100.000 km s Audi A6 Avant 2.7 TDI: Německý sen a realita
Audi A6 Avant 2.7 TDI zaparkovalo v redakční garáži Auto Bildu poprvé v červnu 2005. Doplňky za téměř půl milionu korun zvedly už tak vysokou základní cenu na 1.785.600,- Kč, čímž se A6 stalo vůbec nejdražším audi v rámci dlouhodobých testů. „Audi A6 se hodí k polykání kilometrů na dlouhé vzdálenosti,“ zněl první zápis v palubním deníku. „Je úsporné, tiché, mimořádně komfortní a skvěle se ovládá.“
Jedním dechem ale text pokračuje: „Trakce nestojí za nic. Při prudkém rozjezdu na vlhké silnici si přední pneumatiky neporadí s návalem točivého momentu, takže často zasahuje kontrola prokluzu.“ Jediným lékem na neustále se protáčející přední kola a s tím související rychlé opotřebovávání pneumatik bylo připlatit si za pohon všech kol quattro. Pro tento krok se mimochodem rozhoduje více než polovina zákazníků Audi A6 Avant.
Kritika se snesla na dešťové čidlo. „Na automatické stírače zapomeňte, do práce se dají hned po vyslechnutí předpovědi počasí hlásící déšť,“ objevilo se v deníku. Problém s necitlivým senzorem však už prý mezitím Audi vyřešilo. S přibývajícími kilometry bylo také čím dál jasnější, proč si více než 70 procent majitelů ochotně připlatí téměř 80 000 korun za kombi. V každodenním provozu redaktoři ocenili obrovský zavazadelník s rovnými bočními stěnami. Další drobnosti spolyká úložný prostor pod podlahou, navíc výškově stavitelnou podlážkou můžete účinně zafixovat třeba nákup.
Naměřené hodnoty Auto Bildu | ||
Měřeno při stavu kilometrů | 4795 km | 100 316 km |
Zrychlení 0-50/80/100/130 km/h | 3,5/6,7/9,1/15,1 s | 3,7/7,0/9,6/15,9 s |
Pružnost | ||
60-100 km/h (na 4. st) | 7,2 s | 7,5 s |
80-120 km/h (na 5/6 st.) | 12,8 s | 13,2 s |
Brzdy | ||
Brzdy studené/zahřáté, 100-0 km/h | 37,9/38,0 m | 38,9/38,2 m |
Hluk | ||
Vnitřní hluk při 50/100/130 km/h | 58/65/68 db [A] | 59/64/69 db [A] |
Spotřeba | ||
Naměřená průměrná spotřeba | 7,5 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Běžná praxe ukázala, že se také vyplatí ušetřit 19.000,- korun za elektrické ovládání pátých dveří. Zpočátku si možná budete užívat komfortu „nezašpiněných“ rukou a možnosti zpřístupnit zavazadelník s taškami nebo velkou krabicí v rukou, jenže pak si uvědomíte, že samotné zavření nebo otevření dveří trvá celou věčnost. Takže když spěcháte, což bývá skoro vždycky, stejně většinou použijete vlastní sílu.
Redaktorům také neuniklo, že místo rezervy dodává Audi kompresor a sadu na lepení. Bohužel je ale schovalo do samotného suterénu zavazadlového prostoru. „Hodně zábavy přejeme tomu, kdo bude mít defekt s plně naloženým automobilem,“ můžeme číst škodolibou poznámku v deníku. „Copak vývojáři od Audi nemají děti?“ objevilo se také na stránkách. Hluboko zapuštěné zámky v zadních sedadlech totiž hodně znepříjemňují montáž dětských autosedaček. O další zápis se postaralo elektrické ovládání stahování okna levých předních dveří, které poměrně brzy vypovědělo službu. Dnes už víme, že na vině byla špína pod kolébkovým tlačítkem. Audi mezitím provedlo u tohoto dílu konstrukční změnu.
Naopak jenom slova chvály zněla na adresu commonrailového šestiválce 2.7 TDI disponujícího 132 kW a 380 N.m. „Fantastický turbodiesel - je silný, spontánní a zdravě rychlý,“ prohlašovali testovací řidiči. „Kdo dnes ještě potřebuje benzin?“ Nikdo. Po počátečním bručení se TDI standardně opatřené filtrem pevných částic příjemně zklidní, a když na to přijde, dokáže 1,8 t těžký vůz rozjet na tachometrových 240 km/h (ve skutečnosti ale nejvýše 225 km/h). A to si v závislosti na stylu jízdy nárokuje mezi šesti a deseti litry nafty.
