Alfa Romeo MiTo - Mini po italsku
Název MiTo vznikl spojením prvních slabik názvů dvou italských měst. Milán je domovem Alfy Romeo a zde má nový model své kořeny, v Turíně se pak bude vyrábět. Oproti úvodním fotografiím z názvu vozu na registrační značce zmizela tečka mezi Mi a To. Dalším významem slova mito je italský překlad, jenž znamená mýtus.
Supersport 8C Competizione s dostupnou technikou a kompaktními rozměry – tak se MiTo snaží vypadat. Zdroj inspirace je jasný, konstruktéři se snažili spojit typické hodnoty značky s karoserií malého hatchbacku. MiTo má oslovit zákazníky, kterým zatím Alfa neměla příliš co nabídnout. Malé a lehké auto znamená dobrou manévrovatelnost ve městě i na okreskách a samozřejmě také nízkou spotřebu. Významnou cílovou skupinou mají být, stejně jako u Mini, ženy a mladí lidé.
Vše pro požitek z jízdy
MiTo je prvním modelem, ve kterém se objeví systém Alfa D.N.A. Název je zkratkou tří režimu tohoto systému - Dynamic pro sportovní jízdu, Normal pro každodenní provoz ve městě a All Weather pro maximální kontrolu při zhoršených klimatických podmínkách. Volba se provádí přepínačem, který je umístěn na středové konzole před řadící pákou.
predstavujeme |
Sportovní režim znamená zásahy stabilizačního systému VDC a kontroly trakce omezené na minimum. Aktivuje se systém Q2 Electronic, který nahrazuje samosvorný diferenciál, a sníží se účinek posilovače řízení. Navíc se změní reakce motoru na plyn a v případě přeplňovaných pohonných jednotek se aktivuje funkce overboost.
V režimu Normal má motor nastavení také spíše na výkon, zásahy elektronických pomocníků především zabraňují přetáčivosti. Režim All Weather je určen primárně pro jízdu po sněhu nebo na vodě, reakce řízení jsou méně bezprostřední a auto je poddajnější, s častějšími zásahy stabilizačního systému.
Alfa Romeo MiTo - srovnání s konkurencí | ||||
Model | Alfa Romeo MiTo | Fiat G. Punto 3dv. | Mini Cooper | VW New Beetle |
Délka [mm] | 4063 | 4030 | 3714 | 4129 |
Šířka [mm] | 1721 | 1687 | 1683 | 1721 |
Výška [mm] | 1446 | 1490 | 1407 | 1498 |
Rozvor [mm] | 2511 | 2510 | 2467 | 2515 |
Rozchod vpředu [mm] | 1483 | 1467 | 1453 | 1507 |
Rozchod vzadu [mm] | 1475 | 1460 | 1461 | 1487 |
Objem zav. prostoru [l] | 270 | 275 | 160 | 214 |
Při vývoji podvozku se konstruktéři snažili najít kompromis mezi vynikající ovladatelností, lehkou konstrukcí a akustickým komfortem. Vpředu je použita náprava typu McPherson obvyklé v autech s motorem vpředu napříč. Vzadu je kompaktní částečně nezávislé zavěšení s torzní tyčí. Všechny hlavní komponenty jsou přizpůsobeny tomu, aby měl podvozek tužší charakter.
Motory – pro každého něco
Zpočátku bude v nabídce trojice motorů 1,4 MPI, 1,4 TB a 1,6 JDTM, všechny s manuální převodovkou. Později se představí dvouspojková převodovka DDCT a motory s elektronickým ovládáním sacích ventilů Multair.
Motor 1,4 TB je v MiTu naladěn na výkon 114 kW při 5500 ot./min. Maximum točivého momentu je 206 Nm, přepnutím Alfa D.N.A do režimu Dynamic se ale zvýší na 230 Nm při 3000 ot./min. Motor je osazen nízkotlakým turbodmychadlem, takže rychle reaguje na změnu polohy plynového pedálu. Škrtící klapka je ovládaná elektronicky. MiTo s tímto motorem jede nejrychleji 215 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,0 s.
Nový turbodiesel 1,6 JTDM má výkon 88 kW při 3750 ot./min. Na rozdíl od svého stejně výkonného předchůdce s objemem 1,9 litru splňuje emisní normu Euro 5 a navíc má téměř o čtvrtinu vyšší maximum točivého momentu – 320 Nm při 1750 ot./min. Přitom v 1500 ot./min je dostupných už 280 Nm. Alfa tvrdí, že žádný srovnatelný produkční motor v současnosti nenabízí stejně dobrou charakteristiku. MiTo 1,6 JTDM má nové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, recirkulaci výfukových plynů a standardně také filtr pevných částic. Jízdní výkony jsou na slušné úrovni – zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,9 s a maximální rychlost je 198 km/h.
Alfa Romeo MiTo - přehled motorizací | |||
Motor | 1,4 MPI | 1,4 TB | 1,6 JTDM |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 58/6000 | 114/5500 | 88/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 120/4750 | 230/3000 | 320/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 215 | 198 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 8,0 | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,5 | 4,8 |
Třetí z motorů svými parametry sportovní řidiče příliš neuspokojí. Benzinový 1,4 MPI je totiž naladěn na výkon 58 kW při 6000 ot./min a točivý moment 120 Nm při 4750 ot./min. Alfa tak reaguje na italský zákon, který měl začít platit od června, jeho účinnost ale byla odložena na leden 2009. Podle této normy smí italští řidiči po získání řidičského oprávnění určitou dobu řídit auta s poměrem výkonu k hmotnosti do 50 kW/t. A právě na tuto skupinu cílí motor 1,4 MPI – Alfa chce nabídnout sportovně pojatý hatchback, který bude určen pro začínající řidiče.
