Američané se samořiditelných aut nebojí, obzvláště nejmladší řidiči
Čeká nás doba čtyřkolových miláčků s autopiloty? V USA to tak vypadá. Fanoušků pořádných aut je tam sice stále dost, ale do městského provozu i na delší cesty po rovných a nudných dálnicích jsou automatické „vychytávky“ někdy docela vhodné. Studie v rámci akademického programu Transportation Research ukázala, že tamní řidiči jsou v průměru ochotni připlatit si 4.000 dolarů (97.800 Kč) navíc za vozidla se samořiditelnými funkcemi.
Konkrétně se jedná o částku 3.500 dolarů (85.600 korun) za částečnou automatizaci kterou už dnes nabízí spousta automobilek, ani nemusí leckdy zaškrtávat v nabídce extra výbavy, stačí jen zvolit vyšší stupeň. Za „plnou automatizaci“ jsou pak již dnes ochotni vysázet 4.900 dolarů (119.800 korun). V anketě byl osloven samozřejmě velmi malý vzorek populace, nicméně z odpovědí třinácti stovek lidí už si obrázek udělat lze. Někteří dotázaní dokonce tvrdili, že by si za plně autonomní vozidlo oproti konvenčnímu připlatili až 10 tisíc dolarů (skoro 244,5 tisíce korun).
Například kalifornská Tesla nabízí různé funkce svého „autopilota“ pro vlastní elektromobily v cenové relaci 5-8 tisíc dolarů (122,2-195,6 tis. Kč). I když se o plně samočinné ovládání ještě nejedná a někteří zákazníci si to myslí... Teslu chce navíc koupit Apple a do vývoje takového vozidla se pustil před pr lety i Google. Přicházejí elektroničtí giganti, kteří s automobilovým průmyslem ještě před pár lety neměli nic společného, CarPlay a Android Auto tentokrát pomiňme.
Firma Wayno, mimo jiné pobočka právě Google, uvedla koncem dubna, že upraví tímto způsobem pětistovku minivanů Chrysler a poskytne je údajně stovkám rodin v arizonském Phoenixu a jeho okolí. Pochopitelně chce rozšířit svoje testy samořiditelných aut a kdo by je měl zkoušet jiný než klienti samotní? Agresivně v této oblasti investuje i Uber, taxislužba soukromými vozy, která funguje také u nás.
Jiná studie J.D. Power prokázala logiku. Moderní technika včetně autonomního ovládání vozidel zajímá hlavně ty nejmladší řidiče. Nezapomínejme, že v USA můžete usednout za volant už v šestnácti, takže se to týká dnes i teenagerů, kteří se narodili na přelomu tisíciletí. I když o řidičák ztrácejí zájem, ale to je jiný problém. Svoje auto by za sebe nechalo řídit více než 55 % dotázaných. Z tzv. Generace X, tedy lidí s „lejstry“ narozených v letech 1965-1985 je to jen 41 % a z těch, kteří spatřili světlo světa v poválečném období do poloviny 60. let, se jedná o maximálně pouhou čtvrtinu. Tak málo padesátníků až sedmdesátníků je k těmto novinkám důvěřivých, často jsou mezi nimi navíc bohatší spotřebitelé.