Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Velmi specifická rally, kde jakákoliv ztráta desetin vteřiny se okamžitě projeví v pořadí. Tradičně se v letošním roce čeká souboj domácích jezdců se zbytkem Světa...

08.- 11. srpna 2002

9. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Drivers


8. Podnik 2002 FIA World Rally Championship for Manufacturers

6. Podnik 2002 FIA Cup for Drivers of Production Cars (Group N)

Povrch šotolina

Finsko je po Švédsku druhou největší zemí na severu Evropy, je protkáno nesčetným množstvím jezer. Moře i jezera jsou poseta desítkami tisíc ostrovů a ostrůvků. Na severu se až za polárním kruhem rozprostírá Laponská Tundra. Finsko kromě nádherné přírody dodává Světu kvalitní jezdce rally, o které mají zájem nejen tovární ale i soukromé týmy. První Finský úspěch v Šampionátu FIA CUP (předchůdce MS), zaznamenal Marku Alén v roce 1978. Prvním z finských jezdců kteří vyhráli Titul Mistra Světa byl v roce 1981 Ari Vatanen, pak následovali v roce 1983 Hannu Mikkola, 1985 Timo Salonen, 1986-87,91,93 Juha Kankkunen, 1996-1999 Tommi Mäkinen, a roce 2000 Marcus Grönholm. V počátku sedmdesátých let prohlásil slavný jezdec Šampionátu MS Walter Röhl " Ve Finsku jezdí každý taxikář rychleji než my!" Měl pravdu. Finská rally je jednou z mála rally, kde do celkového pořadí výrazně promlouvají domácí jezdci ze soukromých týmů. Skoro každý tým nasazuje jako třetího jezdce finského závodníka. Finská rally je téměř nedobytná. Zní to neuvěřitelně, ale od prvního ročníku 1951 finskou rally vyhrálo pouze pět nefinských jezdců. Poprvé finskou tvrz dobyl v roce 1957 Švéd E. Carlsson s legendárním Saabem 93. V roce 1971 se to podařilo druhému švédskému jezdci S. Blomqvistovi se Saabem 96V4 a v roce 1989 to byl do třetice švédský jezdec M. Ericsson na Mitsubishi Galant VR-4. Zajímavostí je, že to bylo po Argentinské Rally, kterou vyhrál na voze Lancia Delta Integrale a na Finskou Rally 1000 Jezer jaksi pro něj nebylo v týmu místo. (Startoval M. Alen, a o titul bojující M. Biasion, s D. Auriolem). V roce 1990 vyhrál první neskandinávský jezdec Španěl C. Sainz na voze Toyota Celica GT4 a posledním "cizincem" který vyhrál Finskou Rally byl v roce 1992 Francouz D. Auriol na Lancii Delta HF. Finská Rally je zajímavá z několika důvodů. Začíná zde na ostro závěrečný boj o titul MS. Charakteristická šotolina je protkána mnoha horizonty, kde se skáče do vzdáleností až 60 metrů, vysoká je také průměrná rychlost, v roce 1999 byla průměrná rychlost vítěze J. Kankkunena 119,8 km/h, v roce 2000 M. Grönholma 121,5km/h a v roce 2001 vyhrál M. Grönholm s průměrnou rychlostí 120,0 km/h. V loňském roce vyhrál poslední RZ R.Burns na Subaru Impreza WRC v průměrné rychlosti 128,9 km/h! Ve většině ročníků je to rally, kde tovární týmy nasazují vylepšené, nebo nové modifikace tzv. Evoluce. Podle statistik rekord na nejznámější RZ Ouninpohja drží Hannu Mikkola z roku 1985 s vozem Audi Quattro S1, soutěžní speciál skupiny "B", využil velký potenciál zrychlení, jeho slabostí byl však podvozek a nespolehlivost, odstoupil pro ztrátu oleje.

První závod Finské rally se konal v roce 1951 a vyhrál Karlsson s Austinem. Jako většina soutěží byla zařazena od roku 1973 do seriálu MS ve značkách, a v roce 1979 do seriálu MS jezdců. Podle charakteristiky země byla nazývána 1000 LAKES RALLY OF FINLAND, komercializace si vyžádala změny a byla později přejmenována na NESTE RALLY OF FINLAND, stejně tak ji postihl osud v roce 1995, kdy byla zařazena do seriálu MS F2, kdy vyhrála vycházející hvězda Světových Rally Tommi Mäkinen na voze Mitsubishi Lancer EVO II, je to jedna z mála rally, která se jezdí od roku 1951 nepřetržitě.