Alfa Romeo MiTo - konkurenční modely s přeplňovaným benzinovým motorem | ||||
Model | Alfa Romeo MiTo 1,4 TB | Fiat G. Punto 3dv. 1,4 T-Jet | Mini Cooper S 1,6 | VW New Beetle (110 kW) |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1598 | 1781 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 114/5500 | 88/5000 | 128/5500 | 110/5800 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 230/3000 | 206/2000 | 260/1700-4500 | 220/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 215 | 195 | 225 | 203 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,0 | 8,9 | 7,1 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 6,6 | 6,2 | 6,4 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1145 | 1230 | 1205 | 1269 |
Zaostřeno na styl
Design MiTo je výsledkem práce vlastních designérů z Centro Stile Alfa Romeo. Masku chladiče tvoří typický trojúhelník s vodorovným žebrováním, který zasahuje až dolů k integrovanému spoileru. Registrační značka je proto umístěna jako na mnoha dalších Alfách mimo vertikální osu. Přední zaoblené světlomety jsou lemované lištou, která může být v barvě karoserie, s lesklým nebo saténovým pochromováním, matně černá nebo titanově šedá. Stejné možnosti jsou pro kryty vnějších zpětných zrcátek a lišty kolem zadních diodových světel.
Dalšími charakteristickým prvkem jsou bezrámová okna. Karoserie má mohutné boky, se kterými kontrastuje vyvýšený střed kapoty. Ten se rozšiřuje směrem k čelnímu sklu a na tyto linie plynule navazuje zúžení v oblasti C sloupku. Sportovní styl podporují vytažené blatníky a prahy, extraktor v zadním nárazníku, malé okno ve dveřích do zavazadlového prostoru a střešní spoiler s integrovaným třetím brzdovým světlem.
Sportovní pojetí není jen pro potěchu oka, ale karoserie má vysokou torzní tuhost a součinitel aerodynamického odporu s hodnotou pouze 0,29.
predstavujeme |
Interiér je navržen podle tradic Alfa Romeo. Přístrojovému štítu dominuje kruhový rychloměr a otáčkoměr umístěné v samostatných tubusech. Mezi nimi se nacházejí dva menší kruhové ukazatele a displej palubního počítače. Podsvícení může být červené nebo volitelně bílé. Dekor interiéru se skládá z plastových dílů s lesklým titanově-chromovým lakem. Palubní deska může být v různých barevných kombinacích včetně imitace karbonu. Na přání mohou být sedadla čalouněna kůží Poltrona Frau a nebo perforovanou kůží Pelle Frau s vylisovaným logem Alfy.
Sedadla jsou navržena s ohledem na komfort a boční vedení. Standardem je bederní opěra u sedadla řidiče, pro spolujezdce je za příplatek. Zadní sedadla jsou podle verze buď pevná, nebo dělená v poměru 40:60. Jejich heterogenní struktura umožňuje pohodlné usazení osob různých váhových kategorii. Zadní řada sedadel je standardně dvoumístná a s dvěma úchyty na dětské sedačky Isofix, v případě dělených sedadel jsou vzadu místa tři. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a v dané třídě slušný objem 270 litrů.
Bezpečnost na vysoké úrovni
Alfa Romeo u modelu MiTo počítá se ziskem plného počtu bodů v nárazových zkouškách Euro NCAP. Při konstrukci totiž byly brány v potaz návrhy budoucích evropských bezpečnostních standardů.
Brzdová soustava je bohatě dimenzována. Základní čtrnáctistovka má vpředu kotouče s vnitřním chlazením o průměru 257 mm a vzadu plné kotouče s průměrem 251 mm. Pro motor 1,4 TB se počítá s větším zatížením, a tak mají přední kotouče průměr 305 mm a navíc čtyřpístkové brzdiče. Turbodiesel coby druhá nejvýkonnější pohonná jednotka má přední kotouče o průměru 281 mm. Zadní jsou u všech motorizací stejné.
predstavujeme |
Řidiči usnadňuje práci řada elektronických systémů. Standardem je ABS a EBD, stabilizační systém VDC je naladěn tak, aby příliš neomezoval sportovní jízdu. V návaznosti na VDC působí systém ASR, který zabraňuje smyku. Pokud senzory ABS zaznamenají překročení určitého poměru otáček kola vzhledem ke skutečné rychlosti auta, dojde k dočasnému snížení výkonu motoru. V případě, že se smýká pouze jedno kolo, systém situaci vyřeší prostým přibrzděním daného kola.
O stabilitu při brzdění a zatáčení se stará systém CBC. Pokud řidič brzdí v zatáčce, automaticky dojde k regulaci brzdného tlaku na jednotlivých kolech tak, aby auto nepřešlo do nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Proti přetáčivosti také působí aktivní řízení DST. Tento systém sám provádí drobné korekce pomocí posilovače řízení a při krizových situacích usnadňuje protipohyb volantu.
K dalším pomocníkům patří brzdový asistent HBA a asistent pro rozjezd do kopce. Pro případ nehody pak může být MiTo vybaveno až sedmi airbagy (čelní, boční, okenní a kolenní pro řidiče).
predstavujeme |
MiTo se začne prodávat v červenci. V Itálii bude v nabídce ve dvou verzích Progression a Distinctive s možností rozšíření o paket Sport nebo Premium. Alfa nabídne deset barev karoserie, z nich pět je metalických, osm provedení sedadel (včetně kůže Pelle Frau) a pět barevných kombinací palubní desky. Dále je na výběr pět vzorů litých kol s průměrem od 16 do 18 palců.