14.8. 2016 Petr Slováček

Zákaz vjezdu pro vozidla N1: Řidiči dodávek, víte, že dál nesmíte?

 

Od ledna platí v Česku značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů i pro lehké užitkové vozy. Známe dokonce případ řidiče, který už za její nerespektování dostal pokutu. Starostové malých obcí se bouří, protože s tím mají výdaje.

Od ledna se změnil význam značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů (označení B4). Tabule předtím platila jen pro užitková auta nad 3,5 tuny, ovšem od letošního roku nově i pro všechny automobily, které mají kategorii „nákladní“ uvedenu v technickém průkazu. V případě doslovné aplikace dokonce platí i na lehké nákladní užitkové vozy či kombíky kupované kdysi s přepážkou kvůli odpočtu DPH.

Ministerstvo dopravy sice uklidňuje, že to není cílem právní úpravy, ale policisté a strážníci zkrátka tuto zbraň v rukou mají. A pokud se rozhodnou, že budou kasírovat, nic jim nebrání! Už se nám ozval řidič Luděk, který dostal v Jablonci nad Nisou dvousetkorunovou pokutu za vjezd za značku s dodávkou Fiat Ducato Maxi.

Nečekaná komplikace

Až do ledna jsme si jako řidiči osobních aut nevšímali, na kolika místech jsou značky B4 instalovány. Teď ale zjišťujeme, že s testovacími pickupy nebo dodávkami nesmíme často ani do levých jízdních pruhů po Praze.

Očividně o tom přitom motoristé nevědí. Stejně tak jako o faktu, že mají zápis „nákladní vozidlo“ v dokladech svého auta. „Značka opravdu zakazuje vjezd všem nákladním automobilům bez ohledu na jejich kategorii či hmotnost,“ potvrdil nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy s tím, že v tomto znění je značka v souladu s Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci uzavřenou ve Vídni roku 1968.

Žádná kategorie nákladních vozidel tak není z působnosti této značky vyňata a platí i pro vozidla kategorie N1. „Případná modifikace platnosti této dopravní značky je umožněna dodatkovou tabulkou s uvedením hmotnosti vozidel, pro která tato značka platí, nebo může být hmotnost uvedena přímo ve značce,“ končí Neřold s tím, že nikomu nejde o pokutování dodávek. Ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, se ale takové upřesnění nedočtete!

Živnostník je bit

Novinka se nelíbí ani pražskému živnostníkovi Janu Pavluvovi. Nechápe, proč by měl mít najednou stopku na svá služební auta, a vidí za tím další ústrky vůči podnikatelům. Poslal proto na ministerstvo dopravy dopis s žádostí o vyjádření a seznámil nás s ním i odpovědí legislativního odboru. „Cílem úpravy značky B4 rozhodně není zaměřovat se a postihovat poctivé podnikatele a celkově majitele vozidel kategorie N1. Za nákladní automobil je nutné považovat motorové vozidlo určené pro přepravu nákladů. Takový automobil je rozlišitelný a považovat za nákladní Škodu Octavia Combi, která má v osvědčení o registraci vozidla vyznačenu kategorii N1, je přílišný formalismus,“ až nečekaně racionálně odpověděl legislativní odbor ministerstva dopravy.

Ani u dodávek postavených na podvozku osobního automobilu podle ministerských právníků nelze s ohledem na organizaci provozu na pozemních komunikacích hovořit jako o nákladním automobilu.

Dokonce i policisté a strážníci obecní policie prý kromě jazykového výkladu respektují také metodu logického a systematického výkladu práva. Jenže případ našeho pokutovaného čtenáře o tom nevypovídá…

Obce smějí, ale nemusí

Situaci by vyřešilo přelepení všech značek s omezením hmotnosti nad 3,5 tuny. Města a vesnice k tomu však nikdo nenutí a současně jim na to ani nepřispějí. „Obec by si měla stejně jako u jakékoliv jiné dopravní značky přizpůsobit její platnost tak, aby vyhovovala místním dopravním potřebám,“ říká ministerstvo dopravy. Dodává, že obce přece nemusejí nákladně měnit celé značení, ale stačí jim pouze dolepit štítek s nejvyšší povolenou hmotností. Nebo jen tuto specifikaci umístit na dodatkovou tabulku pod značkou.

