Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zetor představuje nový Crystal

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Společnost Zetor Tractors rozšiřuje svoji nabídku o novou modelovou řadu s tradičním jménem Crystal.

Po dlouhé době představuje nový Zetor Crystal první traktor v portfoliu tradičního českého výrobce zemědělské techniky, k jehož pohonu slouží šestiválcový vznětový motor.

Novinka svým jménem odkazuje na řadu populárních traktorů ze sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století, na jejímž počátku stál v roce 1969 představený Zetor 8011 Crystal. Ten v roce svého uvedení na mezinárodní výstavě zemědělské techniky SIMA v Paříží získal několik prestižních ocenění a pořadatelé i veřejnost tehdy obdivovali jeho design.

Původní čtyřválcové provedení v polovině sedmdesátých let doplnil Crystal 12011, který byl prvním Zetorem s šestiválcovým motorem. Tato verze byla k dispozici i s pohonem všech čtyř kol.

Na své slavné předky novinka vedle jména odkazuje právě i počtem válců svých motorů a pohonem všech čtyř kol. Lehce inspirován původním Crystalem je u novinky i design a to především v oblasti předních partií kapoty motoru, kde se objevují ostřejší hrany a pravidelné geometrické tvary.

Specifickým designovým prvkem nového Zetoru Crystal jsou červená kola. Tento atraktivní detail se má postupně stát poznávacím znamením pro všechny produkty brněnského výrobce.

Nový Zetor Crystal je při rozvoru náprav 2840 mm dlouhý 4670 mm, široký 2550 mm, vysoký 2970 mm a jeho provozní hmotnost se v závislosti na vybavení pohybuje od 4800 do 5840 kg. Doporučený rozměr pneumatik pro novinku je 540/65 R28 vpředu a 650/65 R38 vzadu.

Klíčovou novinkou Zetoru Crystal je šestiválcový motor o objemu 6,1 l od výrobce Deutz AG, vybavený 24 ventily a vstřikováním Common Rail. Robustní blok motoru tvoří kompaktní část nosné struktury traktoru, která je schopna odolávat vysokým zatížením od nesených strojů.

Tato pohonná jednotka je při uvedení nového modelu na trh nabízena ve dvou verzích. První provedení disponuje výkonem 106,1 kW (144 k) při 2100 min-1 a točivým momentem 650 N.m. Druhá verze nabízí výkon 120,1 kW (163 k) při 2100 min-1 a točivý moment 739 N.m.

Snadné ovládání má zajistit převodovka s rozsahem 30 rychlostí vpřed a 30 rychlostí vzad, která se obsluhuje pomocí třístupňového násobiče krouticího momentu (PowerShift), hydraulického reverzoru (PowerShuttle) a tlačítka spojky na řadicí páce (PowerClutch).

Pevnou přední nápravu může u nového Crystalu na přání nahradit systém odpružení složený ze dvou nezávisle odpružených polonáprav, který poskytuje mnohem komfortnější jízdu s nižší hladinu vibrací.

Moderní elektrohydraulika Crystalu zvyšuje produktivitu práce a snižuje spotřebu paliva o 5-7 procent. Je totiž vybavena systémem Hitchtronic, který jako první uvedl na trh právě Zetor a který získal řadu ocenění.

Jedná se o systém automatické regulace zadního tříbodového závěsu. Při použití tohoto systému není nutno nastavovat druhy regulace a jejich citlivost. Regulační systém sám měří odpor půdy a podle něj upravuje nastavení tříbodového závěsu.

K pohodlnější práci, a tudíž menší únavě řidiče, přispívá klimatizace i odpružená kabina s hladinou hluku 73 dB. Kabina je navíc vybavena otevíracím střešním oknem s nastavitelným šíbrem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Avatar - Bubáq
28. 6. 2015 19:40
Re: Krok kupředu
Velké díky za vysvětlení!
Avatar - hedvin
28. 6. 2015 11:40
Re: Krok kupředu
Nezávislé zavěšení má zetor od loňska kdy to poprvé bylo použito na modelu forterra HD. Nápravu vyrábí firma carraro a výhody jsou ve vyšším komfortu jízdy a nosnosti. Dále se dá nastavovat tuhost pružení a výška předku traktoru. Nevýhoda je pochopitelně cena a složitost na údržbu, kde je nutné mazat nápravu na hodně místech a poměrně často.
Avatar - Bubáq
28. 6. 2015 11:30
Re: Krok kupředu
Zprávy o tom, co bude následovat, jsou k dispozici na Ekonom.cz: bude to model ještě levnější, než Major.
Pokud se prodeje stávajících řad zvýší, v r. 2017 přijde na řadu top-class stroj nad Crystalem.
Pravda je, že za rok 2014 nebyly prodejní výsledky Zetoru nijak oslnivé: lídři na trhu natolik propracovali financování nákupu, že v ČR a SR zetory svou cenou tolik netáhnou. Držím Zetorovcům palce, aby 2015 byl výrazně lepší rok.

Prosím, mohl by mi některý znalec objasnit, jak dlouho už se u traktorů používá nezávislé zavěšení předních kol? Kdo s tím přišel? Jaké má výhody? Zaspal jsem totiž dobu.... ;-)
Avatar - bystron
27. 6. 2015 16:34
jen tak dál
super, jen tak dál, ať jde vidět že umíme :yes:
27. 6. 2015 13:17
Je to na pochvalu
Působivé spojení povedeného designu a solidní techniky. Věřím, že tak jako u jiných Zetorů, bude sedět i poměr cena/výkon. Zetor se mezi ostatními výrobci rozhodně nemá za co stydět. Palec nahoru! :yes: