Yamaha Niken: Unikátní tříkolová motorka míří na trh!
Yamaha odhalila koncept pojmenovaný Niken na loňském podzimním autosalonu v Tokiu a následně jej v první polovině listopadu představila i návštěvníkům milánského motosalonu EICMA.
Koncept zaujal svým futuristickým designem a především řešením podvozku, resp. zavěšením a odpružením dvojice předních kol, využívajícím koncepci pojmenovanou Leaning Multi Wheeler, a umožňující velké úhly náklonu až do 45 stupňů.
Dvojice předních kol má zajišťovat vyšší stabilitu stroje a zvyšovat pocit jistoty při jízdě po nekvalitním povrchu, ale zároveň nemá zvolená konstrukce zavěšení a odpružení předních kol nijak omezovat náklony v zatáčkách.
Yamaha Niken se má s párem předních patnáctipalcových kol, z nichž je každé odpruženo dvojicí upside down teleskopických tlumičů, v zatáčkách chovat podobně jako klasický motocykl, ale s výrazně vyšší bezpečnostní jízdy, minimalizující riziko pádu.
Na netradiční zavěšení dvojice předních kol pak již navazuje v podstatě konvenční motocyklová konstrukce s rámem kombinujícím ocelové trubky s hliníkovými odlitky. V případě zadního 17palcového kola je použito konvenční řešení s plně nastavitelným odpružením.
Srdcem stroje v jeho podobě pro sériovou výrobu je kapalinou chlazený řadový tříválec DOHC se vstřikováním paliva o objemu 847 cm3 s nejvyšším výkonem 84,6 kW (115 k) při 10.000 min-1 a točivým momentem 87,5 N.m při 8500 min-1. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.
Elektronická výbava zahrnuje systém kontroly trakce (TCS) a volitelné provozní režimy D-mode pro optimální výkon ve všech podmínkách. Ve výbavě nechybí ani tempomat. Brzdový systém využívá vpředu pro každé kolo po jednom kotouči o průměru 298 mm, zatímco vzadu je jeden kotouč o průměru 282 mm.
Yamaha Niken má s rozvorem kol 1510 mm, celkovou délkou 2150 mm, šířkou 885 mm, výškou 1250 mm a sedlem ve výšce 820 mm pohotovostní hmotnost 263 kg. Cena tohoto výjimečného stroje prozatím nebyla stanovena.