Americké úřady míní, že Tesla mate zákazníky tweety o schopnostech vozů
I když Tesla oznámila, že příští rok vstoupí do byznysu robotaxíků, nyní řeší přesně opačný problém. Americkému Národnímu úřadu pro bezpečnost silničního provozu vadí, že dál vyvolává v zákaznících dojem, že se její vozy umějí řídit samy. To podle nich (zatím) dělat nesmí. Raritou je, že do rozpočtu úřadu bude již brzy moci mluvit šéf Tesly Elon Musk.
„Účet Tesly na síti X znovu zveřejňoval nebo schvaloval příspěvky, které ukazují řidiče, kteří se nevěnují řízení,“ píše v emailu adresovanému vedení Tesly Gregory Magno z Úřadu pro vyšetřování závad.
Tesla tak podle dopisu, ve kterém se uvádí pět konkrétních takových případů, nevyužila šanci zdůraznit, že systém vyžaduje pozornost řidiče. Místo toho pomohla vyvolávat dojem, že se již auta dokáží řídit sama. V dopise se také výslovně zmiňuje rozpor mezi tím, jak Tesla komunikuje s úřadem a jak s veřejností. Vadí i pasáže ze samotných webových stránek automobilky. Na nich se například uvádí, že se vůz „řídí sám téměř všude“, k tomu ale patří poznámka, že pozornost řidiče je vždy potřeba a auto není autonomní. To může zákazníky mást.
Tesla také ve své prezentaci uvádí, že schválení systémů samořízení, aby nebyl dohled řidiče potřeba, může některým státům trvat déle. To opět může vytvářet dojem, že systém je připravený, jen úřady jsou pomalé.
Tesla původně svému systému řízení říkala autopilot. Nyní jej právě po tlaku úřadu nazývá Full Self Driving Supervised, tedy něco jako plné samořízení pod dohledem. Nejde přitom o slovíčkaření. Firma dlouho vyvolávala dojem, že její vozy umí řídit samy a není potřeba se věnovat provozu. Jenže to lidé také zkoušeli a za volantem se věnovali činnostem, které se zcela vylučovaly se sledováním provozu. Přibývalo tak i nehod, u kterých se ukazovalo, že řidič spal na sklopené sedačce.
Potíž je v tom, že systém v tehdejší a ani v dnešní verzi vůbec není pro samořízení schválený. Řidič si pouze může funkce v některých zemích zapnout, dál ale musí dávat pozor a v případě potřeby okamžitě zasáhnout. Také nese odpovědnost za případnou nehodu. Někteří zákazníci jsou překvapení, že odpovědná není Tesla, proto se vede řada soudních sporů.
Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu minulý týden Tesle oznámil, že zahajuje vyšetřování „schopnosti FSD fungovat za snížené viditelnosti“. Jde o dohru čtyř hlášených havárií včetně jedné smrtelné. Jde o to, jak Tesla postupuje a zda si řidič vůbec může být vědom toho, že zapnutý systém může mít omezenou funkčnost. Zde jde jak o technickou stránku věci, tedy o funkčnost a případné varování řidiče o zhoršených podmínkách, tak i o komunikaci automobilky se zákazníky. Ti nemusí vědět, že oslnění sluncem, mlha nebo zvýšená prašnost může výrazně omezit spolehlivost samořízení.
V posledních dostává spor úřadů s Teslou ještě zajímavější obrysy. Šéf firmy Elon Musk by měl Donaldu Trumpovi pomoci snížit federální výdaje a právě na úřad, který neustále řeší Teslu a potíže jejího autonomního řízení, jde letos 1,6 miliardy dolarů. Jde o výrazný konflikt zájmu, kdy se může stát, že o rozpočtu bude spolurozhodovat ten, který je úřadem popotahován.