Září 2016 na Veterán.auto.cz: Nejrychlejší náklaďáky na světě

Září 2016 na Veterán.auto.cz: Nejrychlejší náklaďáky na světě

V září 2016 jsme na serveru Veterán.auto.cz věnovali dvěma britským vozům z různých epoch, soutěžnímu speciálu, vojenskému teréňáku a opět nechyběla ani tradiční „amerika“.

Čtyřapůllitrové vozy Bentley se proslavily hlavně v Le Mans. Byly nástupcem prvního třílitrového modelu a dočkaly se také kompresoru, který trůnil na přídi. Zajímavé bylo to, že jejich motor, ve skutečnosti s objeme o deci menším, než uvádělo typové označení, měl pouze čtveřici válců. Jeden Blower si Henry Birkin přestavěl na aerodynamický monopost a řádil s ním na okruhu v Brooklands. Vozy karosovaly věhlasné firmy Weymann, Gurney Nutting, Harrison, Vanden Plas a další, existovala i čistě cestovní provedení. Ettore Bugatti jim říkal „nejrychlejší náklaďáky světa.“ S jeho subtilními výtvory se potkávaly při závodech volné formule, stačilo jen zakrýt místa pro cestující kromě pilota a odmontovat blatníky i světla. Bentley do krachu a převzetí firmou Rolls-Royce stihl postavit 520 kusů, z toho 55 přeplňovaných.

DeSoto bylo značkou koncernu Chrysler, která existovala v letech 1928-1960. Zprvu se jednalo o levnější varianty Dodge, krátce nato naopak o dražší. Modely Custom a Deluxe měly premiéru těsně před vstupem USA do války. Měnily se prakticky každý rok, samozřejmě vyjma pauzy během konfliktu, kdy produkce pro civilní sektor neběžela. Praxe každoročních úprav a faceliftů byla za mořem obvyklá. Nejprve je poháněly řadové šestiválce 3,74 l, později zvětšené na 3,9 l. Vozy existovaly v množství karosářských variant, od kupé přes kabriolety, sedany včetně provedení s prodlouženým rozvorem až po kombi, módní „woodies“ s dřevěnou kostrou a panely karoserie. Jejich výroba byla ukončena v sezóně 1953.

DKW, respektive Auto Union vyhrál v polovině 50. let tendr na dodávky terénních vozů západoněmecké armádě, Bundeswehru. Porazil Porsche a Borgward. F91 s dvoudobými tříválcovými motory o objemu 0,9 a 1,0 l existovaly nejprve jako čtyřmístné, později přišly na řadu i větší modely 6 a 8. Vyvážely se do zahraničí (také do USA) a prodávaly i civilistům. Licenční výroba probíhala krátkou dobu v Brazílii, tam se nabízel rovněž model s pohonem jen přední nápravy, sériově Mungy byly jinak čtyřkolkami. Vyráběly se dvanáct let a šlo o poslední model značky vůbec. Několik desítek jich mají v péči i čeští sběratelé.

Delta S4 neměla s výchozím modelem Lancie prakticky nic společného, šlo o speciál soutěžní skupiny B s přeplňovaným motorem před zadní nápravou a pohonem všech kol. Stejně jako předchozí 037 Rally, i ji vyvíjel Abarth. Čtyřválec 1,76 l byl „dopován“ kompresorem i turbem. Lancia vyhrála hned při debutu v mistrovství světa (RAC Rally 1985) s Henrim Toivonenem, ale stejný pilot uhořel následující sezónu v květnu po havárii na Tour de Corse. Smrt finského závodníka i jeho spolujezdce Sergia Cresta nepřímo zapříčinila konec šílených monster ve světových soutěžích. Lancia postavila kvůli homologaci také dvousetkusovovu sérii Stradale pro běžné silnice.

Britská firma MG nevyráběla jen sportovní vozy. Právě takové nesly před druhou světovou válkou jméno Magnette, ale po ní bylo použito pro usedlé sedany s koncernovou technikou i vzhledem příbuzných vozů BMC. Série ZA a ZB měly ještě oblé karoserie, třetí a čtvrtá už dostaly módní hranaté s křidélky. Jejich tvary vznikly v Itálii u karosárny Pinin Farina (tehdy se ještě psala zvlášť). Benzinové čtyřválcové patnáctistovky OHV vystřídaly v případě Mark IV větší agregáty 1,62 l. Potřetí a naposledy použila automobilka, dnes ve vlastnictví čínského SAIC, název Magnette u moderního sedanu řady 6.

Bentley 4,5 Litre (1927–1931): Hromotluk v Le Mans

Bentley vyrobil 720 kusů typu 4½ Litre. Jeden z nich vyhrál v roce 1928 Le Mans. 55 vozů Bentley Blower mělo motor přeplňovaný dmychadlem Roots. Anglickou značku založil v lednu 1919 na severním předměstí Londýna Walter Owen Bentley (1888–1971). První cestovní vůz typu 3 Litre se začal prodávat v roce 1921, převážně s otevřenou karoserií tourer a zavřenou saloon. W. O. si už od začátku byl vědom, že nejlepší propagací značky...

Celý článek: Bentley 4,5 Litre (1927–1931): Hromotluk v Le Mans

 [600×352]

DeSoto Custom a Deluxe: Chrysler chudých

Americké automobily DeSoto Custom a Deluxe se začaly vyrábět před 2. světovou válkou a až do roku 1952 byly špičkovými modely značky. Walter Percy Chrysler (1875–1940), zakladatel automobilky Chrysler Corporation, se v roce 1928 rozhodl vytvořit novou značku DeSoto, která by mohla ve třídě středně drahých vozů konkurovat Oldsmobile, Mercury, Studebakeru a Hudsonu. Ve stejném roce rozšířil rodinu Chryslerů o Dodge a Plymouth...

Celý článek: DeSoto Custom a Deluxe: Chrysler chudých

 [600×333]

DKW Munga (1956-1968): Dvoudobý univerzál

Terénní Munga sloužila západoněmeckým vojákům, pohraničníkům, ale i civilistům. Licenčně se vyráběla v Brazílii. V roce 1949 se okupační zóny Německa rozdělily na dva samostatné státy. Západní a jižní část vstoupila do NATO a Bundeswehr potřeboval novou techniku. Jejímu vývoji a výrobě nestála v cestě žádná omezení a zákazy vítězných mocností, naopak, po vypuknutí války v Koreji v červnu 1950 rozhodly USA o přezbrojovacím....

Celý článek: DKW Munga (1956-1968): Dvoudobý univerzál

 [600×410]

Lancia Delta S4 (1984-1986): Vstříc smrti

Lancia 037 přestávala v roce 1984 na konkurenci v soutěžním mistrovství světa stačit. Italové se pustili do vývoje nového náčiní: Delty S4. Právě ona však stála za zrušením skupiny B. Lancia 037 Rally byla sice v automobilových soutěžích velmi úspěšná, získala značkový titul mistra světa v roce 1983, ale chyběla jí jedna podstatná věc: nezbytně nutný pohon obou náprav. Aby se italská automobilka prosadila důrazněji oproti konkurenci...

Celý článek: Lancia Delta S4 (1984-1986): Vstříc smrti

 [600×304]

MG Magnette (1953–1968): Ve dvou podobách

Britský sedan MG Magnette se vyráběl v sériích ZA a ZB (1953–1958) a sériích Mark III a Mark IV (1959–1968) s karoserií od Pinin Fariny. Anglická automobilka MG, založená v roce 1924 Cecilem Kimberem v Abingdonu (Oxfordshire), vyráběla především malé sportovní automobily. Patřily k nim i typy K3 z let 1932–34 a N (1934–36), které dostaly jméno Magnette. Po válce bylo toto přitažlivé jméno oprášeno a použito u středně velkých...

Celý článek: MG Magnette (1953–1968): Ve dvou podobách

 [600×401]

Psali jsme: Srpen 2016 na Veterán.auto.cz: Lidovka, sedan i sporťák

Spolupracujeme s TipCars.com
Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky SUV Bentley Lancia MG Sportovní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

SESTŘIH: Liberec - Slavia 0:0. Hosté ztratili, nepomohla ani přesilovka

SESTŘIH: Liberec - Slavia 0:0. Hosté ztratili,…

Fotbalisté Slavie Praha remizovali ve šlágru 25. ligového kola v Liberci bez branek a vzdálila se jim obhajoba…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…