Volvo 240/260: Nejprodávanější model švédské značky slaví čtyřicítku

 

Legendární hranaté Volvo už zase oslavuje. Loni v květnu uběhly dvě dekády od ukončení jeho výroby, aktuálně pro změnu čtyři od jejího počátku.

Rok 1974 byl pro Švédsko velmi zdařilý. Skupina ABBA vyhrála na jaře cenu Eurovize a počala svou úspěšnou hudební kariéru, na tenisových kurtech stoupala hvězda tehdy osmnáctiletého Björna Borga. A Volvo? To přispělo svou troškou v podobě modelu 240. On nebyl, pravda, tak docela nový, protože tvarově vycházel z předchozí série 100. Boky karoserie a střecha byly shodné, lišil se hlavně přídí a zádí. Šlo tedy o výraznou modernizaci. Pochopitelně však v první řadě o bezpečnost, při rekonstrukci předních partií se uplatnily poznatky z testovacího prototypu VESC (1972). Oproti stovce přibrala 240 na délku 13 centimetrů díky novým mohutnějším nárazníkům. Na přední nápravě se uplatnily vzpěry McPherson, v interiéru zase mřížkované opěrky hlavy. Řízení bylo mimochodem hřebenové.

Médiím bylo nové volvo poprvé prezentováno 21. srpna 1974. V městečku Börlange, kam se žurnalisté přepravili letecky z továrny Torslanda, na ně čekala flotila oranžových sedanů 244 GL. Tahle výrazná barva byla pro sedmdesátá léta 20. věku typická a dnes se opět vrací do módy. Vozům však mnozí vytýkali hranatý a nudný design. A co technika? Zážehový čtyřválec B21 (číslo znamenalo zaokrouhlený objem, tedy 2,1 l) měl v karburátorové verzi 71 kW a se vstřikováním 90,5 kW. V říjnu téhož roku doplnily portfolio modelů 240 větší šestiválce 260. Šlo o vidlicové agregáty B27, tedy 2,7 l s až 103 kW. Pocházely ze severofrancouzské motorárny v Douvrinu, společného podniku Peugeotu, Renaultu a Volva a známější jsou pod zkratkou PRV.

Volvo se ovšem věnovalo i dopadu svých vozů na životní prostředí. Na podzim 1976 dodalo první vozy série 200 do Kalifornie. Nejvíce na nich upoutaly třícestné katalyzátory a lambda sondy ve výfukovém systému, které snižovaly emise škodlivých plynů (uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidu dusíku až o 90 %. Za tento krok získala automobilka za mořem několik ocenění. Další trofeje si odnesla za příkladnou bezpečnost, nejen v USA, ale i v Británii. Řada 240/260 totiž bez problémů plnila v tomto ohledu tehdejší zákonné požadavky na obou stranách Atlantiku, ba co víc, dokonce je značně převyšovala!

Během dlouhého období produkce se Volva série 200 nabízela s mnoha druhy karoserií. Kromě čtyřdveřových sedanů existovaly i tudory (tedy tříprostorové s jediným párem dveří) a kombi s obřím a dobře přístupným zavazadelníkem. Libůstku představovalo kupé 262 C vyráběné u Bertoneho. V letech 1977-1981 jich v Turíně postavil jen 6.622. Zvláštní kapitolu představují prodloužené limuzíny 264 TE (Top Executive) a kombi 245 T (Transfer). V prvním případě šlo o luxusní vůz, druhá verze se používala hlavně coby letištní taxi, ale kromě toho rovněž pro dopravu dětí do škol ve venkovských oblastech Švédska! Obě se natáhly oproti standardním verzím o 70 cm.