Po skončení testu a následném kompletním rozebrání motoru specialisté z Dekry konstatovali, že agregát je ve skvělé kondici bez známky únavy.
Trvalo skoro tři měsíce, než to poprvé mezi Audi A6 a redakcí zaskřípalo. A to doslova. „Při řazení vyšších stupňů se z manuální převodovky začaly ozývat hlasité pazvuky, jako by to měl být její konec,“ objevilo se v knize jízd. Že něco není v pořádku, potvrdili inženýři z firmy Getrag. Verdikt zněl jasně - kompletní výměna převodovky. Záruční oprava vyšla Audi na hodně peněz, navíc jak ukázala pozdější analýza, nebyla úplně nutná. Stačilo totiž vyměnit synchronizační kroužek třetího stupně. Nezodpovězena však zůstala otázka, co vlastně tento problém způsobilo. Jestli špatné řazení, nebo vada materiálu...
Spotřeba | |
Celkem ujeto kilometrů | 100 706 km |
Celkem načerpáno paliva | 9466,36 l nafty |
Cena | |
Cena vozu na začátku testu (červen 2005) | 1 292 600 Kč |
Aktuální cena vozu odpovídajícího testovanému | 1 293 000 Kč |
Odhadní cena dnes podle Eurotaxu | 852 600 Kč |
Palivo | |
9466,36 litrů nafty (29,50 Kč/1 litr) | 279 258 Kč |
0 litrů motorového oleje | 0 Kč |
Sady pneumatik včetně montáže | |
Letní pláště Continental PremiumContact 2 225/55 R 16 Y | 22 260 Kč |
Letní pláště Michelin Pilot Premacy 225/55 R 16 Y | 24 490 Kč |
Zimní pláště Dunlop SP Winter Sport 225/50 R 17 H | 20 560 Kč |
Servisní prohlídky | |
1. kontrola při 32 467 km | 5 930 Kč |
2. kontrola při 67 188 km | 8 207 Kč |
3. kontrola při 99 725 km | 8 889 Kč |
Závady a opravy | |
14 480. km: kompletní výměna převodky kvůli hlučnosti a problémům s řazením | výměna v rámci záruky (76 345 Kč) |
32 467. km: výměna brzdového obložení na všech kolech | 6 172 Kč |
40 843. km: výměna navigačního zařízení kvůli opakované ztrátě orientace | v rámci záruky (18 413 Kč) |
67 188. km: výměna brzdového obložení a kotoučů na všech kolech | 16 732 Kč |
93 978. km: výměna vadného ovladače stahování levého předního okna | v rámci záruky (1 032 Kč) |
Obnovené přenastavení řídicí jednotky navigace kvůli vadné chybě jako při km 40 843 | v rámci záruky (18 413 Kč) |
99 725. km: oprava aretace pátých dveří a výměna mlhovky | 7 094 Kč |
Nová převodovka, staré bolesti - ani po výměně křupání nezmizelo, stejně jako problémy s řazením. Tohle že je vyhlášená kvalita Audi? Není divu, že s přibývajícími kilometry redaktoři čím dál více snili o samočinné převodovce (s pohonem předních kol lze kombinovat variátorové ústrojí Multitronic). K vysloveně cestovnímu automobilu by automat padl jako ulitý.
Proti minulosti Ingolstadtští odnaučili přední nápravu A6 nervózně poskakovat na příčných nerovnostech. Výrazně se také snížil hluk od odvalujících se pneumatik a proudícího vzduchu. Při manévrování ve městě stresuje řidiče velký průměr otáčení (12,1 m). Pérování vozu leží někde mezi sportovním BMW 5 a houpavým Mercedes-Benzem E. Chcete-li proto ušetřit nemalý peníz, konkrétně 65.144,- Kč, vzdejte se adaptivního vzduchového pérování (testovaný vůz ho měl). I bez něj A6 nabízí dobrý kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem.
Musí, protože do audi usedá spousta přeběhlíků právě od BMW a Mercedes-Benzu. Podíl 46 % na trhu (platí pro Německo, v ČR se 17 % druhá za Škodou Superb) je ve srovnání s konkurenty enormně vysoký, což představuje úspěch zejména v době ochabující loajality zákazníků ke značce. Velkou oblibu si A6 získala jako služební vůz manažerů s dobrým příjmem, a to právě na úkor BMW 5 a „éčka“ (oba v ČR zhruba poloviční podíl proti A6). Ti však za své peníze očekávají kvalitu a spolehlivost, což se až na několik drobností podařilo. Proti předchůdci se jedná o pokrok ve všech parametrech. Také statistika závažných poruch testovaného vozu se čte celkem dobře.