Do roku 1973 vyhráli mimo jiné jezdci O. Kalpala, který vyhrál třikrát v letech 1955,56 a 58, v roce 1961 vyhrál R. Aaltonen na Mercedesu 220 SE o rok později vyhrál P. Toivonena na Citro—nu DS 19, třikrát S. Lampinen v letech 1963,64 a 1972. Čtyřikrát úspěšný tu byl Timo Makkinen, v letech 1965-1967 s populárním "knendlíkem" BMC Cooper a v roce 1973 jako historicky první vítěz Šampionátu MS na voze Ford Escort RS1600 Mk1. (podle mých archivních materiálů se jedná o schodu jmen dnes se slavným Tommi Mäkinenem). Mezi slavné vítěze po roce 1973, kdy byl vypsán seriál MS značek, patří šestkrát úspěšný H. Mikkola, ten vyhrál v letech 1969-70, 74,75,82,83. Stejně tak jako M. Alén 1976,78,79,80,87,88, pětkrát tu vyhrál Tommi Mäkinenen v letech 1994-1998 poprvé vyhrál na voze Ford Escort RS Cosworth, ale od roku 1995 vyhrával s různými evolucemi, Mitsubishi Lancer II,III,IV,V. Třikrát tu byl úspěšný J. Kankkunen v letech 1991,93,99, dvakrát T. Salonen 1985-86, A. Vatanen 1981 a 84, M Grönholm 2000-01, jednou tu byli úspěšní Hämalainen 1977 M. Eriksson 1989, C. Sainz 1990, D. Auriol 1992. Mezi značkami, které ve finské rally uspěly, byl Fiat 131, Audi, Lancia, Peugeot v typech 203, 403, 205 a 206, Mitsubishi v tipu Galant a evolucích II,III,IV,V, a Subaru.

Finská rally je oblíbená soutěž našich jezdců. V roce 1978 tu startoval norský jezdec s podporou továrního týmu Škoda J. Haugland (3. ve třídě, a 22 v celkově), M. Zapadlo (4. ve třídě a 24 celkově),oba na vozech Škoda 130RS. Startovali tu i Finské posádky na vozech Škoda, v roce 1988 vyhrál svou třídu Kalevi na voze Škoda 130L. Uspěl tu L. Křeček (2. ve třídě a 36. celkově). Kromě věhlasných značek tu startovaly i vozy Lada Samara, Trabanty P800 RS a Wartburgy 353W. Startoval tu několikrát i Pavel Sibera a Emil Triner, tovární jezdci týmu Škoda, jak na novějších vozech Škoda Favorit 136L a Škoda Felicia Kit Car. V roce 1999 tu startoval E. Triner na voze Škoda Octavia WRC dojel tehdy na 14 pozici. Pavel Sibera tu ještě v roce 1998 startoval s vozem Škoda Octavia Kit Car, celkově dojel na 25. místě, ve F2 byl čtvrtý.

48. NESTE RALLY OF FINLAND 1998

Celková délka soutěže 1271,10 km, 24. RZ (353,23 km) 120 posádek na startu, 62 v cíli.

V sázce bylo páté vítězství T. Mäkinena, svou premiéru tu měl Seat Cordoba WRC, s jezdci H. Rovanperou a O. Gomezem, Liattiho u Subaru nahradila finská hvězda J. Kytolehto. S Fordem Escort se na startu objevil A. Vatanen, nejvíce vozů na startu měla Toyota včetně Radströma, a Grönholma. V úvodní etapě, byl nejrychlejší Mäkinen se ztrátou sedmi vteřin byl zpět Sainz, třetí na Fordu jel Kankkunen, a čtvrtý byl Auriol. Ctižádost některých jezdců vedla k haváriím. Lindholm skončil na střeše, dlouhé vteřiny byl mimo trať Kytolehto a Rovanpera. Pro poškozený závěs zadního kola odstoupil C.McRae. Ve druhé etapě zvýšil náskok Mäkinen, své naděje ukončil Grönholm, který byl v příkopu přes tři a půl minuty, Sainz se držel na druhé pozici, třetí byl Kankkunen, čtvrtý Auriol. Ve třetí etapě se na bodovaných místech nic nezměnilo, za zmínku stojí finiš M. Grönholma, který vyhrál pět ze šesti RZ třetí etapy. Na bodovanou příčku se mu však dosáhnout nepodařilo skončil sedmý.

