Volvo XC90: Výroba první generace byla ve Švédsku ukončena

 

Volvo zastavilo 11. července 2014 v Torslandě domácí produkci velkého SUV XC90. Bylo vyrobeno více než 636 tisíc aut.

Za vývojem auta stáli dva důležití muži. Prvním byl Hans-Olov Olsson, současný místopředseda představenstva Volvo Car Corporation a tehdejší prodejní šéf pro Spojené státy. Právě on odhadl budoucí potenciál velkých luxusnějších SUV v Severní Americe a přesvědčil generálního ředitele Tuveho Johannessona, aby se Volvo takovým modelem začalo zabývat.

V srpnu 1998 byl vedením nového projektu s kódem P28 pověřen Hans Wikman. Cílem bylo během 40 měsíců vyvinout až sedmimístný vůz, který ale neměl být extrémně velký. Dostal platformu z první generace sedanu S80 s rozvorem 2857 mm a nakonec měřil jen něco málo nad 4,8 m. Výsledkem snažení stylistů byly tři finální modely ve skutečné velikosti, dva vznikly v Kalifornii, jeden doma. Volvo vybralo na západním pobřeží USA dokonce skupinu žen vedenou původem švédskou herečkou Maud Adams, aby k připravované novince řekly své. Finální studie se představily v jedenačtyřicetistupňovém horku 4. května 1999 na testovací trati nedaleko arizonského Phoenixu za účasti mnoha manažerů automobilky. Nakonec byl vybrán návrh Douga Frashera, který už měl za sebou design exteriéru S80.

První SUV značky vznikalo po dlouhých dvanáct let. Představilo se světu na autosalonu v Detroitu 7. ledna 2002. Místo premiéry bylo zvoleno záměrně, Volvo cílilo svůj model hlavně na americké zákazníky. Ale zaznamenalo obchodní úspěch prakticky všude, kde se nabízelo. Vždyť export přinášel automobilce v nejúspěšnějších letech 40 miliard švédských korun každý rok, a to rozhodně není zanedbatelná částka. Získalo také více než stovku národních i mezinárodních ocenění v různých anketách.

Přitom se objevila spousta kritiků, kteří tvrdili, že Volvo do tohoto segmentu vstoupilo pozdě. Ano, dalo si načas, jenže na rozdíl od konkurence se vyvarovalo některých chyb. Navíc jeho první SUV mělo při sklopení dvou zadních řad sedadel rovnou podlahu a ovladatelnost takřka na úrovni běžného osobního auta této velikosti. Napříč umístěné řadové pěti- a šestiválce se chlubily rozumnou spotřebou. Nejmenší benzinový turbomotor měl objem 2,5 l, přeplňovaný šestiválec T6 2,9 l, bez dopingu pak dokonce 3,2 l. Hlavně pro Evropu se vyráběl turbodiesel 2,4 l, opět s nepříliš rozšířenou pětiválcovou konstrukcí. V roce 2004 se objevil dokonce i celohliníkový zážehový vidlicový osmiválec 4,4 l se šestistupňovou samočinnou převodovkou, menší motory měly čtyři a pět rychlostí, manuály vlastní konstrukce byly výhradně pětistupňové. Automaty kupovalo Volvo od japonského Aisinu a GM.

Pro Švédy typický důraz na bezpečnost přinesl systém RSC (Roll Stability Control – ochranu proti převrácení). Když už se auto přece jen překulilo přes střechu, zasáhl ROPS (Roll Over Protection System). Všechny tři řady sedadel měly boční „záclonové“ airbagy, bezpečnostní pásy dostaly předpínače a rodiče mohli být klidnější, když děti usadili do integrovaných nastavitelných sedaček. Americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) vyhlásil XC90 pro rok 2014 jako jeden z nejbezpečnějších vozů. Ano, letos, po dvanácti letech na samém konci kariéry!

Ještě před zahájením prodeje v úvodu sezóny 2003 vedli dealeři Volva 15 tisíc objednávek. V Göteborgu si už tehdy mohli mnout ruce. Původně chtěli ročně prodat 50 tisíc aut, ale tyto poměrně odvážné plány se podařilo ještě překonat. V letech 2004-2007 si totiž zákazníci na celém světě koupili přes 85 tisíc XC90. Každý rok, samozřejmě! Odbyt ve Spojených státech kulminoval hned v sezóně 2004 38 tisíci jednotkami, tu následující klesl na 36.200 vozů. I tak USA zůstaly největším trhem pro tento model, takže i tento předpoklad se podařilo splnit. Poslední exemplář s pořadovým číslem 636.143 si nechá automobilka, neprodá jej, najde své místo v továrním muzeu v areálu závodu Torslanda. Ten se chystá na zahájení výroby nové generace, která bude představena v předpremiéře v srpnu. Spuštění produkce je plánováno na konec ledna 2015, její vývoj vedl Dennis Nobelius. „Jednička“ ovšem nekončí, stěhuje se do Říše středu, konkrétně do Ta-čchingu. I to je vzhledem k majiteli Volva (Geely) logické. Výrobky nové továrny dostanou obchodní označení XC Classic a budou určeny pouze Číňanům, s exportem do dalších zemí se nepočítá.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo XC90 první generace P28 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Volvo Cars

Štítky SUV Volvo Výroba

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…