27.5. 2017 Jan Mička Jan Mička

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

 

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.

Historie ikonického Volkswagenu Golf GTI se začala psát v roce 1976 a zájmu se těšil prakticky okamžitě. Malé vnější rozměry, nízká hmotnost, motor o výkonu 110 koní a relativně nenápadný vzhled jsou tím, co se snažíme u sportovních hatchbacků hledat i v dnešní době, je ale jenom hrstka těch, které podobnou kombinaci nabízejí v té nejryzejší podobě. Při příležitosti letošního GTI Treffen u jezera Wörthersee však prožilo světovou premiéru něco, co na první GTI odkazuje více, než si možná vůbec dokážeme uvědomit – nový Volkswagen Up! GTI.

Možná si říkáte, proč Volkswagen odkazuje na první Golf GTI malým upem, když se Golf GTI vyrábí už v sedmé generaci a po aktuálním faceliftu je v té nejlepší kondici, jenže sami dobře víte, že už dávno není tím prckem s hmotností hluboko pod jednu tunu, ale téměř 1300 kilogramů vážící a 4351 dlouhý vůz. A právě proto přišel Up! GTI, protože z nabídky aktuálních modelů má k prvnímu rychlému golfu nejblíže.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Litrové TSI o výkonu 85 kW má o 4 kilowatty více než atmosférická šestnáctistovka původní verze, kterou si mimochodem Volkswagen vypůjčil z Audi 80 GTE vyráběného v letech 1975 až 1978. Podčtvercový čtyřválec (vrtání 79,5 mm, zdvih 80 mm) byl už před jednačtyřiceti lety schopen rozjet Golf GTI z klidu na stovku za 9 sekund, tedy jenom o 0,2 sekundy pomaleji, než za kolik zvládne stejnou disciplínu Up! GTI. Novinka má však výrazně vyšší maximální rychlost – 197 km/h, tedy o 15 km/h více než první Golf GTI. Hmotnost pod jednu tunu byla zachována, dlužno však dodat, že zatímco kdysi se na airbagy a elektronické bezpečnostní systémy nehrálo u golfu, v dnešní době je to standard zásadně celkovou hmotnost.

Volkswagen si k představení reinkarnace původního GTI nemohl vybrat lepší příležitost, než již 36. ročník GTI Treffen u jezera Wörthersee, protože se tady kolem modelu jako takového točí snad úplně všechno. Nejdříve jsem si říkal, že zvládnu klasické statické dojmy, u vozu se vyfotím a posedím v něm déle než jenom na pár sekund, z původních plánů ale sešlo ve chvíli, kdy vůz vyjel na plochu a rozkřičely se davy přihlížejících. A tak tomu bylo v podstatě celý den.

Tohle auto se okamžitě stalo středem pozornosti, byť na první pohled ze široké škály nabízených upů vlastně ani moc nevyčnívá. Má sedmnáctipalcová kola, charakteristickou červenou linku v masce chladiče, plakety s nápisem GTI na předních blatnících, černá vnější zpětná zrcátka, zadní difuzor a decentní křídlo na víku zavazadelníku, o kterém Volkswagen říká, že skutečně zvyšuje přítlak zadní nápravy. O 15 milimetrů nižší světlá výška je dílem sportovního podvozku, celek nicméně působí stejně decentně, jako vůbec první Golfu GTI.

Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

Volkswagen oficiálně uvádí, že jde zatím o koncept velmi blízký sériové výrobě, obecně řečeno však vystavený up nedisponoval ničím, co by jakkoliv odporovalo současným konvencím. Sedadla jsou potažena tkaninou s charakteristickým kostkovaným vzorem „Clark“, volant je stejný jako v současném Golfi GTI, a přístrojová deska dostala motiv přecházející z tmavého odstínu do rudého. V nabídce bude pět laků karoserie, a sice nemetalické „červená Tornado“ a „bílá Pure“, a metalízy „stříbrná Dark“ a „černá Pearl“. Novinkou pak bude modrý odstín Costa Azul.

Výroba Volkswagenu Up! GTI odstartuje koncem letošního roku a prodej začne začátkem příštího roku, přičemž cena zatím není známa. S jistotou lze říci pouze to, že bude nižší než u Pola GTI, které aktuálně startuje na částce 464.900 Kč. Ve standardu najdeme například audio Composition Media, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, USB vstup pro připojení externích zařízení nebo přední mlhovky se statickým přisvětlováním do zatáček.

VW Up! GTI vs. VW Golf GTI Mk1 - srovnání technických údajů
ModelVW Up! GTIVW Golf GTI Mk1
Motor1.0 TSI1.6 8V EG
Zdvihový objem [cm3]9991588
Válce/ventily3/44/2
Největší výkon [kW/min]85/-81/6100
Točivý moment [N.m/min]200/-137/5000
Převodovka6M4M
Max. rychlost [km/h]197182
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,89,0
Hmotnost [kg]997810
Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Poprvé za volantem VW Up! GTI. Oživí zájem mladých o řízení? Doufejme! Poprvé za volantem VW Up! GTI. Oživí zájem mladých o řízení? Doufejme!

Volkswagen by rád oživil zájem mladých o řízení. Přichází…

Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…