1. Mäkinen - Mannisenmaki Mitsubishi Lancer EVO V
2. Sainz - Moya Toyota Corola WRC
3. Kankkunen - Repo Ford Escort WRC
4. Auriol - Giraudet Toyota Corola WRC
5. Burns - Reid Mitsubishi Carisma GT
6. Radström - Barth Toyota Corola WRC

49. NESTE RALLY OF FINLAND 1999

Celková délka soutěže 1156,68 km, 23.RZ (377,26km)129 posádek na startu, 63 v cíli.

Za favorita soutěže byl považován T Mäkinen, který soutěž vyhrál pětkrát, pokud by vyhrál i letošní ročník, bylo by to poprvé kdy někdo z jezdců dokázal v jedné soutěži vyhrát šestkrát po sobě. Na start rally se postavil i Emil Triner.se Škodou Octavii WRC, premiéru tu měl i vůz Peugeot 206 WRC. První RZ přinesla malé rozdíly mezi prvními jezdci, skvěle zajel veterán J. Kankkunen, pronásledovaný Mäkinenem. Druhou RZ vyhrál R.Radström, ale do vedení se dostal mladíček R. Burns. Ten vedl až do předposlední RZ a taktická penalizace jej posunula na třetí pozici, první tak byl M.Grönholm, druhý Kankkunen, čtvrtý byl skvěle jedoucí Radström tentokráte na voze Ford Focus WRC, pátý C. Sainz na Toyotě. Největší zklamání zažili u Mitsubishi, když Mäkinen, který statoval do RZ vždy jako první v nelichotivé roli zametače, byl až na šesté průběžné pozici, a F. Loix šestnáctý. Sedmý jel Auriol na Toyotě, Rovanpera byl na Seatu osmý a C.McRae jel na deváté pozici. Moc se nedařilo ani zástupcům Škody A. Schwarz odstoupil 1.RZ když po opuštění tratě poškodil závěs kola. Emil Triner byl na 22. pozici. Zajímavě se vyvíjela druhá etapa. Do vedení se propracoval J. Kankkunen, 10 vteřin překvapivě ztrácel C. Sainz, třetí byl o šest vteřin zpět R. Burns. V té době se na čtvrtou pozici posunul C. McRae. Smůla postihla Mäkinena, který ve 13. RZ měl defekt, a ve 14. RZ odstoupil pro poruchu spojky, kde také havaruje Radström, a Loix. M.Grönholm se propadl na pátou pozici, propadá se Auriol, který má potíže s řízením a ještě má defekt a tak šestý je na Seatu Rovanpera, sedmý jede Gardemeister, E. Triner je na sedmnácté pozici. Ke konci druhé etapy, odstoupil Martin pro poruchu turba, a pořadí se téměř po sedmnácti RZ nezměnilo, jen na sedmou pozici se propracoval Lindholm. Vedl J. Kankkunen před Sainzem, třetí byl R. Burns. Třetí etapa byla ve znamení smůly C. McRaeho, kterému 1 km před cílem vystavil stop motor, když se nejprve kvůli potížím s motorem, jenž šel na tři válce propadl na šestou pozici a taktického odstoupení Auriola z nebodované deváté pozice. Ušetřený čas využili mechanici k opravě. Stejně tak jako team Ford, když odstoupil Radström z 20. RZ . Zvítězil tedy J. Kankkunen pro kterého to bylo 23 vítězství v seriálu MS jezdců.

Zajímavostí byla TV STAGE - RUUHIMÄKI RZ, která byla bodována do seriálu MS jezdců jako zvláštní bonus. Vyhrál Auriol, druhý byl Mäkinen, třetí Gardemeister čtvrtý Radström pátý Sainz šestý Grönholm na šestnáctém místě dojel E. Triner. (Bodovali pouze první tři jezdci).

1. Kankkunen - Grist Subaru Impreza WRC
2. Burns - Reid Subaru Impreza WRC
3. Sainz - Moya Toyota Corolla WRC
4. Grönholm - Rautiainen Peugeot 2O6 WRC
5. Rovanpera - Pietilainen Seat Cordoba WRC II
6. Gardemeister - Lukander Seat Cordoba WRC II

50. NESTE RALLY OF FINLAND 2000

Celková délka soutěže 1680,14 km 23.RZ (410,18 km) 130 posádek na startu, 55 v cíli.

