Volvo V50 2,4 – KOMBInatorika

Volvo V50 2,4 – KOMBInatorika

 
 

Zdálo by se, že sesterský model V50 se liší od sedanu S40 jen tvarem zádě a písmenem v názvu. Schválně jsme se tedy zaměřili na hledání rozdílů, které by mohly obhájit oddělenou existenci modelů – a samozřejmě také praktické zkušenosti s nimi.

Minitest „rodinnější“ karosářské varianty jsme tedy zaměřili i nahledání rozdílů v číslech – ať už jde o centimetry, litry, sekundy, kilowatty či koruny…

Jestliže jsme minulý test S40 (test S40 T5 je zde) zahajovali úvahou o třídním zařazení řady S40/V50, směřuje varianta kombi opravdu spíše níže. Základní výhoda kombi, tedy velikost a variabilita zavazadlového prostoru, vykazuje totiž hodnoty bližší spíše například Fordu Focus než Fordu Mondeo. Oficiálních základních 417 litrů základního objemu ani 1307 litrů po sklopení zadních sedadel totiž nejsou nikterak stěhovácké hodnoty. Ošidnost hodnocení podle čísel ale dokazuje úspěšná existence např. sportkombi typu Alfa 156 Sportwagon – nu a Volvo má ještě pár výhod v záloze. Dveře zavazadlového prostoru jsou i na poměrně úzký vůz dostatečně široké a dají se vyklápět do hlavu neohrožující výšky. Nakládací hrana je v jedné rovině s podlahou vozu, pod kterou však najdeme pouze nouzovou rezervu. Krycí roleta se svinuje do masivního příčníku, který obsahuje dlouhou a hlubokou kapsu, dobře využitelnou například na deštník. Po sklopení zadních sedáků a opěradel vnikne dostatečně dlouhá a zcela rovná plocha. Dvou, tří, čtyř i pětičlenná rodina se tak s vozem může podělit o místa k sezení i zavazadla v aktuálně nejvýhodnějším poměru.

Na všech sedadlech samozřejmě nechybí výtečně tvarované opěrky a tříbodové bezpečnostní pásy - integrované dětské sedačky a dokonce i úchyty ISOFIX jsou však i u nejdražší verze SUMMUM až za příplatek. Na zadních sedadlech by sice určitě cestující přivítali ještě nějaký ten centimetr pro kolena, výrazně se naproti tomu zvýšil prostor pro hlavu. Odrostlé děti i dospělá posádka se zde díky tomu bude cítit o něco volněji než v sedanu.

Až v deštivém počasí přicházejícího léta jsme také řádně ocenili extrémní účinnost stěračů – jejich činná plocha opravdu bezezbytku přiléhá k řidičovu levému sloupku a ani těsně pod střechou nezbývá mnoho neošetřeného místa. Zdánlivá maličkost nám hodně usnadnila výhled a můžeme se jen ptát, proč takovou samozřejmost nenabízejí všichni výrobci.

V motorizaci jsme oproti sedanu sestoupili o decilitr níže a místo motoru T5 jsme vyzkoušeli silnější variantu atmosfericky plněného pětiválce 2,4 o výkonu 125 kW a to v kombinaci s pětistupňovým automatem Geartronic. Vzhledem k poměru cenového a výkonového rozdílu mezi námi testovanou a slabší verzí pětiválce je spojení tohoto motoru a převodovky pravděpodobně menšinové, ale budiž. Zatímco motoru se evidentně chce vytáčet a nemá problém s výkonem, průběhem točivého momentu ani hlukem, Geartronic v automatickém režimu se chová jako převažeč vajíček na střeše – ani kickdown jej nepřinutí k výrazně dynamické jízdě a plynulost zrychlení je nadřazena jeho dynamice v každé rychlosti. Jinými slovy – automatický režim je v této převodovce určen JEN pro sice velmi svižné a tiché, leč v poměru k výkonu motoru málo emotivní svezení. Posun páky směrem k možnosti sekvenčního řazení je o trochu jiná káva a s hrubým měřením na stopkách porážíme devítivteřinový limit zrychlení bez problémů. Je zde ale jiný problém, a to vskutku z nečekané strany: pokud motor vyloženě něpřetáčíme, nejde téměř vůbec slyšet a nutnost přeřazení je tak často nutno sledovat na otáčkoměru. Ticho motoru má kromě jeho samotné konstrukce a odhlučnění kabiny ještě jeden důvod: testovaný vůz má instalována příplatková vrstvená boční skla (25.000,- Kč), a i díky nim je možno vychutnávat zvuk z 12 reproduktorů systému Premium Sound (45.000,- Kč) velmi plasticky.

