14.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla MAN pro stavbu: Změny vně i uvnitř

 

Automobilka MAN upravila své modely pro zlepšení efektivity provozu i pohodlí řidiče. Nejmenší řada začíná osmi tunami.

Vedle speciální těžké stavební řady TGS se od automobilky MAN uplatňují v lehkém terénu také řady TGL a TGM. Nejmenší model TGL s celkovou hmotností 8-12 tun se spíše hodí na převoz lehčího materiálu. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2. Nejširší uplatnění nachází speciální stavební řada TGS se dvěma až čtyřmi nápravami a celkovou hmotností mezi osmnácti a čtyřiačtyřiceti tunami. Existuje i verze pro nadrozměrné náklady s hmotností soupravy až 250 tun.

Úpravy motorů

S letošním příchodem emisního požadavku Euro VI c šla ruku v ruce modernizace motorů MAN. Agregáty získaly větší výkon, nižší spotřebu AdBlue a maximem točivého momentu u některých specifikací již od 900 min-1. Změny se také dotýkají řidiče díky standardně dodávanému multifunkčnímu volantu a barevným úpravám v interiéru.

Hlavní model

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Německý výrobce má v této oblasti dlouhodobou tradici a přináší často jako první nová řešení jako například hydrostatický pohon předních kol Hydrodrive.

Domíchávače betonu: MAN

Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků s možností řiditelné poslední nápravy vykazuje extrém odpovídající dvouosému podvozku, což je důležité například pro pohyb v omezeném prostoru menších staveb či při svozu kontejnerů.

Těžké varianty

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či již zmíněný hydrostatický Hydrodrive.

Pohon jen kol zadní jednoduché či tandemové nápravy na zpevněné komunikaci je výhodný pro úsporu paliva, opotřebení pneumatik i většího rejdu předních kol. Při vjezdu do méně příznivých podmínek přichází na řadu připojitelný pohon přední nápravy pomocí spojky. Vozidlo však musí zastavit. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla provozovaná na zpevněných vozovkách i v terénu.

Posílený motor

Hlavní pohonnou jednotku u řady TGS tvoří šestiválec D26 o objemu válců 12,4 litru. Díky zvýšenému tlaku vstřikování common rail, úpravě hlavy válců, turbodmychadla a chlazení motoru došlo k navýšení točivého momentu o 200 N.m i výkonu. Ten nově dosahuje úrovní 309, 338 a 368 kW (420, 460 a 500) s maximem točivého momentu 1900, 2100 a 2300 N.m. Nejsilnější verze musí kvůli vysoké spalovací teplotě používat ocelové písty.

Zájemci o největší užitečné zatížení mohou volit menší šestiválec D20 o objemu 10,5 litru. Výkon dosahuje 265 kW, ale točivý moment 1800 N.m je pro tuto jednotku mimořádný.

Přídavné pohony předních kol: MAN Hydrodrive

Skvělý Hydrodrive

Německá značka MAN přišla s hydrostatickým pohonem předních kol jako první. Řešení na krátkodobé zvýšení trakce má proti konvenčnímu pohonu předních kol spoustu výhod v nižší hmotnosti o stovky kilogramů, větším rejdu kol a nižšímu nároku na naftu.

Příležitostný záběr

Pohon více či dokonce všech kol má u fi rmy MAN dlouhou tradici, kterou v roce 2006 korunovala odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Systém krátkodobé pomoci při trakci či brzdění přináší vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm, vozidlo nemusí zastavit. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd. Na rozdíl od konvenčního pohonu nepůsobí po vypnutí odpory v pohonu a nezvyšuje tedy spotřebu paliva.

Další výhodu tvoří možnost kombinace pohonu Hydrodrive se všemi druhy převodovek včetně nejpoužívanější automatizované se softwarem pro jízdu v terénu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 

Štítky MAN Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…