Volvo V50 2,4 – KOMBInatorika

Volvo V50 2,4 – KOMBInatorika

 
 

Zdálo by se, že sesterský model V50 se liší od sedanu S40 jen tvarem zádě a písmenem v názvu. Schválně jsme se tedy zaměřili na hledání rozdílů, které by mohly obhájit oddělenou existenci modelů – a samozřejmě také praktické zkušenosti s nimi.

Minitest „rodinnější“ karosářské varianty jsme tedy zaměřili i nahledání rozdílů v číslech – ať už jde o centimetry, litry, sekundy, kilowatty či koruny…

Jestliže jsme minulý test S40 (test S40 T5 je zde) zahajovali úvahou o třídním zařazení řady S40/V50, směřuje varianta kombi opravdu spíše níže. Základní výhoda kombi, tedy velikost a variabilita zavazadlového prostoru, vykazuje totiž hodnoty bližší spíše například Fordu Focus než Fordu Mondeo. Oficiálních základních 417 litrů základního objemu ani 1307 litrů po sklopení zadních sedadel totiž nejsou nikterak stěhovácké hodnoty. Ošidnost hodnocení podle čísel ale dokazuje úspěšná existence např. sportkombi typu Alfa 156 Sportwagon – nu a Volvo má ještě pár výhod v záloze. Dveře zavazadlového prostoru jsou i na poměrně úzký vůz dostatečně široké a dají se vyklápět do hlavu neohrožující výšky. Nakládací hrana je v jedné rovině s podlahou vozu, pod kterou však najdeme pouze nouzovou rezervu. Krycí roleta se svinuje do masivního příčníku, který obsahuje dlouhou a hlubokou kapsu, dobře využitelnou například na deštník. Po sklopení zadních sedáků a opěradel vnikne dostatečně dlouhá a zcela rovná plocha. Dvou, tří, čtyř i pětičlenná rodina se tak s vozem může podělit o místa k sezení i zavazadla v aktuálně nejvýhodnějším poměru.

Na všech sedadlech samozřejmě nechybí výtečně tvarované opěrky a tříbodové bezpečnostní pásy - integrované dětské sedačky a dokonce i úchyty ISOFIX jsou však i u nejdražší verze SUMMUM až za příplatek. Na zadních sedadlech by sice určitě cestující přivítali ještě nějaký ten centimetr pro kolena, výrazně se naproti tomu zvýšil prostor pro hlavu. Odrostlé děti i dospělá posádka se zde díky tomu bude cítit o něco volněji než v sedanu.

Až v deštivém počasí přicházejícího léta jsme také řádně ocenili extrémní účinnost stěračů – jejich činná plocha opravdu bezezbytku přiléhá k řidičovu levému sloupku a ani těsně pod střechou nezbývá mnoho neošetřeného místa. Zdánlivá maličkost nám hodně usnadnila výhled a můžeme se jen ptát, proč takovou samozřejmost nenabízejí všichni výrobci.

V motorizaci jsme oproti sedanu sestoupili o decilitr níže a místo motoru T5 jsme vyzkoušeli silnější variantu atmosfericky plněného pětiválce 2,4 o výkonu 125 kW a to v kombinaci s pětistupňovým automatem Geartronic. Vzhledem k poměru cenového a výkonového rozdílu mezi námi testovanou a slabší verzí pětiválce je spojení tohoto motoru a převodovky pravděpodobně menšinové, ale budiž. Zatímco motoru se evidentně chce vytáčet a nemá problém s výkonem, průběhem točivého momentu ani hlukem, Geartronic v automatickém režimu se chová jako převažeč vajíček na střeše – ani kickdown jej nepřinutí k výrazně dynamické jízdě a plynulost zrychlení je nadřazena jeho dynamice v každé rychlosti. Jinými slovy – automatický režim je v této převodovce určen JEN pro sice velmi svižné a tiché, leč v poměru k výkonu motoru málo emotivní svezení. Posun páky směrem k možnosti sekvenčního řazení je o trochu jiná káva a s hrubým měřením na stopkách porážíme devítivteřinový limit zrychlení bez problémů. Je zde ale jiný problém, a to vskutku z nečekané strany: pokud motor vyloženě něpřetáčíme, nejde téměř vůbec slyšet a nutnost přeřazení je tak často nutno sledovat na otáčkoměru. Ticho motoru má kromě jeho samotné konstrukce a odhlučnění kabiny ještě jeden důvod: testovaný vůz má instalována příplatková vrstvená boční skla (25.000,- Kč), a i díky nim je možno vychutnávat zvuk z 12 reproduktorů systému Premium Sound (45.000,- Kč) velmi plasticky.

Spotřeba vozu závisela pochopitelně na stylu jízdy a použitém režimu řazení, obecně se ale pohybovala mezi okolo 8,5 l při poklidné jízdě s automatem a přibližně o dva litry více při svižné jízdě – tady na režimu řazení nezáleželo. Ve městě si pak V50 vystačilo průměrně s deseti litry/100 km.

Pojednání o jízdních vlastnostech bychom mohli shrnout do spojení „jízdní jistoty“. I přes těžší záď a delší převis je nejmenší kombi od Volva věrné pověsti podvozku, které sdílí s Focusem C-Max či Mazdou 3 a poslušně projíždí tam, kde jiným už pískají pneumatiky. Ale vážně - kromě citlivosti na vyjeté koleje a celkem nepříjemné reakce na přejíždění kovových retardérů si jízda s V50 zaslouží samá pozitiva. To se týká i citlivých a dostatečně dimenzovaných brzd, které jsme dvakrát nechtěně vyzkoušeli v plné síle. Přičteme-li k tomu fakt, že nejmenší řada Volva získala čerstvě plné, pětihvězdičkové ocenění při nárazových testech Euro-NCAP, patří tento vůz ke skutečné světové bezpečnostní špičce.

Samostatnou kapitolou je u tohoto vozu seznam příplatkové výbavy – již dříve zmíněný lehký podiv nad absencí standardních úchytů ISOFIX můžeme doplnit o integrovaný GSM telefon za 38.000,- spolu se sluchátkem za 2.500,-. Nechme na úvaze kupce výhodnost této nabídky, pravda ovšem je, že číselník na tenké, stylisticky dokonalé středové konzole je věru jiná káva než klasické handsfree…

Co bychom navrhovali vylepšit? Kromě ISOFIXU ve standardu se přimlouváme za přemístění tlačítka otevírání víka nádrže někam na méně exponované místo než mezi tlačítka předních a zadních mlhovek…

A co by mohli od Volva V50 odkoukat u konkurence? Pětiválec, jeho odhlučnění, nezaměnitelný design, jízdní komfort i jistotu držení stopy, bezpečnostní výbavu a unikátní pocit, že řídíte auto o třídu výše...

Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V50

Cena v základní výbavě: 1 087 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 321 600 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech s ABA, 6-stupňová man. převodovka, DSTC, informační systém IDIS, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS, dvouose nastavitelný volant, el. nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka s ukazateli směru a osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16“kola z lehké slitiny Castalia, rezervní kolo pro nouzové dojetí, dvojitá koncovka výfuku, vnější zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu, automatická dvouzónová klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, elektrické ovládání bočních oken, kůží potažený volant a řadicí páka, zadní i přední středová opěrka s držáky nápojů, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant, boční lišty v barvě vozu, mlhová světla, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, elektrické ovládání sedadla řidiče s pamětí, el. vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety s ostřikovači

Výbava testovaného vozu:automatická převodovka (+50.000,-), metalický lak (+19.000,-), střešní ližiny (+9.000,-), textilní rohože (+3.500,-),elektricky ovládané dětské pojistky v zadních dveřích (+4.000,-), alarm, náklonové a pohybové čidlo (+13.200,-), popelník se zapalovačem (+2.000,-), boční okna z vrstveného skla (+25.000,-), integrogvaný GSM telefon (+36.400,-), dvě dětské sedačky integrované v zadních sedadlech (+10.000,-), zásuvka 12V vzav. prostoru (+1.500,-), systém ISOFIX na zadních sedadlech (+1.500,-), vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a kompasem (+3.000,-), sluchátko pro GSM telefon (+2.500,-), audiosystém Premium Sound - rádio, přehrávač CD, 4x70 W, 12x repro (+45.000,-), CD přehrávač na 6 disků (+9.000,-)

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor Volvo V50
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2435
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 417 / 1307
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 488
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4514
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volvo V50
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,72
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu

Volvo provedlo několik změn v nabídce motorů pro modely…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…