Totální selhání budete hledat marně, došlo pouze k jedné nečekané návštěvě servisu. Jenže právě ta stála Audi A6 umístění v první pětce žebříčku spolehlivosti.
Technika drží, jak cena slibuje |
Výsledek kontroly provedené technikem Dekry Güntherem Schielem je jednoznačný: „Audi A6 Avant přečkalo dlouhodobý test na výbornou, opotřebení bylo minimální.“ Zvláště pozitivní hodnocení zaznělo na adresu motoru. „Ten má kondici na dalších minimálně sto tisíc kilometrů.“ Tento odhad podpořil fakt, že během celého testu šestiválec nespolykal ani litr oleje a také výkon rozdával se stejnou lehkostí jako na začátku. Na stěnách válců se sice objevily podélné rýhy, vše ale odpovídalo počtu ujetých kilometrů. Na přítlačném kotouči spojky technici odhalili stopy po opotřebení signalizující sportovní styl jízdy. Životnost spojky však v žádném případě nebyla ohrožena, což je vzhledem k přenášenému točivému momentu 380 N.m docela pozoruhodné. Také převodovka, která byla během testu kritizována, zvládla po výměně dalších 91 000 km bez viditelných následků. O poznání hůře se však se sportovním zacházením vyrovnaly brzdy, kotouče a brzdové destičky musely být během testu měněny. Naopak bezvadná byla ochrana laku a antikorozní opatření karoserie. |
Jako zlobivé dítě se chovala navigace, která opakovaně krátkodobě ztrácela orientaci. „Podle ní dneska měří moje cesta do práce 523 kilometrů. Omluvte mě, ale přijedu o něco později.“ zapsal do deníku sarkasticky jeden z redaktorů. Když se na počítadle kilometrů objevila číslice 40 843, chyby už byly neúnosné. Technici nejprve vyměnili anténu GPS, pak ale nakonec celé zařízení. Jenže při 93 978. km začala navigace znovu ukazovat naprosté nesmysly, takže opět putovala do servisu. Tentokrát se technikům podařilo najít příčinu. Voda z uvolněné hadičky ostřikovače zadního okna kapala na citlivou elektronickou jednotku navigace. Problém odstranilo dodatečné omotání a utěsnění hadičky, a tak začala navigace konečně správně navádět do cíle.
VYJÁDŘENÍ AUDI… | |
...k vadnému ovladači stahování bočních skel | Nám dobře známou závadu způsobují pronikající nečistoty, které mohou časem vést k úplnému vyřazení funkce ovladače. Destičku pod tlačítkem jsme mezitím změnili, takže nečistoty již nepředstavují takové nebezpečí. |
...k hluboko ukotveným zámkům znesnadňujícím upínání bezpečnostních pásů vzadu | Zapuštění zámků bezpečnostních pásů do sedáků bylo záměrně zvoleno z důvodu zajištění co největšího komfortu sezení na zadních sedadlech. |
...k oroseným tlumičům na zadní nápravě | Tlumiče pérování jsou dimenzovány na celý život automobilu, podle našich zkušeností nehrozí ztráta jejich účinnosti. |
...k opakovaným problémům s navigací | Než jsme objevili příčinu závady, kterou byla voda z hadičky od ostřikovače, stačila kapalina proniknout do přehrávače navigace DVD. Abychom se podobným potížím vyhnuli, lépe jsme hadičku utěsnili. |
Závěr
Celkově je Audi A6 Avant uděláno poctivě, což jsme však vzhledem ke značné ceně očekávali. Již dlouho se v palubním deníku neobjevilo tolik pochval. Jenže zcela bezchybné představení to také nebylo. Na cestě k posilování image značky obdržel vůz na základě tohoto dlouhodobého testu dva vykřičníky, a to za výměnu převodovky a hned dvou navigačních zařízení. Tu přitom způsobila banální netěsnost hadičky. Nebýt toho, tak se Audi v tabulce spolehlivosti umístilo místo dvanáctého na druhém místě.
