Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

Volvo S60 R AWD - Létání při zemi (10/2003)

 
 

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

I když v subsegmentu silných aut střední třídy není právě nabito, nemá to Volvo s novým S60 R jednoduché. BMW, Audi i Mercedes si zde rozkrájely trh téměř bezezbytku, takže jakoby není kde útočit. Volvo, proslulé vždy spíše robustností a bezpečností se ale do nebezpečného souboje pustilo. Z jakých pozic útočí?

Proti soupeřům stojí vůz, který svůj charakter vyjadřuje drobnými, leč na celkově uměřené Volvo sympatickými změnami. První pohledy si všimnou masky, výrazných 17palcových kolvelmi decentního zadního spoileru. V interiéru čekají modře probarvené přístroje a především velkolepě působící kožené čalounění. První dojem: S60 se převlékla do luxusu.

Nenápadnost a ukrytí sportovního ducha pod kapotu se vůbec začíná projevovat jako trend napříč značkami. Již téměř klasické BMW M3 je oproti Volvu S60 R nebo nové Audi S4 designovým dravcem, který se nebojí svůj charakter vytroubit do světa ještě před spuštěním motoru.

Volvo S60 R jde ale ještě trochu jinou cestou, sledující spíše zachování pohodlí a zlepšení sportovních charakteristik. Sedačky jsou například o něco tužší než v sériovém modelu, stále jde o pocitově i vzhledově až neskutečně luxusní sezení (na sportovní model). Takhle je to u Volva se vším - zachován zůstal skvělý prostor vepředu (a ovšemže i ten relativně malý pro cestující vzadu), nezměnil se dobře dosažitelný a přehledný středový panel... Zkrátka - na komfortu neztratilo Volvo S60 R ani bod.

Radikálním krokem je instalace tlumičů s proměnlivou a programovatelnou charakteristikou, které může řidič měnit tlačítky Comfort, Sport a Advanced. Díky existenci komfortního módu je výše zmíněná luxusní nenápadnost završena a majitel si nemusí vytloukat zuby na pražské dlažbě. U sportovního módu je autu nejveseleji na dálnici a vůbec mimo město, kde se může projevit o trochu tvrdší tlumení. Nejdrsnější stupeň Advanced je dobré vyzkoušet na hladkém asfaltu přepnutím rovnou z komfortního režimu - poznáte, kolik miniděr a nerovností jinak podvozek odfiltruje.

Pod kapotou sice najdeme známý pětiválec 2,5 litru, ovšem doplněný o výkonné turbodmychadlo, proměnné rozvody ventilů a dva mezichladiče vzduchu. Výsledkem je velmi pěkných 220 kW či raději kulatějších 300 koní a především v širokém pásmu dostupných 400 Nm točivého momentu. Spolu s připojitelným pohonem zadních kol skrze mezinápravovou spojku Haldex se jedná o zajímavou kombinaci, která umožňuje široký záběr jízdních stylů.

Okolo sebe luxus, pod kapotou stádo koní. Už od začátku oceňujeme přesné, leč přece jen o malinko delší dráhy řazení šestistupňové převodovky. Hliníkový "Space ball"ovšem vypadá při své jednoduchosti až nezdravě elegantně, takže mu odpouštíme delší dráhy řazení a jedeme. Když se motor přenese přes poměrně znatelný turboefekt, neexistuje pohodlnější auto. Auto sice postrádá medvědí sílu osmiválce z Audi S4, chová se ale přesně tak živě, jak bychom u jinak spíše luxusního Volva čekali. Má-li vůz zrychlit, učiní tak svižně a poctivě, ovšem díky pohodlí vůkol vám tento zážitek přenese pouze přes tachometr - v sedadle jej budete cítit o poznání měkčeji. Špatné silnice, příčné prahy a podobné radosti budete vnímat jen díky nízkoprofilovým pneumatikám - odpružení se tváří tak, jako by jedinou starostí bylo nevylít vaši kávu v držáku. Klid, klid, klid. Pak si vzpomenete a přepínáte na prostřední, sportovní mód. Auto maličko ztvrdne a za cenu ohrožení kávy se lze pustit do dravého předjíždění s minimálními náklony. Pak ale přijdou ty pravé horské zatáčky a máte chuť vyzkoušet maximum. Přesto, že vám ve Volvu zdůrazňovali, že Advanced mód je určen jen pro kvalitní povrchy, zapínáte jej všude možně. Ale i ve chvílích, kdy je podvozek téměř kamenný, si zachovává Volvo své pořadí - napřed komfort a bezpečnost, pak sportovní dravost.

Jinými slovy, jakkoli rychle projetá zatáčka dá pocítit spíše snahu vozu ochránit posádku před vším možným, odstředivými silami počínaje a smykem konče. Volvo se za pomoci svých vrozených vlastností i pomocí houfu elektroniky ze všech sil snaží převést snahy o brutální jízdu do bezpečných a pohodlných mezí. To sice trochu zmenšuje subjektivní pocit ze sportovní jízdy, na druhou stranu je právě tohle největší ctností Volva. Čili, hledá-li zákazník rychlý a pohodlný vůz, Volvo S60 R jej má šanci příjemně překvapit. Přibylo svižnosti a jistoty, méně pak adrenalinu. Bezpečnost a komfort zůstaly.

