14.8. 2016 Petr Slováček

Zákaz vjezdu pro vozidla N1: Řidiči dodávek, víte, že dál nesmíte?

 

Od ledna platí v Česku značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů i pro lehké užitkové vozy. Známe dokonce případ řidiče, který už za její nerespektování dostal pokutu. Starostové malých obcí se bouří, protože s tím mají výdaje.

Od ledna se změnil význam značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů (označení B4). Tabule předtím platila jen pro užitková auta nad 3,5 tuny, ovšem od letošního roku nově i pro všechny automobily, které mají kategorii „nákladní“ uvedenu v technickém průkazu. V případě doslovné aplikace dokonce platí i na lehké nákladní užitkové vozy či kombíky kupované kdysi s přepážkou kvůli odpočtu DPH.

Ministerstvo dopravy sice uklidňuje, že to není cílem právní úpravy, ale policisté a strážníci zkrátka tuto zbraň v rukou mají. A pokud se rozhodnou, že budou kasírovat, nic jim nebrání! Už se nám ozval řidič Luděk, který dostal v Jablonci nad Nisou dvousetkorunovou pokutu za vjezd za značku s dodávkou Fiat Ducato Maxi.

Nečekaná komplikace

Až do ledna jsme si jako řidiči osobních aut nevšímali, na kolika místech jsou značky B4 instalovány. Teď ale zjišťujeme, že s testovacími pickupy nebo dodávkami nesmíme často ani do levých jízdních pruhů po Praze.

Očividně o tom přitom motoristé nevědí. Stejně tak jako o faktu, že mají zápis „nákladní vozidlo“ v dokladech svého auta. „Značka opravdu zakazuje vjezd všem nákladním automobilům bez ohledu na jejich kategorii či hmotnost,“ potvrdil nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy s tím, že v tomto znění je značka v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci uzavřenou ve Vídni roku 1968.

Žádná kategorie nákladních vozidel tak není z působnosti této značky vyňata a platí i pro vozidla kategorie N1. „Případná modifikace platnosti této dopravní značky je umožněna dodatkovou tabulkou s uvedením hmotnosti vozidel, pro která tato značka platí, nebo může být hmotnost uvedena přímo ve značce,“ končí Neřold s tím, že nikomu nejde o pokutování dodávek. Ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, se ale takové upřesnění nedočtete!

Živnostník je bit

Novinka se nelíbí ani pražskému živnostníkovi Janu Pavluvovi. Nechápe, proč by měl mít najednou stopku na svá služební auta, a vidí za tím další ústrky vůči podnikatelům. Poslal proto na ministerstvo dopravy dopis s žádostí o vyjádření a seznámil nás s ním i odpovědí legislativního odboru. „Cílem úpravy značky B4 rozhodně není zaměřovat se a postihovat poctivé podnikatele a celkově majitele vozidel kategorie N1. Za nákladní automobil je nutné považovat motorové vozidlo určené pro přepravu nákladů. Takový automobil je rozlišitelný a považovat za nákladní Škodu Octavia Combi, která má v osvědčení o registraci vozidla vyznačenu kategorii N1, je přílišný formalismus,“ až nečekaně racionálně odpověděl legislativní odbor ministerstva dopravy.

Ani u dodávek postavených na podvozku osobního automobilu podle ministerských právníků nelze s ohledem na organizaci provozu na pozemních komunikacích hovořit jako o nákladním automobilu.

Dokonce i policisté a strážníci obecní policie prý kromě jazykového výkladu respektují také metodu logického a systematického výkladu práva. Jenže případ našeho pokutovaného čtenáře o tom nevypovídá…

Obce smějí, ale nemusí

Situaci by vyřešilo přelepení všech značek s omezením hmotnosti nad 3,5 tuny. Města a vesnice k tomu však nikdo nenutí a současně jim na to ani nepřispějí. „Obec by si měla stejně jako u jakékoliv jiné dopravní značky přizpůsobit její platnost tak, aby vyhovovala místním dopravním potřebám,“ říká ministerstvo dopravy. Dodává, že obce přece nemusejí nákladně měnit celé značení, ale stačí jim pouze dolepit štítek s nejvyšší povolenou hmotností. Nebo jen tuto specifikaci umístit na dodatkovou tabulku pod značkou.

„To je ale jen vyhazování peněz daňových poplatníků. Máme rozpočet na mnohem důležitější věci než zbytečnou změnu značení. V naší obci jsme zatím ulici nedoznačili a chci, aby ministerstvo tuto novinku zrušilo,“ zlobí se Marcel Tiler, starosta obce Loužnice v Libereckém kraji. Tam kvůli mostku s omezenou nosností kdysi zakázali vjezd velkým nákladním autům. Nikoho tehdy nenapadlo, že se jednou bude zákaz vjezdu vztahovat i na dodávky, jakými jezdí místní občané. Vesnice o 220 obyvatelích má přitom rozpočet napjatý a každá tisícikoruna vydaná na úpravu značení je citelná.

„Ministerstvo tvrdí, že s tím nemají tři čtvrtiny obcí problém a prý jsem jen potížista. Ale nás se tady nikdo na nic neptal. A pokud vím, žádný výzkum neprobíhal ani jinde,“ krčí rameny starosta Tiler. Už proti novince vystoupil i na Sdružení obcí Libereckého kraje (SOLK). Zjistil však jen to, že to řada obecních vedení vůbec netuší a neřeší, že teď jejich obyvatelé při zajíždění do některých ulic porušují předpisy.

Některé svědomité obce sice už investovaly do přelepení značek, ale je jich minimum. Ostatním starostům je to fuk až do chvíle, dokud sami nezjistí, že mají doma či na radnici lehké užitkové auto spadající do kategorie N1. Místo upřesnění hmotnosti to pak vyřeší pro místní třeba dodatkovou tabulkou „Dopravní obsluze vjezd povolen“. Kdo ale tvrdí, že se význam značky prakticky nezměnil, mýlí se. Změnil se – a pořádně!

Proč je tolik N1?

Až do dubna roku 2009 mohli podnikatelé odečíst DPH jen z aut kategorie N1 s přepážkou. Z osobních vozů M1 se proto uměle dělaly „nákladní N1“. Často to znamenalo odříznutí pátého pásu kvůli tomu, aby se vyrovnal poměr užitečné hmotnosti pro posádku a náklad. Takové změny byly nevratné, a přestože třeba přepážku vyjmete, obsaditelnost už ze čtyř na pět lehce nezvýšíte. Od roku 2009 prodeje lehkých užitkových vozidel vytrvale klesají. Zatímco ještě před osmi lety se jich ročně prodalo kolem 60.000 kusů, rok nato spadly ke dvanácti tisícům. Trh se ale nadechuje a loni už jich bylo 17.000 kusů. Ve statistice už dnes najdete jen skutečné zaplechované dodávky.

Co říká vyhláška o značce B4

Do 31. 12. 2015 vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

Od 1. 1. 2016 vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…