Volkswagen Virtus: Nové Polo jako sedan
Že stále ještě novotou vonící Polo dostane sourozence se dvěma páry bočních dveří a tradiční zádí bez výklopné zadní stěny. bylo více než jasné. Volkswagen si nechce nechat ujít kus tržního koláče v zemích, kde se takovým autům daří. Minulé generace zahrnovaly tuto karosářskou verzi také. U nás se naposledy prodávalo Polo Classic v druhé polovině devadesátých let, ale zde uplatnil německý koncern jednoduchý badge-engineering: šlo o přeznačkovaný Seat Cordoba s jinou přídí a hlavně ostřejší zádí místo oblé.
Nástupci byli vyhrazeni zejména mimoevropským trhům, kde měla i výše zmíněná řada poněkud delší život. Novinka se ale nejmenuje Polo, dostala z marketingových důvodů svébytný název Virtus a představila se v Brazílii. Tam má konkurence více než dost: od Chevroletu, Hondy, Toyoty i Fiatu. S výchozí variantou sdílí platformu MQB A0, to znamená komponenty zavěšení, řízení, ale i techniku pod kapotou.
Přední část až po B-sloupky je prakticky totožná až na drobné modifikace, které dostaly hatchbacky pro Latinskou Ameriku. Pak už je ale vše jinak včetně klesající střechy, zadního okna i celého, avšak poměrně krátkého „ocasu“. Podobné stylistické prvky uvidíme na nové Jettě, která se představí v lednu v Detroitu. Koncové reflektory se směrem dovnitř do víka zavazadelníku ztenčují. Virtus ale vlastně už nepatří mezi malé vozy, nýbrž do nižší střední třídy. Rozvor se totiž natáhl o 85 mm na 2650 mm, vzdálenost mezi nápravami tedy odpovídá dobíhající Jettě. Je to také kus auta, o čemž svědčí základní vnější rozměry 4480 x 1751 x 1468 mm. Polo měří jen 4,05 m a má 300l kufr, zatímco u sedanu činí jeho základní objem 521 l. Samozřejmě s omezenou praktičností...
Brazilská pobočka Volkswagenu zatím potvrdila jedinou motorizaci: koncernem v poslední době dosti protežovaný tříválec 1.0 TSI, který při provozu na benzin dává 85 kW (116 k) a na ethanol vyšších 95 kW (129 k), vždy při 5500 otáčkách. 200 N.m točivého momentu je v obou případech k dispozici v rozmezí 2000-3500 otáček. Na biopalivo z cukrové třtiny, v Brazílii tolik oblíbené zrychluje z klidu na stovku během 9,9 s a jede až 194 km/h. Verze nese podle nově zaváděné nomenklatury VW nelogické označení 200 TSI. Nejdražší specifikace s tímto motorem se může těšit na šestistupňový Tiptronic. Základem se naopak stane atmosférický čtyřventilový čtyřválec 1,6 l s pětistupňovým manuálem. I ze škodovek známého litrového tříválce bez turba se zákazníci nedočkají.
Virtus dostal k dispozici stejnou výbavu jako Polo včetně možnosti digitální přístrojové desky Active Info Display s úhlopříčkou 10,25 palce. Nejlepší středový infotainment Discover Media má kromě tří USB zdířek osmipalcovou dotykovou obrazovku, podporu Apple CarPlay, Android Auto a zrcadlení mobilu MirrorLink,
Volkswagen si ani pro americké trhy, kde není úředním jazykem angličtina, nedovolí své vozy konstrukčně šidit, jako tomu bývalo ještě v nedávné minulosti u konkurenčních značek. Struktura karoserie je tedy vyrobena z vysokopevnostních ocelí, Polo získalo v bariérových zkouškách dle standardu Latin NCAP maximálních pět hvězdiček. V nabídce jsou i základní elektronické asistenty brzdění, stabilizace, rozjezd do kopce, uzávěrka diferenciálu XDS+ a monitorování tlaku v pneumatikách.
Virtus se začne prodávat v Jižní Americe v lednu 2018. Další trhy zatím nebyly potvrzeny, nicméně tříprostoroví klasici v menším balení jsou populární také v zemích bývalého Sovětského svazu a v Číně...