Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Jan Mička
Diskuze (30)
Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.

Historie ikonického Volkswagenu Golf GTI se začala psát v roce 1976 a zájmu se těšil prakticky okamžitě. Malé vnější rozměry, nízká hmotnost, motor o výkonu 110 koní a relativně nenápadný vzhled jsou tím, co se snažíme u sportovních hatchbacků hledat i v dnešní době, je ale jenom hrstka těch, které podobnou kombinaci nabízejí v té nejryzejší podobě. Při příležitosti letošního GTI Treffen u jezera Wörthersee však prožilo světovou premiéru něco, co na první GTI odkazuje více, než si možná vůbec dokážeme uvědomit – nový Volkswagen Up! GTI.

Možná si říkáte, proč Volkswagen odkazuje na první Golf GTI malým upem, když se Golf GTI vyrábí už v sedmé generaci a po aktuálním faceliftu je v té nejlepší kondici, jenže sami dobře víte, že už dávno není tím prckem s hmotností hluboko pod jednu tunu, ale téměř 1300 kilogramů vážící a 4351 dlouhý vůz. A právě proto přišel Up! GTI, protože z nabídky aktuálních modelů má k prvnímu rychlému golfu nejblíže.

Litrové TSI o výkonu 85 kW má o 4 kilowatty více než atmosférická šestnáctistovka původní verze, kterou si mimochodem Volkswagen vypůjčil z Audi 80 GTE vyráběného v letech 1975 až 1978. Podčtvercový čtyřválec (vrtání 79,5 mm, zdvih 80 mm) byl už před jednačtyřiceti lety schopen rozjet Golf GTI z klidu na stovku za 9 sekund, tedy jenom o 0,2 sekundy pomaleji, než za kolik zvládne stejnou disciplínu Up! GTI. Novinka má však výrazně vyšší maximální rychlost – 197 km/h, tedy o 15 km/h více než první Golf GTI. Hmotnost pod jednu tunu byla zachována, dlužno však dodat, že zatímco kdysi se na airbagy a elektronické bezpečnostní systémy nehrálo u golfu, v dnešní době je to standard zásadně celkovou hmotnost.

Video se připravuje ...

Volkswagen si k představení reinkarnace původního GTI nemohl vybrat lepší příležitost, než již 36. ročník GTI Treffen u jezera Wörthersee, protože se tady kolem modelu jako takového točí snad úplně všechno. Nejdříve jsem si říkal, že zvládnu klasické statické dojmy, u vozu se vyfotím a posedím v něm déle než jenom na pár sekund, z původních plánů ale sešlo ve chvíli, kdy vůz vyjel na plochu a rozkřičely se davy přihlížejících. A tak tomu bylo v podstatě celý den.

Tohle auto se okamžitě stalo středem pozornosti, byť na první pohled ze široké škály nabízených upů vlastně ani moc nevyčnívá. Má sedmnáctipalcová kola, charakteristickou červenou linku v masce chladiče, plakety s nápisem GTI na předních blatnících, černá vnější zpětná zrcátka, zadní difuzor a decentní křídlo na víku zavazadelníku, o kterém Volkswagen říká, že skutečně zvyšuje přítlak zadní nápravy. O 15 milimetrů nižší světlá výška je dílem sportovního podvozku, celek nicméně působí stejně decentně, jako vůbec první Golfu GTI.

Volkswagen oficiálně uvádí, že jde zatím o koncept velmi blízký sériové výrobě, obecně řečeno však vystavený up nedisponoval ničím, co by jakkoliv odporovalo současným konvencím. Sedadla jsou potažena tkaninou s charakteristickým kostkovaným vzorem „Clark“, volant je stejný jako v současném Golfi GTI, a přístrojová deska dostala motiv přecházející z tmavého odstínu do rudého. V nabídce bude pět laků karoserie, a sice nemetalické „červená Tornado“ a „bílá Pure“, a metalízy „stříbrná Dark“ a „černá Pearl“. Novinkou pak bude modrý odstín Costa Azul.

Výroba Volkswagenu Up! GTI odstartuje koncem letošního roku a prodej začne začátkem příštího roku, přičemž cena zatím není známa. S jistotou lze říci pouze to, že bude nižší než u Pola GTI, které aktuálně startuje na částce 464.900 Kč. Ve standardu najdeme například audio Composition Media, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, USB vstup pro připojení externích zařízení nebo přední mlhovky se statickým přisvětlováním do zatáček.

VW Up! GTI vs. VW Golf GTI Mk1 - srovnání technických údajů
ModelVW Up! GTIVW Golf GTI Mk1
Motor1.0 TSI1.6 8V EG
Zdvihový objem [cm3]9991588
Válce/ventily3/44/2
Největší výkon [kW/min]85/-81/6100
Točivý moment [N.m/min]200/-137/5000
Převodovka6M4M
Max. rychlost [km/h]197182
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,89,0
Hmotnost [kg]997810

Jan Mička
Diskuze (30)
28. 5. 2017 11:52
Re: hm
:-) No jo, ne zase tak dávno na těchto penězích pomalu začínal Golf s prakticky stejně výkonným motorem.
Avatar - Jopino
28. 5. 2017 10:07
Re: hm
Možná máš pravdu, třeba dovozce v ČR překvapí ;-)
Dál jsem konfigurátor nezkoumal, polilo mě totiž horko >:D
Avatar - Jopino
28. 5. 2017 10:04
Re: GTI
Souhlas, v té době to nejvíc TOP, co mohli do kompaktu chlapci od VW nabídnout (G60, syncro...). Tohle auto nebylo téměř k sehnání tenkrát, natož v současnosti :yes: Ale to už jsme téměř na milionu ;-)
28. 5. 2017 09:01
Re: hm
Mimochodem, 1,0 TSI je i v beats a Maraton Ed. a obě jsou levnější než high (beats jen o 4, ale maraton o 25 tisíc).
28. 5. 2017 08:13
Re: hm
Když jsem viděl "startuje", tak jsem myslel, že jde o prostřední výbavu. Tak jsem chtěl napsat, že si umím představit tak 370. Německá cena se bude odhadovat snáz; v ČR nikdy nevíš, jak moc dovozce srazí ceník (a co případně vynechá z výbavy). Šel jsem se podívat, kolik že to v ČR stojí nejvyšší výbava, z které GTI nejspíš vyjde, a koukám, že těch 303 je high, prostřední český konfigurátor neukazuje. V Německu stojí 1,0 TSI v high 14 tisíc euro.

Sto tisíc za 19 kW mi přijde řádně přitažené za vlasy. To je zhruba rozdíl mezi 110 kW 1,5 TSI Highline a GTI u Golfu (v Německu), tedy +59 kW (když šel G7 na trh, tak jsi v běžných zážehových motorizacích v ČR platil cca. dva tisíce za každý další kW).

400 je reálná možnost v Německu, ale v ČR, když nebudou mít u dovozce špatnou náladu, by to mohlo být za 340. Záleží, jak moc se bude lišit výbava.