Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Golf GTI slaví 40 let: Připomeňte si jeho unikátní verze

David Bureš
Diskuze (27)
Gétéíčko bylo původně lehoučký hatchback s benzinovou šestnáctistovkou. Za 40 let jeho existence ale vznikly i mnohem zajímavější verze.


Úvod


Volkswagen v letošním roce slaví významné jubileum, které je důležité i pro fanoušky sportovních automobilů. Letos je to rovných 40 let od zahájení prodeje první generace Golfu GTI, vozu, který zpopularizoval segment, jemuž dnes říkáme hot hatch.

Již včera jsme připomněli bohatou historii tohoto kompaktního sportovního hatchbacku, který se dnes prodává už v sedmé generaci. To jsme se ale věnovali jen jeho základním verzím, nyní nastává čas se zaměřit na unikátní varianty, které v uplynulých 40 letech vznikly.

Pětice vybraných vozů je opravdu různorodá. Vedle sériových aut, která se skutečně prodávala (byť ne vždy na českém trhu), připomínáme i některé atraktivní koncepty. Pamatujete třeba na GTI poháněné dvanáctiválcem?

Golf Design Vision GTI

Volkswagen Golf patří mezi ty nejkonzervativnější automobily světa, v roce 2013 ale designéři značky ukázali, že i z něj jde postavit vůz plný emocí. Na základech tehdy horké novinky, sedmé generace Golfu GTI, postavili koncept Design Vision GTI, který je velmi atraktivním speciálem.

Při úpravách auta se tým vedený vedoucím designu značky Volkswagen Klausem Bischoffem snažil uchovat typické prvky pro tuto automobily. Práce se povedla, protože Design Vision GTI je na jednu stranu velice agresivní, zároveň ale zůstává pravověrným Volkswagenem. A to nejen bíle lakovanou karoserií s červenými a černými doplňky, tak typickou pro GTI. Dynamice tvarů pomáhá i snížený postoj, koncept je o výrazných 57 mm nižší než výchozí GTI a zároveň o citelných 71 mm širší.

Speciálnímu designu odpovídala i kabina. Tlačítek je tu jen málo, aby se jezdec mohl soustředit výhradně na řízení. Jednoduchý volant nicméně obohacuje startovací tlačítko motoru a přepínač jízdních režimů.

Agresivní tvary si žádaly i adekvátní motor. Volkswagen se místo výchozího čtyřválce rozhodl spolehnout na šestiválec, jmenovitě na 3.0 TSI. Přeplňovaný benzinový motor s přímým vstřikováním byl naladěn na 370 kW a 560 N.m. O přenos síly se postarala dvouspojková převodovka, přičemž poháněná jsou všechna kola. I to byl vedle agresivnějšího designu proti výchozímu autu rozdíl, GTI je tradičně předokolkou.

Díky takové síle koncept zvládl atakovat rychlost 300 km/h. Právě kvůli této schopnosti dostal také účinný systém, o zastavení se staraly 380mm keramické kotouče vpředu a 356mm vzadu.


Přemotorované speciály


Golf GTI W12

Tradičním místem setkání fanoušků Golfu GTI je akce GTI Treffen na břehu rakouského jezera Wörthersee, ze které se v posledních letech stala přehlídka těch „zajímavějších“ děl značek koncernu VW Group. Zatímco dnes se jednotlivé značky VW Group předhánějí v tom, co u Wörthersee představí, v roce 2007 tomu tak nebylo. O to víc všechny přítomné nadchnul koncept Golf GTI W12.

GTI Treffen tehdy slavilo 25 let od prvního ročníku a na toto jubileum se Volkswagen pečlivě připravil, když postavil nejsilnější GTI v dějinách. Ani pozdější kreace Volkswagenu tento speciál dosud nepřekonaly.

Do útrob konceptu byl umístěn šestilitrový dvanáctiválec do W s dvěma turbodmychadly, který poskytoval výkon 477 kW a točivý moment 750 N.m. Motor uložený hned za zády posádky poháněl zadní kola, a to prostřednictvím šestistupňového automatu. Golf GTI W12 nebyl supersportem jen svojí koncepcí s uprostřed uloženým motorem, ale také svými schopnostmi. Na stovce byl za 3,7 sekundy a uháněl až rychlostí 325 km/h.

