Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

1.000.000 kilometrů s Fabií: Tachometrová královna

David Šprincl
Diskuze (108)

Jak vypadá nejrozšířenější auto českých silnic po milionu ujetých kilometrů? Proklepli jsme si Škodu Fabia 1.9 TDI z roku 2000.

Před týdnem jsme přinesli zmínku o milionu kilometrů s fabií. Protože jste si houfně psali o podrobnosti, podívali jsme se na výjimečný rekord blíže. A vyzpovídali i jejího řidiče.

Němec Peter Kirchhoff si koupil Škodu Fabia 1.9 TDI/74 kW na prahu léta 2000.

Když se svým vozem v červenci 2007 překonal hranici 500.000 kilometrů, vznikl nápad slavit další rekordy na mimořádných místech. „I po půl milionu kilometrů jsem měl pořád původní výfuk,“ vzpomíná Kirchhoff. „Technická kontrola s tímto vozem mi nedělá žádné starosti!“ říká.

Po milionu ujetých kilometrů má auto stále původní motor, spojku a převodovku. Závad ho postihlo jen málo: porézní kabelový svazek, vynechávání žhavení nebo průnik pera na sedadle řidiče.

O vůz se léta stará servisní partner Škody Betgen & Potthoff v německém městě Hamm. Při předběžné technické kontrole v červnu letošního roku automobil ještě jednou důkladně zkontrolovali. Mechanik Werner Potthoff byl technickým stavem nadšen. „Vůz nestárne, hlavně zvenku je ve špičkové

formě. Kdybych nevěděl, že už ujel téměř milion kilometrů, na první pohled bych to nepoznal,“ přiznává.

O perfektní stav milionového auta se postarali členové škodovácké komunity, s nimiž je Kirchhoff léta v kontaktu. „Vypadá zase jako nové. Jen při pečlivém pohledu občas v laku najdu nějakou stopu po kamínku,“ říká majitel.

Také po miliontém kilometru zachová svému vozu věrnost. „Vyměním ho až za příští generaci fabie,“ dumá. Počítadlo po miliontém kilometru už

neukáže nic. Na displeji se po čísle 999.999 objevilo jen šest vodorovných čárek. Místo pro sedmou číslici chybí.

Ale řidič si prý bude ujetou vzdálenost nadále zapisovat podle denního počítadla kilometrů. „Pokud auto vydrží, s čímž počítám, budu moci hlásit i další rekord,“ doufá.

Až na trh přijde Fabia III a Kirchhoff si ji převezme, chce svůj vůz věnovat firemnímu muzeu v Mladé Boleslavi.

Rozhovor s řidičem: Jezdím v pohodě pod čtyři litry

Jak udržet auto i po milionu ujetých kilometrů v kondici? O tom jsme si povídali s německým majitelem rekordní fabie Peterem Kirchhoffem ze Sprockhövelu u Wuppertalu.

Proč jste se rozhodl pro fabii? Měl jste předchozí zkušenosti se škodovkami?

Neměl, fabia je můj vůbec první vůz značky Škoda. Pořídil jsem ji jako nové auto. Pro koupi jsem se rozhodl proto, že to byl první vůz koncernu VW postavený na platformě A0. Když jsem viděl fabii v roce 1999 v novinách, byl jsem si naprosto jistý, že to bude mé nové auto.

Co děláte, že tolik řídíte? Jak tolik kilometrů najíždíte?

Rád cestuji, a všude autem: do práce, ale také do různých zemí po celé Evropě. Byl jsem v Paříži, Římě, Londýně, Oslu, Kodani, Ženevě. Proto je těch kilometrů už milion.

Za kolik s dieselem 1.9 TDI/74 kW cestujete?

Dlouhodobá průměrná spotřeba mého vozu je 3,7 litru na sto kilometrů. Většinou se pohybuji na silnicích průměrnou rychlostí sto až sto dvacet kilometrů v hodině.

Co jste na autě za milion kilometrů měnil?

Hlavní komponenty jako motor nebo převodovka jsou stále původní. Jinak klasika: brzdové kotouče, destičky, olej měním průměrně v intervalu 30 000 kilometrů.

Do jakého servisu jezdíte?

Navštěvuji pravidelně pouze autorizovaný servis Škody, od roku 2003 jezdím dokonce stále do stejného. S kvalitou služeb jsem spokojen. Velké poděkování za milion patří právě mechanikům a jejich přístupu - moje auto funguje díky nim velmi dobře a dosud bez vážných problémů.

Poradíte, jak najet co nejvíce kilometrů při co nejmenším opotřebení?

Je těžké říci nějakou radu nebo trik. Při cestách na dlouhé vzdálenosti se snažím udržovat konstantní rychlost. Velmi důležité je, jak se o vůz staráte a jakou kvalitu služeb či náhradních dílů mu dopřejete.

David Šprincl
Diskuze (108)
Avatar - Invert
26. 7. 2013 13:51
Re: spojka 1000000 km
Na schopného řidiče, který nepálí spojku rozjezdy na 5 000 otáček :yes:
22. 7. 2013 14:32
Re: Lež
jo tohle jsem psal přesně už výše :-)

Je to celý takový divný, taková hezká pohádka. Najet milion km není až tak zázrak, nicméně příběh o tom, jak má auto původní výfuk, spojku, olej se mění po 30t km a spotřeba 3.7l/100km a to vše cestami do práce a na dovolenou, to je trochu zvláštní :-)

Respektive teoreticky to možné je, ale stále si nedokážu představit toho pána, jak každý den nasedne do Fabie, jede přes 100km do práce 80km/h, nikdy nenarazí na zácpy ani provoz, díry na silnici se mu také vyhnou, po 30t km zajede do servisu, kde mu vymění olej a takhle vesele najede milion km za 13let se spotřebou 3.7l/100km >:D
22. 7. 2013 12:10
Re: jako vzdycky - je to o pravdepodobnosti...
spolutupouna preci nebude napominat. pro jelito je ovsem nejvetsi odmena kdyz muze prispechat na pomoc gtiführerovi a olizovat mu rekto
22. 7. 2013 12:04
Re: Opravdu?
Ak by si mali kupovat auta podla informacii na nete, tak si nekupime nikdy nic. Preskakal som v zamestneniach kadeake auta a nikdy ma nestretol zasadny problem s motorm, elektronikou, alebo prevodovkou. Boli tam prve dci, hdi, multijety, alebo tdi v modeloch, ktore sa podla odbornikov zarucene rozpadnu skor ako sa doplazia k 100k km. Asi som nieco robil spatne
22. 7. 2013 12:00
Re: Být to auto Japonec
to co pises patri k miestnemu folkloru. Raz sa pluje na koncern, potom na francuzov, potom na talianov, pripadne na ine automobilky. Kazda znacka tu ma svoje zastupenie ;-)