Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks a povinnost uvádět hodnoty spotřeby paliva a emisí nákladních vozidel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Volvo Trucks vítá nové požadavky Evropské unie na deklarované hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u nákladních vozidel.

Společnost Volvo Trucks již nyní upozorňuje na skutečnost, že od 1. ledna roku 2019 vstoupí v zemích Evropské unie v platnost nový zákon, podle kterého bude povinné u všech nových nákladních vozidel na evropském trhu deklarovat hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2.

Zákon se zavádí v jednotlivých fázích pro různé typy těžkých nákladních vozidel. Hodnoty uváděné v deklaraci se navrhují individuálně pro jednotlivá vozidla a na základě specifikací výrobce a druhu použití. Výchozím bodem pro deklarované hodnoty jsou certifikované a standardizované evropské postupy simulovaných jízdních cyklů.

Účelem nového opatření je usnadnit zájemcům o nákladní vozidla výběr hospodárných modelů s nižšími dopady na životní prostředí, a přispět tak ke snižování emisí z nákladní dopravy. Společnost Volvo Trucks vnímá nové požadavky jako vítaný doplněk k nástrojům, které se v tomto odvětví aktuálně používají.

„Deklarace poskytne zákazníkům srozumitelné a jednoduše srovnatelné informace o spotřebě paliva a emisích CO2, které poslouží jako vodítko při výběru nákladního vozidla,“ komentuje Lars Mårtensson, ředitel pro životní prostředí a inovace ze společnosti Volvo Trucks.

Podle Mezivládního panelu Spojených národů ke klimatické změně (IPCC) se těžká nákladní doprava na silnicích podílí zhruba šesti procenty na světových emisích skleníkových plynů, přičemž celé odvětví vykazuje vysokou závislost na fosilních palivech.

„Věříme proto, že nové požadavky na deklarované údaje budou doprovázeny i ekonomickými stimuly, aby pro dopravní firmy bylo výhodné nahradit svá starší vozidla novými a energeticky účinnějšími nákladními vozidly s nižšími emisemi CO2,“ doplňuje Lars Mårtensson.

Ohledně nových požadavků na deklarování spotřeby zatím nebylo rozhodnuto o žádných daňových či jiných výhodách. Ve scénáři Evropské strategie pro nízkoemisní mobilitu Evropské unie se nicméně předpokládá, že emise CO2 z nákladní silniční dopravy budou do roku 2030 v průměru klesat o 1,5 procenta ročně.

Energetická účinnost samozřejmě není žádnou novinkou, ať již z pohledu výrobců nákladních vozidel nebo dopravních firem. U evropských autodopravců činí náklady na palivo v průměru asi jednu třetinu variabilních nákladů. Jakákoli opatření, která mají potenciál spotřebu paliva snížit, jsou proto z ekonomického pohledu zajímavá. Energetická účinnost představuje důležitou konkurenční výhodu.

Lars Mårtensson k tomu dodal, že společnosti Volvo Trucks se u jejích vozidel podařilo od počátku devadesátých let dvacátého století do současnosti snížit spotřebu paliva o jednu pětinu a na jejím dalším snižování se neustále pracuje.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)