Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Září 2016 na Veterán.auto.cz: Nejrychlejší náklaďáky na světě

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V září 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali dvěma britským vozům z různých epoch, soutěžnímu speciálu, vojenskému teréňáku a opět nechyběla ani tradiční „amerika“.

Čtyřapůllitrové vozy Bentley se proslavily hlavně v Le Mans. Byly nástupcem prvního třílitrového modelu a dočkaly se také kompresoru, který trůnil na přídi. Zajímavé bylo to, že jejich motor, ve skutečnosti s objeme o deci menším, než uvádělo typové označení, měl pouze čtveřici válců. Jeden Blower si Henry Birkin přestavěl na aerodynamický monopost a řádil s ním na okruhu v Brooklands. Vozy karosovaly věhlasné firmy Weymann, Gurney Nutting, Harrison, Vanden Plas a další, existovala i čistě cestovní provedení. Ettore Bugatti jim říkal „nejrychlejší náklaďáky světa.“ S jeho subtilními výtvory se potkávaly při závodech volné formule, stačilo jen zakrýt místa pro cestující kromě pilota a odmontovat blatníky i světla. Bentley do krachu a převzetí firmou Rolls-Royce stihl postavit 520 kusů, z toho 55 přeplňovaných.

DeSoto bylo značkou koncernu Chrysler, která existovala v letech 1928-1960. Zprvu se jednalo o levnější varianty Dodge, krátce nato naopak o dražší. Modely Custom a Deluxe měly premiéru těsně před vstupem USA do války. Měnily se prakticky každý rok, samozřejmě vyjma pauzy během konfliktu, kdy produkce pro civilní sektor neběžela. Praxe každoročních úprav a faceliftů byla za mořem obvyklá. Nejprve je poháněly řadové šestiválce 3,74 l, později zvětšené na 3,9 l. Vozy existovaly v množství karosářských variant, od kupé přes kabriolety, sedany včetně provedení s prodlouženým rozvorem až po kombi, módní „woodies“ s dřevěnou kostrou a panely karoserie. Jejich výroba byla ukončena v sezóně 1953.

DKW, respektive Auto Union vyhrál v polovině 50. let tendr na dodávky terénních vozů západoněmecké armádě, Bundeswehru. Porazil Porsche a Borgward. F91 s dvoudobými tříválcovými motory o objemu 0,9 a 1,0 l existovaly nejprve jako čtyřmístné, později přišly na řadu i větší modely 6 a 8. Vyvážely se do zahraničí (také do USA) a prodávaly i civilistům. Licenční výroba probíhala krátkou dobu v Brazílii, tam se nabízel rovněž model s pohonem jen přední nápravy, sériově Mungy byly jinak čtyřkolkami. Vyráběly se dvanáct let a šlo o poslední model značky vůbec. Několik desítek jich mají v péči i čeští sběratelé.

Delta S4 neměla s výchozím modelem Lancie prakticky nic společného, šlo o speciál soutěžní skupiny B s přeplňovaným motorem před zadní nápravou a pohonem všech kol. Stejně jako předchozí 037 Rally, i ji vyvíjel Abarth. Čtyřválec 1,76 l byl „dopován“ kompresorem i turbem. Lancia vyhrála hned při debutu v mistrovství světa (RAC Rally 1985) s Henrim Toivonenem, ale stejný pilot uhořel následující sezónu v květnu po havárii na Tour de Corse. Smrt finského závodníka i jeho spolujezdce Sergia Cresta nepřímo zapříčinila konec šílených monster ve světových soutěžích. Lancia postavila kvůli homologaci také dvousetkusovovu sérii Stradale pro běžné silnice.

Britská firma MG nevyráběla jen sportovní vozy. Právě takové nesly před druhou světovou válkou jméno Magnette, ale po ní bylo použito pro usedlé sedany s koncernovou technikou i vzhledem příbuzných vozů BMC. Série ZA a ZB měly ještě oblé karoserie, třetí a čtvrtá už dostaly módní hranaté s křidélky. Jejich tvary vznikly v Itálii u karosárny Pinin Farina (tehdy se ještě psala zvlášť). Benzinové čtyřválcové patnáctistovky OHV vystřídaly v případě Mark IV větší agregáty 1,62 l.