Na startu letošního ročníku chyběl tovární tým Škoda, Delecour zde měl otestovat novou převodovku a na start se postavil za Peugeot S. Lindholm, (trojnásobný finský šampión), příbuzný M. Grönholma. Na startu se objevil také známý polský jezdec Kuchar s vozem Toyota Corolla WRC od zlínského JM Engineeringu a P.Solberg s tovární podporou.

První etapa byla ve znamení souboje M.Grönholma s R. Burnsem, ten byl lídrem průběžného pořadí v seriálu MS a měl před Grönholmem čtyřbodový náskok. S vedoucí dvojicí poněkud překvapivě dovedl držet krok Rovanpera, za ním bylo trio C.McRae, J. Kankkunen a T. Mäkinen. První havárii měl Solberg, když v kotoulech skončil mimo trať, odpadl i Sainz, kterého zradila elektronika. Problémy měli jezdci týmu Hyundai, s výkonem motoru, stejně tak jako Loix na Mitsubishi, který byl až na 18. pozici. Po první etapě bylo pořadí následující - Grönholm, Burns, Rovanpera, C. McRae, Kankkunen, Mäkinen. Druhá etapa znamenala stop na přejezdu pro Gardemeistera necelých 500 od povoleného servisu. V 11. RZ ukončil svou jízdu R. Burns, který po projetí cíle již nedorazil do ČK, když havaroval za letmý cílem. Skončil v kotrmelcích a musel přenechat vedoucí pozici v MS M. Grönholmovi, a ztracené body znamenaly v konečném součtu ztrátu Titulu MS, trochu krutá bilance za chvilkovou nesoustředěnost.

Z výborného umístění se dlouho neradoval Martin, který se po defektu a drobné chybě propadl o několik míst. V polovině druhé etapy se rozpršelo, Lindholm se po ztrátě výkonu propadl na šestou pozici, ale ke konci dne byl opět pátý. Potíže měl Kankkunen, který měl defekt a propadl se na 10 místo. Odpadlo několik domácích jezdců, a pořadí bylo následující: Grönholm, Rovanpera, C. McRae, Mäkinen, Linholm, Delecour. Třetí etapa byla ve znamení zmatků s jízdním výkazem Rovanpery. Ten nejdříve zjistil, že má špatné časy, dostal opravené, ale podle staré karty si píchli o dvě minuty později, za což dostal po diskusích poloviční penalizaci 10 vteřin, a když na RZ trefil kámen, přibylo dalších deset vteřin. To v konečném součtu byla ztráta pouhých tří vteřin, ale propad na třetí pozici. Přestože se v posledních RZ bojovalo o druhé místo, na dalších pozicích se nic mimořádného nedělo. Vyhrál M.Grönholm, z konečného souboje o druhé místo vyšel vítězně C. McRae, když za ním skončil Rovanpera se ztrátou 3,2 vteřiny. Drama si prožil Auriol, který měl potíže s řízením a propadl se do druhé desítky. Delecour na předposlední RZ musel hasit požár elektroinstalace. Rozdíl mezi prvními třemi jezdci průběžného pořadí MS M. Grönholmem, R. Burnsem a C. McRaem byl pouhých 8 bodů a to slibovalo dramatický závěr MS.

1. Grönholm - Rautiainen Peugeot 206 WRC
2. McRae - Grist Ford Focus WRC
3. Rovanperä - Pietilainen Toyota Corolla WRC
4. Mäkinen - Mannisenmaki Mitsubishi Lancer
5. Lindholm - Aho Peugeot 2O6 WRC
6. Delecour - Grataloup Peugeot 2O6 WRC

51. NESTE RALLY OF FINLAND 2001

Celková délka soutěže 1677,13 km, 21.RZ (406,38 km) 160 posádek na startu, 79 v cíli.

