Volkswagen Golf páté generace - Nestárnoucí klasika

Volkswagen Golf páté generace - Nestárnoucí klasika

 
 

Ať jste navštívili frankfurtský autosalon osobně či pouze jako čtenáři některého z elektronických, případně tištěných periodik, jistě vám neušlo, kolem čeho se v poslední době točí automobilový svět. Ano správně. Do nejpopulárnějšího segmentu vozidel v západní Evropě přicházejí tři rivalové - Mazda 3, Opel Astra a Volkswagen Golf páté generace. S Mazdou a Opelem jste se již měli možnost na našich stránkách blíže seznámit. Dnes se podrobně zaměříme na VW Golf.

Nejprve trocha historie. První Golf sjel z výrobní linky před 29 lety, tedy v roce 1974. Nahradil tak v období ropné krize jiný velmi úspěšný, ale v té době již zastaralý, model - VW Brouk. Změna to byla velká, protože kromě odlišného designérského pojetí se pod kapotou skrývala nová koncepce "vše vpředu". I se základním motorem o objemu 1,1 litru s výkonem 37 kW dosahoval vůz rychlosti přes 140 kilometrů za hodinu. Zároveň uspořádáním samonosné karoserie s třetími resp. pátými dveřmi na zádi vozu se značně zvýšila variabilita vnitřního prostoru. Jistě není bez zajímavosti, že Golf první generace měl délku 3,70 metru, čímž by se dnes zařadil mezi Polo (3,89 m) a nejmenší Volkswagen Lupo (3,52 m). Ale zpět k historii. Po dvou letech (1976) přesáhla produkce jeden milion kusů a do výroby byly zařazeny dva nové modely GTI a diesel s atmosferickým plněním. Roku 1982 bylo na tachometru výrobní linky natočeno již 5 milionů kusů a na trhu se objevil diesel s přeplňováním GTD. Druhá generace byla představena v roce 1983. V následujících letech byly vozy doplněny o katalitický systém, možnost pohonu 4x4 a ABS. Třetí generace se přihlásila o slovo v roce 1991, kdy měl Volkswagen připsáno na kontě již více než 12 milionů vyrobených Golfů. Zajímavostmi třetí generace byly možnost pohonu šestiválcovým motorem VR6 (1991) a první airbagy pro řidiče a spolujezdce (1992). Předposlední čtvrtá generace se představila roku 1997. Do dnešního bylo vyrobeno více než 22 milionů těchto vozů.

Poslední variace na téma Golf, která spatřila světlo světa před několika málo dny ve Frankfurtu, se nesnaží nijak designérsky překvapit a je o poznání střízlivější než nová Astra. Volkswagen sází na výrazný vliv předchozí generace kombinovaný s novou image značky jak ji naznačily Phaeton a Touareg. Na karoserii byste marně hledali výraznější linii či dramatičtější hranu. Vše je přizpůsobeno aerodynamické provozní účelnosti. Přední části dominuje velké logo VW, které je umístěno na dvou horizontálních lištách spojujících světlomety. Ty jsou tvaru zaobleného čtyřúhelníku a pod čirým sklem skrývají dvě paraboly a směrová světla ve stylu Phaeton. Kapota má v poslední době velmi populární V-prolis, tentokráte je však středová část nikoliv vystouplá, ale zapuštěná. Při pohledu z boku bezpečně rozpoznáte příslušnost nového Golfu k předchozí generaci podle celkové siluety, ale hlavně podle C-sloupku, který společně se zadním blatníkem stále zachovává charakteristický bumerangovitý tvar. Záď (opět ve stylu Phaetonu) působí vyváženým dojmem. Koncová světla zasahující do výklopné zádě jsou složena po obou stranách z dvojice kruhových segmentů uložených v červeném plastu. Ve středu umístěné logo volkswagenu skrývá zámek a madlo zadních dveří (analogie s koncernovým Seatem). Tím má být zajištěno, aby se madlo nešpinilo. Kromě tradičně umístěných směrových světel v přední a zadní části vozu nalezneme další pár ve vnějších zpětných zrcátkách.

Karoserie oproti své předchůdkyni opět narostla. Délka 4204 mm (+55 mm), šířka 1759mm (+24) a výška 1483 mm (+39) umožnily nárůst prostoru pro cestující i zavazadla. Cestující vpředu získali 8 mm navíc v prostoru hlavy, cestující vzadu dokonce 24 mm a ještě dalších 55 mm pro nohy. Zavazadlový prostor si polepšil o 20 litrů na současných 350. Dynamická tuhost karoserie se zvýšila o 15% v krutu a 35% v ohybu. Statická tuhost v krutu dokonce o více než 80%. Novinkou jsou ze segmentů složené dveře, které není třeba v případě poškození (pokud nedošlo ke zborcení vnitřní struktury) měnit celé, ale pouze příslušný segment.