Potřetí a naposledy použila automobilka, dnes ve vlastnictví čínského SAIC, název Magnette u moderního sedanu řady 6.

Bentley 4,5 Litre (1927–1931): Hromotluk v Le Mans

Bentley vyrobil 720 kusů typu 4½ Litre. Jeden z nich vyhrál v roce 1928 Le Mans. 55 vozů Bentley Blower mělo motor přeplňovaný dmychadlem Roots. Anglickou značku založil v lednu 1919 na severním předměstí Londýna Walter Owen Bentley (1888–1971). První cestovní vůz typu 3 Litre se začal prodávat v roce 1921, převážně s otevřenou karoserií tourer a zavřenou saloon. W. O. si už od začátku byl vědom, že nejlepší propagací značky...

Celý článek: Bentley 4,5 Litre (1927–1931): Hromotluk v Le Mans

suv bentley lancia mg sportovni suv bentley lancia mg sportovni

DeSoto Custom a Deluxe: Chrysler chudých

Americké automobily DeSoto Custom a Deluxe se začaly vyrábět před 2. světovou válkou a až do roku 1952 byly špičkovými modely značky. Walter Percy Chrysler (1875–1940), zakladatel automobilky Chrysler Corporation, se v roce 1928 rozhodl vytvořit novou značku DeSoto, která by mohla ve třídě středně drahých vozů konkurovat Oldsmobile, Mercury, Studebakeru a Hudsonu. Ve stejném roce rozšířil rodinu Chryslerů o Dodge a Plymouth...

Celý článek: DeSoto Custom a Deluxe: Chrysler chudých

suv bentley lancia mg sportovni suv bentley lancia mg sportovni

DKW Munga (1956-1968): Dvoudobý univerzál

Terénní Munga sloužila západoněmeckým vojákům, pohraničníkům, ale i civilistům. Licenčně se vyráběla v Brazílii. V roce 1949 se okupační zóny Německa rozdělily na dva samostatné státy. Západní a jižní část vstoupila do NATO a Bundeswehr potřeboval novou techniku. Jejímu vývoji a výrobě nestála v cestě žádná omezení a zákazy vítězných mocností, naopak, po vypuknutí války v Koreji v červnu 1950 rozhodly USA o přezbrojovacím....

Celý článek: DKW Munga (1956-1968): Dvoudobý univerzál

suv bentley lancia mg sportovni suv bentley lancia mg sportovni

Lancia Delta S4 (1984-1986): Vstříc smrti

Lancia 037 přestávala v roce 1984 na konkurenci v soutěžním mistrovství světa stačit. Italové se pustili do vývoje nového náčiní: Delty S4. Právě ona však stála za zrušením skupiny B. Lancia 037 Rally byla sice v automobilových soutěžích velmi úspěšná, získala značkový titul mistra světa v roce 1983, ale chyběla jí jedna podstatná věc: nezbytně nutný pohon obou náprav. Aby se italská automobilka prosadila důrazněji oproti konkurenci...

Celý článek: Lancia Delta S4 (1984-1986): Vstříc smrti

suv bentley lancia mg sportovni suv bentley lancia mg sportovni

MG Magnette (1953–1968): Ve dvou podobách

Britský sedan MG Magnette se vyráběl v sériích ZA a ZB (1953–1958) a sériích Mark III a Mark IV (1959–1968) s karoserií od Pinin Fariny. Anglická automobilka MG, založená v roce 1924 Cecilem Kimberem v Abingdonu (Oxfordshire), vyráběla především malé sportovní automobily. Patřily k nim i typy K3 z let 1932–34 a N (1934–36), které dostaly jméno Magnette. Po válce bylo toto přitažlivé jméno oprášeno a použito u středně velkých...

Celý článek: MG Magnette (1953–1968): Ve dvou podobách

suv bentley lancia mg sportovni suv bentley lancia mg sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)