10 litrů paliva, dynamický jízdní styl vysoukal spotřebu na 18 litrů, ale ani hodnota 24 litrů však nebyla na displeji palubního počítače ničím výjimečným.

Všestranný umělec

Golfu GTI se občas vyčítá, že vypadá příliš obyčejně, že se zbytečně schovává a snad i stydí. To je samozřejmě hloupost. Nehledě na to, že GTI Edition 30 má agresivnější výraz a prudší povahu, jeho krása spočívá právě v oné nenápadnosti a všestrannosti. Jsou sportovní hatchbacky, které vám při rozjezdu svým brutálním zátahem málem zlomí vaz, na dálnici D1 nebo v historických centrech měst se však změní v mučící nástroj.

Extrémně tuhý podvozek do vás buší tak dlouho, dokud vaše zadnice není dostatečně měkká a ledviny nevolají zoufale o pomoc. Golf GTI takové chování nezná. I na podvozku se sportovními tlumiči a pružinami a na 18palcových kolech dokáže efektivně tlumit většinu běžných nerovností a zajistit kromě žádoucí sportovní tuhosti a přilnavosti rovněž dostatek komfortu. S Golfem GTI Edition 30 můžete vyrazit na dálnici či se vrhnout do úzkých uliček vydlážděných kostkami, aniž byste se museli bát újmy na zdraví.

Přitom kdykoliv se vám zachce, stačí zařadit nižší převodový stupeň, popohnat otáčky na 4000, pevněji sevřít volant, přišlápnout plynový pedál a vrhnout se do prudké zatáčky. „Getéíčko“ bez reptání opíše oblouk bez ohledu na jeho úhel a bude se dožadovat další zákruty. Vrozená nedotáčivá charakteristika jakoby neexistovala, teprve v extrémně vysokých rychlostech se začne auto pomalu sunout po tečně ven ze zatáčky. Vždy však máte dostatek času auto volantem a plynem zkorigovat.

obrázek [555 x 311]
 

Je-li řeč o brzdách, ty se pyšní rychlým nástupem brzdného účinku, dostatečnou razancí a nevadnoucí charakteristickou. Řízení se zdrženlivým posilovačem zprostředkovává překvapivě dobrý kontakt s vozovkou, jeho přesnost a komunikativnost korunuje vynikající tříramenný volant s tlustým a skvěle tvarovaným věncem. Točivý moment se tentokrát přenášel na kola přední nápravy skrze dvouspojkovou převodovku DSG, taktéž prověřenou v mnoha vozech koncernu VW.

Dokonalé souznění

Převodovka DSG stihla za svou poměrně krátkou kariéru učarovat tisícům řidičů. DSG mění stupně s rychlostí blesku, nedopouští se přehmatů v automatickém ani sekvenčním režimu. Rychlost změny převodových stupňů samozřejmě překračuje možnosti lidské ruky, vůz proto dokáže efektivněji akcelerovat a v zásadě i chirurgicky správně volit převodové stupně. Pochopitelně zůstává možnost manuální volby převodového stupně tlačítky pod volantem.

Výhodou je, že změnit převodový stupeň můžete, aniž byste přesouvali volič automatu do polohy sekvenčního řazení, převodovka dovoluje změnit libovolně stupeň, avšak pouze na určitou dobu, i v automatickém režimu. Jakmile chvíli neřadíte, převezme nadvládu nad řazením opětovně automat. V sekvenčním režimu není prakticky nutné kvůli změně stupně pohnout rukou, i v prudké zatáčce na tlačítka řazení snadno dostanete.

Paradoxně dokonalost převodovky může přivodit lehké rozpaky. Se zcela hladkou změnou stupňů se totiž malinko vytrácí pocit dravosti typický pro ručně řazenou převodovku.

