27.5. 2017 Jan Mička Jan Mička

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

 

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.

Historie ikonického Volkswagenu Golf GTI se začala psát v roce 1976 a zájmu se těšil prakticky okamžitě. Malé vnější rozměry, nízká hmotnost, motor o výkonu 110 koní a relativně nenápadný vzhled jsou tím, co se snažíme u sportovních hatchbacků hledat i v dnešní době, je ale jenom hrstka těch, které podobnou kombinaci nabízejí v té nejryzejší podobě. Při příležitosti letošního GTI Treffen u jezera Wörthersee však prožilo světovou premiéru něco, co na první GTI odkazuje více, než si možná vůbec dokážeme uvědomit – nový Volkswagen Up! GTI.

Možná si říkáte, proč Volkswagen odkazuje na první Golf GTI malým upem, když se Golf GTI vyrábí už v sedmé generaci a po aktuálním faceliftu je v té nejlepší kondici, jenže sami dobře víte, že už dávno není tím prckem s hmotností hluboko pod jednu tunu, ale téměř 1300 kilogramů vážící a 4351 dlouhý vůz. A právě proto přišel Up! GTI, protože z nabídky aktuálních modelů má k prvnímu rychlému golfu nejblíže.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Litrové TSI o výkonu 85 kW má o 4 kilowatty více než atmosférická šestnáctistovka původní verze, kterou si mimochodem Volkswagen vypůjčil z Audi 80 GTE vyráběného v letech 1975 až 1978. Podčtvercový čtyřválec (vrtání 79,5 mm, zdvih 80 mm) byl už před jednačtyřiceti lety schopen rozjet Golf GTI z klidu na stovku za 9 sekund, tedy jenom o 0,2 sekundy pomaleji, než za kolik zvládne stejnou disciplínu Up! GTI. Novinka má však výrazně vyšší maximální rychlost – 197 km/h, tedy o 15 km/h více než první Golf GTI. Hmotnost pod jednu tunu byla zachována, dlužno však dodat, že zatímco kdysi se na airbagy a elektronické bezpečnostní systémy nehrálo u golfu, v dnešní době je to standard zásadně celkovou hmotnost.

Volkswagen si k představení reinkarnace původního GTI nemohl vybrat lepší příležitost, než již 36. ročník GTI Treffen u jezera Wörthersee, protože se tady kolem modelu jako takového točí snad úplně všechno. Nejdříve jsem si říkal, že zvládnu klasické statické dojmy, u vozu se vyfotím a posedím v něm déle než jenom na pár sekund, z původních plánů ale sešlo ve chvíli, kdy vůz vyjel na plochu a rozkřičely se davy přihlížejících. A tak tomu bylo v podstatě celý den.

Tohle auto se okamžitě stalo středem pozornosti, byť na první pohled ze široké škály nabízených upů vlastně ani moc nevyčnívá. Má sedmnáctipalcová kola, charakteristickou červenou linku v masce chladiče, plakety s nápisem GTI na předních blatnících, černá vnější zpětná zrcátka, zadní difuzor a decentní křídlo na víku zavazadelníku, o kterém Volkswagen říká, že skutečně zvyšuje přítlak zadní nápravy. O 15 milimetrů nižší světlá výška je dílem sportovního podvozku, celek nicméně působí stejně decentně, jako vůbec první Golfu GTI.

Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

Volkswagen oficiálně uvádí, že jde zatím o koncept velmi blízký sériové výrobě, obecně řečeno však vystavený up nedisponoval ničím, co by jakkoliv odporovalo současným konvencím. Sedadla jsou potažena tkaninou s charakteristickým kostkovaným vzorem „Clark“, volant je stejný jako v současném Golfi GTI, a přístrojová deska dostala motiv přecházející z tmavého odstínu do rudého. V nabídce bude pět laků karoserie, a sice nemetalické „červená Tornado“ a „bílá Pure“, a metalízy „stříbrná Dark“ a „černá Pearl“. Novinkou pak bude modrý odstín Costa Azul.

Výroba Volkswagenu Up! GTI odstartuje koncem letošního roku a prodej začne začátkem příštího roku, přičemž cena zatím není známa. S jistotou lze říci pouze to, že bude nižší než u Pola GTI, které aktuálně startuje na částce 464.900 Kč. Ve standardu najdeme například audio Composition Media, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, USB vstup pro připojení externích zařízení nebo přední mlhovky se statickým přisvětlováním do zatáček.

VW Up! GTI vs. VW Golf GTI Mk1 - srovnání technických údajů
ModelVW Up! GTIVW Golf GTI Mk1
Motor1.0 TSI1.6 8V EG
Zdvihový objem [cm3]9991588
Válce/ventily3/44/2
Největší výkon [kW/min]85/-81/6100
Točivý moment [N.m/min]200/-137/5000
Převodovka6M4M
Max. rychlost [km/h]197182
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,89,0
Hmotnost [kg]997810
Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

Klon VW Up: V Číně už se kopírují i loga automobilek! Klon VW Up: V Číně už se kopírují i loga automobilek!

Čínské vozítko Weikerui V7 nejen že je přesnou kopií…

 



 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých modelkách. Nejintimnější partie zakryly barvy

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých…

Nahé dívky vystavovaly svá těla. A to ne jen tak náhodou: představovaly totiž živá plátna vizážistům nejen z…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

Fotbalisté Teplic v duelu 11. kola první ligy doma porazili Karvinou 1:0. Dvě minuty před koncem se o to…

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…