Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

 
 

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

Proti soupeřům stojí vůz, který svůj charakter vyjadřuje drobnými, leč na celkově uměřené Volvo sympatickými změnami. První pohledy si všimnou masky, výrazných 17palcových kolvelmi decentního zadního spoileru. V interiéru čekají modře probarvené přístroje a především velkolepě působící kožené čalounění. První dojem: S60 se převlékla do luxusu.

Nenápadnost a ukrytí sportovního ducha pod kapotu se vůbec začíná projevovat jako trend napříč značkami. Již téměř klasické BMW M3 je oproti Volvu S60 R nebo nové Audi S4 designovým dravcem, který se nebojí svůj charakter vytroubit do světa ještě před spuštěním motoru.

Volvo S60 R jde ale ještě trochu jinou cestou, sledující spíše zachování pohodlí a zlepšení sportovních charakteristik. Sedačky jsou například o něco tužší než v sériovém modelu, stále jde o pocitově i vzhledově až neskutečně luxusní sezení (na sportovní model). Takhle je to u Volva se vším - zachován zůstal skvělý prostor vepředu (a ovšemže i ten relativně malý pro cestující vzadu), nezměnil se dobře dosažitelný a přehledný středový panel... Zkrátka - na komfortu neztratilo Volvo S60 R ani bod.

Radikálním krokem je instalace tlumičů s proměnlivou a programovatelnou charakteristikou, které může řidič měnit tlačítky Comfort, Sport a Advanced. Díky existenci komfortního módu je výše zmíněná luxusní nenápadnost završena a majitel si nemusí vytloukat zuby na pražské dlažbě. U sportovního módu je autu nejveseleji na dálnici a vůbec mimo město, kde se může projevit o trochu tvrdší tlumení. Nejdrsnější stupeň Advanced je dobré vyzkoušet na hladkém asfaltu přepnutím rovnou z komfortního režimu - poznáte, kolik miniděr a nerovností jinak podvozek odfiltruje.

Pod kapotou sice najdeme známý pětiválec 2,5 litru, ovšem doplněný o výkonné turbodmychadlo, proměnné rozvody ventilů a dva mezichladiče vzduchu. Výsledkem je velmi pěkných 220 kW či raději kulatějších 300 koní a především v širokém pásmu dostupných 400 Nm točivého momentu. Spolu s připojitelným pohonem zadních kol skrze mezinápravovou spojku Haldex se jedná o zajímavou kombinaci, která umožňuje široký záběr jízdních stylů.

Okolo sebe luxus, pod kapotou stádo koní. Už od začátku oceňujeme přesné, leč přece jen o malinko delší dráhy řazení šestistupňové převodovky. Hliníkový "Space ball"ovšem vypadá při své jednoduchosti až nezdravě elegantně, takže mu odpouštíme delší dráhy řazení a jedeme. Když se motor přenese přes poměrně znatelný turboefekt, neexistuje pohodlnější auto. Auto sice postrádá medvědí sílu osmiválce z Audi S4, chová se ale přesně tak živě, jak bychom u jinak spíše luxusního Volva čekali. Má-li vůz zrychlit, učiní tak svižně a poctivě, ovšem díky pohodlí vůkol vám tento zážitek přenese pouze přes tachometr - v sedadle jej budete cítit o poznání měkčeji. Špatné silnice, příčné prahy a podobné radosti budete vnímat jen díky nízkoprofilovým pneumatikám - odpružení se tváří tak, jako by jedinou starostí bylo nevylít vaši kávu v držáku. Klid, klid, klid. Pak si vzpomenete a přepínáte na prostřední, sportovní mód. Auto maličko ztvrdne a za cenu ohrožení kávy se lze pustit do dravého předjíždění s minimálními náklony. Pak ale přijdou ty pravé horské zatáčky a máte chuť vyzkoušet maximum. Přesto, že vám ve Volvu zdůrazňovali, že Advanced mód je určen jen pro kvalitní povrchy, zapínáte jej všude možně. Ale i ve chvílích, kdy je podvozek téměř kamenný, si zachovává Volvo své pořadí - napřed komfort a bezpečnost, pak sportovní dravost.

