Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

 
 

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

Proti soupeřům stojí vůz, který svůj charakter vyjadřuje drobnými, leč na celkově uměřené Volvo sympatickými změnami. První pohledy si všimnou masky, výrazných 17palcových kolvelmi decentního zadního spoileru. V interiéru čekají modře probarvené přístroje a především velkolepě působící kožené čalounění. První dojem: S60 se převlékla do luxusu.

Nenápadnost a ukrytí sportovního ducha pod kapotu se vůbec začíná projevovat jako trend napříč značkami. Již téměř klasické BMW M3 je oproti Volvu S60 R nebo nové Audi S4 designovým dravcem, který se nebojí svůj charakter vytroubit do světa ještě před spuštěním motoru.

Volvo S60 R jde ale ještě trochu jinou cestou, sledující spíše zachování pohodlí a zlepšení sportovních charakteristik. Sedačky jsou například o něco tužší než v sériovém modelu, stále jde o pocitově i vzhledově až neskutečně luxusní sezení (na sportovní model). Takhle je to u Volva se vším - zachován zůstal skvělý prostor vepředu (a ovšemže i ten relativně malý pro cestující vzadu), nezměnil se dobře dosažitelný a přehledný středový panel... Zkrátka - na komfortu neztratilo Volvo S60 R ani bod.

Radikálním krokem je instalace tlumičů s proměnlivou a programovatelnou charakteristikou, které může řidič měnit tlačítky Comfort, Sport a Advanced. Díky existenci komfortního módu je výše zmíněná luxusní nenápadnost završena a majitel si nemusí vytloukat zuby na pražské dlažbě. U sportovního módu je autu nejveseleji na dálnici a vůbec mimo město, kde se může projevit o trochu tvrdší tlumení. Nejdrsnější stupeň Advanced je dobré vyzkoušet na hladkém asfaltu přepnutím rovnou z komfortního režimu - poznáte, kolik miniděr a nerovností jinak podvozek odfiltruje.

Pod kapotou sice najdeme známý pětiválec 2,5 litru, ovšem doplněný o výkonné turbodmychadlo, proměnné rozvody ventilů a dva mezichladiče vzduchu. Výsledkem je velmi pěkných 220 kW či raději kulatějších 300 koní a především v širokém pásmu dostupných 400 Nm točivého momentu. Spolu s připojitelným pohonem zadních kol skrze mezinápravovou spojku Haldex se jedná o zajímavou kombinaci, která umožňuje široký záběr jízdních stylů.

Okolo sebe luxus, pod kapotou stádo koní. Už od začátku oceňujeme přesné, leč přece jen o malinko delší dráhy řazení šestistupňové převodovky. Hliníkový "Space ball"ovšem vypadá při své jednoduchosti až nezdravě elegantně, takže mu odpouštíme delší dráhy řazení a jedeme. Když se motor přenese přes poměrně znatelný turboefekt, neexistuje pohodlnější auto. Auto sice postrádá medvědí sílu osmiválce z Audi S4, chová se ale přesně tak živě, jak bychom u jinak spíše luxusního Volva čekali. Má-li vůz zrychlit, učiní tak svižně a poctivě, ovšem díky pohodlí vůkol vám tento zážitek přenese pouze přes tachometr - v sedadle jej budete cítit o poznání měkčeji. Špatné silnice, příčné prahy a podobné radosti budete vnímat jen díky nízkoprofilovým pneumatikám - odpružení se tváří tak, jako by jedinou starostí bylo nevylít vaši kávu v držáku. Klid, klid, klid. Pak si vzpomenete a přepínáte na prostřední, sportovní mód. Auto maličko ztvrdne a za cenu ohrožení kávy se lze pustit do dravého předjíždění s minimálními náklony. Pak ale přijdou ty pravé horské zatáčky a máte chuť vyzkoušet maximum. Přesto, že vám ve Volvu zdůrazňovali, že Advanced mód je určen jen pro kvalitní povrchy, zapínáte jej všude možně. Ale i ve chvílích, kdy je podvozek téměř kamenný, si zachovává Volvo své pořadí - napřed komfort a bezpečnost, pak sportovní dravost.

Jinými slovy, jakkoli rychle projetá zatáčka dá pocítit spíše snahu vozu ochránit posádku před vším možným, odstředivými silami počínaje a smykem konče. Volvo se za pomoci svých vrozených vlastností i pomocí houfu elektroniky ze všech sil snaží převést snahy o brutální jízdu do bezpečných a pohodlných mezí. To sice trochu zmenšuje subjektivní pocit ze sportovní jízdy, na druhou stranu je právě tohle největší ctností Volva. Čili, hledá-li zákazník rychlý a pohodlný vůz, Volvo S60 R jej má šanci příjemně překvapit. Přibylo svižnosti a jistoty, méně pak adrenalinu. Bezpečnost a komfort zůstaly.

