Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Armáda ČR zkoušela nové obrněnce. Podívejte se, jak takový proces probíhá

Ondřej Mára Ondřej Mára 14. 6. 2021 • 08:11
31
4
Zobrazit náhledy (31)
Lynx ASCOD BVP ASCOD CV90 Lynx BVP CV90, BVP Lynx a BVP ASCOD ASCOD CV90 Lynx CV90 Lynx Dynamické zkoušky vozidel ASCOD ASCOD ASCOD ASCOD ASCOD CV90 CV90 CV90 CV90 Lynx Lynx Lynx Lynx

Zastaralou sovětskou techniku již brzy nahradí přes 200 moderních pásových bojových vozidel pěchoty.

Technika některých útvarů AČR bohužel v posledních letech připomínala spíše pojízdné muzeum, než moderní profesionální armádu. Ministerstvo obrany ale nakonec potřeby vojáků vyslyšelo a začalo nakupovat stroje, které vojákům žalostně chyběly. V armádě by se tak v následujících letech měly objevit nové samohybné houfnice, nové terénní vozy a chybět nebudou snad ani moderní pásová bojová vozidla pěchoty (tzv. BVP).

V současnosti totiž armáda disponuje letitými sovětskými stroji BVP-2, jejichž výroba byla zahájena již v osmdesátých letech. Za zmínku přitom stojí, že mezi lety 1987 až 1989 probíhala jejich licenční výroba také v Československu. V oblasti armádní techniky ovšem není pro nostalgii prostor, zvlášť když letitá technika potřebuje stále náročnější údržbu.

Armáda proto dlouhodobě usiluje o modernizaci svých pásových BVP, což je proces, který začal již před lety. Nyní se však výběrové řízení konečně dostává do finále, ve kterém se bude rozhodovat mezi třemi stroji.

Vojáci a odborníci totiž v uplynulých měsících testovali stroje CV90 od švédské společnosti BAE Systems, Lynx od německé společnosti Rheinmetall Landsysteme a ASCOD od španělské společnosti GDELS. Testování přitom probíhalo jak ve vojenských prostorech Březina a Libavá, tak ve Vojenském opravárenském podniku v Šenově a Vojenském výzkumném ústavu v Brně.

Během testování se prověřovalo více jak 30 hlavních parametrů, včetně přepravní kapacity, jízdních vlastností, nejvyšší rychlosti, balistické ochrany, možností další modernizace, atd. Došlo také na jízdu v terénu a střelby. Všechny vozy jsou přitom vybavené osádkovou věží, disponují kanónem ráže 30 mm a protitankovými řízenými střelami, jejich přepravní kapacita je minimálně 11 osob a splňují podmínky balistické ochrany proti minám i nejvyšší stupeň ochrany proti IED (nástražné výbušné systémy).

video

Bude to ohromný skok vpřed. Všechna vozidla plní požadavky armády na sto procent. Výsledky, kterých dosahují, ukazují, že jsou to ti nejlepší výrobci, které jsme mohli vybrat,“ cituje tisková zpráva na webu Ministerstva obrany plukovníka Ctirada Gazdu ze sekce vyzbrojování a akvizic MO, který je manažerem projektu pořízení BVP.

Výzvu pro podání nabídek jsme zástupcům dodavatelů oficiálně předali během prezentačního dne 27. května na Libavé. Nyní poběží lhůta, po kterou se budou moci s touto výzvou seznámit a sestavit co nejlepší nabídku. My poté nabídky posoudíme a vyhodnotíme, vybereme nejvhodnějšího dodavatele a o výběru budeme informovat Vládu ČR,“ uvedl náměstek Lubor Koudelka s tím, že termín pro podání nabídek je 1. července.

Armáda plánuje pořídit celkem 210 vozů v hodnotě několika desítek miliard korun, takže jde o jeden z nejvýznamnějších tendrů v její novodobé historii. A cena zde bude mít velkou roli. „Cenový strop, tedy necelých 52 miliard korun, je jedním z požadavků, který, pokud dodavatel nesplní, může být vyřazen.“ Při hodnocení nabídek bude cena hrát roli z 55 %, dalších 30 % připadá na technické parametry a 15 % na zapojení českého průmyslu. Minimem je přitom čtyřprocentní zapojení českých firem do zakázky.

Požadovaných 210 BVP ale rozhodně nebude stejných, některé verze navíc budou požadovány přednostně. „Vzhledem k závazku vůči spojencům z NATO na vybudování těžké obrněné brigády do roku 2026 bude největší počet vozidel dodaných vybraným výrobcem v bojové, velitelské a vyprošťovací variantě,“ dodal Gazda. Kromě toho ale budou nová BVP dodána také ve verzích průzkumné, ženijní, zdravotnické nebo jako dělostřelecká pozorovatelna.

Související články

Témata
14. 6. 2021 13:22
Re: 200?
Je to akorát. Jeden ze závazků k NATO je držení těžké brigády. Jedná se o 3 mechanizované prapory, tankový prapor, atd
Aktuálně toho ČR moc neplní. Jak výdaje v %, tak onu těžkou brigádu. Její reálná schopnost nasazení bude mizerná. Bojeschopné tanky, které by chvíli na bojišti vydržely jsou už snad v kusech...
Osobně si myslím, že by jsme měli jít spíše cestou kolovou a co ušetříme, to napálit do tanků. Podceňované tanky jsou, jak se ukázalo, zcela nezbytné i na moderním bojišti. Kolové IFV nabývají na významu, dokonce u houfnice se stěhují čím dál víc na kola.
Avatar - fOE
14. 6. 2021 11:20
Re: 200?
Ne, neni to moc. Pocty vychazeji z potreb utvaru, ktere je budou sedlat. Navic kulha i srovnani se SWI, neb tam je to o terenu, i s Nizozemskem, neb to se v alianci soustredi vice na letectvo. Proto ma 3x tolik nadzvukovych letadel proti CR. Ostatne postupne je na tom Belgie, jsou v tylu, prispivaji alianci jinak nez my, co jsme vicemene naraznik.
14. 6. 2021 11:03
200?
Vyse 200 pasovych bojovych vozidiel? Nie je to na krajinu ako CR vela? Ja len ze tolko ich nema napriklad ani Svajciarsko, alebo Holandsko. No ale su to vase prachy...
14. 6. 2021 08:45
Chce to zvýšit daně o 1%,
když na armádu budeme vydávat o 1% HDP více.

Brzy se bude hodně škrtat při dluhové brzdě, dluh 50% HDP a jenom pár šťastlivců dostane více.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud