Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alpine oslaví 60 let v Goodwoodu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Francouzská značka Alpine se na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu odtrhne od mateřského Renaultu a ve vlastní expozici připomene své kulaté jubileum.

Alpine se letos stane jednou z hlavních hvězd Festivalu rychlosti v Goodwoodu a jedním z důvodů bude i skutečnost, že Lord March celou akci zahájí svou jízdou v konceptu pojmenovaném Alpine Celebration Goodwood.

Nový koncept dvoumístného kupé je sourozencem Alpine Celebration, představené na letošních 24 hodinách Le Mans, od níž se odliší především barevným provedením své karoserie, odkazujícím na úspěchy Alpine ve vytrvalostních závodech v letech 1963 až 1969.

Alpine Celebration Goodwood na Festivalu rychlosti doplní současný závodní speciál Signatech-Alpine A450b, který startuje v sérii FIA World Endurance Championship a v uplynulých dvou sezónách vybojoval celkový primát ve své třídě LMP2 v šampionátu European Le Mans Series.

Slavnou minulost Alpine připomene šestice vozů, z nichž jedna polovina bude zastupovat sériovou produkci a ta druhá naopak vozy připravené pro vytrvalostní závody i nasazení do světových soutěží.

Návratem ke kořenům se stane Alpine A106, představující první sériový model své značky. Maličké kupé s plastovou karoserií, za jejímž návrhem stojí Giovanni Michelotti, využívalo techniku Renaultu 4CV a v letech 1955 až 1961 bylo vyrobeno 251 vozů se čtyřválcem o objemu 747 cm3 uloženým za zadní nápravou. Model A106 se stejně jako všechny následující typy značky Alpine prodával v rámci distribuční sítě Renaultu.

Alpine A108 je přímým nástupcem A106, ale na rozdíl od něj již využívá techniku Renaultu Dauphine. Svou kariéru tento model s karoserií navrženou Michelottim zahájil v roce 1957 na autosalonu v Paříži s řadovým čtyřválcem o objemu 845 cm3 za zadní nápravou, ale v následujících letech se dočkal i větších a výkonnějších pohonných jednotek.

Alpine ve svém sídle v Dieppe vyrobila do roku 1962 sice jen 236 vozů modelové řady A108, ale v Brazílii pod jménem Willys Interlagos vzniklo v letech 1960 až 1965 celkem 822 licenčních kupé, která zde slavila řadu úspěchů.

Alpine A110 byla na počátku šedesátých let představena jako evoluce modelu A108, což velmi dobře dokumentují linie karoserie od Michelottiho, pod nimiž se ukrývá technika Renaultu R8. V zádi tohoto kupé, proslaveného úspěchy v soutěžích, se během let 1961 až 1978 vystřídala pěkná řádka motorů. V případě silničních verzí se začínalo na objemu 1,1 l a přes 1,3 l se došlo až k 1,6 l motorům z Renaultů 16 a 17. Ostřejší verze se mohly pochlubit pohonnými jednotkami, jejichž finální podobu měl na starosti Gordini nebo Lotus.

Podobně jako A108 se A110 dočkala licenční výroby v Mexiku a ve druhé polovině šedesátých let dokonce i v Bulharsku, kde nesl jméno Bulgaralpine. V letech 1967 až 1969 zde mělo vzniknout údajně okolo 120 vozů, z nichž zhruba 50 bylo exportováno a okolo 70 jich mělo zůstat v Bulharsku, kde byly používány sportovními kluby a závodními týmy.

První sondou do závodní historie Alpine se letos v Goodwoodu stane M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Soutěžní éru značky Alpine připomene model A110 1800 Groupe 4, který je poháněn největším motorem používaným v tomto modelu. Vůz z první poloviny sedmdesátých let se může pochlubit výkonem okolo 130 kW (177 k).

Druhou historickou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nímž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)