Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha Sports Ride Concept: Uzavřená motorka pro dva

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Yamaha se vrací ke sportovním autům. Nejnovější koncept ovšem nemá překonávat rychlostní rekordy...

Yamaha se v automobilové branži pohybuje poměrně dlouho, její motoráři umějí hodně, ladili pohonné jednotky kupříkladu pro Toyotu a pomáhali jí vůbec s vývojem sportovních vozů. Se svými agregáty pak vstoupila značka tří ladiček i do formule 1, byť bez výraznějšího úspěchu. Dokonce stvořila i supersport OX 99-11. Ten poháněl uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec a premiéru měl v květnu 1992. Plánovanou kusovou výrobu ale zahubila japonská ekonomická krize. Vznikl pouze ve třech exemplářích a v útrobách mu řval tříapůllitr s 300 kW při takřka motocyklových 10.000 otáčkách spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. 4,4 m dlouhá dvoumístná střela díky hliníku a karbonu vážila jen 1150 kilo. Z klidu na stovku sprintovala během 3,2 s a jela až 350 km/h.

Nezávislý španělský designér Albert Roselló představil v listopadu 2012 svou vizi moderního supersportu R Car, která samozřejmě zůstala jen v digitální podobě. Ale Yamaha hlásí návrat. Koncept Sports Ride však nemá konkurovat Ferrari, McLarenu, Lamborghini nebo Bugatti, je zcela jiného ražení. A vypadá hodně slibně.

Tak trochu navazuje na dva roky starý Motiv.e, jenže nejedná se ani o městské přibližovadlo s elektromotorem, nýbrž o dvoumístnou, 750 kg lehkou hračku. Vznikla výrobním procesem iStream, který vyvinul slavný konstruktér Gordon Murray, ten s Yamahou stále spolupracuje. Coby stavební materiál už ale nebyla použita skleněná vlákna jako dříve, nýbrž uhlíková. Proto Sports Ride skoro nic neváží. Je 3900 mm dlouhý, 1720 mm široký a jen 1170 mm vysoký, či spíše nízký. Minimální rozměry, muší hmotnost, prostě motorka se střechou, volantem vpravo a s kokpitem pro dva. Přítomnost půvabné spolujezdkyně je nutná, ale jízdu si užije hlavně řidič, všechno se soustředí na něj. Tedy... vlastně pilot.

Yamaha technické údaje nezveřejnila, ale pod kapotou se s největší pravděpodobností nachází litrový tříválec o výkonu někde mezi 52 a 60 kW z benzinové verze Motiv.e. Nedíváme se totiž na trhače asfaltu, nýbrž na atraktivní minimalistický sporťáček pro zábavu. Zaujme i vnějším vzhledem, nejhezčí z celého auta jsou určitě dvě centrálně a mezi zadními světly umístěné koncovky výfuku. Tohle by měla Yamaha vyrábět sériově!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - TeeJay
29. 10. 2015 16:33
Re: Tahle mala Zonda...
Že bychom se projednou shodli? Tohle je famózní záležitost. :yes:
29. 10. 2015 07:39
Tahle mala Zonda...
...se mi jevi jako hodne hezky ulet :-)

Povedeny vzhled, nizka hmotnost a kdyby jeste panove z Yamahy racili dat pod kapotu nejaky ujeceny motocyklovy engine, bude hned o zabavu postarano :-)