Volvo XC90: Výroba první generace byla ve Švédsku ukončena

 

Volvo zastavilo 11. července 2014 v Torslandě domácí produkci velkého SUV XC90. Bylo vyrobeno více než 636 tisíc aut.

Za vývojem auta stáli dva důležití muži. Prvním byl Hans-Olov Olsson, současný místopředseda představenstva Volvo Car Corporation a tehdejší prodejní šéf pro Spojené státy. Právě on odhadl budoucí potenciál velkých luxusnějších SUV v Severní Americe a přesvědčil generálního ředitele Tuveho Johannessona, aby se Volvo takovým modelem začalo zabývat.

V srpnu 1998 byl vedením nového projektu s kódem P28 pověřen Hans Wikman. Cílem bylo během 40 měsíců vyvinout až sedmimístný vůz, který ale neměl být extrémně velký. Dostal platformu z první generace sedanu S80 s rozvorem 2857 mm a nakonec měřil jen něco málo nad 4,8 m. Výsledkem snažení stylistů byly tři finální modely ve skutečné velikosti, dva vznikly v Kalifornii, jeden doma. Volvo vybralo na západním pobřeží USA dokonce skupinu žen vedenou původem švédskou herečkou Maud Adams, aby k připravované novince řekly své. Finální studie se představily v jedenačtyřicetistupňovém horku 4. května 1999 na testovací trati nedaleko arizonského Phoenixu za účasti mnoha manažerů automobilky. Nakonec byl vybrán návrh Douga Frashera, který už měl za sebou design exteriéru S80.

První SUV značky vznikalo po dlouhých dvanáct let. Představilo se světu na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002. Místo premiéry bylo zvoleno záměrně, Volvo cílilo svůj model hlavně na americké zákazníky. Ale zaznamenalo obchodní úspěch prakticky všude, kde se nabízelo. Vždyť export přinášel automobilce v nejúspěšnějších letech 40 miliard švédských korun každý rok, a to rozhodně není zanedbatelná částka. Získalo také více než stovku národních i mezinárodních ocenění v různých anketách.

Přitom se objevila spousta kritiků, kteří tvrdili, že Volvo do tohoto segmentu vstoupilo pozdě. Ano, dalo si načas, jenže na rozdíl od konkurence se vyvarovalo některých chyb. Navíc jeho první SUV mělo při sklopení dvou zadních řad sedadel rovnou podlahu a ovladatelnost takřka na úrovni běžného osobního auta této velikosti. Napříč umístěné řadové pěti- a šestiválce se chlubily rozumnou spotřebou. Nejmenší benzinový turbomotor měl objem 2,5 l, přeplňovaný šestiválec T6 2,9 l, bez dopingu pak dokonce 3,2 l. Hlavně pro Evropu se vyráběl turbodiesel 2,4 l, opět s nepříliš rozšířenou pětiválcovou konstrukcí. V roce 2004 se objevil dokonce i celohliníkový zážehový vidlicový osmiválec 4,4 l se šestistupňovou samočinnou převodovkou, menší motory měly čtyři a pět rychlostí, manuály vlastní konstrukce byly výhradně pětistupňové. Automaty kupovalo Volvo od japonského Aisinu a GM.

Pro Švédy typický důraz na bezpečnost přinesl systém RSC (Roll Stability Control – ochranu proti převrácení). Když už se auto přece jen překulilo přes střechu, zasáhl ROPS (Roll Over Protection System). Všechny tři řady sedadel měly boční „záclonové“ airbagy, bezpečnostní pásy dostaly předpínače a rodiče mohli být klidnější, když děti usadili do integrovaných nastavitelných sedaček. Americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) vyhlásil XC90 pro rok 2014 jako jeden z nejbezpečnějších vozů. Ano, letos, po dvanácti letech na samém konci kariéry!

Ještě před zahájením prodeje v úvodu sezóny 2003 vedli dealeři Volva 15 tisíc objednávek. V Göteborgu si už tehdy mohli mnout ruce. Původně chtěli ročně prodat 50 tisíc aut, ale tyto poměrně odvážné plány se podařilo ještě překonat. V letech 2004-2007 si totiž zákazníci na celém světě koupili přes 85 tisíc XC90. Každý rok, samozřejmě! Odbyt ve Spojených státech kulminoval hned v sezóně 2004 38 tisíci jednotkami, tu následující klesl na 36.200 vozů. I tak USA zůstaly největším trhem pro tento model, takže i tento předpoklad se podařilo splnit. Poslední exemplář s pořadovým číslem 636.143 si nechá automobilka, neprodá jej, najde své místo v továrním muzeu v areálu závodu Torslanda. Ten se chystá na zahájení výroby nové generace, která bude představena v předpremiéře v srpnu. Spuštění produkce je plánováno na konec ledna 2015, její vývoj vedl Dennis Nobelius. „Jednička“ ovšem nekončí, stěhuje se do Říše středu, konkrétně do Ta-čchingu. I to je vzhledem k majiteli Volva (Geely) logické. Výrobky nové továrny dostanou obchodní označení XC Classic a budou určeny pouze Číňanům, s exportem do dalších zemí se nepočítá.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo XC90 první generace P28 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
Zdroj: Volvo Cars
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…