27.5. 2017 Jan Mička Jan Mička

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

 

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.

Historie ikonického Volkswagenu Golf GTI se začala psát v roce 1976 a zájmu se těšil prakticky okamžitě. Malé vnější rozměry, nízká hmotnost, motor o výkonu 110 koní a relativně nenápadný vzhled jsou tím, co se snažíme u sportovních hatchbacků hledat i v dnešní době, je ale jenom hrstka těch, které podobnou kombinaci nabízejí v té nejryzejší podobě. Při příležitosti letošního GTI Treffen u jezera Wörthersee však prožilo světovou premiéru něco, co na první GTI odkazuje více, než si možná vůbec dokážeme uvědomit – nový Volkswagen Up! GTI.

Možná si říkáte, proč Volkswagen odkazuje na první Golf GTI malým upem, když se Golf GTI vyrábí už v sedmé generaci a po aktuálním faceliftu je v té nejlepší kondici, jenže sami dobře víte, že už dávno není tím prckem s hmotností hluboko pod jednu tunu, ale téměř 1300 kilogramů vážící a 4351 dlouhý vůz. A právě proto přišel Up! GTI, protože z nabídky aktuálních modelů má k prvnímu rychlému golfu nejblíže.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Litrové TSI o výkonu 85 kW má o 4 kilowatty více než atmosférická šestnáctistovka původní verze, kterou si mimochodem Volkswagen vypůjčil z Audi 80 GTE vyráběného v letech 1975 až 1978. Podčtvercový čtyřválec (vrtání 79,5 mm, zdvih 80 mm) byl už před jednačtyřiceti lety schopen rozjet Golf GTI z klidu na stovku za 9 sekund, tedy jenom o 0,2 sekundy pomaleji, než za kolik zvládne stejnou disciplínu Up! GTI. Novinka má však výrazně vyšší maximální rychlost – 197 km/h, tedy o 15 km/h více než první Golf GTI. Hmotnost pod jednu tunu byla zachována, dlužno však dodat, že zatímco kdysi se na airbagy a elektronické bezpečnostní systémy nehrálo u golfu, v dnešní době je to standard zásadně celkovou hmotnost.

Volkswagen si k představení reinkarnace původního GTI nemohl vybrat lepší příležitost, než již 36. ročník GTI Treffen u jezera Wörthersee, protože se tady kolem modelu jako takového točí snad úplně všechno. Nejdříve jsem si říkal, že zvládnu klasické statické dojmy, u vozu se vyfotím a posedím v něm déle než jenom na pár sekund, z původních plánů ale sešlo ve chvíli, kdy vůz vyjel na plochu a rozkřičely se davy přihlížejících. A tak tomu bylo v podstatě celý den.

Tohle auto se okamžitě stalo středem pozornosti, byť na první pohled ze široké škály nabízených upů vlastně ani moc nevyčnívá. Má sedmnáctipalcová kola, charakteristickou červenou linku v masce chladiče, plakety s nápisem GTI na předních blatnících, černá vnější zpětná zrcátka, zadní difuzor a decentní křídlo na víku zavazadelníku, o kterém Volkswagen říká, že skutečně zvyšuje přítlak zadní nápravy. O 15 milimetrů nižší světlá výška je dílem sportovního podvozku, celek nicméně působí stejně decentně, jako vůbec první Golfu GTI.

Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

Volkswagen oficiálně uvádí, že jde zatím o koncept velmi blízký sériové výrobě, obecně řečeno však vystavený up nedisponoval ničím, co by jakkoliv odporovalo současným konvencím. Sedadla jsou potažena tkaninou s charakteristickým kostkovaným vzorem „Clark“, volant je stejný jako v současném Golfi GTI, a přístrojová deska dostala motiv přecházející z tmavého odstínu do rudého. V nabídce bude pět laků karoserie, a sice nemetalické „červená Tornado“ a „bílá Pure“, a metalízy „stříbrná Dark“ a „černá Pearl“. Novinkou pak bude modrý odstín Costa Azul.

Výroba Volkswagenu Up! GTI odstartuje koncem letošního roku a prodej začne začátkem příštího roku, přičemž cena zatím není známa. S jistotou lze říci pouze to, že bude nižší než u Pola GTI, které aktuálně startuje na částce 464.900 Kč. Ve standardu najdeme například audio Composition Media, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, USB vstup pro připojení externích zařízení nebo přední mlhovky se statickým přisvětlováním do zatáček.

VW Up! GTI vs. VW Golf GTI Mk1 - srovnání technických údajů
ModelVW Up! GTIVW Golf GTI Mk1
Motor1.0 TSI1.6 8V EG
Zdvihový objem [cm3]9991588
Válce/ventily3/44/2
Největší výkon [kW/min]85/-81/6100
Točivý moment [N.m/min]200/-137/5000
Převodovka6M4M
Max. rychlost [km/h]197182
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,89,0
Hmotnost [kg]997810
Spolupracujeme s TipCars.com
Z energetiky Aleny Vitáskové: Jak se řídí ceny Z energetiky Aleny Vitáskové: Jak se řídí ceny

Energetický regulační úřad s ohledem na oprávněné zájmy…

Zaorálek chce sloučit ministerstva obchodu a zahraničních věcí Zaorálek chce sloučit ministerstva obchodu a zahraničních věcí

Přeskupení kompetencí mezi silnými vládními rezorty chce…

Zemřel Eduard Zeman, bývalý ministr školství a přítel prezidenta Zemřel Eduard Zeman, bývalý ministr školství a přítel prezidenta

Dlouholetý politik ČSSD a přítel prezidenta Miloše Zemana…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok! Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!

Nejmenší současný volkswagen nově dostal potentní motor…

Klon VW Up: V Číně už se kopírují i loga automobilek! Klon VW Up: V Číně už se kopírují i loga automobilek!

Čínské vozítko Weikerui V7 nejen že je přesnou kopií…

 



 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

„Matka příroda zvítězila.“ Irského moderátora v přímém přenosu odvál vítr

„Matka příroda zvítězila.“ Irského moderátora v…

O nepřízni počasí se na vlastní kůži přesvědčil moderátor meteorologické předpovědi irské televize – během…

Finalista SuperStar, kterého milovaly tisíce dívek, změnil rázně styl!

Finalista SuperStar, kterého milovaly tisíce dívek,…

Slovenská star Miro Šmajda (28) má v oblibě nejenom orální romantiku, ale i se rád převléká do dámských plavek!…

 

iSport.cz

Mourinhovi umřel táta (†79). Co ho naučil a v čem byl lepší než syn?

Mourinhovi umřel táta (†79). Co ho naučil a v čem…

Fotbal jde stranou. Trenéra Manchesteru United Josého Mourinha zasáhla smutná událost v rodině. V neděli zemřel…

Svět žasne nad Kvitovou: Jsi pro nás inspirací. Češku dojala i soupeřka

Svět žasne nad Kvitovou: Jsi pro nás inspirací.…

Nevěřila tomu. Ani ona, ani většina odborníků a fanoušků. Petra Kvitová to přesto dokázala. Dvojnásobná…

 

Reflex.cz

Čeští politici okamžik pro přijetí eura už propásli, nyní by o tom už měli rozhodnout občané v referendu

Čeští politici okamžik pro přijetí eura už propásli,…

Podle guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka je Česká republika „v obecné rovině“ na přijetí eura…

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…