Do útrob se postupně dostaly další benzinové motory, třeba čtyřválce 1,8, 2,0 a později i 2,3 l. V srpnu 1979 ovšem přišel atmosférický naftový šestiválec 2,38 l (D24)/60,5 kW vyvinutý ve spolupráci s německým Volkswagenem. Na vybraných trzích se dal koupit i dvoulitrový pětiválec D20. Důležitou změnu představoval větší V6 PRV 2,85 l/114 kW. Zážehovým vrcholem byl ovšem bezesporu od roku 1980 model 244 Turbo. Konstruktérům se podařilo přeplňováním vydolovat ze čtyřválce B21 nachlup stejnou porci výkonu, jakou nabízel šestiválec! První na světě sériově vyráběné kombi s přeplňováním mělo místo čtyřky na konci trojmístného kódu pětku. Vždyť přece disponovalo výklopnou zadní stěnou. Výrobce ale tuto jmennou konvenci záhy po větší modernizací opustil. Dvoudveřové dvěstěčtyřicítky s turbodmychadly, kterým se říkalo „létající cihla“, válčily na okruzích mistrovství Evropy cestovních automobilů. A úspěšně, Švéd Thomas Lindström spolu s Italem Gianfrancem Brancatellim získali v sezóně jezdecký 1985 titul! Volva 240 si oblíbili především bohatší mladí lidé. Velkého úspěchu se dočkala i v Itálii, kde byla načas v určitých kruzích považována za ten nejmódnější automobil na trhu. Nejdéle přežilo kombi, kterých se celosvětově prodal zhruba milion! Poslední opustilo göteborgskou továrnu Torslanda 5. května 1993. Skončila se tak takřka devatenáctiletá kariéra dosud nejúspěšnějšího (a ikonického) modelu značky. Vždyť jich dohromady vzniklo přes 2,8 milionu, přesně 2.862.573. Luxusnějších šestiválců, které vyběhly už v polovině 80. let, se zrodilo jen 177.402, jsou tedy velmi vzácné. Na čtyřválce tudíž připadá 2 685 171 kusů.

Tehdejší generální ředitel Volva Pehr G Gyllenhammar předal šťastné majitelce klíčky od poslední sériové 240 na slavnostním ceremoniálu. Rozloučil se slovy: „Měli jsme nejbezpečnější auto světa, jedno z nejhodnotnějších ke koupi. Již dnes se tento vůz stal živoucí legendou a bude jí i v příštích letech.“ Jistě, vzletná slova, ale neměl on nakonec pravdu? Sám rovněž vlastnil několik speciálních zakázkových kousků včetně toho opravdu finálního: kombi na zkráceném podvozku. Vzniklo vlastně z legrace, tovární konstruktéři měli nejspíš dlouhou chvíli...

Že se řada 240/260 bude vyrábět devatenáct let, čekal při premiéře před čtyřmi dekádami asi málokdo. Kromě Torslandy auta vznikala i ve švédském Kalmaru na břehu Baltského moře a v belgickém Gentu. Ačkoli mají pověst nezničitelných držáků, kvalita výroby nebyla zpočátku valná a zlepšila se radikálně až ve druhé polovině 80. let... Zajímavé, že?

Dvoustovková série Volva se dnes logicky stala objektem sběratelského zájmu. Nadšenci nejvíce poptávají pochopitelně exempláře s benzinovými turbomotory, raritní Bertoneho kupé pomiňme... Ovšem i ceny běžnějších verzí v dobrém stavu šplhají vzhůru. Dostupnost náhradních dílů je ale i po více než dvou dekádách od konce produkce dobrá, mnohé položky má ve svém katalogu stále sama automobilka a je schopna také vyrobit nové podle dostupné dokumentace.

VETERÁN.AUTO.CZ: Volvo 240/260 (1974-1993) – Létající cihla

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného…

 
Zdroj: Volvo, TouringCarRacing.net

Štítky Volvo Diesely Střední třída Vyšší střední třída Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Hübschman o Ukrajině, válce i Ševčenkovi: Proč k sobě mají blízko?

Hübschman o Ukrajině, válce i Ševčenkovi: Proč k…

Česká reprezentace se může v úterý vrátit do boje o vítězství ve skupině v Lize národů. Navázat na Ukrajině na…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde nejdřív za čtyři roky

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde…

Obecné referendum patří mezi hlavní témata české politiky posledních let. Přestože by v současném rozložení sil…

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…