Mezi klady vozu patří nízká hladina hluku od motoru a také naměřená průměrná spotřeba těsně nad hranicí 11 litrů se nám zdá vzhledem k jízdním výkonům velmi dobrá.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 690 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 749 000 Kč

Základní výbava:ABS s EBD (Electronic Brake force Distribution), Airbag řidiče s dvoustupňovým plněním, Airbag spolujezdce s dvoustupňovým plněním, SIPS Hlavový / Ramenní airbag (IC - Inflatable Curtain), SIPS Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, SIPS Systém ochrany při bočním nárazu, WHIPS Systém ochrany proti poškození páteře při nárazu zezadu, na předních sedačkách, DSTC (Dynamic stability traction control), včetně EBA (Electronic Brake Assistant) a palubního počítače, 5 x samonavíjející se 3-bodové pásy s předpínači vpředu a vzadu, Výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech, automatické, ISOFIX - systém pro uchycení dětských sedaček, zadní sedadla (2x), Imobilizér, Bezpečnostní sloupek řízení, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná s integrovaným osvětlením nástupního prostoru, Ukazatel venkovní teploty, Funkce "Deadlock", Dálkové ovládání centrálního zamýkání s integrovaným klíčem, Přední světla do mlhy (pouze pro manuální převodovku), Třetí brzdové světlo, Vrstvené čelní sklo, Výstražný trojúhelník, Lékárnička, Podvozek se systémem FOUR-C, Klimatizace automatická, Ventilační otvory ve středních sloupcích, Pylový filtr, "PremAir", chladič s povlakem na přeměnu ozonu, Vyhřívaná přední sedadla, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Paměť pro polohu sedadla řidiče a pro polohu vnějších zpětných zrcátek, 3-ramenní multifunkční sportovní kůží potažený R-volant, Tempomat, Ostřikovače a stěrače světlometů, Bi-xenonové světlomety R-typu, Držák nápojů (2x) ve střední konzole-s telefonem nejde, Držák nápojů v palubní desce, Alarm, dálkové ovládání, vč. náklonového čidla, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná včetně osvětlení nástupního prostoru, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Integrovaný telefon, R-typ řadicí páka s hliníkovým dekorem pro automatickou převodovku, "Space ball" řadicí páka pro manuální převodovku, R-typ kůží potažená páka ruční brzdy, Čalounění z měkké kůže "GOBI" nebo "NORDKAP", Hliníkové obložení interiéru, Dešťový senzor, Zásuvka 12V vzadu, Palubní počítač, Volvo audio soustava HU-603 RDS (rádio, přehrávač kazet, CD přehrávač, 6 reproduktorů, 4x25watt), Posilovač řízení se servotronicem, 17" ráfky z lehké slitiny PEGASUS, pneu 235/45W, 17" brzdní systém, Rezervní kolo pro nouzové dojetí, Textilní rohože, podle typu vybraného čalounění, Automatická regulace výšky předních světel, Otáčkoměr, Okna vpředu a vzadu elektricky ovládaná, Přední okno u řidiče s funkcí Auto-Down a Auto-up, Zadní spoiler, 2-dílné opěradlo zadního sedadla, Uzamykatelná schránka v palubní desce, Recirkulace, Osvětlení interiéru s časovým spínačem, Volant, nastavitelný v obou osách, Lampičky na čtení vpředu a vzadu, Toaletní zrcátko pro řidiče a spolujezdce, osvětlené, Zadní opěradlo sklopné z 1/3 nebo 2/3, Držák na mince, Opěradlo sedadla spolujezdce s možností sklopení dopředu, Sportovní sedadla, Označení AWD a R, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce (+20.000,-), metalický lak (+15.000,-), čalounění přírodní kůže Acatama (+44.000,-)

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě,…

Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA

Turecko se chce po boku Spojených států podílet na boji s…

Z nejhorších na světě. Index PX letos klesl o téměř devět procent Z nejhorších na světě. Index PX letos klesl o téměř devět procent

Českým akciím se letos nedaří. Podle podle indexu PX…

Johnson: Za prodlužování války v Sýrii může Rusko Johnson: Za prodlužování války v Sýrii může Rusko

Za prodlužování války v Sýrii je zodpovědné Rusko, řekl…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1950 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Dnes 11:20

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Pozor! Nedělní Blesk jen za 1 korunu! Ode dneška v prodeji

Pozor! Nedělní Blesk jen za 1 korunu! Ode dneška v prodeji

Nejsilnější mediální dům na českém trhu CZECH NEWS CENTER a.s. ve spolupráci se ŠKODA AUTO a.s. a produktem…

Lístky na nového Pottera i za 13 tisíc: Jak vypadají hrdinové po 20 letech?

Lístky na nového Pottera i za 13 tisíc: Jak vypadají…

Potterovská mánie je zpět. Zatímco ke knize, která má podobu scénáře divadelní hry, mají mnozí výhrady, k…

 

iSport.cz

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal zlatého paralympika

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal…

Emotivní setkání zažili judista Lukáš Krpálek a paralympijský plavec Arnošt Petráček. Během plzeňského dílu…

PŘÍMÝ PŘENOS: Sparta - Slavia, sledujte derby ŽIVĚ na iSport.cz

PŘÍMÝ PŘENOS: Sparta - Slavia, sledujte derby ŽIVĚ…

Ať jsou na tom v tabulce jakkoliv, když ve fotbalové lize přijde čas na velké pražské derby, všichni jsou na…

 

Reflex.cz

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Východní postkomunistická Evropa působí v časech migrační krize rozumněji a efektivněji než totálně…

Česká čtvrť v Iowě se bojí záplav, lidé musí opustit domovy

Česká čtvrť v Iowě se bojí záplav, lidé musí opustit domovy

Českou čtvrť ve městě Cedar Rapids v americkém státě Iowa znovu ohrožují záplavy. Téměř všechny podniky jsou tam…