5 největších úspěchů odcházejícího šéfa Ferrari di Montezemola
Luca Cordero di Montezemolo byl šéfem Ferrari dlouhých 23 let, v říjnu bude v této funkci nahrazen Sergiem Marchionnem. Odcházejícího šéfa si mnozí fanoušci značky oblíbili, stal se pro ně dokonce jakousi modlou. Naopak maranellské budoucnosti se někteří obávají.
Obavy tifosi souvisí s Marchionneovými plány, nový šéf se nechal slyšet, že Ferrari může prodávat více aut a že maranellský výrobce má sdílet více know-how s dalšími značkami koncernu. Podle některých hlasů tak Ferrari kvůli tomu přijde o svoji exkluzivitu.
Zatímco Marchionne může profitovat z úspěchů předchůdce, di Montezemolo přebíral Ferrari v době, kdy svět supersportů stagnoval, automobilka v té době prodávala jen polovinu toho co v osmdesátých letech. Nový šéf se rozhodl firmu restrukturalizovat, zároveň nechal významně modernizovat maranellskou továrnu a rozšířil nabídku prodávaných modelů.
Taktika se ukázala jako úspěšná, di Montezemolo navedl Ferrari správným směrem. Vedle inovací však nový šéf vsadil i na udržování tradic. Za ty největší úspěchy tohoto 67letého Itala z Boloni můžeme považovat těchto pět následujících:
Udržení exkluzivity
Kritici Ferrari mohou tvrdit, že jeho výroba je už dávno velkosériová a že čepice nebo plyšáci s logem vzpínajícího se hřebce kazí exkluzivitu značky. Na druhou stranu ale di Montezemolo zavelel k udržení exkluzivity samotných vozů tím, že roční výrobu omezil na 7.000 aut.
Každý vyrobený vůz je navíc možné nespecifikovat přesně podle gusta klienta, a to díky individualizačnímu programu Ferrari Tailor Made. Bohatší zákazníci si mohou koupit modely s omezeným počtem vyrobených kusů (SA Aperta, LaFerrari), ti nejbohatší si mohou pořídit Ferrari postavené zcela na míru – učinil tak třeba slavný kytarista Eric Clapton, pro něhož vzniklo SP12 EC.
Rostoucí zisky
Ferrari je dnes obchodně velice úspěšnou firmou. V loňském roce automobilka vykázala čistý zisk 264 milionů eur (7,2 miliardy Kč), o 5,4 % více než v roce 2012. Automobilce se podařilo navýšit zisky i přes omezení výroby. Z výdělečnosti těží i zaměstnanci firmy, kteří díky tomu dostávají vysoké odměny. Na začátku roku dostali pracovníci k výplatě bonus 4.096 eur, tedy asi 112.000 korun.
Úspěchy ve Formuli 1
Nový šéf Ferrari svého předchůdce kritizoval za současné neúspěchy Ferrari ve Formuli 1. Maranellská stáj sice nevyhrála závod už od španělské grand prix loni v květnu a konstruktérský titul získala naposledy v roce 2008, nesmíme ale zapomenout na dominantní éru Michaela Schumachera na začátku nového milénia. Tehdy německý pilot získal v řadě pět jezdeckých titulů za sebou a Ferrari mezi lety 1999 a 2004 vyhrálo dokonce šest konstruktérských titulů. Tehdejšího šéfa stáje Scuderia Ferrari Jeana Todta stojícího za těmito úspěchy nejmenoval nikdo jiný než Luca di Montezemolo.
Know-how z F1 používané i v sériových vozech
Automobilka Ferrari je se světem Formule 1 spojena vlastně již od svých počátků, první monopost nasadila do tohoto šampionátu tři roky po svém vzniku. Dnes je Ferrari jediným týmem, který se zúčastnil všech ročníků Formule 1.
Z okruhového prostředí těžily pod vedením di Montezemola i sériové vozy, automobilka dnes pravidelně využívá techniku vyvinutou pro Formuli 1 i v běžných silničních vozech. Díky tomu třeba model F50 pohání dvanáctiválec odvozený od jednotky pro monopost F92A ze sezóny 1992. LaFerrari zase používá hybridní ústrojí inspirované dnešními monoposty F1.
Skvělé modely
Luca di Montezemolo nastoupil do funkce prezidenta Ferrari v listopadu 1991. Od té doby automobilka představila takové skvosty jako F50, 550 Maranello nebo Enzo. Stále vám to nestačí? Zmiňme ještě 599 GTB Fiorano, 458 Italia nebo LaFerrari. To všechno jsou auta, díky kterým bylo Ferrari v posledních letech tak úspěšné. Samozřejmě přišly i přešlapy (vážně se někomu líbí 612 Scaglietti?), skvělé modely ale převažují. Di Montezemolo možná vozy nevyvíjel, rozhodoval ale o tom, jaké budou.