Mohutná jednotka v útrobách znamenala mnohé konstrukční změny. Golf GTI W12 se rozšířil na 1,88 metru (z 1,76 metru), kvůli čemuž se musel rozšířit i rozchod kol.

I přes výrazné změny v útrobách měli designéři za úkol zachovat typické tvary Golfu GTI. Výsledek se v tomto ohledu povedl, protože koncept bez diskuze opticky navazuje na prodávaný hot hatch. Největší výzvou pro designéry bylo zajistit, aby dvanáctiválec měl dostatek čerstvého vzduchu při zachování tradičního profilu hatchbacku. Nutností proto byly nové vstupy před zadními koly nebo speciálně konstruované C-sloupky. Mezi plechem a bočními skly se totiž objevily další nasávací otvory. Střecha pak byla optimalizována pro lepší proudění vzduchu, díky čemuž se auto obešlo bez výrazného spoileru na zádi a stále mělo dostatek přítlaku na zadní nápravě.


Golf R GTI

Součástí nabídky sportovních verzí Golfu je vedle ikonického GTI už dlouhá léta také ještě ostřejší varianta R. V roce 2006 se Volkswagen rozhodl tato dvě slavná jména spojit, když na tehdejší tuningové výstavě SEMA v Las Vegas představil koncept Golf R GTI.

Stavbu auta měl na starosti tehdejší šéfdesignér Volkswagenu Derek Jenkins a jeho tým z kalifornského designérského centra značky v Santa Monice. Byť se automobil inspiroval světem motorsportu, stále zůstával strojem určeným pro běžné silnice.

Hlavní snahou konstruktérů bylo vůz co nejvíce odlehčit. Ve spolupráci se specialisty OSIR Design tak vybrané vnější komponenty byly vyměněny za ty z karbonových vláken. Vybrané díly jsou pak zcela nové. Exteriér je laděn do černa, s červenými detaily, ve stejném duchu pokračuje i kabina s koženými sedačkami Recaro a červeným prošíváním.

Pod kapotou sice zůstal přeplňovaný zážehový dvoulitr, došlo však k několika jeho úpravám. Tou zřejmě nejdůležitější byla výměna turbodmychadla za větší z dílny Garrettu, která spolu s nerezovým výfukovým systémem APR a dalšími vylepšeními znamenala zvýšení výkonu až k hodnotě 400 koní (294 kW). Točivý moment pak vrcholní hodnotou 461 N.m Nutností ale bylo natankování 100oktanového benzinu. Výsledkem této síly je mimo jiné zrychlí z 0-100 km/h za pouhých 4,8 sekundy.

Kvůli výrazně silnějšímu motoru pod kapotou byla použita odolnější spojka, novinkou se stal i samosvorný diferenciál Quaife. Nové zavěšení snižující podvozek dodala firma H&R Tuning. Brzdový systém dodalo Brembo, specialitou jsou třmeny lakované v barvách německé vlajky.

Golf R GTI byl postaven jako jednokusový speciál bez plánů na sériovou výrobu. Automobilka ale zároveň zdůrazňovala, že množství použitých dílů bylo dostupných – ať už přímo od Volkswagenu, nebo od externích dodavatelů.


Brazilské unikáty


Golf GTI VR6

Přestože se od zahájení prodeje první generace Golfu GTI v roce 1976 mnohé změnilo, některé prvky zůstávají neměnné. Třeba motor, přestože jsme zmínili hned dva koncepty s většími agregáty, Golf GTI prodávaný v Evropě vždy sázel na čtyřválec. Neplatilo to však po celém světě, v roce 2003 vznikla v Brazílii speciální verze GTI s šestiválcovým agregátem pod kapotou!

Golf GTI VR6 byl postaven na základech tehdy prodávané čtvrté generace tohoto modelu. Zvenku to byl i nadále velmi nenápadný hatchback, který nijak nenaznačoval, jaké srdce v jeho útrobách bije. O pohon se staral šestiválec VR6, což byl speciální vidlicový motor s velice nízkým úhlem válců (jen 15°), který se v nabídce Volkswagenu objevil již v roce 1991. V případě speciálního GTI byl motor o objemu 2,8 litru naladěn na 147 kW a 260 N.m, což bylo o 15 kW více než v případě tehdejšího běžného Golfu GTI s přeplňovanou osmnáctistovkou. Jednotka spolupracovala se šestistupňovým manuálem.

