Volkswagen Passat: Střední třída z Wolfsburgu posedmé
Ono vlastně není moc co skrývat, stejně jako Golf, i Passat šel cestou evoluce. Také v historii Volkswagenu střední třídy se už jedna podobná epizoda najde, vzpomeňte na čtvrtou generaci z roku 1993. Sedmička je oproti pouhých pět let vyráběné řadě B6 něčím podobným, zkrátka radikální modernizací.
Evoluce
Zvenčí se nejmarkantněji změnily příď a záď. Pryč jsou vykrojené spodní hrany všech světlometů, jejich tvary jsou usedlejší. Maska už nemá chromované orámování sahající až k nárazníku, ale je tvořena čtyřmi příčnými žebry, která jsou u světel zalomená. Připomíná tak nedávno faceliftovaný luxusní Phaeton. Také tvar vstupu vzduchu v předním nárazníku je jiný. Spodní partie nového Passatu postrádají černou barvu, víko zavazadlového prostoru přišlo o výraznou odtokovou hranu. Za designové změny jsou odpovědní Walter de Silva a Klaus Bischoff. Sedan je 4769 mm dlouhý, 1820 mm široký a 1474 mm vysoký, kombi Variant je o pouhé 2 mm delší, ale o 45 mm vyšší. Vnější rozměry tedy zůstaly velmi podobné předchůdci.
Nahlédněme do interiéru. Tvary palubní desky se rovněž nijak radikálně nezměnily. Nové jsou ale přístroje, úpravami prošla též středová konzola, kde najdeme například startovací tlačítko a ovladač elektrické parkovací brzdy. Sedadla byla překonstruována od základu. Opěrky těch předních lze nastavit i ve vodorovném směru. Luxusní prvek představuje příplatkové odvětrávání s masážní funkcí. Modernizace se dotkla tvaru dveřních panelů, čalounění je kvalitnější. Interiér může být v tradiční černé, béžové nebo hnědé, k dispozici budou také kombinace barev v závislosti na výbavě.
Motory
Výkonová paleta agregátů sahá od 77 do 220 kW (105-300 k). Prioritou při jejich modernizaci bylo snížení spotřeby paliva. Nejmenší turbodiesel 1,6 TDI/77 kW s točivým momentem 250 Nm se chlubí údajem 4,2 l/100 km, samozřejmě v kombinaci. Přeplňovaný zážehový motor 1,4 TSI/90 kW verze BlueMotion Technology žádá za své služby 5,8 l/100 km. Nároky na palivo klesly i u dalších motorů: například u 1,8 TSI na 6,9 l/100 km, posílený zážehový dvoulitr si vezme jen 7,2 l/100 km a Passat V6 s pohonem všech kol 9,2 l/100 km. Všechny turbodiesely se s lehkou nohou na plynu bez problémů dostanou pod pětilitrovou hranici, u kombi se hodnoty vždy liší zhruba o decilitr.
Pro pořádek: benzinové motory tedy zastupují čtyřválce 1,4 TSI/90 kW, 1,8 TSI/118 kW, 2,0 TSI/155 kW a vidlicový šestiválec 3,6 l/220 kW. Turbodiesely jsou tři: 1,6 TDI/77 kW, 2,0 TDI/103 kW ve dvou variantách: základní a ekologické Blue a konečně motor stejného objemu se 125 kW. Kromě nich existují ještě zážehové přeplňované čtrnáctistovky EcoFuel se 110 kW a MultiFuel se 118 kW. První spaluje CNG a chce jej 6,6 m3 na 100 km, druhá konzumuje ethanol E85. Kromě základního turbodieselu a vidlicového šestiválce můžou být všechny pohonné jednotky kombinovány s dvouspojkovým ústrojím DSG, k V6 se dodává výhradně automat.
Moderní technika a elektronika
Výbavy jsou tři: Trendline, Comfortline a Highline. Už v základu zákazník dostane funkci Stop/Start s rekuperací brzdné energie, i když pouze ve spojení s turbodieselem. Benzinové a plynové varianty si vystačí pouze s přeměnou tepla vzniklého při brzdění na elektrickou energii, pouze pro nejslabší zážehový motor jsou k dispozici oba systémy na přání. Elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS známe z Golfu GTI, ostrých Leonů a Ibiz, i z Fabie RS.
Bezpečnost představuje například nouzové brzdění ve městě (City Emergency Braking), které funguje v rychlostech pod 30 km/h a je součástí adaptivního tempomatu. V Passatu má dále premiéru detekce únavy řidiče, která umí varovat akusticky i vizuálně. Dynamic Light Assist známe už z Touaregu, kamera snímá okolní provoz a přizpůsobuje dle něj intenzitu dálkových světel. Dostat ji lze v kombinaci s bixenony, pro tradiční halogenové žárovky je připravena jednodušší verze. K dennímu svícení slouží diody.
Systém udržení jízdního pruhu je doplněn o Side Assist. Další diody ve zpětných zrcátkách upozorňují na vozidla po stranách, nebo na rychlejší auto, které se chystá předjíždět. Kontrola tlaku v pneumatikách upozorňuje i na jeho možnou ztrátu, a to pro každé kolo zvlášť. Nový Passat může být vybaven také bezklíčkovým odemykáním a startováním, novinkou je Easy Open: přiblíží-li se oprávněná osoba k víku zavazadlového prostoru sedanu, ten se automaticky otevře.
Nejnovější verze parkovacího asistentu zvládne umístit vozidlo nejen do mezer souběžných s vozovkou, ale i kolmo k ní. Navigace RNS 510 snímá dopravní značky s omezením rychlosti a promítá je na dotykový displej. Továrně montované tažné zařízení se dá vyjmout pouhým stiskem tlačítka.
Již v listopadu
První vozy se k evropským zákazníkům dostanou již v polovině listopadu, Američané mají tentokrát smůlu, ti se dočkají svého sedanu střední velikosti na začátku příštího roku. Mimochodem, za 37 let sériové výroby vzniklo přes 15 milionů Passatů šesti generací, v současnosti se prodává ve více než stovce zemí.