Volvo XC90: Výroba první generace byla ve Švédsku ukončena

 

Volvo zastavilo 11. července 2014 v Torslandě domácí produkci velkého SUV XC90. Bylo vyrobeno více než 636 tisíc aut.

Za vývojem auta stáli dva důležití muži. Prvním byl Hans-Olov Olsson, současný místopředseda představenstva Volvo Car Corporation a tehdejší prodejní šéf pro Spojené státy. Právě on odhadl budoucí potenciál velkých luxusnějších SUV v Severní Americe a přesvědčil generálního ředitele Tuveho Johannessona, aby se Volvo takovým modelem začalo zabývat.

V srpnu 1998 byl vedením nového projektu s kódem P28 pověřen Hans Wikman. Cílem bylo během 40 měsíců vyvinout až sedmimístný vůz, který ale neměl být extrémně velký. Dostal platformu z první generace sedanu S80 s rozvorem 2857 mm a nakonec měřil jen něco málo nad 4,8 m. Výsledkem snažení stylistů byly tři finální modely ve skutečné velikosti, dva vznikly v Kalifornii, jeden doma. Volvo vybralo na západním pobřeží USA dokonce skupinu žen vedenou původem švédskou herečkou Maud Adams, aby k připravované novince řekly své. Finální studie se představily v jedenačtyřicetistupňovém horku 4. května 1999 na testovací trati nedaleko arizonského Phoenixu za účasti mnoha manažerů automobilky. Nakonec byl vybrán návrh Douga Frashera, který už měl za sebou design exteriéru S80.

První SUV značky vznikalo po dlouhých dvanáct let. Představilo se světu na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002. Místo premiéry bylo zvoleno záměrně, Volvo cílilo svůj model hlavně na americké zákazníky. Ale zaznamenalo obchodní úspěch prakticky všude, kde se nabízelo. Vždyť export přinášel automobilce v nejúspěšnějších letech 40 miliard švédských korun každý rok, a to rozhodně není zanedbatelná částka. Získalo také více než stovku národních i mezinárodních ocenění v různých anketách.

Přitom se objevila spousta kritiků, kteří tvrdili, že Volvo do tohoto segmentu vstoupilo pozdě. Ano, dalo si načas, jenže na rozdíl od konkurence se vyvarovalo některých chyb. Navíc jeho první SUV mělo při sklopení dvou zadních řad sedadel rovnou podlahu a ovladatelnost takřka na úrovni běžného osobního auta této velikosti. Napříč umístěné řadové pěti- a šestiválce se chlubily rozumnou spotřebou. Nejmenší benzinový turbomotor měl objem 2,5 l, přeplňovaný šestiválec T6 2,9 l, bez dopingu pak dokonce 3,2 l. Hlavně pro Evropu se vyráběl turbodiesel 2,4 l, opět s nepříliš rozšířenou pětiválcovou konstrukcí. V roce 2004 se objevil dokonce i celohliníkový zážehový vidlicový osmiválec 4,4 l se šestistupňovou samočinnou převodovkou, menší motory měly čtyři a pět rychlostí, manuály vlastní konstrukce byly výhradně pětistupňové. Automaty kupovalo Volvo od japonského Aisinu a GM.

Pro Švédy typický důraz na bezpečnost přinesl systém RSC (Roll Stability Control – ochranu proti převrácení). Když už se auto přece jen překulilo přes střechu, zasáhl ROPS (Roll Over Protection System). Všechny tři řady sedadel měly boční „záclonové“ airbagy, bezpečnostní pásy dostaly předpínače a rodiče mohli být klidnější, když děti usadili do integrovaných nastavitelných sedaček. Americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) vyhlásil XC90 pro rok 2014 jako jeden z nejbezpečnějších vozů. Ano, letos, po dvanácti letech na samém konci kariéry!

Ještě před zahájením prodeje v úvodu sezóny 2003 vedli dealeři Volva 15 tisíc objednávek. V Göteborgu si už tehdy mohli mnout ruce. Původně chtěli ročně prodat 50 tisíc aut, ale tyto poměrně odvážné plány se podařilo ještě překonat. V letech 2004-2007 si totiž zákazníci na celém světě koupili přes 85 tisíc XC90. Každý rok, samozřejmě! Odbyt ve Spojených státech kulminoval hned v sezóně 2004 38 tisíci jednotkami, tu následující klesl na 36.200 vozů. I tak USA zůstaly největším trhem pro tento model, takže i tento předpoklad se podařilo splnit. Poslední exemplář s pořadovým číslem 636.143 si nechá automobilka, neprodá jej, najde své místo v továrním muzeu v areálu závodu Torslanda. Ten se chystá na zahájení výroby nové generace, která bude představena v předpremiéře v srpnu. Spuštění produkce je plánováno na konec ledna 2015, její vývoj vedl Dennis Nobelius. „Jednička“ ovšem nekončí, stěhuje se do Říše středu, konkrétně do Ta-čchingu. I to je vzhledem k majiteli Volva (Geely) logické. Výrobky nové továrny dostanou obchodní označení XC Classic a budou určeny pouze Číňanům, s exportem do dalších zemí se nepočítá.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo XC90 první generace P28 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

 
Zdroj: Volvo Cars

Štítky SUV Volvo Výroba

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na číču Hany Gregorové! Proboha, proč to napsal?

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na…

Pornobásničky, které skrz Facebook posílal zhrzený milenec Ondřej Koptík (34) své bývalé partnerce Haně…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…