Volvo XC90: Výroba první generace byla ve Švédsku ukončena

 

Volvo zastavilo 11. července 2014 v Torslandě domácí produkci velkého SUV XC90. Bylo vyrobeno více než 636 tisíc aut.

Za vývojem auta stáli dva důležití muži. Prvním byl Hans-Olov Olsson, současný místopředseda představenstva Volvo Car Corporation a tehdejší prodejní šéf pro Spojené státy. Právě on odhadl budoucí potenciál velkých luxusnějších SUV v Severní Americe a přesvědčil generálního ředitele Tuveho Johannessona, aby se Volvo takovým modelem začalo zabývat.

V srpnu 1998 byl vedením nového projektu s kódem P28 pověřen Hans Wikman. Cílem bylo během 40 měsíců vyvinout až sedmimístný vůz, který ale neměl být extrémně velký. Dostal platformu z první generace sedanu S80 s rozvorem 2857 mm a nakonec měřil jen něco málo nad 4,8 m. Výsledkem snažení stylistů byly tři finální modely ve skutečné velikosti, dva vznikly v Kalifornii, jeden doma. Volvo vybralo na západním pobřeží USA dokonce skupinu žen vedenou původem švédskou herečkou Maud Adams, aby k připravované novince řekly své. Finální studie se představily v jedenačtyřicetistupňovém horku 4. května 1999 na testovací trati nedaleko arizonského Phoenixu za účasti mnoha manažerů automobilky. Nakonec byl vybrán návrh Douga Frashera, který už měl za sebou design exteriéru S80.

První SUV značky vznikalo po dlouhých dvanáct let. Představilo se světu na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002. Místo premiéry bylo zvoleno záměrně, Volvo cílilo svůj model hlavně na americké zákazníky. Ale zaznamenalo obchodní úspěch prakticky všude, kde se nabízelo. Vždyť export přinášel automobilce v nejúspěšnějších letech 40 miliard švédských korun každý rok, a to rozhodně není zanedbatelná částka. Získalo také více než stovku národních i mezinárodních ocenění v různých anketách.

Přitom se objevila spousta kritiků, kteří tvrdili, že Volvo do tohoto segmentu vstoupilo pozdě. Ano, dalo si načas, jenže na rozdíl od konkurence se vyvarovalo některých chyb. Navíc jeho první SUV mělo při sklopení dvou zadních řad sedadel rovnou podlahu a ovladatelnost takřka na úrovni běžného osobního auta této velikosti. Napříč umístěné řadové pěti- a šestiválce se chlubily rozumnou spotřebou. Nejmenší benzinový turbomotor měl objem 2,5 l, přeplňovaný šestiválec T6 2,9 l, bez dopingu pak dokonce 3,2 l. Hlavně pro Evropu se vyráběl turbodiesel 2,4 l, opět s nepříliš rozšířenou pětiválcovou konstrukcí. V roce 2004 se objevil dokonce i celohliníkový zážehový vidlicový osmiválec 4,4 l se šestistupňovou samočinnou převodovkou, menší motory měly čtyři a pět rychlostí, manuály vlastní konstrukce byly výhradně pětistupňové. Automaty kupovalo Volvo od japonského Aisinu a GM.

Pro Švédy typický důraz na bezpečnost přinesl systém RSC (Roll Stability Control – ochranu proti převrácení). Když už se auto přece jen překulilo přes střechu, zasáhl ROPS (Roll Over Protection System). Všechny tři řady sedadel měly boční „záclonové“ airbagy, bezpečnostní pásy dostaly předpínače a rodiče mohli být klidnější, když děti usadili do integrovaných nastavitelných sedaček. Americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) vyhlásil XC90 pro rok 2014 jako jeden z nejbezpečnějších vozů. Ano, letos, po dvanácti letech na samém konci kariéry!

Ještě před zahájením prodeje v úvodu sezóny 2003 vedli dealeři Volva 15 tisíc objednávek. V Göteborgu si už tehdy mohli mnout ruce. Původně chtěli ročně prodat 50 tisíc aut, ale tyto poměrně odvážné plány se podařilo ještě překonat. V letech 2004-2007 si totiž zákazníci na celém světě koupili přes 85 tisíc XC90. Každý rok, samozřejmě! Odbyt ve Spojených státech kulminoval hned v sezóně 2004 38 tisíci jednotkami, tu následující klesl na 36.200 vozů. I tak USA zůstaly největším trhem pro tento model, takže i tento předpoklad se podařilo splnit. Poslední exemplář s pořadovým číslem 636.143 si nechá automobilka, neprodá jej, najde své místo v továrním muzeu v areálu závodu Torslanda. Ten se chystá na zahájení výroby nové generace, která bude představena v předpremiéře v srpnu. Spuštění produkce je plánováno na konec ledna 2015, její vývoj vedl Dennis Nobelius. „Jednička“ ovšem nekončí, stěhuje se do Říše středu, konkrétně do Ta-čchingu. I to je vzhledem k majiteli Volva (Geely) logické. Výrobky nové továrny dostanou obchodní označení XC Classic a budou určeny pouze Číňanům, s exportem do dalších zemí se nepočítá.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo XC90 první generace P28 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 
Zdroj: Volvo Cars

Štítky SUV Volvo Výroba

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…