14.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř

 

Automobilka MAN upravila své modely pro zlepšení efektivity provozu i pohodlí řidiče. Nejmenší řada začíná osmi tunami.

Vedle speciální těžké stavební řady TGS se od automobilky MAN uplatňují v lehkém terénu také řady TGL a TGM. Nejmenší model TGL s celkovou hmotností 8-12 tun se spíše hodí na převoz lehčího materiálu. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2. Nejširší uplatnění nachází speciální stavební řada TGS se dvěma až čtyřmi nápravami a celkovou hmotností mezi osmnácti a čtyřiačtyřiceti tunami. Existuje i verze pro nadrozměrné náklady s hmotností soupravy až 250 tun.

Úpravy motorů

S letošním příchodem emisního požadavku Euro VI c šla ruku v ruce modernizace motorů MAN. Agregáty získaly větší výkon, nižší spotřebu AdBlue a maximem točivého momentu u některých specifikací již od 900 min-1. Změny se také dotýkají řidiče díky standardně dodávanému multifunkčnímu volantu a barevným úpravám v interiéru.

Hlavní model

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Německý výrobce má v této oblasti dlouhodobou tradici a přináší často jako první nová řešení jako například hydrostatický pohon předních kol Hydrodrive.

Domíchávače betonu: MAN

Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků s možností řiditelné poslední nápravy vykazuje extrém odpovídající dvouosému podvozku, což je důležité například pro pohyb v omezeném prostoru menších staveb či při svozu kontejnerů.

Těžké varianty

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či již zmíněný hydrostatický Hydrodrive.

Pohon jen kol zadní jednoduché či tandemové nápravy na zpevněné komunikaci je výhodný pro úsporu paliva, opotřebení pneumatik i většího rejdu předních kol. Při vjezdu do méně příznivých podmínek přichází na řadu připojitelný pohon přední nápravy pomocí spojky. Vozidlo však musí zastavit. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla provozovaná na zpevněných vozovkách i v terénu.

Posílený motor

Hlavní pohonnou jednotku u řady TGS tvoří šestiválec D26 o objemu válců 12,4 litru. Díky zvýšenému tlaku vstřikování common rail, úpravě hlavy válců, turbodmychadla a chlazení motoru došlo k navýšení točivého momentu o 200 N.m i výkonu. Ten nově dosahuje úrovní 309, 338 a 368 kW (420, 460 a 500) s maximem točivého momentu 1900, 2100 a 2300 N.m. Nejsilnější verze musí kvůli vysoké spalovací teplotě používat ocelové písty.

Zájemci o největší užitečné zatížení mohou volit menší šestiválec D20 o objemu 10,5 litru. Výkon dosahuje 265 kW, ale točivý moment 1800 N.m je pro tuto jednotku mimořádný.

Přídavné pohony předních kol: MAN Hydrodrive

Skvělý Hydrodrive

Německá značka MAN přišla s hydrostatickým pohonem předních kol jako první. Řešení na krátkodobé zvýšení trakce má proti konvenčnímu pohonu předních kol spoustu výhod v nižší hmotnosti o stovky kilogramů, větším rejdu kol a nižšímu nároku na naftu.

Příležitostný záběr

Pohon více či dokonce všech kol má u fi rmy MAN dlouhou tradici, kterou v roce 2006 korunovala odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Systém krátkodobé pomoci při trakci či brzdění přináší vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm, vozidlo nemusí zastavit. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd. Na rozdíl od konvenčního pohonu nepůsobí po vypnutí odpory v pohonu a nezvyšuje tedy spotřebu paliva.

Další výhodu tvoří možnost kombinace pohonu Hydrodrive se všemi druhy převodovek včetně nejpoužívanější automatizované se softwarem pro jízdu v terénu.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Polovina z nově nakoupených slovenských vlaků je mimo provoz Polovina z nově nakoupených slovenských vlaků je mimo provoz

Více než polovina z 32 slovenských regionálních vlaků,…

Komentář Dušana Šrámka: Grygárek a obžaloba na vodě Komentář Dušana Šrámka: Grygárek a obžaloba na vodě

K soudu míří kauza bývalého náměstka vrchního státního…

V Praze kolabuje tramvajová doprava. Provoz zastavila prasklá kolej V Praze kolabuje tramvajová doprava. Provoz zastavila prasklá kolej

Provoz tramvají v centru Prahy odpoledne paralyzovala…

ČEZ podepsal smlouvu o prodeji bulharských aktiv ČEZ podepsal smlouvu o prodeji bulharských aktiv

Energetická skupina ČEZ v pátek podepsala smlouvu o…

 

Štítky MAN Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Dnes 14:51

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Herec Dulava je po operaci srdce! Zachránil ho profesor Pirk

Herec Dulava je po operaci srdce! Zachránil ho profesor Pirk

Herec Jaromír Dulava (57) známý například z pohádky Jak si zasloužit princeznu musel v poslední době rušit práci…

Pašeračka Tereza tři sta, jelen odsouzený na smrt třicet tisíc: Do případu se vložil ministr

Pašeračka Tereza tři sta, jelen odsouzený na smrt…

Osud jelena Standy odsouzeného k smrti kvůli napadení turisty není Čechům lhostejný. Od středečního večera…

 

iSport.cz

Kovalčuk po faulu na Koláře přiznal obavy: Děkuju bohu, že se nezranil

Kovalčuk po faulu na Koláře přiznal obavy: Děkuju…

PŘÍMO Z KOREJE | Přiznal, že měl obavy, jestli obránci Janu Kolářovi neublížil. „Měl jsem strach, samozřejmě.…

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o olympijský bronz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o…

Naděje na medaili stále žije. Český národní tým se po semifinálovém neúspěchu proti olympijským sportovcům z…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…