Jinými slovy, jakkoli rychle projetá zatáčka dá pocítit spíše snahu vozu ochránit posádku před vším možným, odstředivými silami počínaje a smykem konče. Volvo se za pomoci svých vrozených vlastností i pomocí houfu elektroniky ze všech sil snaží převést snahy o brutální jízdu do bezpečných a pohodlných mezí. To sice trochu zmenšuje subjektivní pocit ze sportovní jízdy, na druhou stranu je právě tohle největší ctností Volva. Čili, hledá-li zákazník rychlý a pohodlný vůz, Volvo S60 R jej má šanci příjemně překvapit. Přibylo svižnosti a jistoty, méně pak adrenalinu. Bezpečnost a komfort zůstaly.

Mezi klady vozu patří nízká hladina hluku od motoru a také naměřená průměrná spotřeba těsně nad hranicí 11 litrů se nám zdá vzhledem k jízdním výkonům velmi dobrá.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 690 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 749 000 Kč

Základní výbava:ABS s EBD (Electronic Brake force Distribution), Airbag řidiče s dvoustupňovým plněním, Airbag spolujezdce s dvoustupňovým plněním, SIPS Hlavový / Ramenní airbag (IC - Inflatable Curtain), SIPS Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, SIPS Systém ochrany při bočním nárazu, WHIPS Systém ochrany proti poškození páteře při nárazu zezadu, na předních sedačkách, DSTC (Dynamic stability traction control), včetně EBA (Electronic Brake Assistant) a palubního počítače, 5 x samonavíjející se 3-bodové pásy s předpínači vpředu a vzadu, Výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech, automatické, ISOFIX - systém pro uchycení dětských sedaček, zadní sedadla (2x), Imobilizér, Bezpečnostní sloupek řízení, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná s integrovaným osvětlením nástupního prostoru, Ukazatel venkovní teploty, Funkce "Deadlock", Dálkové ovládání centrálního zamýkání s integrovaným klíčem, Přední světla do mlhy (pouze pro manuální převodovku), Třetí brzdové světlo, Vrstvené čelní sklo, Výstražný trojúhelník, Lékárnička, Podvozek se systémem FOUR-C, Klimatizace automatická, Ventilační otvory ve středních sloupcích, Pylový filtr, "PremAir", chladič s povlakem na přeměnu ozonu, Vyhřívaná přední sedadla, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Paměť pro polohu sedadla řidiče a pro polohu vnějších zpětných zrcátek, 3-ramenní multifunkční sportovní kůží potažený R-volant, Tempomat, Ostřikovače a stěrače světlometů, Bi-xenonové světlomety R-typu, Držák nápojů (2x) ve střední konzole-s telefonem nejde, Držák nápojů v palubní desce, Alarm, dálkové ovládání, vč. náklonového čidla, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná včetně osvětlení nástupního prostoru, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Integrovaný telefon, R-typ řadicí páka s hliníkovým dekorem pro automatickou převodovku, "Space ball" řadicí páka pro manuální převodovku, R-typ kůží potažená páka ruční brzdy, Čalounění z měkké kůže "GOBI" nebo "NORDKAP", Hliníkové obložení interiéru, Dešťový senzor, Zásuvka 12V vzadu, Palubní počítač, Volvo audio soustava HU-603 RDS (rádio, přehrávač kazet, CD přehrávač, 6 reproduktorů, 4x25watt), Posilovač řízení se servotronicem, 17" ráfky z lehké slitiny PEGASUS, pneu 235/45W, 17" brzdní systém, Rezervní kolo pro nouzové dojetí, Textilní rohože, podle typu vybraného čalounění, Automatická regulace výšky předních světel, Otáčkoměr, Okna vpředu a vzadu elektricky ovládaná, Přední okno u řidiče s funkcí Auto-Down a Auto-up, Zadní spoiler, 2-dílné opěradlo zadního sedadla, Uzamykatelná schránka v palubní desce, Recirkulace, Osvětlení interiéru s časovým spínačem, Volant, nastavitelný v obou osách, Lampičky na čtení vpředu a vzadu, Toaletní zrcátko pro řidiče a spolujezdce, osvětlené, Zadní opěradlo sklopné z 1/3 nebo 2/3, Držák na mince, Opěradlo sedadla spolujezdce s možností sklopení dopředu, Sportovní sedadla, Označení AWD a R, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce (+20.000,-), metalický lak (+15.000,-), čalounění přírodní kůže Acatama (+44.000,-)

Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1950 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi, Mišík zapadl do náruče Komínkovi!

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi,…

Jindy se tulí ke svým manželkám a přítelkyním, nyní měli pánové mazlící náladu mezi sebou. Matěj Ruppert (39)…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…