Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zenos E10 R: Ostrovní raketa má motor z Focusu RS

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Britský Zenos představil zatím nejvýkonnější verzi své dvoumístné placky E10. Dostala ostrý čtyřválcový EcoBoost a přišla o čelní sklo.

Je dobře, že v době, kdy krachuje jeden výrobce supersportů za druhým, se v Británii drží garážisté, kteří vyrábějí ultimativní okruhové hračky. Zenos Cars z Wymondhamu v Norfolku neexistují dlouho, základní E10 byl představen teprve v lednu 2014 na výstavě Autosport v Birminghamu. Novinka se ukáže na stejném místě o celé dva roky později. Kromě nejlevnější varianty s atmosférickým dvoulitrem existuje ještě turboverze S. Společnost založili Mark Edwards a Ansar Ali, bývalý šéf Caterhamu.

Nyní však přichází na řadu nejostřejší R. Má sice silniční homologaci a registrační značku, o tom, že si s ním užijete spíš na okruhu, ale svědčí nejen absence čelního skla... Britové jsou však puristé a se zcela otevřenými auty jezdí i v typicky anglickém počasí.

Kompozitová a hliníková struktura auta zůstala nezměněna, erko však dostalo do vínku čtyřválec EcoBoost 2,3 l s turbem naladěný na 261 kW (355 koní). Jeho původ hádat dlouho nemusíte, pochází z Focusu RS. Jenomže zatímco ford jej má uložený vpředu, zenos pochopitelně uprostřed. Nejvyšší výkon je k dispozici při 6000 otáčkách za minutu, 475 N.m točivého momentu pak ve čtyřech tisících. Ten posílá dozadu šestistupňový manuál, automat tu snad nikdo nečeká... Výkony si vyžádaly ostřejší kotoučové brzdy se čtyřpístkovými předními třmeny.

Hardware stačí ke sprintu z klidu na 96 km/h (ano, pořád jsme na Ostrovech) za rovné tři vteřiny, takže na naši stovku bude 700 kg lehká raketa tak o desetinku pomalejší. Při maximální dvěstěpadesátce by na pilota i spolujezdce už pořádně foukalo, zapomeňte na propagační fotky v galerii, přilba je tu povinností, jinak budete o hlavu kratší. Neodpružené hmoty byly zredukovány o 10 kg, čemuž pomáhají i nová šestnácti-, respektive sedmnáctipalcová kola. Oproti S váží R ale o celých 25 kg méně. E10 S má jen 186 kW (253 k) a oblíbená akcelerační disciplína jí trvá 4,0 s, standardní E10 ji zvládne za 4,5 s, z dvoulitrové atmosféry však dává jen dvě stovky koní (147 kW).

V kokpitu erka najdeme multifunkční TFT obrazovku na středové konzole a další displej před řidičem se základním infem, žádný analog se nekoná. Kompozitové sedačky mají čtyřbodové pásy. Není problém si připlatit za šestibodové, které v zatáčkách tělo nepustí, kombinují se s karbonovými sedačkami. Ty jsou dokonce vyhřívané, aby posádce nebyla zima na pozadí. A volant může být vyjímatelný jako u správného závoďáku.

E10 R už je k objednání v základu za 39.995 liber (1,54 milionu korun). Zenos ale chystá patnáctikusovou Drive Edition se zvláštním lakováním a polepy, nastavitelnými tlumiči Bilstein, posílenými brzdami včetně jiného hlavního válce, kožený čalouněním, právě kompozitovými sedačkami a zmíněnými šestiboďáky, v neposlední řadě pak hliníkovou řadicí pákou. Vozy z této série jsou o 4 tisíce liber dražší, vyjdou tedy na skoro 1,7 milionu korun bez pár drobných.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)