14.8. 2016 Petr Slováček

Zákaz vjezdu pro vozidla N1: Řidiči dodávek, víte, že dál nesmíte?

 

Od ledna platí v Česku značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů i pro lehké užitkové vozy. Známe dokonce případ řidiče, který už za její nerespektování dostal pokutu. Starostové malých obcí se bouří, protože s tím mají výdaje.

Od ledna se změnil význam značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů (označení B4). Tabule předtím platila jen pro užitková auta nad 3,5 tuny, ovšem od letošního roku nově i pro všechny automobily, které mají kategorii „nákladní“ uvedenu v technickém průkazu. V případě doslovné aplikace dokonce platí i na lehké nákladní užitkové vozy či kombíky kupované kdysi s přepážkou kvůli odpočtu DPH.

Ministerstvo dopravy sice uklidňuje, že to není cílem právní úpravy, ale policisté a strážníci zkrátka tuto zbraň v rukou mají. A pokud se rozhodnou, že budou kasírovat, nic jim nebrání! Už se nám ozval řidič Luděk, který dostal v Jablonci nad Nisou dvousetkorunovou pokutu za vjezd za značku s dodávkou Fiat Ducato Maxi.

Nečekaná komplikace

Až do ledna jsme si jako řidiči osobních aut nevšímali, na kolika místech jsou značky B4 instalovány. Teď ale zjišťujeme, že s testovacími pickupy nebo dodávkami nesmíme často ani do levých jízdních pruhů po Praze.

Očividně o tom přitom motoristé nevědí. Stejně tak jako o faktu, že mají zápis „nákladní vozidlo“ v dokladech svého auta. „Značka opravdu zakazuje vjezd všem nákladním automobilům bez ohledu na jejich kategorii či hmotnost,“ potvrdil nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy s tím, že v tomto znění je značka v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci uzavřenou ve Vídni roku 1968.

Žádná kategorie nákladních vozidel tak není z působnosti této značky vyňata a platí i pro vozidla kategorie N1. „Případná modifikace platnosti této dopravní značky je umožněna dodatkovou tabulkou s uvedením hmotnosti vozidel, pro která tato značka platí, nebo může být hmotnost uvedena přímo ve značce,“ končí Neřold s tím, že nikomu nejde o pokutování dodávek. Ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, se ale takové upřesnění nedočtete!

Živnostník je bit

Novinka se nelíbí ani pražskému živnostníkovi Janu Pavluvovi. Nechápe, proč by měl mít najednou stopku na svá služební auta, a vidí za tím další ústrky vůči podnikatelům. Poslal proto na ministerstvo dopravy dopis s žádostí o vyjádření a seznámil nás s ním i odpovědí legislativního odboru. „Cílem úpravy značky B4 rozhodně není zaměřovat se a postihovat poctivé podnikatele a celkově majitele vozidel kategorie N1. Za nákladní automobil je nutné považovat motorové vozidlo určené pro přepravu nákladů. Takový automobil je rozlišitelný a považovat za nákladní Škodu Octavia Combi, která má v osvědčení o registraci vozidla vyznačenu kategorii N1, je přílišný formalismus,“ až nečekaně racionálně odpověděl legislativní odbor ministerstva dopravy.

Ani u dodávek postavených na podvozku osobního automobilu podle ministerských právníků nelze s ohledem na organizaci provozu na pozemních komunikacích hovořit jako o nákladním automobilu.

Dokonce i policisté a strážníci obecní policie prý kromě jazykového výkladu respektují také metodu logického a systematického výkladu práva. Jenže případ našeho pokutovaného čtenáře o tom nevypovídá…

Obce smějí, ale nemusí

Situaci by vyřešilo přelepení všech značek s omezením hmotnosti nad 3,5 tuny. Města a vesnice k tomu však nikdo nenutí a současně jim na to ani nepřispějí. „Obec by si měla stejně jako u jakékoliv jiné dopravní značky přizpůsobit její platnost tak, aby vyhovovala místním dopravním potřebám,“ říká ministerstvo dopravy. Dodává, že obce přece nemusejí nákladně měnit celé značení, ale stačí jim pouze dolepit štítek s nejvyšší povolenou hmotností. Nebo jen tuto specifikaci umístit na dodatkovou tabulku pod značkou.

