Volkswagen Tiguan – další VW, které se nebojí mimo asfalt
Volkswagen Tiguan podle tiskových materiálů automobilky přichází stejně jako v případě většího modelu Touareg se sebevědomým designem. Příď vozu se svými proporcemi hlásí ke studii Concept A. Po stranách se nad mohutnými lemy blatníků rozpíná protáhlá a svalnatě navržená silueta s pro Volkswagen typickým C-sloupkem, krátký převis pak charakterizuje strmou záď vozu. Volkswagen je připraven nabízet Tiguan ve dvou karosářských verzích, které se liší především v řešení přední partie vozu. Ve verzích "Trend & Fun" a "Sport & Style" má automobil vpředu maximální nájezdový úhel 18 stupňů. V provedení "Track & Field" je Tiguan připraven pro pohyb v náročnějším offroadovém provozu a má přední nájezdový úhel 28 stupňů.
Pouze s přeplňováním
Volkswagen Tiguan se má stát prvním SUV, které nebude nabízeno s atmosférickými pohonnými jednotkami a zákazníci si budou moci vybírat pouze mezi přeplňovanými motory. Na trh vstoupí Tiguan nejprve s jedním zážehovým motorem TSI o objemu 1,4 litru s výkonem 110 kW (150 k) a jedním vznětovým agregátem TDI o objemu 2,0 litru s výkonem 103 kW (140 k). Nabídka pohonných jednotek se bude rozšiřovat směrem vzhůru a benzinový i dieselový motor dostanou ještě výkonnější varianty, které budou disponovat výkonem 125 kW (170 k). Na úplném vrcholu nabídky motorů se usadí zážehový dvoulitr TSI s výkonem 147 kW (200 k). Dvojice vznětových motorů Tiguanu společně s novým V6 TDI pro Phaeton patří do dlouho očekávané nové generace common rail turbodieselů automobilky Volkswagen, splňující emisní normu Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2009.
Volkswagen Tiguan - modelová řada při uvedení na trh | ||
Motor | 1.4 TSI | 2.0 TDI CR |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1986 |
válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 110/5800 | 103/4200 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] | 240/1750-4000 | 320/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 192 | 186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 | 10,4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8,4 | 7,2 |
Základní cena [euro] | 26700 | 28800 |
Všechny verze Tiguanu budou dodávány s šestistupňovou manuální převodovkou a pro dva výkonnější zážehové modely bude v nabídce i šestistupňová automatická převodovka. Podle verze bude Tiguan vybaven pohonem všech kol označeným 4motion nebo pouze pohonem kol přední nápravy.
Na asfalt i mimo něj
Podvozek modelu Tiguan využívá přední nápravy koncepce McPherson s hliníkovým pomocným rámem a čtyřprvkové zadní nápravy s pomocným rámem z vysokopevnostní oceli, který je použit u vozů s pohonem všech kol a i u verzí s pohonem pouze přední nápravy. Konstruktéři Volkswagenu se při vývoji tohoto modelu soustředili nejen na kvalitní jízdní vlastnosti po asfaltových silnicích, ale také mimo ně a testování terénních schopností vozu, probíhalo v Namibijské poušti. Automobilka uvádí, že při konstrukci podvozku byly sledovány především tyto cíle: agilní chování vozu, tlumení vibrací, jízdní komfort, nízký úhel klopení karoserie s harmonickou dynamikou naklápění, vysoká dynamická stabilita řízení a vynikající chování v obtížném terénu.
Volkswagen pro Tiguan použil novou generaci elektromechanického posilovače řízení. Ten podle tiskových materiálů i přes velmi přesnou charakteristiku řízení nepřenáší ani při jízdě velmi tvrdým terénem rázy do volantu.
V základním provedení bude Tiguan dodáván s šestnáctipalcovými koly obutými do pneumatik rozměru 215/65 R16. Ve verzi "Sport & Style" budou standardem sedmnáctipalcová kola s pneumatikami 235/55 R17 a na přání se budou montovat osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/50 R18.
Volkswagen Tiguan má podle svých tvůrců zdolat i obtížnější terén a tak je pro verzi "Track & Field" připraven offroad režim. Což je elektronický systém, který se aktivuje jediným stiskem ovladače. Základní myšlenkou vývoje offroad režimu je soustředění ovládání všech podpůrných offroadových funkcí do centrálního řídícího místa. Konkrétně to znamená, že jediným spínačem lze aktivovat asistenta pro jízdu z kopce (pro optimální řízení na svazích), přizpůsobení charakteristiky pedálu řidiče (pro jemnější odstupňovaní točivého momentu), přizpůsobení EDS (elektronické závěry diferenciálu se aktivují již při nejmenším prokluzu), přizpůsobení ABS (zlepšená účinnost brzdění na nezpevněném povrchu), asistenta pro jízdu do kopce )podpora při jízdě do kopce a ochrana spojky) a – v součinnosti s automatickou převodovkou –předvolbu rychlostního stupně (včetně optimální brzdící funkce). Uvedená řada funkcí zaměstnává pět elektronických řídících jednotek, které systém ovládají.
Něco pro cestující
Za volantem Tiguanu panuje klasická atmosféra Volkswagenu a řidiče nečekají žádné módní výstřelky. Velké snadno přístupné a kvalitní ovladače se střídají s kvalitními materiály. Nabídka vnitřního prostoru by měla poskytovat dostatek komfortu pro pět cestujících. Zavazadlový prostor v základním pětimístném uspořádání nabídne objem 470 litrů a po složení druhé řady sedadel se zvětší na 1510 litrů a Tiguan uveze 650 kg. Vzhledem k zaměření vozu je poněkud výše položena nakládací hrana zavazadlového prostoru.
Volkswagen Tiguan - srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | VW Tiguan | Honda CR-V | Toyota RAV4 | Kia Sportage |
Délka [mm] | 4427 | 4530 | 4395 | 4350 |
Šířka [mm] | 1809 | 1820 | 1815 | 1800 |
Výška [mm] | 1686 | 1675 | 1720 | 1695 |
Rozvor [mm] | 2604 | 2620 | 2560 | 2630 |
Rozchod vpředu [mm] | 1570 | 1565 | 1560 | 1540 |
Rozchod vzadu [mm] | 1570 | 1565 | 1560 | 1540 |
Zavazadlový prostor [l] | 470/1510 | 524/955 | 586/1752 | 325/1370 |
V nabídce výbavy vozu bude například parkovací asistent, který umožňuje téměř automatické parkování do řady stojících vozidel, kdy řidič ovládá pouze pedály. Zajímavým prvkem výbavy je také systém RNS 510, který v sobě spojuje navigační systém s rádiem. Tento systém využívá 6,5 palcovou barevnou VGA obrazovku s rozlišením 800 x 480 pixelů, procesor Power PC s frekvencí 400 MHz a dedikovaný grafický procesor. Navigační a zábavní data se ukládají na 30 GB pevném disku. V systému může být integrováno i další vybavení jako například ovládání telefonu či přehrávače iPod nebo jiných MP3 přehrávačů. Systém RNS 510 nabízí také offroad navigaci, která je schopná během jízdy zaznamenat až pět set bodů na trase, a to i v oblastech bez digitalizace, což umožňuje bezpečné nalezení zpáteční cesty v terénu.
V nabídce příplatkového vybavení Tiguanu je také například panoramatická prosklená střecha.
Při vývoji Tiguanu se samozřejmě myslelo i na bezpečnost cestujících a k dispozici je kompletní sestava čelních, bočních i hlavových airbagů a také přepínače bezpečnostních pásů pro cestující na předních sedadlech.