Zapomenuté koncepty: Citroën Karin (1980) - Třímístná pyramida se střechou velkou jako list papíru

 

Citroën před takřka 37 lety překvapil přísně geometrickou studií Karin.

Masově vyráběné automobily jsou produktem mnoha výzkumů a testů, někdy i doslova živelných. Veřejnosti jsou málokdy odtajněna stylistická cvičení, která většinou neopustí ani rýsovací prkna, případně v moderní době obrazovky počítačů (i když někteří konstruktéři zůstávají u klasiky). Tvary vozů v sobě vždy nesou určité riziko, že se stanou po čase monotónními. Podívejte se na současnou produkci, sešněrovanou všelijakými bezpečnostními předpisy a normami.

Citroën nepředstavil na domácím autosalonu v Paříži v roce 1980 žádnou zásadní sériovou novinku. Na stánku se však skvěla jedna zajímavá kreace, která přitáhla diváky. Jmenovala se Karin. Dvojitý šíp se snažil dokázat opak výše zmíněného, že aerodynamický výzkum vede k vytvoření zcela nové siluety vozu, byť pouze koncepčního. Začínalo se doslova na prázdném listu papíru. Zdánlivě ženské jméno evokovalo přeneseně automobil, ve skutečnosti ovšem pocházelo z italských slov „cara“ a „carina“ (drahý, drahoušek).

Jehlan

Výjimečný Karin byl jakousi pojízdnou pyramidou ostře řezaných linií. Prostě auto blízké budoucnosti. Střecha, vrchol komolého jehlanu, zabírala jen o něco větší plochu než list papíru ve formátu A3. Spojovala rovnoměrně všechny strany vozu. Na působivé přídi bychom našli dvojici protáhlých vodorovných a poměrně mohutných světlometů, alespoň vzhledem ke zbytku karoserie. Připomínaly trochu luxusní SM, který se ale už tehdy dávno nevyráběl. Čelní okno plynule navazovalo na kapotu a směrem vzhůru se zužovalo.

Dvoudveřové kupé vůbec charakterizovala přísná rovná geometrie, lichoběžníky, strmé stěny a díky tomu opravdu výrazný vzhled. Přitom mělo maximálně zjednodušený profil a velmi nízké těžiště. Bylo také malé, jen 3970 mm dlouhé, naopak značných 1900 mm široké a v nejvyšším bodě zase pouhých 1075 mm nízké.

Pro tři

Bohatě prosklený vůz s hnědým tónováním měl typické rysy značky, tedy přední pohon, hydropneumatické odpružení z CX a zakrytá zadní kola. Ta vylepšovala aerodynamiku a samozřejmě snižovala spotřebu paliva. Dveře se však otevíraly nahoru jako motýlí křídla.

Vzhledem k odvážné koncepci exteriéru se dovnitř vešli pouze tři lidé, přesto pro ně bylo přichystáno dost místa. Interiér měl sedadla uspořádaná vedle sebe, přičemž ta boční byla posunuta směrem mírně vzad (nejznámějším představitelem tohoto pojetí v malosériové produkci byl později McLaren F1).

Volant se tedy nacházel rovněž uprostřed, respektive něco, co ho spíše vzdáleně připomínalo. Byl vsazen do extrémně dlouhého a mohutného sloupku. Ovládací prvky soustředili konstruktéři uvnitř i vně - v jeho středu kromě digitálních ukazatelů byla přítomna klávesnice pro ovládání telefonu. Unikátní a neotřelé! Navíc vše v perfektním dosahu... Řízení se samo vracelo do středové polohy. Klasické přístroje nahrazovala vestavěná počítačová obrazovka, která poskytovala veškeré informace. Další malé počítače byly nainstalovány ve dveřních panelech u madel.

Fioreho dílo

Futuristické vozidlo navrhl šéfdesignér Citroënu Trevor Fiore, původně jako nefunkční maketu a dvojitý šíp jej vyrobil ve spolupráci s karosárnou Coggiola. Stylista se nechal evidentně inspirovat jedním ze starších návrhů Michela Harmanda, konkrétně jeho GS Coupé z počátku 70. let, dále pak Gandiniho Lancií Stratos Sibilo (1978) pro Bertoneho. Fiore je zčásti Brit (narodil se tam a studoval design), zčásti Francouz a také Ital.

V technických údajích Citroën hovořil o čtyřválcovém motoru a samočinné převodovce, bližší detaily však nikdy nezveřejnil. Technika pod kabátem odpovídala hlavně řadě BX prezentované v Paříži o dva roky později (1982).

Karin byl konceptem čistě pro výstavy, na výrobu neměl žádnou šanci, premiérou ale hodně překvapil a v davu dalších studií jej nešlo přehlédnout. Dnes odpočívá ve firemním depozitáři automobilky, dvojitý šíp jej neprodal a zachoval ve své kolekci. Loni v srpnu udělala radost sběratelům modelů francouzská firma Momaco, když uvedla na trh resinovou zmenšeninu v měřítku 1:43, limitovaná edice čítala 300 kusů.

Spolupracujeme s TipCars.com
V kancelářích se scházíme, abychom sdíleli informace, říká Lenka Čábelová z Microsoftu V kancelářích se scházíme, abychom sdíleli informace, říká Lenka Čábelová z Microsoftu

Microsoft podporuje práci odkudkoli. K tomuto účelu také…

Macronova Republika v pohybu má nového předsedu. Je jím mluvčí Castaner Macronova Republika v pohybu má nového předsedu. Je jím mluvčí Castaner

Dosavadní mluvčí francouzské vlády Christophe Castaner…

 
Zdroj: Citroënët, Momaco.fr, archiv

Štítky Citroën Design Kupé

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nová Mazda 6 míří do Los Angeles. Pod kapotou nastane revoluce Nová Mazda 6 míří do Los Angeles. Pod kapotou nastane revoluce

Současná generace Mazdy 6 už prodělala řadu dílčích…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Bertone Volvo Tundra (1979): Proč vypadá jako Citroën BX? Bertone Volvo Tundra (1979): Proč vypadá jako Citroën BX?

Volvo Tundra bylo mezi plejádou historických konceptů…

Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování Nejdražší parkovací lístek: 30 tisíc euro za 3 roky parkování

Automobil nemůže být legálně odtažen, protože neporušuje…

 



 
Prohlédněte si unikátní BMW X5 první generace ve skvělém stavu! Veterán, po němž nikdo netouží

Prohlédněte si unikátní BMW X5 první generace ve skvělém stavu! Veterán, po němž nikdo netouží

Dnes 12:46

Klasicky tvarovaná BMW z přelomu tisíciletí jsou v kurzu. První X5 se to netýká, my však našli jednu ve skvělém stavu, která by lákat mohla!




Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Adebayor odhalil, jak z něj rodina tahala miliony: Chtěl jsem se zabít!

Adebayor odhalil, jak z něj rodina tahala miliony:…

Ani všechny peníze světa nedokážou člověku koupit štěstí. Jen se zeptejte Emmanuela Adebayora. Dlouholetý…

Konečně pořádný stadion v Bratislavě. Roste neuvěřitelně, jásají Slováci

Konečně pořádný stadion v Bratislavě. Roste…

Slovensko má jeden velký fotbalový handicap - ve svém hlavním městě nemá stadion pro velké mezinárodní zápasy.…

 

Reflex.cz

Lamarrová byla Sněhurka i geniální vynálezkyně. Nový dokument bojuje proti předsudkům Hollywoodu

Lamarrová byla Sněhurka i geniální vynálezkyně. Nový…

Poprvé na filmovém plátně zazářila v roce 1933 ve svých devatenácti letech. Český režisér Gustav Machatý ji…

Komunisti na laně. Krok a bude po nich

Komunisti na laně. Krok a bude po nich

Komunisti podpoří Babišovu vlády i volbu babišovce předsedou sněmovny. Mají na to spojence Okamuru. To je…