24.10. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Zájezdové autobusy MAN: Lion’s Coach

 

Turistické autobusy MAN tvoří nadpoloviční podíl prodejů vozidel hromadné přepravy osob v Česku. Co nového nabízejí?

Společnost MAN Trucks & Bus pro své autobusy používá naprosto výstižné označení. Pro dálkovou přepravu jde o typ Lion´s Coach. Vysokopodlažní vozidlo dosahuje výšky 3,8 metru a díky tomu je vhodné nejen k dálkovým trasám. Objem zavazadlového prostoru činí od 10 do 11,50 m3, tudíž snadno pojme vše, co si cestující přibalí na výlet či dovolenou. Vozidlo je možné zakoupit ve verzi dvounápravové o délce 12 nebo 13,26 metru či 13,80 m s třemi nápravami. Obsaditelnost se pohybuje v rozmezí 44 až 63 osob v závislosti na počtu hvězdiček odpovídajících podélnému rozestupu sedadel a volbě toalet, či dokonce kuchyňky.

Základní kostra

Značné možnosti využití autobusu podporuje také plnohodnotný a robustní podvozek zájezdového provedení. O bezpečnost dbá mnoho systémů. Stabilizace ESP tvoří součást sériové výbavy. Nápravy jsou standardní s úsporným hypoidním stálým převodem, bez kolové redukce s technickou nosností třinácti tun. Odpružení na vzduchových vacích tvoří také samozřejmost tohoto segmentu autobusů.

Pohodlí musí být

V interiéru se o pohodlí cestujících starají komfortní ergonomická sedadla a v letních měsících výkonná klimatizace. Provedení prostoru pro cestující se vyznačuje vysoce kvalitními materiály a excelentním dílenským zpracováním. Cestující mají k dispozici objemné odkládací prostory a servisní sady s lampičkami na čtení, nastavitelnými ventilátory, reproduktory a tlačítkem pro kontakt s obsluhou. O zábavu na palubě se stará multimediální centrum MAN TopLine. Zejména při dlouhých cestách se vyplatí palubní kuchyňka, toaleta a lůžko pro řidiče. Mimořádně elegantní varianta tohoto zájezdového autobusu obsahuje luxusní vybavení coby součást paketu Supreme. Jeho součástí je mimo jiné efektní hliníkové provedení sloupku B a chromovaná lišta kolem mřížky chladiče.

Úspory a ekologie

K pohonu Lion´s coachů slouží silné motory MAN common rail D20 či D26 LOH s objemem 10,5 a 12,6 litru v provedení EEV s patentovaným bezúdržbovým katalyzátorem MAN PMKAT o výkonu 294, 324 či 353 kW. Do nabídky se již dostaly verze Euro 6 kombinující filtr pevných částic, selektivní katalytickou redukci a recirkulaci výfukových plynů. Pro typ Lion´s Coach jde o agregát D2066 o objemu 10,5 l a výkonu 294 kW (1900 N.m). Objemnější variantu tvoří 12,4litrový šestiválec D2676 podávající 324 kW (2100 N.m). Třínápravové typy Coach C a L také používají agregát D2676, ale ve dvou výkonových provedeních 324/353 kW (2100/2300 N.m).

Základní jednotka

Nejslabší šestiválec o výkonu 294 kW (400 k) najdeme jen ve verzi Lion´s Coach, provedení L a C pohání výhradně dva silnější agregáty. Autobusy obdržely sériovou šesti- nebo devítistupňovou mechanickou převodovkou nebo na přání dvanáctistupňovou automatizovanou TipMatic. Ta je hlavní prodejní část, protože jemnějším odstupňováním převodů dovoluje udržovat otáčky motoru v optimálním ekonomickém režimu. Řidič se navíc o volbu jednotlivých stupňů nemusí starat, zároveň dochází k významnému prodloužení spojkového obložení. TipMatic se speciálním softwarem Coach pro dálkový provoz je tvořen tříhřídelovým nesynchronizovaným ústrojím, kde k přeřazení dochází po srovnání obvodových rychlostí ozubených kol na předloze a hlavním hřídeli. Jedná se o základ ZF s ovládáním a softwarem společnosti MAN.

Motory s močovinou i bez ní

Šestiválce pro typ Lion´s Coach splňují minimálně emisní standard EEV. Motory v provedení EEV nevyžadují močovinu AdBlue, ale vystačí si se systémem EGR. Zpětná recirkulace výfukových plynů je řešena náročně, neboť recirkulované plyny musí zpět na stranu sání v objemnějším rozsahu než u agregátů Euro 5. Větší množství plynů je nutno více zchladit, a proto MAN hovoří o tzv. nízkoteplotním konceptu, kde plyny procházení postupně dvěma chladiči.

Euro 6 s AdBlue

V rámci regulace během pracovního oběhu však vzniká nadlimitní obsah sazí (částic), které jsou řešeny CRT filtrem nebo bezúdržbovým PM čističem ve výfukové soustavě. Neoddiskutovatelnou výhodu autobusu MAN tvoří skutečnost, že jezdí bez AdBlue. U motorů specifikace Euro 6 se však bez tohoto činidla neobejde žádný výrobce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu

Budoucí léky působící proti rakovinnému bujení v těle by…

Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli

Japonský výrobce herních konzolí a videoher Nintendo se v…

České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie

Plzeňská společnost získala od Českých drah rámcový…

Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti

Češka zraněná předminulý týden při útoku na turisty v…

 

Štítky MAN Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

Dnes 12:52

Toyota na nejnovější provedení plug-in hybridního Priusu láká zejména skvělou spotřebou paliva. Jak moc je pravdivá a čím dalším vůz dokáže zaujmout?




Blesk.cz

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč: Tomicová drasticky zhubla

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč:…

Neuvěřitelná proměna! Pavla Tomicová (55) alias kadeřnice Simona z nováckého seriálu Ulice se doslova ztrácí…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě, Rosický chyběl

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě,…

Misi, na jejímž konci je účast v základní skupině Evropské ligy, odstartovala pražská Sparta. Ve výpravě, která…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají vzduchem, jezdí vodou a nahání hrochy na safari

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají…

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na…

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích, stačí si říct o „drobáky“. Proč to nejde u nás?

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích,…

Dva muži a jedna žena, všechno cizinci, byli ve středu odsouzeni soudem v Kodani na 14 dní do vězení, protože…