51. ročník Finské rally sliboval zajímavou podívanou již od samého počátku. Prestižní čtyřka ve složení C.Sainz (Ford), C. McRae (Ford) T. Mäkinen (Mitsubishi) a J. Kankkunen (Hyundai) měla bojovat o prestižní 24. Vítězství v seriálu MS. V cíli bylo všechno jinak, a podle předpokladu zvítězil M. Grönholm. Po startu se do vedení dostal Grönholm s Rovanperou v zádech, jako třetí držel krok s vedoucí dvojicí tradičně R. Burns s Märtinem. Dobře si vedl domácí jezdec na Fordu J. Paasonen. První z hvězdné čtveřice odstupuje Mäkinen, který trefil pařez a poškodil závěs předního kola. Do čela průběžného pořadí se propracoval Burns, druhý jede Grönholm skvělým výkonem je třetí Märtin, skvěle se drží Auriol s Rovanperou a až na šesté pozici je první tovární Ford C. McRae, který se dostal před J. Paasonena. Jezdecká chyba odsunula C. Sainze na jedenáctou pozici. Problémy má Grönholm, který má na 8. RZ dvojitý defekt. Zvolnit musí Rovanpera, s poškozenými tlumiči zaznamenal propad na pátou pozici, když měl potíže s řízením a několikráte udělal hodiny. Veteráni M. Alen (23.místo) a S. Blomqvist (30.místo) jeli dle svých možností, ale na špičku to nestačilo. Do druhé etapy vyrazil jako první R. Burns, ale první RZ dojížděl na defektu, a první pozici musel přepustit Grönholmovi, dostal se před něj i Rovanperä. Ve 13.RZ odstupuje Auriol, když se mu rozpadl závěs předního kola po jednom z horizontů, J. Paasonen opouští první desítku když Ford posílá pře střechu, končí i J.Kankkunen, kterému vadne výkon turba, odstoupí však na poruchu brzd. Výsledkovou listinou se posouvají oba jezdci Fordu C. McRae, a C. Sainz. Ztrácí i Märtin, když vymetá příkop poškozuje výfuk a ztrácí výkon. Po druhé etapě je pořadí následující: Grönholm, Rovanperä, Burns, C.McRae, Märtin, Sainz. Třetí dějství bylo smolné pro Rovanperu. Nejprve jej zpomalil defekt, což ještě neznamenalo nic, ale později v poslední RZ musel zpomalit pro poškozený tlumič a ztráta znamenala propad na čtvrtou pozici. Skvěle útočil Burns, vyhrál dvě ze tří zkoušek, ale před vedoucího Grönholma se nedostal, po ztrátě Rovanpery se byl na druhé pozici, na třetí místo se posunul C. McRae, který se soustředil na dojezd do cíle. Po problémech dojel čtvrtý zklamaný Rovanperä. Po dlouhé době měl v cíli všechny vozy tým Subaru, když na sedmé pozici dojel P. Solberg a nejlepší pozici "soukromníků" vybojoval Lindholm na 8. místě s vozem Peugeot 206 WRC.

1. Grönholm Rautiainen Peugeot 206 WRC
2. Burns -Reid Subaru Impreza WRC
3. C.McRae - Grist Ford Focus RS WRC
4. Rovanperä - Pietilainen Peugeot 206 WRC
5. Märtin - Park Subaru Impreza WRC
6. Sainz - Moya Ford Focus RS WRC

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

Hon na Grönholma, pokračuje!

Velmi specifická rally, kde jakákoliv ztráta desetin vteřin se okamžitě projeví v pořadí. Tradičně se v letošním roce čeká souboj domácích jezdců se zbytkem Světa. Rally bude jistě zajímavá i z hlediska nových evolucí. Podle již oficiálních zpráv, by měl startovat tým Škoda pouze se dvěma vozy, ale v nových EVO III, které by měli mít kromě nových "kosmetických" úprav, které si vyžádaly nové díly i zvýšený výkon motoru. M. Grönholm by měl startovat na Peugeotu s novými stabilizátory tlumičů, jejichž vývoj sám uspíšil a podílel se na nich svém volnu. To je ovšem v rozporu s tvrzením Marcuse: "Jestliže pojedu tak, že budu sám se sebou spokojen a někdo skončí přede mnou, tak si vlasy rozhodně škubat nebudu." Zajímavostí je také hodnocení Grönholma o jednotlivých šancích jezdců na zisk titulu MS 2002. "Titul spadne do klína jednomu ze čtveřice Grönholm, Mäkinen, Burns a Colin McRae," Richard Burns má velikou šanci stáhnout můj náskok, protože si rozumí s asfaltem mnohem víc než já a hned po Finsku nás čekají soutěže v Německu a Itálii". Daleko otevřenější bude nadcházející bitva ve Skandinávii i závěrečné podniky seriálu MS a jsem moc zvědavý, jak naloží se získaným sebevědomím Colin." Do boje také zasáhne Mitsubishi Lancer WRC EVO II, kterému byla 24. Července 2002 udělena homologace. Drobné vylepšení hlásí i Ford, a zpestřením jistě bude start týmu Citroen. Tajemstvím je zatím zahalen tým Hyundai, ale dá se předpokládat, že vydá své prohlášení těsně před startem Rally. Startovní pole letošního ročníku by měl zpestřit start Exmistra Světa z roku 1985 Timo Salonena na Peugeotu 206 WRC z týmu Bozian Racing.