Hot hatch pro všední den

Speciální edice Golfu GTI s označením Edition 30 zvýraznila typické vlastnosti této modelového řady. Sportovní hatchback získal na přitažlivosti, dravosti i výkonu. Výkonový doping se projevuje především ve středních a vysokých otáčkách, zároveň s ním se však lehce zvýraznil turboefekt. Přenos točivého momentu na kola přední nápravy probíhá skrze převodovku DSG bezproblémově, GTI i na 18palcových kolech dobře tlumí nerovnosti a zůstává tedy kompaktním dravcem pro každodenní používání.

První cena vozu444.200,-Kč (1,4, 59 kW,Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací916.600,-Kč (2,0 turbo FSI, 169 kW, GTI Edition 30)
Základní cena testovaného vozu916.600,-Kč (2,0 turbo FSI, 169 kW, GTI Edition 30)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.050.300,-Kč (2,0 turbo FSI, 169 kW, GTI Edition 30)

Plusy

  • silný a kultivovaný zážehový motor
  • komunikativní řízení
  • vynikající převodovka DSG
  • výborné jízdní vlastnosti
  • univerzálnost

Minusy

  • výraznější turboefekt
  • vysoká spotřeba
  • vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Cena v základní výbavě: 916 600 Kč Cena v testované výbavě: 1 050 300 Kč

Základní výbava:ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, brzdový asistent, 2 opěrky hlavy vpředu, aut. spínač světlometů s Coming-/Leaving Home, bederní opěrky vpředu, centrální zamykání s dálk. ovl., čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, dešťový senzor, dojezdové rezervní kolo, el. ovládání oken vpředu, el. zpětná zrcátka, hlavové airbagy vpředu i vzadu, hliníkové pedály "alu-look", klimatizace "climatic" s poloaut. regulací, kontrola poklesu tlaku v pneumatikách, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, kožený 3ram. GTI-sportovní volant, částečně v děrované kůži, madlo ruční brzdy v kůži, mlhové světlomety, nekuřácké provedení, palubní počítač, posilovač řízení, rádio "RCD 300" s CD přehrávačem, sedadlo řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelné, sportovní GTI-Top sedadla vpředu, sportovní podvozek, výškově i podélně nastavitelný volant, zadní sedadlo nedělené, opěradlo dělené v poměru 1/3 ku 2/3 a sklopné s loketní opěrkou a zařízením na přepravu dlouhých předmětů. Navíc proti GTI: kola z lehkých slitin "Detroit" 7 1/2 x 18, pneumatiky 225/40 R 18, ztmavené světlomety, rozšířené prahy v barvě vozu, madlo ruční brzy a manžeta s červenými švy, hlavice řadicí páky v designu golfového míčku, sportovní 3-ramenný volant v děrované kůži s červenými ozdobnými švy, vyhřívaná přední sedadla s elektricky nastavitelnými bederními opěrkami.

Výbava testovaného vozu:Rádio "RCD 500" s CD měničem na 6 CD (+ 14.600 Kč), klimatizace Climatronic (+ 5.500 Kč), lak s perleťovým efektem (+ 14.100 Kč), zatmavená boční skla a zadní sklo (+ 8.500 Kč) Bi-xenonové světlomety pro potkávací i dálková světla, ostrikovače světlometů (+ 32.400 Kč), výbava v kůži "vienna" s Top-sportovními sedadly vpředu + vyhřívání předních sedadel + elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu (+ 58.600 Kč)

Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf GTI Edition 30
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2200 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6.2 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1305
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1376 / 544
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4214
b) šířka (mm): 1759
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volkswagen Golf GTI Edition 30
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe: Mrazivé záběry z kamer

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe:…

Pět mrtvých a čtyři desítky zraněných. Takový je výsledek středečního řádění britského učitele angličtiny…

 

iSport.cz

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick ani nemocný Sýkora

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick…

Česká fotbalová reprezentace poletí na důležitou kvalifikaci o světový šampionát v Rusku do San Marina (neděle,…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…