Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC90 V8: s osmiválcem napříč!

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Výborné prodejní výsledky velkého SUV se bude Volvo snažit dále vylepšit novým motorem V8, netradičně uloženým napříč! Navíc přidává inovovaný pohon všech kol s vylepšenou spojkou firmy Haldex.

Hned první motor V8 v 75 let dlouhé historii Volva se zapíše do dějin automobilové techniky několika pozoruhodnostmi. Tou první je zástavba vidlicového osmiválce v motorovém prostoru. V Göteborgu si řekli, že když se napříč vešel řadový šestiválec (modely T6), tak s kratším V8 nemůže být problém. O jak velký oříšek šlo můžeme jen odhadovat. Důvodů k překonání „zástavbových problémů“ bylo dost. Tím hlavním byl zájem amerického trhu o osmiválcové automobily. Celých 30 % SUV v prémiovém segmentu se v USA prodá s motorem V8, a USA je podle Volva také největším trhem osmiválcových vozů. Za Spojenými státy následuje Kanada a Mexiko, teprve pak je na řadě Německo a Japonsko. Prodejní plán Volva XC90 na další období počítá s tím, že 75 % osmiválců XC90, tj. cca 15 tisíc kusů, se prodá právě v USA. Zajímavá je také zpráva o plánu nevyrábět pravostrannou verzi XC90 V8.

Nový motor o zdvihovém objemu 4,4 l byl vyvinut ve spolupráci s Yamahou. Nejvyšší výkon 232 kW a nejvyšší točivý moment 440 Nm při 4000 ot./min jsou zajímavé parametry, ale Volvo má ještě další trumfy v rukávu. Osmiválec je totiž v současné době nejčistším motorem V8 na trhu, když plní připravovanou normu Euro 5 i severoamerickou ULEV II. K tomu velkému XC90 pomáhá čtveřice katalyzátorů (dva z nich blízko k motoru, další pod vozem), vyšší volnoběžné otáčky (cca 1250 ot./min) a optimalizované zapalování pro rychlejší zahřátí na provozní teplotu a chudá směs pro omezení emisí po studeném startu. Výsledkem je výrazné snížení emisí v krátkém čase (15 až 20 sekund) po studeném startu motoru, kdy ještě nepracují katalyzátory.

Kompaktní rozměry (délka 754 mm, šířka 635 mm) byly předpokladem pro příčnou zástavbu do XC90, později příjde stejný motor i do Volva S80. Tradiční úhel sevření válců 90° musel být zmenšen na 60°, řady válců jsou vzájemně přesazeny o polovinu průměru válce. Změnou úhlu sevření se narušil klid chodu motoru V8 a tak vibrace tlumí vyvažovací hřídel rotující proti smyslu otáčení klikové hřídele. Hlava válců i blok motoru jsou z hliníkové slitiny; hmotnost motoru činí jen 190 kg (pro srovnání Volkswagenův 4.0 W8 měl stejnou hmotnost, ale rozměry jen 420 x 710 mm). Rozvody jsou vybaveny proměnným časováním sacích a výfukových ventilů CVVT (Continuous Variable Valve Timing).

Dalším důvodem, který Volvo přivedlo k příčné zástavbě motorů, je zachování dostatečné deformační zóny, která má příznivější vlastnosti než relativně tvrdá příď vozu s motorem uloženým podélně.

Nejsilnější XC90 dokáže, podle předběžných údajů Volva, zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,0 s, nejvíce jede 210 km/h (evropská verze; elektronicky omezeno), resp. 190 km/h (verze pro USA). Kombinovaná spotřeba činí 13,3 l/100 km.

Nová automatická převodovka umožňuje také manuální volbu rychlostí, šestý převodový stupeň je převod do rychla pro vysoký cestovní komfort při dálničních rychlostech.

Elektronicky řízený pohon všech kol nové generace Instant Action je opět dodáván švédskou firmou Haldex. Nová technika vylepší rozjezd z klidu zejména na nezpevněných površích. Zpětný ventil umožní regulovat základní točivý moment, takže už při rozjezdu je k dispozici 80 Nm (zpětný ventil zamezuje úniku hydraulické kapaliny ze spojky). To vylučuje prokluz kola (cca 1/7 otáčky), který dnešní systém povoluje, než dojde k zapojení také pohonu zadních kol.

Ondřej Láník
Diskuze (5)