Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

 
 
15.10. 2003

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

Proti soupeřům stojí vůz, který svůj charakter vyjadřuje drobnými, leč na celkově uměřené Volvo sympatickými změnami. První pohledy si všimnou masky, výrazných 17palcových kolvelmi decentního zadního spoileru. V interiéru čekají modře probarvené přístroje a především velkolepě působící kožené čalounění. První dojem: S60 se převlékla do luxusu.

Nenápadnost a ukrytí sportovního ducha pod kapotu se vůbec začíná projevovat jako trend napříč značkami. Již téměř klasické BMW M3 je oproti Volvu S60 R nebo nové Audi S4 designovým dravcem, který se nebojí svůj charakter vytroubit do světa ještě před spuštěním motoru.

Volvo S60 R jde ale ještě trochu jinou cestou, sledující spíše zachování pohodlí a zlepšení sportovních charakteristik. Sedačky jsou například o něco tužší než v sériovém modelu, stále jde o pocitově i vzhledově až neskutečně luxusní sezení (na sportovní model). Takhle je to u Volva se vším - zachován zůstal skvělý prostor vepředu (a ovšemže i ten relativně malý pro cestující vzadu), nezměnil se dobře dosažitelný a přehledný středový panel... Zkrátka - na komfortu neztratilo Volvo S60 R ani bod.

Radikálním krokem je instalace tlumičů s proměnlivou a programovatelnou charakteristikou, které může řidič měnit tlačítky Comfort, Sport a Advanced. Díky existenci komfortního módu je výše zmíněná luxusní nenápadnost završena a majitel si nemusí vytloukat zuby na pražské dlažbě. U sportovního módu je autu nejveseleji na dálnici a vůbec mimo město, kde se může projevit o trochu tvrdší tlumení. Nejdrsnější stupeň Advanced je dobré vyzkoušet na hladkém asfaltu přepnutím rovnou z komfortního režimu - poznáte, kolik miniděr a nerovností jinak podvozek odfiltruje.

Pod kapotou sice najdeme známý pětiválec 2,5 litru, ovšem doplněný o výkonné turbodmychadlo, proměnné rozvody ventilů a dva mezichladiče vzduchu. Výsledkem je velmi pěkných 220 kW či raději kulatějších 300 koní a především v širokém pásmu dostupných 400 Nm točivého momentu. Spolu s připojitelným pohonem zadních kol skrze mezinápravovou spojku Haldex se jedná o zajímavou kombinaci, která umožňuje široký záběr jízdních stylů.

Okolo sebe luxus, pod kapotou stádo koní. Už od začátku oceňujeme přesné, leč přece jen o malinko delší dráhy řazení šestistupňové převodovky. Hliníkový "Space ball"ovšem vypadá při své jednoduchosti až nezdravě elegantně, takže mu odpouštíme delší dráhy řazení a jedeme. Když se motor přenese přes poměrně znatelný turboefekt, neexistuje pohodlnější auto. Auto sice postrádá medvědí sílu osmiválce z Audi S4, chová se ale přesně tak živě, jak bychom u jinak spíše luxusního Volva čekali. Má-li vůz zrychlit, učiní tak svižně a poctivě, ovšem díky pohodlí vůkol vám tento zážitek přenese pouze přes tachometr - v sedadle jej budete cítit o poznání měkčeji. Špatné silnice, příčné prahy a podobné radosti budete vnímat jen díky nízkoprofilovým pneumatikám - odpružení se tváří tak, jako by jedinou starostí bylo nevylít vaši kávu v držáku. Klid, klid, klid. Pak si vzpomenete a přepínáte na prostřední, sportovní mód. Auto maličko ztvrdne a za cenu ohrožení kávy se lze pustit do dravého předjíždění s minimálními náklony. Pak ale přijdou ty pravé horské zatáčky a máte chuť vyzkoušet maximum. Přesto, že vám ve Volvu zdůrazňovali, že Advanced mód je určen jen pro kvalitní povrchy, zapínáte jej všude možně. Ale i ve chvílích, kdy je podvozek téměř kamenný, si zachovává Volvo své pořadí - napřed komfort a bezpečnost, pak sportovní dravost.

Jinými slovy, jakkoli rychle projetá zatáčka dá pocítit spíše snahu vozu ochránit posádku před vším možným, odstředivými silami počínaje a smykem konče. Volvo se za pomoci svých vrozených vlastností i pomocí houfu elektroniky ze všech sil snaží převést snahy o brutální jízdu do bezpečných a pohodlných mezí. To sice trochu zmenšuje subjektivní pocit ze sportovní jízdy, na druhou stranu je právě tohle největší ctností Volva. Čili, hledá-li zákazník rychlý a pohodlný vůz, Volvo S60 R jej má šanci příjemně překvapit. Přibylo svižnosti a jistoty, méně pak adrenalinu. Bezpečnost a komfort zůstaly.