„To je ale jen vyhazování peněz daňových poplatníků. Máme rozpočet na mnohem důležitější věci než zbytečnou změnu značení. V naší obci jsme zatím ulici nedoznačili a chci, aby ministerstvo tuto novinku zrušilo,“ zlobí se Marcel Tiler, starosta obce Loužnice v Libereckém kraji. Tam kvůli mostku s omezenou nosností kdysi zakázali vjezd velkým nákladním autům. Nikoho tehdy nenapadlo, že se jednou bude zákaz vjezdu vztahovat i na dodávky, jakými jezdí místní občané. Vesnice o 220 obyvatelích má přitom rozpočet napjatý a každá tisícikoruna vydaná na úpravu značení je citelná.

„Ministerstvo tvrdí, že s tím nemají tři čtvrtiny obcí problém a prý jsem jen potížista. Ale nás se tady nikdo na nic neptal. A pokud vím, žádný výzkum neprobíhal ani jinde,“ krčí rameny starosta Tiler. Už proti novince vystoupil i na Sdružení obcí Libereckého kraje (SOLK). Zjistil však jen to, že to řada obecních vedení vůbec netuší a neřeší, že teď jejich obyvatelé při zajíždění do některých ulic porušují předpisy.

Některé svědomité obce sice už investovaly do přelepení značek, ale je jich minimum. Ostatním starostům je to fuk až do chvíle, dokud sami nezjistí, že mají doma či na radnici lehké užitkové auto spadající do kategorie N1. Místo upřesnění hmotnosti to pak vyřeší pro místní třeba dodatkovou tabulkou „Dopravní obsluze vjezd povolen“. Kdo ale tvrdí, že se význam značky prakticky nezměnil, mýlí se. Změnil se – a pořádně!

Proč je tolik N1?

Až do dubna roku 2009 mohli podnikatelé odečíst DPH jen z aut kategorie N1 s přepážkou. Z osobních vozů M1 se proto uměle dělaly „nákladní N1“. Často to znamenalo odříznutí pátého pásu kvůli tomu, aby se vyrovnal poměr užitečné hmotnosti pro posádku a náklad. Takové změny byly nevratné, a přestože třeba přepážku vyjmete, obsaditelnost už ze čtyř na pět lehce nezvýšíte. Od roku 2009 prodeje lehkých užitkových vozidel vytrvale klesají. Zatímco ještě před osmi lety se jich ročně prodalo kolem 60.000 kusů, rok nato spadly ke dvanácti tisícům. Trh se ale nadechuje a loni už jich bylo 17.000 kusů. Ve statistice už dnes najdete jen skutečné zaplechované dodávky.

Co říká vyhláška o značce B4

Do 31. 12. 2015 vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

Od 1. 1. 2016 vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím

Prezident Miloš Zeman jmenoval do čela ministerstva…

Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd

Český vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek se…

Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně

Menší zájem o šperky projevili turisté a domácí…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Porsche 911 s hybridním pohonem nevznikne. Proč tak najednou?

Porsche 911 s hybridním pohonem nevznikne. Proč tak najednou?

Dnes 17:50

Nadcházející generace slavného sporťáku ze Zuffenhausenu měla být dostupná i jako plug-in hybrid. Vývoj této varianty ale byl ukončen.




Blesk.cz

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les je plný dobrodružství!

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les…

Horské štíty Alp jsou pro Rakousko typické. Vystoupat na skalnatý vrchol a rozhlédnout se po členité krajině…

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

 

iSport.cz

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže, zváží French Open

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže,…

Tenistka Petra Kvitová dnes odletěla z Prahy do Paříže. Na sociálních sítích uvedla, že pátek v areálu Roland…

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

Předposlední kolo letošní sezony, předposlední Liga naruby. A i tentokrát se bylo na co dívat – nový díl…

 

Reflex.cz

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný grázl Kajínek?

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný…

Včerejšek ukázal zblbělost postmoderní epochy v úplné nahotě. Zatímco předchozí den večer zavraždil džihádista v…