Volkswagen Golf páté generace - Nestárnoucí klasika

Volkswagen Golf páté generace - Nestárnoucí klasika

 
 
1.10. 2003

Ať jste navštívili frankfurtský autosalon osobně či pouze jako čtenáři některého z elektronických, případně tištěných periodik, jistě vám neušlo, kolem čeho se v poslední době točí automobilový svět. Ano správně. Do nejpopulárnějšího segmentu vozidel v západní Evropě přicházejí tři rivalové - Mazda 3, Opel Astra a Volkswagen Golf páté generace. S Mazdou a Opelem jste se již měli možnost na našich stránkách blíže seznámit. Dnes se podrobně zaměříme na VW Golf.

Nejprve trocha historie. První Golf sjel z výrobní linky před 29 lety, tedy v roce 1974. Nahradil tak v období ropné krize jiný velmi úspěšný, ale v té době již zastaralý, model - VW Brouk. Změna to byla velká, protože kromě odlišného designérského pojetí se pod kapotou skrývala nová koncepce "vše vpředu". I se základním motorem o objemu 1,1 litru s výkonem 37 kW dosahoval vůz rychlosti přes 140 kilometrů za hodinu. Zároveň uspořádáním samonosné karoserie s třetími resp. pátými dveřmi na zádi vozu se značně zvýšila variabilita vnitřního prostoru. Jistě není bez zajímavosti, že Golf první generace měl délku 3,70 metru, čímž by se dnes zařadil mezi Polo (3,89 m) a nejmenší Volkswagen Lupo (3,52 m). Ale zpět k historii. Po dvou letech (1976) přesáhla produkce jeden milion kusů a do výroby byly zařazeny dva nové modely GTI a diesel s atmosferickým plněním. Roku 1982 bylo na tachometru výrobní linky natočeno již 5 milionů kusů a na trhu se objevil diesel s přeplňováním GTD. Druhá generace byla představena v roce 1983. V následujících letech byly vozy doplněny o katalitický systém, možnost pohonu 4x4 a ABS. Třetí generace se přihlásila o slovo v roce 1991, kdy měl Volkswagen připsáno na kontě již více než 12 milionů vyrobených Golfů. Zajímavostmi třetí generace byly možnost pohonu šestiválcovým motorem VR6 (1991) a první airbagy pro řidiče a spolujezdce (1992). Předposlední čtvrtá generace se představila roku 1997. Do dnešního bylo vyrobeno více než 22 milionů těchto vozů.

Poslední variace na téma Golf, která spatřila světlo světa před několika málo dny ve Frankfurtu, se nesnaží nijak designérsky překvapit a je o poznání střízlivější než nová Astra. Volkswagen sází na výrazný vliv předchozí generace kombinovaný s novou image značky jak ji naznačily Phaeton a Touareg. Na karoserii byste marně hledali výraznější linii či dramatičtější hranu. Vše je přizpůsobeno aerodynamické provozní účelnosti. Přední části dominuje velké logo VW, které je umístěno na dvou horizontálních lištách spojujících světlomety. Ty jsou tvaru zaobleného čtyřúhelníku a pod čirým sklem skrývají dvě paraboly a směrová světla ve stylu Phaeton. Kapota má v poslední době velmi populární V-prolis, tentokráte je však středová část nikoliv vystouplá, ale zapuštěná. Při pohledu z boku bezpečně rozpoznáte příslušnost nového Golfu k předchozí generaci podle celkové siluety, ale hlavně podle C-sloupku, který společně se zadním blatníkem stále zachovává charakteristický bumerangovitý tvar. Záď (opět ve stylu Phaetonu) působí vyváženým dojmem. Koncová světla zasahující do výklopné zádě jsou složena po obou stranách z dvojice kruhových segmentů uložených v červeném plastu. Ve středu umístěné logo volkswagenu skrývá zámek a madlo zadních dveří (analogie s koncernovým Seatem). Tím má být zajištěno, aby se madlo nešpinilo. Kromě tradičně umístěných směrových světel v přední a zadní části vozu nalezneme další pár ve vnějších zpětných zrcátkách.

Karoserie oproti své předchůdkyni opět narostla. Délka 4204 mm (+55 mm), šířka 1759mm (+24) a výška 1483 mm (+39) umožnily nárůst prostoru pro cestující i zavazadla. Cestující vpředu získali 8 mm navíc v prostoru hlavy, cestující vzadu dokonce 24 mm a ještě dalších 55 mm pro nohy. Zavazadlový prostor si polepšil o 20 litrů na současných 350. Dynamická tuhost karoserie se zvýšila o 15% v krutu a 35% v ohybu. Statická tuhost v krutu dokonce o více než 80%. Novinkou jsou ze segmentů složené dveře, které není třeba v případě poškození (pokud nedošlo ke zborcení vnitřní struktury) měnit celé, ale pouze příslušný segment.

V interiéru nalezneme německy precizní slícování dílů a neméně precizní ergonomii. Spodní hrana středové konzole je nyní posunuta více vzhůru, čímž se ovládací prvky ventilace či klimatizace dostaly více do zorného pole řidiče. Pod výdechy ventilace byl umístěn multifunkční display převzatý z Tuaregu a Touranu. Na horní straně palubní desky najdeme zavírací odkládací schránku. Protože počet odkládacích míst ve vozidle je v poslední době ostře sledovaný parametr, i v novém Golfu je každé volné místo využito jako schránka, polička či kontejner. O pohodlí posádky se starají přepracovaná sedadla. Přední mohou být vybavena čtyřsměrně nastavitelnou bederní opěrkou. Bezpečnost zajišťuje pět tříbodových pásů, pět opěrek hlavy (přední aktivní), speciálně koncipované uložení pedálů i sloupku řízení a šestice airbagů.