Favorit letošního ročníku se budou hledat velmi těžko. Papírově by tu měl mít největší šance M. Grönholm, může dokončit čistý hattrick a zvýšit náskok v průběžném pořadí MS, je znalcem místních podmínek a v posledních dvou letech vyhrál. Černým koněm by mohli být oba jezdci Peugeotu R. Burns a H. Rovanpera, oba však mají handicap. Rovanpera sice soutěž absolvoval již s Peugeotem dvakrát, v jeho neprospěch však mluví výměna spolujezdce na poslední chvíli, kdy místo R. Pietiläinena (který jde na operaci s blíže neupřesněnými problémy), pojede V. Silander. Bez šance není ani R. Burns, jede soutěž poprvé s jiným typem vozu, než bylo Subaru, ale dral se vždy o přední pozice. Velmi slušný výsledek se očekává od Fordu. Drobná vylepšení, posílení sebevědomí jezdců C. Sainze a C. McRae v posledních soutěžích je předzvěstí úspěchu. C. McRae by při určité souhře mohl dokonce uspět v absolutním pořadí. Při přílišné motivovanosti by však mohl skončit mimo trať. M. Märtin, tu v loni převedl solidní výsledek mohl by jej zopakovat a umístit se na bodovaných místech, v jeho prospěch hovoří zlepšený výkon v posledních závodech. T. Mäkinen, byl sice otrávený posledními neúspěchy, všeobecně se má za to, že by právě na Finské rally mohl odstartovat stíhací jízdu na titul, mohl by překvapit a figurovat na čelních pozicích. Jeho přáním je vyrovnat se v počtu titulů M. Schumachera F1. V letošní sezóně trápící se P. Solberg by mohl dosáhnout na body do hodnocení jezdců za předpokladu, že jej nepostihnou technické problémy. Nasazením vozu Mitsubishi WRC Evo II vzniká šance jezdcům F. Delecour a A.McRae na slušné umístění, ale podle posledních zpráv byla nová evoluce testována více na asfaltu než na šotolině. Výsledek je nejistý, a umístění do šestého místa by bylo spíše senzací. V týmu Mitsubishi by moha však překvapit týmová trojka J. Paasonen pokud bude vše fungovat jak má. Samotnou kapitolou je tým Škoda, po týmových potížích startují pouze dva vozy. Nová EVO III by mohla bodovat v seriálu MS značek, je otestována jízdou s několika horizonty, má zlepšený výkon motoru a podle jezdců je lepší jak předcházející EVOII. V její prospěch hovoří potenciál jezdců, kteří velmi dobře znají šotolinu Finské Rally. Nicméně K. Eriksson by mohl bodovat do týmů, a T. Gardemeister by mohl dosáhnout na body v jezdcích. Velkou neznámou bude start týmu Hyundai. V posledních soutěžích měli oba jezdci technické potíže, a ani jeden z nich jak A. Schwarzem, tak F.Loixem nedosáhli v posledních letech výraznějšího úspěchu. Černým koněm by mohl být pro tým Hyundai J. Kankkunen, který tu třikrát vyhrál, a mohl by být jistotou bodů do hodnocení týmů.

Své specifikum má i soutěž v rozložení do čtyř jednotlivých dní. Ve čtvrtek se jede superspeciálka o délce 2,06, která by měla rozhodnout o postavení na startu do druhé dne, kde je největší těžiště soutěže. Na jezdce čeká 9. RZ o celkové délce 565,72 km z toho 130,67 RZ, nejdelší je RZ 6. 25,48 km. Sobota a neděle je shodně rozdělena po 6 RZ. V sobotu na jezdce čeká trať o celkové délce 774,83 km z toho 176,65 RZ, nejdelší je RZ 13 o délce 40,84 km! Neděle má celkovou délku 362,77 km z toho 94,36 km RZ nejdelší je RZ 21 s délkou 22,71km. Vítěz 52. Ročník NESTE RALLY FINLAND by měl být znám v neděli mezi patnáctou a šestnáctou hodinou.

