Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zima, zima, zima… Jak se na ni připravit ?

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Sváteční motoristé už asi své miláčky zazimovali, ale mnoho řidičů musí, nebo chce, používat automobil i během zimních měsíců, kdy počasí motoristovi ani technice příliš nepřeje.

Sváteční motoristé už asi své miláčky zazimovali, ale mnoho řidičů musí, nebo chce, používat automobil i během zimních měsíců, kdy počasí motoristovi ani technice příliš nepřeje.

Středoevropská zima, jak ji známe, je nepříjemná nejen lidem, ale našim čtyřkolovým miláčkům. Nízké teploty, často pod bodem mrazu, vlhkost, která se s oblibou ráno mění na námrazu na všech oknech, když zrovna hodně spěcháte, nebo ještě „lépe“ v náledí v té nejméně vhodné zatáčce. Nepříjemné jsou mlhy a na silnicích také sníh.

Dnes měl přijet Martin na bílem koni – takže se zřejmě brzy bude opakovat každoroční překvapení silničářů na začátku zimy. Ale nesvádějme vše jen na silničáře. Během léta jsme si zvykli využívat adheze často až k její hranici. Tato hranice se s vlhkostí na silnici, mrazem a sněhem nepříjemně posunuje v náš neprospěch. Ani se zimními pneumatikami nezatočíte/nezabrzdíte na sněhové břečce stejně snadno, jako na suchém a letním sluncem vyhřátém asfaltu. S tím je třeba počítat. Nejen na čerstvém sněhu, ale prakticky celou zimu.

Zimní příprava je finančně náročnější, ale určitě se vyplatí. Dobrá příprava na zimu snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje životnost automobilu. V neděli 26.října jsme s příchodem zimního času začali svítit. Právě v zimě je důležité, aby vaše světla svítila tak jak mají. Pravidelné kontroly ukazují, že nesprávně seřízená světla jsou stále jednou z častých a zbytečných závad na mnoha i zánovních vozidlech. Další, zatím nepsanou povinností, by měla být výměna letních („celoročních“) pneumatik za zimní. Ty vás sice nezachrání vždy, ale podstatně zvyšují možnosti ovládání vašeho automobilu nejen na sněhu, ale vždy při nízkých teplotách nebo na mokru.

Nemrznoucí kapaliny

Ve vašem automobilu je několik různých kapalin, které by s příchodem mrazu mohly znamenat větší, či menší riziko. Začněme chladící soustavou. Nové automobily jsou zpravidla provozovány celoročně s nemrznoucí chladící kapalinou. Pokud jste v létě dolévali jen destilovanou vodu, může se i vám přihodit nepříjemnost v podobě zamrzlé chladící kapaliny. Fatálním následkům je třeba předcházet kontrolou – teplota, při které zmrzne kapalina by se měla pohybovat kolem -30°C. Nemrznoucí kapalinu je třeba doplnit také do ostřikovačů. Hodnota minimální teploty, při které vám kapalina v ostřikovači zmrzne je zpravidla uvedena na obalu. Může se vám může zdát zbytečně vysoká, ale cca 10°C pod hodnotou těch nejvyšších mrazů v daném období vám zaručí, že trysky ostřikovačů, vystavené za jízdy nižším teplotám budou stále funkční.

Akumulátor

Problémem akumulátorů v zimních měsících je to, že při minusových teplotách rychle ztrácí svou kapacitu. Při teplotách pod –20°C je ztráta kapacity plně nabitého akumulátoru až 50%. Naopak startovací proud odebíraný z akumulátoru roste až na dvojnásobek běžných hodnot. Není-li autobaterie dostatečně nabitá a uhodí-li ještě větší mrazy, nastane situace, kterou mnozí z nás dobře znají: těžkopádné protočení motoru a nic. Opakovanými starty takto vybitého akumulátoru dochází navíc k jeho poškození. U nedostatečně nabitého akumulátoru dochází k poškození sulfatací nebo dokonce zamrznutím. Plně nabitý akumulátor zamrzne při mrazu cca –50°C. Vybitá autobaterie však zamrzne již při minusových teplotách těsně pod bodem mrazu. Navíc krátké městské jízdy nestačí na dobití akumulátoru a v kombinaci s jeho prochlazením dochází k rychlé ztrátě kapacity.

Co tedy udělat, abychom se vyvarovali zamrznutí, poškození nebo vybití akumulátoru? Před zimou změřte jeho kapacitu a vždy nechte dobít na 100%. Kontrolu kapacity akumulátoru proveďte i během zimy v případě, že jezdíme krátké trasy s častými starty, stejně tak nechte zkontrolovat i správnou funkci alternátoru. Při dobíjení akumulátoru je důležité doplnit hladinu elektrolytu. Akumulátor udržujte čistý.

Stěrače

Dobrá viditelnost především předním oknem automobilu je důležitým faktorem pro bezpečnou jízdu. V zimě, kdy je znečištění skel větší než-li v jiných měsících roku, to platí dvojnásob. O čistotu skla okna se za jízdy starají pouze stírače. Správná funkce všech částí stíračů je tedy základem dobrého výhledu a tím bezpečné jízdy. Stírátka by se měla měnit alespoň 2 x ročně a nyní je ten správný čas na jednu z výměn.

A co dál ?

Ještě před prvními ranními mrazíky je dobré promazat zámky dveří a ošetřit pryžová dveřní těsnění. Důležité je mít rozmrazovač doma a ne v zamrzlém zamčeném automobilu. Plánujete-li cestu na hory opatřete si včas také sněhové řetězy vhodné pro rozměr vašich pneumatik. Horská sněhová nadílka může překvapit svou mohutností a proto se vám bude také hodit malá lopatka a smetáček. Majitelé naftových motorů možná pamatují na obtížné zimní starty. Přestože se po celou zimu prodává „zimní“ nafta, extrémní podmínky na horách váš dieselový miláček spolehlivěji přečká s některým aditivem.

Ranní rozmrazování automobilu je nepříjemné, ale chce svůj čas. V žádném případě byste neměli vyjíždět na silnice s rozmraženým průhledem 10x10 cm v čelním skle. Riskujete vážnou nehodu nebo přinejmenším poškození vašeho vozidla. Raději si přivstaňte, protože zprovoznění automobilu bude trvat 10-15 min. Bude rychlejší, jestliže máte ve voze klimatizaci. Ta vysušuje vzduch ve voze a zabraňuje zamlžení skel zevnitř.

Pamatujte také na péči o karosérii. Ta je v zimě vystavena agresivní soli a tak nemrzne-li, je dobré čas od času nechat automobil důkladně umýt v myčce a to některým dražším programem zahrnujícím také mytí spodku vozu a kol.

Právě v tomto podzimním období nabízí řada servisů přípravu na zimu zdarma nebo za minimální poplatek, který vám ušetří mnoho dalších investic. Nemáte-li zkušenosti s přípravou auta na zimní měsíce, každý výše uvedený úkol vám provedou ve většině autoservisů.

Jak připravujete auto na zimu vy ?

Ondřej Láník
Diskuze (13)