Navzdory silnějšímu agregátu nebylo GTI VR6 o moc rychlejší než v Evropě prodávaný Golf GTI s 1.8T. Auto zrychlilo z 0-100 km/h za 7,7 sekundy, což bylo jen o desetinku rychleji než v případě běžné verze. Maximální rychlost pak činila pouze 209 km/h, zatímco normální GTI zvládalo až 227 km/h.

Na svoji dobu byl Golf GTI VR6 bohatě vybaven. Ve výbavě nechyběla automatická klimatizace, kontrola trakce, čtyři airbagy nebo rádio s CD i kazetovým přehrávačem.

Volkswagen Golf GTI VR6 byl velice exkluzivním zbožím. Vzniklo jen 99 exemplářů tohoto vozu, který se stavěl přímo v Brazílii. Jen agregát byl dovážen z Německa. Až na jeden pětidveřový kousek byly všechny vyrobené vozy třídveřovými hatchbacky.


Golf GTI 1J

Volkswagen Golf čtvrté generace sice z evropských trhů zmizel v průběhu roku 2004, kdy byl nahrazen pátou generací, na ostatních kontinentech ale jeho výroba probíhala jako levnější alternativa k novince. V Brazílii se pak tato verze dokonce vyráběla i ve sportovní variantě GTI.

Čtvrtá generace Golfu navíc následně byla v roce 2007 modernizována, kdy se dočkala kompletně přepracované přídě. Ta však nebyla zrovna atraktivní, světlomety podobné těm z tehdejšího Pola k celku příliš neseděly. Stejně tak koncové svítilny vypadaly jak od nějakého zběsilého tunera.

O pohon předních kol se i nadále starala přeplňovaná benzinová osmnáctistovka kombinovaná s pětistupňovým manuálem, její výkon však vzrostl na hodnotu 142 kW. Brazilské GTI díky tomu zrychlilo z 0-100 km/h za 7,5 sekundy a jelo až rychlostí 231 km/h.


Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (27)
Avatar - white label
17. 4. 2016 22:26
Re: Chybí mi tady Golf Rally
Podle toho jak kolem sebe primitivně kopeš ti už zjevně došlo, že sis vygooglil něco, co má s tím o čem se tu diskutuje hlavně společný název.

"VW Rallye Golf
Dieses Sondermodell für den Straßenverkehr wurde als Homologationsmodell in den Jahren 1989 bis 1991 für den Rallyeeinsatz in einer Auflage von 5.000 Stück im VW-Werk Brüssel gebaut. Um nicht mit stärkeren Fahrzeugen konkurrieren zu müssen, wurde der Hubraum des Serien-G60-Motors von 1781 auf 1760 cmł herabgesetzt, womit er noch in die Wertungsklasse 1700 cmł fiel. Um die leichte Leistungseinbuße durch den geringeren Hubraum zu kompensieren, wurde ein größerer Ladeluftkühler verwendet."
17. 4. 2016 21:06
Re: Chybí mi tady Golf Rally
vis o tom vosle stejny ho*vno jako o vsem ostatnim. zavodni special vysel v te dobe z tohoto motoru a byl u nej zmensen obsah z duvodu nedostatecne tuhosti. ty jako spravnej mistni sasek si napsal kravinu o snizeni obsahu na 1760 aby se vesli do 1700. jsi neskutecnej trouba a na to ze si vwxindl tak nevis nic ani o nem ty plakatovej ubozaku.
Avatar - white label
17. 4. 2016 20:47
Re: Chybí mi tady Golf Rally
Osla tu ze sebe děláš ty, a to aktivně a zcela dobrovolně. Psali jsme tady o voze který dával z přeplňované 1.8 160 PS a kterému tak logicky žádné kroucení bloku nehrozilo.
Tys chtěl být aspoň jednou trochu chytrý, jenže ti jaksi nedošlo, že sis pod stejným heslem/názvem vygooglil někdejší závodní speciál s 282 PS. Čili jabka a hrušky.
Takže příště u toho googlení zkus taky trochu myslet, teda pokud máš čím.

17. 4. 2016 17:14
Re: Chybí mi tady Golf Rally
nech toho nebo zase ze sebe jako vzdy udelas vosla. netahej sem polo. proste GII zmensili vrtani z obavy krouceni bloku.
Avatar - white label
17. 4. 2016 17:00
Re: Chybí mi tady Golf Rally