Volvo XC90: Výroba první generace byla ve Švédsku ukončena

 

Volvo zastavilo 11. července 2014 v Torslandě domácí produkci velkého SUV XC90. Bylo vyrobeno více než 636 tisíc aut.

Za vývojem auta stáli dva důležití muži. Prvním byl Hans-Olov Olsson, současný místopředseda představenstva Volvo Car Corporation a tehdejší prodejní šéf pro Spojené státy. Právě on odhadl budoucí potenciál velkých luxusnějších SUV v Severní Americe a přesvědčil generálního ředitele Tuveho Johannessona, aby se Volvo takovým modelem začalo zabývat.

V srpnu 1998 byl vedením nového projektu s kódem P28 pověřen Hans Wikman. Cílem bylo během 40 měsíců vyvinout až sedmimístný vůz, který ale neměl být extrémně velký. Dostal platformu z první generace sedanu S80 s rozvorem 2857 mm a nakonec měřil jen něco málo nad 4,8 m. Výsledkem snažení stylistů byly tři finální modely ve skutečné velikosti, dva vznikly v Kalifornii, jeden doma. Volvo vybralo na západním pobřeží USA dokonce skupinu žen vedenou původem švédskou herečkou Maud Adams, aby k připravované novince řekly své. Finální studie se představily v jedenačtyřicetistupňovém horku 4. května 1999 na testovací trati nedaleko arizonského Phoenixu za účasti mnoha manažerů automobilky. Nakonec byl vybrán návrh Douga Frashera, který už měl za sebou design exteriéru S80.

První SUV značky vznikalo po dlouhých dvanáct let. Představilo se světu na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002. Místo premiéry bylo zvoleno záměrně, Volvo cílilo svůj model hlavně na americké zákazníky. Ale zaznamenalo obchodní úspěch prakticky všude, kde se nabízelo. Vždyť export přinášel automobilce v nejúspěšnějších letech 40 miliard švédských korun každý rok, a to rozhodně není zanedbatelná částka. Získalo také více než stovku národních i mezinárodních ocenění v různých anketách.

Přitom se objevila spousta kritiků, kteří tvrdili, že Volvo do tohoto segmentu vstoupilo pozdě. Ano, dalo si načas, jenže na rozdíl od konkurence se vyvarovalo některých chyb. Navíc jeho první SUV mělo při sklopení dvou zadních řad sedadel rovnou podlahu a ovladatelnost takřka na úrovni běžného osobního auta této velikosti. Napříč umístěné řadové pěti- a šestiválce se chlubily rozumnou spotřebou. Nejmenší benzinový turbomotor měl objem 2,5 l, přeplňovaný šestiválec T6 2,9 l, bez dopingu pak dokonce 3,2 l. Hlavně pro Evropu se vyráběl turbodiesel 2,4 l, opět s nepříliš rozšířenou pětiválcovou konstrukcí. V roce 2004 se objevil dokonce i celohliníkový zážehový vidlicový osmiválec 4,4 l se šestistupňovou samočinnou převodovkou, menší motory měly čtyři a pět rychlostí, manuály vlastní konstrukce byly výhradně pětistupňové. Automaty kupovalo Volvo od japonského Aisinu a GM.

Pro Švédy typický důraz na bezpečnost přinesl systém RSC (Roll Stability Control – ochranu proti převrácení). Když už se auto přece jen překulilo přes střechu, zasáhl ROPS (Roll Over Protection System). Všechny tři řady sedadel měly boční „záclonové“ airbagy, bezpečnostní pásy dostaly předpínače a rodiče mohli být klidnější, když děti usadili do integrovaných nastavitelných sedaček. Americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) vyhlásil XC90 pro rok 2014 jako jeden z nejbezpečnějších vozů. Ano, letos, po dvanácti letech na samém konci kariéry!