Technické údaje: Audi A6 Avant 2.7 TDI |
Motor přeplňovaný šestiválec DOHC ● Zdvihový objem 2698 cm3 ● Výkon 132 kW při 3300/min ● Točivý moment 380 N.m při 1400/min ● Převodovka přímo řazená šestistupňová ● Zavěšení McPherson/víceprvkové ● Pneumatiky 225/55 R 16 ● Palivová nádrž 70 l ● Rozvor náprav 2843 mm ● Vnější rozměry 4933 x 1855 x 1463 mm ● Zavazadlový prostor 0,565/1,660 m3 ● Pohotovostní/užitečná hmotnost 1800/525 kg ● Největší rychlost 225 km/h ● Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,1 s● Spotřeba paliva 9,6/5,2/6,8 l na 100 km. |
Průběžné pořadí spolehlivosti stotisícových testů Auto Bildu | ||||
Poř. | Zkoušený automobil | Body | Známka | Vyšlo v AT |
1. | Mazda 6 Sport 1.8 MZR Comfort | 0 | 1+ | 22/04 |
2. | Toyota Prius HSD Lux | 1 | 1 | 23/06 |
3. | Mercedes-Benz E 320 CDI Kombi | 6 | 2+ | 20/05 |
4. | Ford Focus 1.6i Kombi | 8 | 2 | - |
5. | Ford Mondeo 1.8 Kombi Trend | 9 | 2 | 01/04 |
5. | Opel Vectra 2.2 16V Elegance | 9 | 2 | 23/04 |
6. | BMW 745i | 10 | 2 | 1/06 |
7. | Renault Clio 1.4 | 12 | 2- | - |
7. | Honda Jazz 1.4 | 12 | 2- | - |
8. | Fiat Panda 1.1 Active | 13 | 2- | 10/07 |
9. | Hyundai Getz 5D 1.1i Active | 14 | 2- | 16/05 |
9. | BMW 318i | 14 | 2- | 02/02 |
10. | Toyota Avensis 2.0 D-Cat | 15 | 2- | 14/06 |
10. | Volkswagen T5 Multivan 2.5 TDI | 15 | 2- | 06/07 |
10. | Volkswagen Golf 1.4 | 15 | 2- | - |
10. | Nissan Almera 3D 1.8 Elegance | 15 | 2- | 15/03 |
11. | Volkswagen Lupo 1.4 TDI | 16 | 3+ | - |
12. | Audi A6 Avant 2.7 TDI | 17 | 3+ | 14/07 |
12. | Opel Meriva Cosmo 1.7 DTH | 17 | 3+ | 10/06 |
13. | Mini Cooper | 18 | 3 | 24/05 |
14. | Audi A6 2.8 | 21 | 3 | - |
14. | Hyundai Elantra 1.6 GLS | 21 | 3 | 11/04 |
15. | Renault Kangoo 1.9 dTi | 22 | 3 | - |
16. | Alfa Romeo 147 2.0 T.S. | 23 | 3 | - |
16. | BMW X5 3.0d | 23 | 3 | 19/04 |
17. | Mercedes-Benz A 170 CDI | 24 | 3- | 18/01 |
17. | Mercedes-Benz C 220 CDI Kombi | 24 | 3- | - |
18. | Opel Zafira 1.8 16V | 25 | 3- | 07/02 |
18. | Volvo XC90 D5 Momentum | 25 | 3- | 22/05 |
19. | Volkswagen Passat Variant VR5 | 27 | 4+ | - |
20. | Opel Astra (H) 1.9 CDTI Cosmo | 28 | 4 | 13/06 |
21. | Opel Astra (G) 1.6 | 29 | 4 | - |
21. | Mercedes-Benz ML 270 CDI | 29 | 4 | - |
22. | Audi A4 Avant 1.9 TDI | 30 | 4 | 16/04 |
22. | Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Trend | 30 | 4 | 26/06 |
23. | Ford Fusion 1.6 16V Trend | 30 | 4 | 11/05 |
23. | Škoda Fabia 1.4 16V Comfort | 31 | 4 | 12/03 |
24. | Škoda Octavia Combi SLX TDI | 32 | 4 | 08/01 |
25. | Fiat Punto 1.2 | 33 | 4 | - |
25. | Jaguar S-Type 3.0 V6 | 33 | 4 | 10/02 |
25. | Renault Mégane 1.6 16V | 33 | 4 | 03/06 |
25. | Renault Laguna 1.9 dCi Privilége | 33 | 4 | 21/04 |
26. | Audi A2 1.4 | 39 | 5 | 04/03 |
27. | Citroen C8 2.2 HDi 16V SX | 45 | 5- | 10/05 |
28. | Peugeot 307 2.0 HDi | 46 | 6 | 20/04 |
29. | Volkswagen Polo 1.2 Comfortline | 56 | 6 | 05/05 |
30. | Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG Trendline | 77 | 6 | 03/07 |
Poznámka: 1 až 5 bodů = 1, 6 až 15 bodů = 2, 16 až 25 bodů = 3, 26 až 35 bodů = 4, 36 až 45 bodů = 5, nad 46 bodů = 6. |
-ab/ms-
Foto AutoBild