Volvo 240/260: Nejprodávanější model švédské značky slaví čtyřicítku

 

Legendární hranaté Volvo už zase oslavuje. Loni v květnu uběhly dvě dekády od ukončení jeho výroby, aktuálně pro změnu čtyři od jejího počátku.

Rok 1974 byl pro Švédsko velmi zdařilý. Skupina ABBA vyhrála na jaře cenu Eurovize a počala svou úspěšnou hudební kariéru, na tenisových kurtech stoupala hvězda tehdy osmnáctiletého Björna Borga. A Volvo? To přispělo svou troškou v podobě modelu 240. On nebyl, pravda, tak docela nový, protože tvarově vycházel z předchozí série 100. Boky karoserie a střecha byly shodné, lišil se hlavně přídí a zádí. Šlo tedy o výraznou modernizaci. Pochopitelně však v první řadě o bezpečnost, při rekonstrukci předních partií se uplatnily poznatky z testovacího prototypu VESC (1972). Oproti stovce přibrala 240 na délku 13 centimetrů díky novým mohutnějším nárazníkům. Na přední nápravě se uplatnily vzpěry McPherson, v interiéru zase mřížkované opěrky hlavy. Řízení bylo mimochodem hřebenové.

Médiím bylo nové volvo poprvé prezentováno 21. srpna 1974. V městečku Börlange, kam se žurnalisté přepravili letecky z továrny Torslanda, na ně čekala flotila oranžových sedanů 244 GL. Tahle výrazná barva byla pro sedmdesátá léta 20. věku typická a dnes se opět vrací do módy. Vozům však mnozí vytýkali hranatý a nudný design. A co technika? Zážehový čtyřválec B21 (číslo znamenalo zaokrouhlený objem, tedy 2,1 l) měl v karburátorové verzi 71 kW a se vstřikováním 90,5 kW. V říjnu téhož roku doplnily portfolio modelů 240 větší šestiválce 260. Šlo o vidlicové agregáty B27, tedy 2,7 l s až 103 kW. Pocházely ze severofrancouzské motorárny v Douvrinu, společného podniku Peugeotu, Renaultu a Volva a známější jsou pod zkratkou PRV.

Volvo se ovšem věnovalo i dopadu svých vozů na životní prostředí. Na podzim 1976 dodalo první vozy série 200 do Kalifornie. Nejvíce na nich upoutaly třícestné katalyzátory a lambda sondy ve výfukovém systému, které snižovaly emise škodlivých plynů (uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidu dusíku až o 90 %. Za tento krok získala automobilka za mořem několik ocenění. Další trofeje si odnesla za příkladnou bezpečnost, nejen v USA, ale i v Británii. Řada 240/260 totiž bez problémů plnila v tomto ohledu tehdejší zákonné požadavky na obou stranách Atlantiku, ba co víc, dokonce je značně převyšovala!

Během dlouhého období produkce se Volva série 200 nabízela s mnoha druhy karoserií. Kromě čtyřdveřových sedanů existovaly i tudory (tedy tříprostorové s jediným párem dveří) a kombi s obřím a dobře přístupným zavazadelníkem. Libůstku představovalo kupé 262 C vyráběné u Bertoneho. V letech 1977-1981 jich v Turíně postavil jen 6.622. Zvláštní kapitolu představují prodloužené limuzíny 264 TE (Top Executive) a kombi 245 T (Transfer). V prvním případě šlo o luxusní vůz, druhá verze se používala hlavně coby letištní taxi, ale kromě toho rovněž pro dopravu dětí do škol ve venkovských oblastech Švédska! Obě se natáhly oproti standardním verzím o 70 cm.

Do útrob se postupně dostaly další benzinové motory, třeba čtyřválce 1,8, 2,0 a později i 2,3 l. V srpnu 1979 ovšem přišel atmosférický naftový šestiválec 2,38 l (D24)/60,5 kW vyvinutý ve spolupráci s německým Volkswagenem. Na vybraných trzích se dal koupit i dvoulitrový pětiválec D20. Důležitou změnu představoval větší V6 PRV 2,85 l/114 kW. Zážehovým vrcholem byl ovšem bezesporu od roku 1980 model 244 Turbo. Konstruktérům se podařilo přeplňováním vydolovat ze čtyřválce B21 nachlup stejnou porci výkonu, jakou nabízel šestiválec! První na světě sériově vyráběné kombi s přeplňováním mělo místo čtyřky na konci trojmístného kódu pětku. Vždyť přece disponovalo výklopnou zadní stěnou. Výrobce ale tuto jmennou konvenci záhy po větší modernizací opustil. Dvoudveřové dvěstěčtyřicítky s turbodmychadly, kterým se říkalo „létající cihla“, válčily na okruzích mistrovství Evropy cestovních automobilů. A úspěšně, Švéd Thomas Lindström spolu s Italem Gianfrancem Brancatellim získali v sezóně jezdecký 1985 titul! Volva 240 si oblíbili především bohatší mladí lidé. Velkého úspěchu se dočkala i v Itálii, kde byla načas v určitých kruzích považována za ten nejmódnější automobil na trhu. Nejdéle přežilo kombi, kterých se celosvětově prodal zhruba milion! Poslední opustilo göteborgskou továrnu Torslanda 5. května 1993. Skončila se tak takřka devatenáctiletá kariéra dosud nejúspěšnějšího (a ikonického) modelu značky. Vždyť jich dohromady vzniklo přes 2,8 milionu, přesně 2.862.573. Luxusnějších šestiválců, které vyběhly už v polovině 80. let, se zrodilo jen 177.402, jsou tedy velmi vzácné. Na čtyřválce tudíž připadá 2 685 171 kusů.

Tehdejší generální ředitel Volva Pehr G Gyllenhammar předal šťastné majitelce klíčky od poslední sériové 240 na slavnostním ceremoniálu. Rozloučil se slovy: „Měli jsme nejbezpečnější auto světa, jedno z nejhodnotnějších ke koupi. Již dnes se tento vůz stal živoucí legendou a bude jí i v příštích letech.“ Jistě, vzletná slova, ale neměl on nakonec pravdu? Sám rovněž vlastnil několik speciálních zakázkových kousků včetně toho opravdu finálního: kombi na zkráceném podvozku. Vzniklo vlastně z legrace, tovární konstruktéři měli nejspíš dlouhou chvíli...

Že se řada 240/260 bude vyrábět devatenáct let, čekal při premiéře před čtyřmi dekádami asi málokdo. Kromě Torslandy auta vznikala i ve švédském Kalmaru na břehu Baltského moře a v belgickém Gentu. Ačkoli mají pověst nezničitelných držáků, kvalita výroby nebyla zpočátku valná a zlepšila se radikálně až ve druhé polovině 80. let... Zajímavé, že?

Dvoustovková série Volva se dnes logicky stala objektem sběratelského zájmu. Nadšenci nejvíce poptávají pochopitelně exempláře s benzinovými turbomotory, raritní Bertoneho kupé pomiňme... Ovšem i ceny běžnějších verzí v dobrém stavu šplhají vzhůru. Dostupnost náhradních dílů je ale i po více než dvou dekádách od konce produkce dobrá, mnohé položky má ve svém katalogu stále sama automobilka a je schopna také vyrobit nové podle dostupné dokumentace.

VETERÁN.AUTO.CZ: Volvo 240/260 (1974-1993) – Létající cihla

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Krčálova rezignace byla jediným možným řešením Babiš: Krčálova rezignace byla jediným možným řešením

Rezignace ministra práce a sociálních věcí Petra Krčála…

V centru Prahy se zřítila část budovy. Hasiči vyprostili tři lidi, další hledají V centru Prahy se zřítila část budovy. Hasiči vyprostili tři lidi, další hledají

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Liberalizaci se nebráníme, rizikem jsou však spekulanti, říká šéf Českých drah Pavel Krtek Liberalizaci se nebráníme, rizikem jsou však spekulanti, říká šéf Českých drah Pavel Krtek

České dráhy se nebrání liberalizaci železničního trhu,…

 
Zdroj: Volvo, TouringCarRacing.net

Štítky Volvo Diesely Střední třída Vyšší střední třída Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 






 
Škoda Kodiaq GT: Už i Škodovka má SUV kupé! Představují jej první snímky

Škoda Kodiaq GT: Už i Škodovka má SUV kupé! Představují jej první snímky

Dnes 11:30

Velké SUV Škoda Kodiaq dostane také sličnější a sportovněji střiženou variantu kupé. Dokazují to tyto obrázky vozu Kodiaqu GT, vyráběného čínskou společností Shanghai-Volkswagen.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji. Lidi z nich šílí! Tohle jejího ex nepotěší

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji.…

Zaslouženou dovolenou si v Dominikánské republice užívá Vlaďka Erbová (37) s přítelem Michalem Gulašim (31) a…

Tvoje tvář má známý hlas zná další jméno: Nova nasadila svou vlastní hvězdu

Tvoje tvář má známý hlas zná další jméno: Nova…

Velké proměny, skvělá hudební čísla, oblíbené české hvězdy v rolích světových, ale i tuzemských ikon populární…

 

iSport.cz

Tour de France ONLINE: Po volnu cyklisty trápí první horská etapa

Tour de France ONLINE: Po volnu cyklisty trápí první…

Peloton cyklistické Tour de France dnes čeká po pondělním dnu volna první horská prověrka. Desátá etapa se…

Nové dresy na ligu: Sparta venku v bílém, Plzeň přidala límeček

Nové dresy na ligu: Sparta venku v bílém, Plzeň…

Start české fotbalové sezony se blíží, už v pátek vypukne Fortuna liga utkáním Dukly s Viktorií Plzeň. Kluby…

 

Reflex.cz

Ministryně Jana Maláčová: Úřednice s prestižními školami a zastánkyně užší integrace EU

Ministryně Jana Maláčová: Úřednice s prestižními…

Novou ministryní práce a sociálních věcí bude Jana Maláčová. Jenom pár dní po vyslovení důvěry druhé vládě…

Stál jste tam jak malá mokrá nudle! Schwarzenegger vyčetl Trumpovi jednání s Putinem

Stál jste tam jak malá mokrá nudle! Schwarzenegger…

Hvězda akčních filmů a bývalý americký guvernér Arnold Schwarzenegger se opřel do chování prezidenta USA Donalda…