Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen s novým Phaetonem nepospíchá

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Volkswagen Phaeton se vyrábí už třináct let, nástupce však v dohledné době nečekejme. Wolfsburg si dává načas.

Dítě bývalého koncernového šéfa Ferdinanda Piëcha a jeho poněkud megalomanských plánů se stále dá koupit nové. Současný trend, kdy i evropské automobilky střídají generace po pěti, šesti letech, tak zcela ignoruje. Z amerického trhu zmizel už před devíti lety rozhodnutím Wolfganga Bernharda a na jaře 2015 i z britského, ale popularitě se těší v Číně a v jiných asijských zemích. Koupíte jej také v Evropě, v domovském Německu za 89.650 eur (2,43 milionu korun) a objednat jej lze dokonce i u nás, jen v oficiálním ceníku už chybí.

Někomu přijde ručně stavěná limuzína nudná, je každopádně tvarově nenápadná, ovšem bez kudrlinek a stylistických výstřelků, což z ní dělá vzhledově velmi nadčasové auto. Na začátku století se navíc jednalo o jeden z technicky nejvyspělejších vozů světa, někteří tvrdí, že dokonce i všech dob. Platformu D1 sdílel s Bentleyem Continental. Volkswagen věnoval značnou pozornost detailům, včetně dřevěného obložení. k ultraluxusnímu pojetí se jen nehodila „lidová značka“. Otázkou zůstává, zda by například obnovení Horchu nebylo ještě větším marketingovým riskem. Vysoké standardy kvality koneckonců splňuje i dnes. Továrna v Drážďanech září čistotou a její zaměstnanci chodí v bílém.

Nástupce vlajkové lodi VW loď čeká na správný okamžik příchodu na trh, klasik jí zatím svoje místo neuvolní. Podle agentury Bloomberg je však jediným důvodem zpoždění finanční stránka věci. Ani tak velká automobilka samozřejmě nechce riskovat značné ztráty. Na prvním Phaetonu prodělala dost, jeho vývoj stál miliardu eur, ale investice se nevrátily. Obchodním trhákem se nikdy nestal, prodával se ze všech modelů značky nejméně. Dvacetitisícové odhady ročního odbytu se nikdy nepodařilo naplnit, analytik Max Warburton ze společnosti Bernstein odhadl, že na každém voze z let 2002-2012 výrobce prodělal 28 tisíc eur... V roce 2013 se prodalo 6.300 kusů, loni to byly už jen zhruba čtyři tisíce. Vrcholu, přes 10 tisíc, dosáhl před čtyřmi lety. Na druhou stranu je trochu podhodnocený. Pořád je však důležitý pro posílení image... Stane se z něj sběratelská rarita? Těžko, na to jich zase jezdí dost.

Redukce výrobních i materiálových nákladů se tak stává nutností ještě před příchodem novinky, a to i v době, kdy je prakticky hotová. Klaus Bischoff sice na dubnovém autosalonu v Šanghaji řekl, že ještě větší následník trůnu přijde v roce 2017, ale nejspíše tomu tak nebude. Dočká se nejen nového motoru W12 a plug-in hybridu, ale i vidlicových šestiválců a malých přeplňovaných čtyřválců v zážehové i vznětové verzi. Design vychází právě z v Číně představené studie C Coupe GTE. Jen použití modulární platformy MLB přinese úsporu ve výši 650 milionů eur (17,6 miliardy korun). Snížení nákladů je hlavní prioritou Herberta Diesse, který v červenci přišel z Mnichova. Provozní zisk společnosti by měl vzrůst ze současných 2,7 % až na 6 % do roku 2018. I PSA v současnosti vydělává více...

Ferdinand Piëch odešel z vedení VW do důchodu v dubnu po mocenském boji s generálním ředitelem Martinem Winterkornem, jeho sen o pohodlném voze, schopném dosáhnout rychlosti i 300 km/h, se však splnil. Analytik IHS Automotive Tim Urquhart je však dosti kritický, řekl: „Bytí a nebytí Phaetonu je otázkou, kterou nikdo nepoložil. Kdo chce a potřebuje limuzínu od VW? Je s podivem, že vzhledem k aktuálnímu šetření ještě přežila.“

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Avatar - white label
24. 8. 2015 20:30
Re: Passat XL
Takže ty na lodi asi nebudeš... :-)
Avatar - white label
24. 8. 2015 20:29
Re: Passat XL
Váha vzduchu..., nebo rovnou hmotnost? ;-) :-)
24. 8. 2015 17:10
Re: Passat XL
;-) :yes:
24. 8. 2015 17:09
Re: Passat XL
Váha? ;-)
24. 8. 2015 17:08
Re: Kdo
Ty si kupuješ auto podle toho, kolik jich jezdí olítanejch kolem? ;-)