Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přídavné pohony předních kol: MAN Hydrodrive

Ladislav Černý Ladislav Černý 6. 3. 2017 • 17:45
9
3
Zobrazit náhledy (9)
Hydrodrive se snadno pozná podle nábojů předních kol Hydrostatický pohon předních kol má smysl i u tahačů 6x4 v kluzkém stavebním sektoru Silné čerpadlo je napojeno na vývod motoru MAN
Záběr předních kol na omezený časový úsek vyřešil jako první MAN pomocí tlakového oleje přiváděného do nábojů kol. Nově je k dostání s převodovkou Tipmatic.

Německá automobilka velmi silná ve stavebním sektoru vymyslela netradiční řešení, které již jedenáct let pomáhá při potřebě krátkodobého zvýšení trakce vozidla. Systém nazvaný dle hydraulického přenosu točivého momentu na hnaná kola již od začátku používal vysokotlaké čerpadlo. Název vysokotlaké je velmi střízlivý, protože dle maxima 42 MPa odpovídající přibližně dvojnásobnému tlaku než v naftových vstřikovačích by se mělo jmenovat extrémnětlaké.

Díky přenosu točivého momentu skrze tlakový olej do náboje kol nedochází na rozdíl od klasického přenosu hřídelí k omezení rejdu předních kol a samozřejmě celá konstrukce je proti kardanovému připojení předních kol o hodně lehčí.

Hydrodrive je dostupný k tahači stejně jako podvozku. Největší jeho přínos se projevuje u dvounápravového vozidla, ale jako příležitostná podpora trakce má smysl u tří- či dokonce čtyřnápravových vozidel. Systém je po otočení voličem pohonu aktivní až do rychlosti 30 km/h, po jejím překročení se automaticky vypíná.

Při následném poklesu tempa pod 23 km/h se Hydrodrive dostává opět do stadia připravenosti k přenosu trakční síly tím, že čerpadlo opět tlačí olej. V případě prokluzu spojovacím hřídelem hnaných zadních kol se systém samočinně aktivuje.

Pomocná trakce je jištěna proti přehřátí oleje tak, že po překročení kritické teploty by samočinně došlo k deaktivaci systému a po ochladnutí oleje k jeho opětovné činnosti. Proto MAN do Hydrodrivu vsadil účinný chladič oleje, aby maximálně prodloužil kontinuální dobu činnosti. Limit hydrostatického pohonu pro přenos síly činí 1600 N.m, takže dosahuje více než běžnou polovinu celého točivého momentu motoru.

Hydrodrive podle výrobce ušetří 400 kg pohotovostní hmotnosti ve srovnání s klasickým přiřaditelným pohonem předních kol přes spojovací hřídel.

Související články

Témata
6. 3. 2017 11:45
Naprosto zmatený popis
Pane redaktore, v článku několikrát nesmyslně píšete o přenosu momentu hydraulikou. Hydrostatický převod ale žádný točivý moment nepřenáší. Točivý moment který podání přední kola vytvářejí samostatné hydromotory umístěné v nábojích předních kol.

Stejně tak se v článkiu chybně tvrdí že max.pracovní tlak hydrauliky 42 MPa je dvojnásobný oproti naftovým vstřikovačům.
Naftové vstřikovače dnes běžně dosahují i hodně před 200 MPa
6. 3. 2017 10:57
Re: Dobrý nápad, protože kamiony jsou v pasti často
Kamiony v dálkové dopravě však jezdí mnohem plynuleji. Prostor pro zlepšení je tam mnohem menší. Kdyby osobní auta nejezdila z velké části prakticky prázdná, tak by to také vypadalo jinak.
Avatar - KANKUNEN
6. 3. 2017 09:23
Dobrý nápad, protože kamiony jsou v pasti často
A proč nejsou kamiony hybridy? Z kopce by snad dobili i na dálnici. Řešíme osobáky co žerou 7 a kamiony co berou 35 ne.
Články odjinud