„To je ale jen vyhazování peněz daňových poplatníků. Máme rozpočet na mnohem důležitější věci než zbytečnou změnu značení. V naší obci jsme zatím ulici nedoznačili a chci, aby ministerstvo tuto novinku zrušilo,“ zlobí se Marcel Tiler, starosta obce Loužnice v Libereckém kraji. Tam kvůli mostku s omezenou nosností kdysi zakázali vjezd velkým nákladním autům. Nikoho tehdy nenapadlo, že se jednou bude zákaz vjezdu vztahovat i na dodávky, jakými jezdí místní občané. Vesnice o 220 obyvatelích má přitom rozpočet napjatý a každá tisícikoruna vydaná na úpravu značení je citelná.

„Ministerstvo tvrdí, že s tím nemají tři čtvrtiny obcí problém a prý jsem jen potížista. Ale nás se tady nikdo na nic neptal. A pokud vím, žádný výzkum neprobíhal ani jinde,“ krčí rameny starosta Tiler. Už proti novince vystoupil i na Sdružení obcí Libereckého kraje (SOLK). Zjistil však jen to, že to řada obecních vedení vůbec netuší a neřeší, že teď jejich obyvatelé při zajíždění do některých ulic porušují předpisy.

Některé svědomité obce sice už investovaly do přelepení značek, ale je jich minimum. Ostatním starostům je to fuk až do chvíle, dokud sami nezjistí, že mají doma či na radnici lehké užitkové auto spadající do kategorie N1. Místo upřesnění hmotnosti to pak vyřeší pro místní třeba dodatkovou tabulkou „Dopravní obsluze vjezd povolen“. Kdo ale tvrdí, že se význam značky prakticky nezměnil, mýlí se. Změnil se – a pořádně!

Proč je tolik N1?

Až do dubna roku 2009 mohli podnikatelé odečíst DPH jen z aut kategorie N1 s přepážkou. Z osobních vozů M1 se proto uměle dělaly „nákladní N1“. Často to znamenalo odříznutí pátého pásu kvůli tomu, aby se vyrovnal poměr užitečné hmotnosti pro posádku a náklad. Takové změny byly nevratné, a přestože třeba přepážku vyjmete, obsaditelnost už ze čtyř na pět lehce nezvýšíte. Od roku 2009 prodeje lehkých užitkových vozidel vytrvale klesají. Zatímco ještě před osmi lety se jich ročně prodalo kolem 60.000 kusů, rok nato spadly ke dvanácti tisícům. Trh se ale nadechuje a loni už jich bylo 17.000 kusů. Ve statistice už dnes najdete jen skutečné zaplechované dodávky.

Co říká vyhláška o značce B4

Do 31. 12. 2015 vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

Od 1. 1. 2016 vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se stalo cílem rozsáhlých kybernetických útoků z Ruska, varuje BIS Česko se stalo cílem rozsáhlých kybernetických útoků z Ruska, varuje BIS

Stát loni čelil rozsáhlým počítačovým špionážním útokům z…

Podnikatelské skupiny významně posílily vliv na rozhodování státu, uvádí rozvědka Podnikatelské skupiny významně posílily vliv na rozhodování státu, uvádí rozvědka

Bezpečnostní informační služba (BIS) v loňském roce…

ANO přizve občanské demokraty do vlády ANO přizve občanské demokraty do vlády

Hnutí ANO nabídne občanským demokratům možnost vládní…

Novartis zvýšila svůj zisk o sedm procent, dařilo se prodeji léků na rakovinu Novartis zvýšila svůj zisk o sedm procent, dařilo se prodeji léků na rakovinu

Švýcarská farmaceutická společnost Novartis ve třetím…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech

Nejmenší SUV značky Volvo - model XC 40 se sice začne…

 





 
To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

Dnes 12:50

Tento konkrétní kousek patřil mezi nejznámější vozy McLarenu ve Velké Británii, hořet začal ze zatím neznámých důvodů.




Blesk.cz

Kluziště na Letné bude i letos. 75 dní provozu město vyjde skoro na šest milionů

Kluziště na Letné bude i letos. 75 dní provozu město…

Kluziště na Letné vyroste i letos. Prahu vyjde provoz a instalace za tři roky takřka na 16,9 milionu korun, za…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí POLOPŘEVRAT

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí…

Když se spojí sportovní, finanční a strategické hledisko, má Slavia největší sílu sejmout Viktorii Plzeň z…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí jinde. Jde o to, kdo si je podchytí

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí…

Za velkou neznámou považuje komentátor Reflexu Bohumil Pečinka angažmá Pirátů v Poslanecké sněmovně. „Vůbec…

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…