Mezi klady vozu patří nízká hladina hluku od motoru a také naměřená průměrná spotřeba těsně nad hranicí 11 litrů se nám zdá vzhledem k jízdním výkonům velmi dobrá.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 690 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 749 000 Kč

Základní výbava:ABS s EBD (Electronic Brake force Distribution), Airbag řidiče s dvoustupňovým plněním, Airbag spolujezdce s dvoustupňovým plněním, SIPS Hlavový / Ramenní airbag (IC - Inflatable Curtain), SIPS Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, SIPS Systém ochrany při bočním nárazu, WHIPS Systém ochrany proti poškození páteře při nárazu zezadu, na předních sedačkách, DSTC (Dynamic stability traction control), včetně EBA (Electronic Brake Assistant) a palubního počítače, 5 x samonavíjející se 3-bodové pásy s předpínači vpředu a vzadu, Výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech, automatické, ISOFIX - systém pro uchycení dětských sedaček, zadní sedadla (2x), Imobilizér, Bezpečnostní sloupek řízení, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná s integrovaným osvětlením nástupního prostoru, Ukazatel venkovní teploty, Funkce "Deadlock", Dálkové ovládání centrálního zamýkání s integrovaným klíčem, Přední světla do mlhy (pouze pro manuální převodovku), Třetí brzdové světlo, Vrstvené čelní sklo, Výstražný trojúhelník, Lékárnička, Podvozek se systémem FOUR-C, Klimatizace automatická, Ventilační otvory ve středních sloupcích, Pylový filtr, "PremAir", chladič s povlakem na přeměnu ozonu, Vyhřívaná přední sedadla, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Paměť pro polohu sedadla řidiče a pro polohu vnějších zpětných zrcátek, 3-ramenní multifunkční sportovní kůží potažený R-volant, Tempomat, Ostřikovače a stěrače světlometů, Bi-xenonové světlomety R-typu, Držák nápojů (2x) ve střední konzole-s telefonem nejde, Držák nápojů v palubní desce, Alarm, dálkové ovládání, vč. náklonového čidla, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná včetně osvětlení nástupního prostoru, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Integrovaný telefon, R-typ řadicí páka s hliníkovým dekorem pro automatickou převodovku, "Space ball" řadicí páka pro manuální převodovku, R-typ kůží potažená páka ruční brzdy, Čalounění z měkké kůže "GOBI" nebo "NORDKAP", Hliníkové obložení interiéru, Dešťový senzor, Zásuvka 12V vzadu, Palubní počítač, Volvo audio soustava HU-603 RDS (rádio, přehrávač kazet, CD přehrávač, 6 reproduktorů, 4x25watt), Posilovač řízení se servotronicem, 17" ráfky z lehké slitiny PEGASUS, pneu 235/45W, 17" brzdní systém, Rezervní kolo pro nouzové dojetí, Textilní rohože, podle typu vybraného čalounění, Automatická regulace výšky předních světel, Otáčkoměr, Okna vpředu a vzadu elektricky ovládaná, Přední okno u řidiče s funkcí Auto-Down a Auto-up, Zadní spoiler, 2-dílné opěradlo zadního sedadla, Uzamykatelná schránka v palubní desce, Recirkulace, Osvětlení interiéru s časovým spínačem, Volant, nastavitelný v obou osách, Lampičky na čtení vpředu a vzadu, Toaletní zrcátko pro řidiče a spolujezdce, osvětlené, Zadní opěradlo sklopné z 1/3 nebo 2/3, Držák na mince, Opěradlo sedadla spolujezdce s možností sklopení dopředu, Sportovní sedadla, Označení AWD a R, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce (+20.000,-), metalický lak (+15.000,-), čalounění přírodní kůže Acatama (+44.000,-)

Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk

Zima začala psát svůj každoroční příběh. S tím v prosinci…

V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1950 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno dítěte však tají

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno…

Gabriela Dvořáková (28) si »nadělila« předvánoční dárek. Stala se dvojnásobnou maminkou. Jméno miminka, které má…

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic vyhrál výlet na ostrov sexu! Rodiče v šoku

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic…

Na nechvalně proslulý ostrov Sex Island, na kterém se opět pořádá nevázaná párty zahrnující prostitutky,…

 

iSport.cz

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída, mám obrovskou radost

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída,…

V létě mu bylo 25, ve Slavii ale zažil téměř všechno. Jaromír Zmrhal si o to víc váží toho, že se Slavia dostala…

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili Zmrhal a Stoch

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili…

Zvládli to! Fotbalisté Slavie porazili v posledním utkání skupiny Evropské ligy Zenit Petrohrad 2:0 a zajistili…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

V příštím životě chci být ženou. Fakt! Když budu krásná, budu zlatokopkou a třeba se provdám za amerického…

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…