Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo FE Hybrid: Omezená série pro Evropu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Volvo Trucks po řadě provozních testů v letošním roce zahájí dodávky modelu FE Hybrid klientům na vybraných evropských trzích.

Volvo Trucks od roku 2008 provádí provozní testy těžkých hybridních nákladních automobilů a letos v červnu spustí výrobu omezené série 100 vozů FE Hybrid. Dodávky zákazníkům na vybraných trzích budou probíhat v letech 2011 až 2013.

Volvo FE Hybrid bude zpočátku dodáváno do třinácti evropských zemí, postupně pak bude možnost dodávek rozšířena i o další země. Nejprve se tedy dočkají zákazníci ve Švédsku, Norsku, Finsku, Dánsku, Velké Británii, Francii, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Nizozemí, Belgii a Lucembursku.

Důvodem pro výrobu omezené série je použití hybridního pohonného systému upravovaného na míru podle potřeb zákazníků. V současnosti se i nadále pracuje na vývoji akumulátorů pro FE Hybrid a ty se tak od sebe budou v jednotlivých vozech různě lišit. Proto budou pracovníci servisních center Volvo Trucks průběžně proškolováni, aby mohli poskytovat odpovídající služby.

Vozy z první omezené série mají být přednostně využívány pro činnosti spojené se sběrem odpadu nebo pro distribuci zboží v městské zástavbě. Podle provozního cyklu může model Volvo FE Hybrid snížit emise oxidu uhličitého v rozmezí od 15 do 20 %. Navíc může být u popelářských vozů při použití elektrického pohonu ušetřeno až 30 % paliva.

Volvo FE Hybrid kombinuje vznětový motor s elektromotorem a ovládáním elektronickou řídící jednotkou. Paralelní hybridní systém umožňuje využití obou motorů současně nebo každého zvlášť.

Při rozjezdu a jízdě na první rychlostní stupeň je využíván pouze elektromotor. Při vyšší rychlostí elektronika zapojí i vznětový motor a obě pohonné jednotky pracují paralelně. Při brzdění pracuje elektromotor jako generátor a dobíjí baterie.

Kromě úspory pohonných hmot přispívá hybridní pohonný systém i k snížení hladiny hluku. Podle tiskových materiálů automobilky je při akceleraci hladina hluku ve srovnání s konvenčním nákladním vozem se vznětovým motorem poloviční.

Volvo FE Hybrid bude nabízeno ve dvou verzích, které se liší výkonem vznětové pohonné jednotky. Pod kabinou bude vždy uložen přeplňovaný řadový šestiválec D7F o objemu 7,2 litru. Ten bude k dispozici s výkonem 221 kW (300 k) při 2300 min-1 a točivým momentem 1160 Nm od 1200 do 1800 min-1 tato verze je určena pro svoz odpadků. Pro distribuci bude k dispozici výkon 250 kW (340 k) při 2300 min-1 a točivý moment 1300 Nm dostupný od 1200 do 1700 min-1.

U obou verzí bude za motorem umístěn elektromotor o výkonu 120 kW (163 k) a točivém momentu 800 Nm. Přímo na elektromotor navazuje 12-rychlostní automatizovaná převodovka I-Shift. Elektrickou energii dodávají elektromotoru lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 5 kWh umístěné po stranách rámu mezi přední a zadní nápravou.

Zákazníci si vedle výkonu pohonné jednotky mohou zvolit jednu ze dvou výšek rámu a mohou vybírat z několika délek rozvorů náprav. V nabídce pro hybrid jsou rovněž dvě kabiny. První je krátká verze L1H1 a druhá je L2H1, která má za sedadly řidiče a spolujezdce prostor pro lůžko.

Volvo FE Hybrid je navrženo pro aplikace s celkovou hmotností vozidla až 26 tun. Všechny vozy z první série budou poskytovány na leasingovou smlouvu s plným kontraktem na údržbu a opravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)