Ještě před zahájením prodeje v úvodu sezóny 2003 vedli dealeři Volva 15 tisíc objednávek. V Göteborgu si už tehdy mohli mnout ruce. Původně chtěli ročně prodat 50 tisíc aut, ale tyto poměrně odvážné plány se podařilo ještě překonat. V letech 2004-2007 si totiž zákazníci na celém světě koupili přes 85 tisíc XC90. Každý rok, samozřejmě! Odbyt ve Spojených státech kulminoval hned v sezóně 2004 38 tisíci jednotkami, tu následující klesl na 36.200 vozů. I tak USA zůstaly největším trhem pro tento model, takže i tento předpoklad se podařilo splnit. Poslední exemplář s pořadovým číslem 636.143 si nechá automobilka, neprodá jej, najde své místo v továrním muzeu v areálu závodu Torslanda. Ten se chystá na zahájení výroby nové generace, která bude představena v předpremiéře v srpnu. Spuštění produkce je plánováno na konec ledna 2015, její vývoj vedl Dennis Nobelius. „Jednička“ ovšem nekončí, stěhuje se do Říše středu, konkrétně do Ta-čchingu. I to je vzhledem k majiteli Volva (Geely) logické. Výrobky nové továrny dostanou obchodní označení XC Classic a budou určeny pouze Číňanům, s exportem do dalších zemí se nepočítá.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo XC90 první generace P28 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
K odvolání Novákové není důvod, každý občas máme nešťastné výroky, prohlásil Babiš K odvolání Novákové není důvod, každý občas máme nešťastné výroky, prohlásil Babiš

Výrok ministryně průmyslu Marty Novákové (za ANO) ohledně…

Za mobilní data dávají nejvíce nejchudší Za mobilní data dávají nejvíce nejchudší

Češi s čistým příjmem do deseti tisíc korun platí…

Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Jak danit roboty Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Jak danit roboty

Sociálnědemokratický poslanec Petr Dolínek a někteří…

Senátor Valenta převádí majetek do svěřenského fondu Senátor Valenta převádí majetek do svěřenského fondu

Senátor a miliardář Ivo Valenta (za Soukromníky) převádí…

 
Zdroj: Volvo Cars

Štítky SUV Volvo Výroba

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Zapalování se dvěma svíčkami na válec: V minulosti nejen Alfa Romeo, dnes přežitek

Zapalování se dvěma svíčkami na válec: V minulosti nejen Alfa Romeo, dnes přežitek

Dnes 12:56

Twinspark označuje technologii Alfy Romeo se dvěma svíčkami na válec. Jenže dvě svíčky na válec měla pod označení i-DSI také Honda.




Blesk.cz

Vondráčková má nového chlapa? Jiskra s elektrikářem prý přeskočila u kabelů

Vondráčková má nového chlapa? Jiskra s elektrikářem…

Záhy po rozpadu sedmiletého manželství oznámil Tomáš Plekanec (36) nový vztah s Lucií Šafářovou (32), s níž už…

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro Davídka (2): Rakovina mu požírala ledvinu

Máma i táta pomáhají lidem, teď potřebují pomoc pro…

Jsou zvyklí pomáhat a zachraňovat lidské životy. Tatínek Davídka (2) je řidičem u záchranné služby, maminka…

 

iSport.cz

Hledá se parťák pro Kozáka! Liberec oslabil, shání náhradu za Ševčíka

Hledá se parťák pro Kozáka! Liberec oslabil, shání…

Liberec srážejí nevyrovnané výkony, jinak by už dávno do top šestky alespoň nakouknul. Příbram sice na úvod jara…

ANKETA 14 klubů ke zrušení baráže: zní (ne)souhlas i slova o aroganci

ANKETA 14 klubů ke zrušení baráže: zní (ne)souhlas i…

Prezident hokejového svazu Tomáš Král umí být hodně rázný muž. A stejně to dopadlo s verdiktem, jestli se bude…

 

Reflex.cz

Prosinec, leden, únor. Jak vznikly názvy zimních měsíců a co znamenají?

Prosinec, leden, únor. Jak vznikly názvy zimních…

Názvy kalendářních měsíců nám mohou připomínat ledacos, ale vysvětluje to skutečně jejich původní význam nebo je…

Zemřel Karl Lagerfeld. Návrháři a ikoně světové módy bylo mu 85 let

Zemřel Karl Lagerfeld. Návrháři a ikoně světové módy…

Ve věku 85 let zemřel dnes ráno v pařížské nemocnici jeden z nejvlivnějších módních návrhářů Karl Lagerfeld,…