Srpen 2016 na Veterán.auto.cz: Lidovka, sedan i sporťák

Panhard (původně Panhard et Levassor) je jednou z nejstarších automobilek světa, začínal v úvodu 90. let 19. století. Klasické koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol se říkalo „systém Panhard“, protože právě tento francouzský výrobce ji zavedl jako první. Dodnes se používá na zadní nápravě panhardská tyč. Po druhé světové válce nevyráběl luxusní vozy jako před ní, soustředil se na lidová auta. Dyna X (původně Dyna) představovala konkurenci pro Citroën 2 CV a Renault 4 CV, právě „želvičku“ svým vzhledem trochu připomínala. Měla ovšem hliníkovou karoserii a motor vpředu, konkrétně dvouválcový vzduchem chlazený boxer. Ten začínal na skromném objemu 0,61 l, přes 0,75 se dostal až k 0,85 l. Kromě čtyřdveřových vozů se vyráběly i kombi, dodávky a vznikla hrstka kabrioletů. Její techniky využil odvozený sportovní Junior. Dynu X nahradila v roce 1954 větší Dyna Z, výroba osobních vozů Panhard skončila o třináct let později, kdy finančně vyčerpanou automobilku koupil Citroën. Dodnes staví obrněnou vojenskou techniku, ale už nepatří ani dvojitému šípu ani Auverlandu, nýbrž Renault Truck Defense.
Toyota 2000 GT je prvním japonským sportovním kupé, které se zapsalo do obecného povědomí. Připomínalo soudobá ferrari a také Jaguar E, což ovšem nebylo na škodu. Za původním návrhem stál proslulý hrabě Goertz. Dnes je vysoce ceněné. Ve své době závodilo, nejen v Japonsku, ale dokonce v USA. Pro americká klání jej upravil jistý Carroll Shelby. Toyota ale překonala i několik světových rekordů. Většinu z 351 vyrobených vozů s aluminiovými „šaty“ poháněl dvoulitrový šestiválec o výkonu 110 kW, pár jich mělo větší motor 2,3 l. S vývojem pohonných jednotek i celého vozu pomáhala Yamaha. Pro agenta 007 vznikly dva kabriolety, z původní targy Sean Connery neviděl ven. Jiný exemplář kupé byl nedávno přestavěn na elektromobil.
Britský Triumph použil jméno Dolomite několikrát ve své historii. Poprvé v roce 1934 pro tři prototypy osmiválcového sporťáku, podruhé těsně před válkou a potřetí po druhém světovém konfliktu pro sportovnější verze řady 1800/2000. Asi nejznámější je však řada vyráběná v letech 1972-1980. Dvoulitrový Dolomite Sprint uspěl v závodech cestovních vozů a určitě si jej pamatujete ze seriálu Profesionálové. Běžné verze měly nejprve řadové čtyřválce 1,85 l, posléze i menší 1,3 a 1,5 l. U posledního Dolomite použil Triumph zadní pohon, kterému zákazníci dávali přednost. Produkce skončila uzavřením továrny v Canley, situace koncernu British Leyland nebyla zrovna růžová. Nástupcem se stal model Acclaim, japonská Honda Ballade s jiným znakem, poslední automobil britské značky. Ta dnes přežívá jen na motocyklech.
Panhard Dyna X (1948–54): Konkurent z Ivry
Na pařížském autosalonu v roce 1946 představil Panhard malý čtyřmístný vůz Dyna, který měl na domácím trhu konkurovat Renaultu 4 CV a Citroënu 2 CV. Automobilka Panhard byla před druhou světovou válkou známá jako výrobce luxusních sedanů poháněných šestiválci nebo osmiválci. Socialistická vláda v poválečné Francii přišla s plánem modernizace a rekonstrukce automobilového průmyslu (Pons Plan) a rozhodla se...
Celý článek: Panhard Dyna X (1948–54): Konkurent z Ivry
Toyota 2000 GT (1967–70): Bondův rekordman
Jezdil v něm agent 007 a překonalo řadu mezinárodních rekordů. To je sportovní dvoumístné kupé Toyota 2000 GT, vyvinuté ve spolupráci s Yamahou. Před padesáti lety byly japonské automobily považovány za ryze praktické dopravní prostředky, často napodobující evropskou produkci. Sportovní dvoumístný vůz Toyota 2000 GT, poprvé představený světu v roce 1965 na tokijské Motor Show, byl proto pro celý svět velkým překvapením...
Celý článek: Toyota 2000 GT (1967–70): Bondův rekordman
Triumph Dolomite: Zpátky k zadnímu pohonu
Oblíbené malé sedany Triumph Dolomite s pohonem zadních kol, řadovým čtyřválcem a karoserií navrženou Michelottim se vyráběly v letech 1972–80 v Coventry. Koncem šedesátých let minulého století vrcholil proces slučování tradičních britských automobilek do velkých společností. Začal s tím Austin a Morris, jejichž spojením vznikla v roce 1952 společnost British Motor Corporation (BMC). V roce 1966 se BMC spojila s Jaguarem...
Celý článek: Triumph Dolomite: Zpátky k zadnímu pohonu