52. Ročník NESTE RALLY FINLAND

Přehled umístění jezdců za posledních tři roky (v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny "týmové trojky")

TEAM PEUGEOT TOTAL

Richard Burns (1)

  • 1999 2. místo Subaru Impreza WRC
  • 2000 havaruje na voze Subaru Impreza P2000 WRC
  • 2001 2. místo Subaru Impreza S44 WRC

Marcus Grönholm (2)

  • 1999 4. místo Peugeot 206 WRC
  • 2000 1. místo Peugeot 206 WRC
  • 2001 1. místo Peugeot 206 WRC

Harri Rovanperä (3)

  • 1999 5. místo Seat Cordoba WRC
  • 2000 3.místo Peugeot 206 WRC
  • 2001 4.místo Peugeot 206 WRC

FORD MOTOR COMPANY LTD

Carlos Sainz (4)

  • 1999 3. místo Toyota Corolla WRC
  • 2000 14. místo Ford Focus WRC
  • 2001 6. místo Ford Focus RS WRC

Colin McRae (5)

  • 1999 odstupuje pro poruchu motoru ve 23. RZ 1 km před cílem Ford Focus WRC
  • 2000 2. místo Ford Focus WRC
  • 2001 3. místo Ford Focus RS WRC

Markko Martin (6)

  • 1999 odstupuje pro poruchu turbodmychadla v 10. RZ Toyota Corolla WRC
  • 2000 10. místo Toyota Corolla WRC
  • 2001 5. místo Subaru Impreza WRC

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

  • Francois Delecour (7)

  • 1999 9. místo Peugeot 206 WRC
  • 2000 6. místo Ford Focus RS WRC
  • 2001 odstupuje před 19. RZ pro minimální tlak oleje Ford Focus RS WRC

Alister McRae (8)

  • 1999 20. místo Hyundai Coupe Kit Car (4.místo F2)
  • 2000 9. místo Hyundai Accent WRC
  • 2001 13. místo Hyundai Accent WRC E2

Jani Paasonen (9)

  • 1999 17. místo Mitsubishi Lancer
  • 2000 16. místo Mitsubishi Lancer
  • 2001 odstoupil v 15. RZ havárie Ford Focus WRC

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Tommi Mäkinen (10)

  • 1999 odstupuje pro poruchy spojky 14. RZ Mitsubishi Lancer EVO VI
  • 2000 4. místo Mitsubishi Lancer EVO VI
  • 2001 odstoupil v 1.RZ poničený závěs kola Mitsubishi Lancer EVO 6,5

Petter Solberg (11)

  • 1999 12. místo Ford Focus WRC
  • 2000 odstoupil v 8. RZ havárie (několik kotrmelců, skončil mimo trať)
  • 2001 7. místo Subaru Impreza S44 WRC

Škoda Motorsport

Kenneth Eriksson (14)

  • 1999 odstupuje pro poruchu v 9.RZ Hyundai Coupe Kit Car E2
  • 2000 15. místo Hyundai Accent WRC
  • 2001 12. místo Hyundai Accent WRC E2

Toni Gardemeister (15)

  • 1999 6. místo Seat Cordoba WRC E2
  • 2000 odstupuje z 11. RZ Seat Cordoba WRC E3
  • 2001 odstupuje z 21. RZ Mitsubishi Carisma GT

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Armin Schwarz (17)

  • 1999 odstupuje v 1. RZ ulomené kolo Škoda Octavia WRC
  • 2000 Team Škoda ve Finsku nestartoval
  • 2001 15. místo Škoda Octavia WRC

Freddy Loix (18)

  • 1999 10. místo Mitsubishi Carisma GT
  • 2000 odstupuje pro technické problémy s chladičem v 11. RZ Mitsubishi Carisma GT
  • 2001 10. místo Mitsubishi Carisma GT

Juha Kankkunen (19)

  • 1999 1. místo Subaru Impreza WRC
  • 2000 dojíždí na 8. místě Subaru Impreza P2000 WRC
  • 2001 odstupuje pro poruchu brzd v 16. RZ Hyundai Accent WRC E2

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)