V interiéru nalezneme německy precizní slícování dílů a neméně precizní ergonomii. Spodní hrana středové konzole je nyní posunuta více vzhůru, čímž se ovládací prvky ventilace či klimatizace dostaly více do zorného pole řidiče. Pod výdechy ventilace byl umístěn multifunkční display převzatý z Tuaregu a Touranu. Na horní straně palubní desky najdeme zavírací odkládací schránku. Protože počet odkládacích míst ve vozidle je v poslední době ostře sledovaný parametr, i v novém Golfu je každé volné místo využito jako schránka, polička či kontejner. O pohodlí posádky se starají přepracovaná sedadla. Přední mohou být vybavena čtyřsměrně nastavitelnou bederní opěrkou. Bezpečnost zajišťuje pět tříbodových pásů, pět opěrek hlavy (přední aktivní), speciálně koncipované uložení pedálů i sloupku řízení a šestice airbagů.

Podvozek založený na tuhé karoserii sází vpředu na nápravu typu McPherson a vzadu na nový čtyřprvkový typ multilinku. Tato náprava díky své koncepci umožnila zvětšit zavazadlový prostor. Nesmí samozřejmě chybět ani elektronika, která je zde zastoupena ESP poslední generace a dvojitým brzdovým asistentem.

V první fázi prodeje bude Golf nabízen pouze se čtyřmi pohonnými jednotkami. Dvěma benzínovými a dvěma vznětovými. Jediný motor 1,4 (55 kW) je s nepřímým vstřikem paliva. Ostatní 1,6 FSI (85 kW), 1,9 TDI (77 kW) a 2,0 TDI (103 kW) vstřikují palivo přímo do válců. Všechny motory splňují normu Euro 4. V krátké době by měla být nabídka doplněna o motor 1,6 (75 kW), dva FSI motory 1,4 FSI (66 kW), 2,0 FSI (110 kW) a nepřeplňovaný diesel 2,0 SDI (55 kW). Jako poslední bude představen motor pro vrcholovou sportovní verzi. Výkon je na přední kola přenášen prostřednictvím pěti či šestistupňové manuální převodovky, šestistupňové převodovky DSG (direct shift gearbox) event. šestistupňového automatu.

Jak moc budete hýčkáni a jak se bude líbit váš miláček okolí bude záležet na zvoleném stupni výbavy. Na výběr budete mít tři varianty: Trendline, Comfortline a Sportline. Těmi bude dán také rozměr použitých ráfků 6,5Jx15 či 6,5Jx16. Zákazníci nebudou ochuzeni ani o verzi GTI, jejíž možný design představil Volkswagen rovněž ve Frankfurtu ve formě studie.

Nový Golf jistě osloví konzervativní příznivce tohoto segmentu napříč řidičským spektrem. Zda se mu podaří naplnit očekávání vedení koncernu se ukáže v krátké době.

Spolupracujeme s TipCars.com
Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Nového estonského prezidenta se po marných pokusech…

Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán

Maďarský premiér Viktor Orbán chce, aby Evropská unie…

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors…

ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí

Problém vybuchujících baterií mobilního telefonu Samsung…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

 



 
Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Včera

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!




Blesk.cz

Dáda flirtovala, Felix okouněl: Řeč těla Slováčkových křičela: Odpor!

Dáda flirtovala, Felix okouněl: Řeč těla…

Premiéra muzikálu Alenka v kraji zázraků svedla dohromady celou rodinu Slováčkových – Dáda Patrasová (60) s…

Ženu rozdrtila tramvaj, protože se na kolejích zakoukala do mobilu

Ženu rozdrtila tramvaj, protože se na kolejích…

Za nepozornost se platí. Ruská žena, která se zastavila uprostřed tramvajových kolejí, za ni zaplatila daní…

 

iSport.cz

Drama na Slovácku. Kouč Levý v poločase zmizel, musel do nemocnice

Drama na Slovácku. Kouč Levý v poločase zmizel,…

Kde je? Druhý poločas proti Jihlavě (1:1) odehrálo Slovácko bez svého hlavního trenéra. Stanislav Levý (58)…

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se Boleslavi i Plzni

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se…

Mladá Boleslav zůstala po výhře 2:1 v Jablonci v čele fotbalové ePojisteni.cz ligy jen do sobotního podvečera.…

 

Reflex.cz

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel muž, který zprvu o hrůzách holocaustu, jež zažil jako přímý účastník, vlastně téměř nemluvil. Pak se však…

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál stranické volby

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál…

Lídrem britských labouristů zůstává jejich dosavadní šéf Jeremy Corbyn. Ve stranickém hlasování získal téměř 62…