Mezi klady vozu patří nízká hladina hluku od motoru a také naměřená průměrná spotřeba těsně nad hranicí 11 litrů se nám zdá vzhledem k jízdním výkonům velmi dobrá.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 690 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 749 000 Kč

Základní výbava:ABS s EBD (Electronic Brake force Distribution), Airbag řidiče s dvoustupňovým plněním, Airbag spolujezdce s dvoustupňovým plněním, SIPS Hlavový / Ramenní airbag (IC - Inflatable Curtain), SIPS Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, SIPS Systém ochrany při bočním nárazu, WHIPS Systém ochrany proti poškození páteře při nárazu zezadu, na předních sedačkách, DSTC (Dynamic stability traction control), včetně EBA (Electronic Brake Assistant) a palubního počítače, 5 x samonavíjející se 3-bodové pásy s předpínači vpředu a vzadu, Výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech, automatické, ISOFIX - systém pro uchycení dětských sedaček, zadní sedadla (2x), Imobilizér, Bezpečnostní sloupek řízení, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná s integrovaným osvětlením nástupního prostoru, Ukazatel venkovní teploty, Funkce "Deadlock", Dálkové ovládání centrálního zamýkání s integrovaným klíčem, Přední světla do mlhy (pouze pro manuální převodovku), Třetí brzdové světlo, Vrstvené čelní sklo, Výstražný trojúhelník, Lékárnička, Podvozek se systémem FOUR-C, Klimatizace automatická, Ventilační otvory ve středních sloupcích, Pylový filtr, "PremAir", chladič s povlakem na přeměnu ozonu, Vyhřívaná přední sedadla, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Paměť pro polohu sedadla řidiče a pro polohu vnějších zpětných zrcátek, 3-ramenní multifunkční sportovní kůží potažený R-volant, Tempomat, Ostřikovače a stěrače světlometů, Bi-xenonové světlomety R-typu, Držák nápojů (2x) ve střední konzole-s telefonem nejde, Držák nápojů v palubní desce, Alarm, dálkové ovládání, vč. náklonového čidla, Vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná včetně osvětlení nástupního prostoru, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Integrovaný telefon, R-typ řadicí páka s hliníkovým dekorem pro automatickou převodovku, "Space ball" řadicí páka pro manuální převodovku, R-typ kůží potažená páka ruční brzdy, Čalounění z měkké kůže "GOBI" nebo "NORDKAP", Hliníkové obložení interiéru, Dešťový senzor, Zásuvka 12V vzadu, Palubní počítač, Volvo audio soustava HU-603 RDS (rádio, přehrávač kazet, CD přehrávač, 6 reproduktorů, 4x25watt), Posilovač řízení se servotronicem, 17" ráfky z lehké slitiny PEGASUS, pneu 235/45W, 17" brzdní systém, Rezervní kolo pro nouzové dojetí, Textilní rohože, podle typu vybraného čalounění, Automatická regulace výšky předních světel, Otáčkoměr, Okna vpředu a vzadu elektricky ovládaná, Přední okno u řidiče s funkcí Auto-Down a Auto-up, Zadní spoiler, 2-dílné opěradlo zadního sedadla, Uzamykatelná schránka v palubní desce, Recirkulace, Osvětlení interiéru s časovým spínačem, Volant, nastavitelný v obou osách, Lampičky na čtení vpředu a vzadu, Toaletní zrcátko pro řidiče a spolujezdce, osvětlené, Zadní opěradlo sklopné z 1/3 nebo 2/3, Držák na mince, Opěradlo sedadla spolujezdce s možností sklopení dopředu, Sportovní sedadla, Označení AWD a R, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce (+20.000,-), metalický lak (+15.000,-), čalounění přírodní kůže Acatama (+44.000,-)

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů

Průmysl zpracování masa podle arabského práva má hodnotu…

Prázdné bankomaty, astronomické poplatky. Čtěte, jak kupovat bitcoin v době kryptománie Prázdné bankomaty, astronomické poplatky. Čtěte, jak kupovat bitcoin v době kryptománie

Českem se valí vlna zájmu o bitcoin, kdo by chtěl ale…

Evropu prý kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí radikálové Evropu prý kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí radikálové

Odmítání současné podoby EU, varování před údajnou…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1950 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
The Grand Tour má novou testovací jezdkyni. Kdo je Abbie Eaton?

Clarksona a spol. doplnila v The Grand Tour žena! Kdo je Abbie Eaton?

Včera

Američan Mike Skinner strávil v The Grand Tour coby zkušební jezdec jen jednu sérii. Nahrazuje ho... žena.




Blesk.cz

Apple kupuje Shazam. Prý je to hotová věc

Apple kupuje Shazam. Prý je to hotová věc

Shazam je celosvětově nejznámější služba pro rozpoznávání hudby. Stačí aktivovat, aplikace si přes mikrofon…

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout v pohodě

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout…

Jak si zbytek adventní doby a vánoční svátky s nepředstíranou pohodou užít? Vyhovět svým představám a zároveň co…

 

iSport.cz

Kometa Kilnarová: Posun o 846 míst? Vzorem je Vondroušová, sním o Fed Cupu

Kometa Kilnarová: Posun o 846 míst? Vzorem je…

Sezonu 2015 končila Monika Kilnarová jako 1256. hráčka žebříčku. O rok později se posunula o 410 míst na 855.…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Cromwell Stone: Mysteriózní modlitba ke gotickému bohu

Cromwell Stone: Mysteriózní modlitba ke gotickému bohu

K dlouhým zimním večerům už tak nějak patří gotické příběhy. Několik z nejslavnějších se ostatně zrodilo za…

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým kvótám. Odmítá je rakouský premiér Kurz

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým…

Naši jižní sousedé budou mít od pondělí novou koaliční vládu, kterou vytvoří ve volbách vítězná Rakouská lidová…