Spotřeba vozu závisela pochopitelně na stylu jízdy a použitém režimu řazení, obecně se ale pohybovala mezi okolo 8,5 l při poklidné jízdě s automatem a přibližně o dva litry více při svižné jízdě – tady na režimu řazení nezáleželo. Ve městě si pak V50 vystačilo průměrně s deseti litry/100 km.

Pojednání o jízdních vlastnostech bychom mohli shrnout do spojení „jízdní jistoty“. I přes těžší záď a delší převis je nejmenší kombi od Volva věrné pověsti podvozku, které sdílí s Focusem C-Max či Mazdou 3 a poslušně projíždí tam, kde jiným už pískají pneumatiky. Ale vážně - kromě citlivosti na vyjeté koleje a celkem nepříjemné reakce na přejíždění kovových retardérů si jízda s V50 zaslouží samá pozitiva. To se týká i citlivých a dostatečně dimenzovaných brzd, které jsme dvakrát nechtěně vyzkoušeli v plné síle. Přičteme-li k tomu fakt, že nejmenší řada Volva získala čerstvě plné, pětihvězdičkové ocenění při nárazových testech Euro-NCAP, patří tento vůz ke skutečné světové bezpečnostní špičce.

Samostatnou kapitolou je u tohoto vozu seznam příplatkové výbavy – již dříve zmíněný lehký podiv nad absencí standardních úchytů ISOFIX můžeme doplnit o integrovaný GSM telefon za 38.000,- spolu se sluchátkem za 2.500,-. Nechme na úvaze kupce výhodnost této nabídky, pravda ovšem je, že číselník na tenké, stylisticky dokonalé středové konzole je věru jiná káva než klasické handsfree…

Co bychom navrhovali vylepšit? Kromě ISOFIXU ve standardu se přimlouváme za přemístění tlačítka otevírání víka nádrže někam na méně exponované místo než mezi tlačítka předních a zadních mlhovek…

A co by mohli od Volva V50 odkoukat u konkurence? Pětiválec, jeho odhlučnění, nezaměnitelný design, jízdní komfort i jistotu držení stopy, bezpečnostní výbavu a unikátní pocit, že řídíte auto o třídu výše...

Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V50

Cena v základní výbavě: 1 087 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 321 600 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech s ABA, 6-stupňová man. převodovka, DSTC, informační systém IDIS, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS, dvouose nastavitelný volant, el. nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka s ukazateli směru a osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16“kola z lehké slitiny Castalia, rezervní kolo pro nouzové dojetí, dvojitá koncovka výfuku, vnější zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu, automatická dvouzónová klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, elektrické ovládání bočních oken, kůží potažený volant a řadicí páka, zadní i přední středová opěrka s držáky nápojů, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant, boční lišty v barvě vozu, mlhová světla, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, elektrické ovládání sedadla řidiče s pamětí, el. vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety s ostřikovači

Výbava testovaného vozu:automatická převodovka (+50.000,-), metalický lak (+19.000,-), střešní ližiny (+9.000,-), textilní rohože (+3.500,-),elektricky ovládané dětské pojistky v zadních dveřích (+4.000,-), alarm, náklonové a pohybové čidlo (+13.200,-), popelník se zapalovačem (+2.000,-), boční okna z vrstveného skla (+25.000,-), integrogvaný GSM telefon (+36.400,-), dvě dětské sedačky integrované v zadních sedadlech (+10.000,-), zásuvka 12V vzav. prostoru (+1.500,-), systém ISOFIX na zadních sedadlech (+1.500,-), vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a kompasem (+3.000,-), sluchátko pro GSM telefon (+2.500,-), audiosystém Premium Sound - rádio, přehrávač CD, 4x70 W, 12x repro (+45.000,-), CD přehrávač na 6 disků (+9.000,-)

Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

 
Technické údaje
Motor Volvo V50
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2435
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 417 / 1307
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 488
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4514
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volvo V50
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,72
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu

Volvo provedlo několik změn v nabídce motorů pro modely…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

„Nemám manželku ani psa,“ uvedl se Pirát Pikal  poslancům. A odmítá Babišovu nabídku

„Nemám manželku ani psa,“ uvedl se Pirát Pikal…

Nejsme jen ajťáci, říká o Pirátech Vojtěch Pikal (30), který se stal novým místopředsedou Sněmovny. Do jejího…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí a dvacet stehů

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…