Podvozek založený na tuhé karoserii sází vpředu na nápravu typu McPherson a vzadu na nový čtyřprvkový typ multilinku. Tato náprava díky své koncepci umožnila zvětšit zavazadlový prostor. Nesmí samozřejmě chybět ani elektronika, která je zde zastoupena ESP poslední generace a dvojitým brzdovým asistentem.

V první fázi prodeje bude Golf nabízen pouze se čtyřmi pohonnými jednotkami. Dvěma benzínovými a dvěma vznětovými. Jediný motor 1,4 (55 kW) je s nepřímým vstřikem paliva. Ostatní 1,6 FSI (85 kW), 1,9 TDI (77 kW) a 2,0 TDI (103 kW) vstřikují palivo přímo do válců. Všechny motory splňují normu Euro 4. V krátké době by měla být nabídka doplněna o motor 1,6 (75 kW), dva FSI motory 1,4 FSI (66 kW), 2,0 FSI (110 kW) a nepřeplňovaný diesel 2,0 SDI (55 kW). Jako poslední bude představen motor pro vrcholovou sportovní verzi. Výkon je na přední kola přenášen prostřednictvím pěti či šestistupňové manuální převodovky, šestistupňové převodovky DSG (direct shift gearbox) event. šestistupňového automatu.

Jak moc budete hýčkáni a jak se bude líbit váš miláček okolí bude záležet na zvoleném stupni výbavy. Na výběr budete mít tři varianty: Trendline, Comfortline a Sportline. Těmi bude dán také rozměr použitých ráfků 6,5Jx15 či 6,5Jx16. Zákazníci nebudou ochuzeni ani o verzi GTI, jejíž možný design představil Volkswagen rovněž ve Frankfurtu ve formě studie.

Nový Golf jistě osloví konzervativní příznivce tohoto segmentu napříč řidičským spektrem. Zda se mu podaří naplnit očekávání vedení koncernu se ukáže v krátké době.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brněnská firma zdokonaluje rozpoznávání hlasu, využívá už i prvky umělé inteligence Brněnská firma zdokonaluje rozpoznávání hlasu, využívá už i prvky umělé inteligence

Rozpoznávání hlasu je zase o něco pokročilejší. Brněnská…

Problém s dopravou v New Yorku mohou v budoucnu vyřešit sdílená autonomní auta Problém s dopravou v New Yorku mohou v budoucnu vyřešit sdílená autonomní auta

Autonomní a sdílené vozy by ulehčily dopravu v New Yorku…

Byznys GDPR ovládli poradci a IT firmy Byznys GDPR ovládli poradci a IT firmy

Českem se v posledních měsících prohnala vlna byznysu…

Babiš: Eurozóna není prioritou, s korunou jsem spokojený Babiš: Eurozóna není prioritou, s korunou jsem spokojený

Premiér v demisi Andrej Babiš na festivalu Re:publika v…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi…

Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

 



 
Čistší prostředí díky elektromobilům? V Číně ovzduší paradoxně znečistí

Čistší prostředí díky elektromobilům? V Číně ovzduší paradoxně znečistí

Včera

Nová studie se zaměřila na elektromobily, respektive to, jaký mají ve skutečnosti vliv na životní prostředí. A obyvatele Číny výsledky rozhodně nepotěší.




Blesk.cz

Zemřel tvůrce (†88) legendární pohádky: Tučňák Pingu přišel o duchovního otce

Zemřel tvůrce (†88) legendární pohádky: Tučňák Pingu…

Podařilo se mu vykouzlit úsměvy na tvářích milionů dětí, teď už bohužel ve své práci pokračovat nemůže. Tony…

Válka v Brně kvůli znásilnění muslimky Ježíšem: Herečka vytáhla z pochvy českou vlajku, protestanti obsadili jeviště

Válka v Brně kvůli znásilnění muslimky Ježíšem:…

Aktivistům se podařilo narušit začátek kontroverzní inscenace Naše násilí a vaše násilí v Divadle Husa na…

 

iSport.cz

Řádění fanoušků Brna: Hozená kadibudka zranila fanouška, opilé dítě v nemocnici

Řádění fanoušků Brna: Hozená kadibudka zranila…

Během prvoligového fotbalového zápasu mezi Baníkem Ostrava a Brnem byl dnes zraněn pětatřicetiletý fanoušek…

Real Madrid - Liverpool 3:1. Finále LM rozhodly šílené hrubky brankáře

Real Madrid - Liverpool 3:1. Finále LM rozhodly…

Třináctý triumf! Fotbalisté Realu porazili ve finále letošního ročníku Ligy mistrů Liverpoolu 2:1 a potřetí za…

 

Reflex.cz

Zeman, Okamura, Štiková... Nižší vrstvy voličů zcela ztratily pokoru

Zeman, Okamura, Štiková... Nižší vrstvy voličů zcela…

Přes Blesk sleduji nejnovější výstupy rodiny Štikových, neboť je to pro sociálního psychologa vynikající…

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako partaj plná paradoxů

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako…

Komunistická strana Čech a Moravy je partaj plná paradoxů. Má mimořádně vysoký průměrný věk členstva, ale to…